السلام عليكم
رجاء حار من الجميع ان تحتوى المشاركة على شارت واحد او سؤال واحد لأنه سيكون اسهل لى فى الرد و المتابعة
و تحت امركم جميعا فى اى وقت
تحياتى
Printable View
السلام عليكم
رجاء حار من الجميع ان تحتوى المشاركة على شارت واحد او سؤال واحد لأنه سيكون اسهل لى فى الرد و المتابعة
و تحت امركم جميعا فى اى وقت
تحياتى
السلام عليكم
بالنسبة لاستخدام الفيبو يفضل استخدام الاكسبنشن على الموجة الاولى لحساب نسبة امتدادها
فإذا كانت التالتة غير ممتدة فلن تتعدى 200% اكسبنشن من الاولى و فى هذه الحالة ستصل الخامسة على 261% اكسبنشن من الاولى على الاقل
اما اذا كانت التالتة ممتدة فستصل التالتة الى 300% اكسبنشن من الاولى على الاقل و فى هذه الحالة الخامسة ستساوى الاولى تقريبا
بالنسبة لمشكلة القناه السعرية عندك ساشرحها فى مشاركة مستقلة لأن الحالة اللى عندك خاصة جدا
تحياتى
بسم الله الرحمن الرحيم
عدت الترقيم
الملف المرفق 353100
بسم الله الرحمن الرحيم
الملف المرفق 353102
هو انا عشان ارقم في الدقايق مفروض انى ابص على موجة طويلة زى كده وابدا ارقم فيها
يعنى ارقم الشارت كله ولا ارقم موجة كاملة مهما كان طولها
مش عارف سؤالى عارفة اوضحة ولا لا
وبضحك معاك
ياريت فية حاجة بفهمها كنت شرحتهالك
عموما عندى شوية خلفية عن الحديد والاسمنت
وبرضة بعرف شوية في الاكل
اصلى بقعد مع طباخين كتير
ومش عارف شفت قبل كده حلل الطباخين ولا لا
اصلها كبيرة قوى
سلام وربنا يوفقك
ومعلش الكبير لازم يتعب عشان الصغيرين
واحنا صغيرين في اليوت وكل حاجة
وانتا الكبير
يا كبير
بارك الله فيك ونفع الله بعلمكم ، الواحد يعجز عن شكرك
اريد فقط التاكد من معلوماتي ،الشارت الاخير رقم 6
القطرية الخلفية لاتوجد الا في الموجه im or zz
ولاتوجد في fl
في القطرية الخلفيه الرابعه لاتكسر الثانية ابدا
لو رجعت للشارت الاخير لوجدت خط اخضر الرابعه لم تكسر الثانية
اذا كانت القمم والقيعن غير متداخله معناها اننا في موجه دافعه وايضا من علامات الموجه الدافعه الشموع تكون حاده
الموجه الخامسه اذا كانت كمياتها اعلى من الموجه الاولى اذن هذه ليست موجه خامسه وانما الموجه الاولى من الخامسه اي ان الخامسه سوف تمتد
رايك استاذ حسن
هل التطبيق سليم والا من جنب القده
الفريم المستخدم ربع ساعه
اهلا اخى مرعى ..
هقولك رايى والتعقيب الاخير للمهندس حسن ..
انا شايف ان كلهم تقريبا موجات ثلاثية وبالتالى ليست فى اطار او شكل موجه دافعه ..
الملف المرفق 353112
السلام عليكم
تعبك راحة يا ريس
طبعا دى مش قطرية امامية خالص
الملف المرفق 353118
الملف المرفق 353119
السلام عليكم
القطرية الخلفية تأتى فى الموجة C سواء من زجزاج أو من فلاتة
أو فى الموجة الخامسة من دافعة أو قطرية امامية
الموجة الرابعة لا تكسر الثانية سواء فى القطرية الخلفية او الامامية
حجم تداول الخامسة يقارن بحجم تداول الثالثة و ليس الاولى
على الفريمات الكبيرة يقل فوليوم الخامسة عن الثالثة و اذا زاد عنه غاليا تكون الثالثة ممتدة و ليست الخامسة
على فريمات الانتراداى عادة يزيد الفوليوم بشكل غير طبيعى فى نهاية الخامسة ( Spike )
تحياتى
السلام عليكم
بارك الله فيكم يا شباب
طبعا واضح ان الموجة الهابطة دافعة
و سواء كانت ممتدة او (C) حنتحرك معاها الى ان يتاكد انعكاسها
الملف المرفق 353131
الملف المرفق 353132
صباح الخير ..
طيب تمام يا بشمهندس لكن مش فاهم الجزء اللى داخل المستطيل بالشارت ..
12345 وراها (1) (2) ... مش فاهمها ؟
الملف المرفق 353135
السلام عليكم
تعال نشوف ما هى مشكلة رسم القناه السعرية عندك
فى الاول الحالة الطبيعية لرسم القناه السعرية لتحديد هدف الخامسة زى اللى فى الشارت دة
الملف المرفق 353136
لكن الحالة اللى فى الشارت بتاعك خاصة جدا و ركزوا معايا قوى
حنرسم خط بين النقطتين 2 و 4 زى ما احنا متعودين ( باللون الموف )
و برضه زى ما احنا متعودين حنرسم من النقطة 1 خط موازى للخط 2 - 4 ( باللون الاحمر )
و خط تانى من النقطة 3 موازى للخط 2 - 4 ( باللون الازرق )
سنعتبر ان كل من الخطين الازرق و الاحمر هو الحد السفلى لقناه سعرية السنترلاين بتاعها هو الخط الموف و نرسم الحد العلوى لكل قناه منهم
ستجد ان هدف الخامسة عند الحد العلوى لأى من القناتين الحمراء أو الزرقاء
الملف المرفق 353137
ملحوظة
هذه المعلومة لن تجدها فى اى مكان الا اذا دفعت فلوس
تحياتى
بسم الله الرحمن الرحيم
لما برقم شارت في تاريخ قديم على 30 دققيقة مثلا واحاول اوصلة مرة تانى
بقعد وقت كبير افضل اتحرك بالماوس لغاية لما اوصل للتاريخ
ولو انا مثلا في شهر 10 وعلى فريم الساعة لو اخترت فريم 5 دقايق الاقية يروح الى احدث تاريخ شهر 12
فافضل بالماوس يمين وشمال لغاية لما اوصل للمكان اللى برقم فية