المشاركة الأصلية كتبت بواسطة help1
بسم الله الرحمن الرحمن
ماشاء الله عليك استاذى و اشكر الله و اشكرك على ردك المستفيض بارك الله لك بما قدم اخى الفاضل حماك الله و عافاك
الشكر لله وحده اخى فهو صاحب الفضل والمنه علينا جميعاً والحمد لله
انا راجعت الاسبوعى بدقه و فعلا فيه خلخل سعرى فى شمعه اسبوع " و ان كنت اتحفظ على كلمه خلل فقد تكون للاتزان ما و لكن لا نعلمه فهكذا تعلمت منك لكن مجازا نقول خلل حتى نبسط الامور "
هو كذلك بالفعل , الأصل فى الكون لا يوجد خلل نهائياً وقد نوهت إلى ذلك اكثر من مره , وإنما نقول ذلك لن عقولنا لن تستطيع ان تدرج دقه هذا الكون مهما كانت وهذه لحكمه يعلمها الله
وما اوتيتم من العلم إلا قليلاً
انا من الناحيه النفسيه اتمنى ينزل الان قبل غدا و لكن دائما ما افتح شارت نظيف حتى استطيع قرائته بشكل افضل و بناء عليه قرات الصعود حتى مستوى ال 360 فى الدايلى قبل الهبوط
وما ادراك ان جميع الدورات 360 درجه :0021:
كل قمة وكل قاع على الشارت تماماً كما وصفها اخى الحبيب حماده سلام من قبل عباره عن جين به جميع مواصفات الحركه القادمه وازيد عليها مواصفات الحركه السابقه , ومن خلال معرفتنا لمواصفت الحركه السابقه طبقا لهذا الجين يمكننا معرفه مواصفات الحركه القادمه والتى هى مكمله للحركه السابقه
فالقمه مثلا تكون رأس مثلث ضلعيه الأساسيين الموجه التى على يمينها والتى على يسارها وكذلك القاع ايضاً
هذا المثلث يتحرك فى إطار مربع بين السعر والزمن
والجميع يدور فى فلك دائرى
وليس بالضروره ان تكون جميع الدورات 360 درجه
هناك دورة زائده ودورة ناقصه
تخيل لو اعمارنا جميعها تدور فى 360 درجه سنظل جميعاً نموت فى عمر واحد وهو 33 سنه كما سيحدث فى الجنه إن شاء الله
علما انى ملاحظ اربع قمم ماشاء الله على مستوى واحد فى عمليه التمحور فى الساعه و هو الامر الغريب فدائما ما يكون التمحور بشكل عشوائى يعنى مره يوصل لى 90 و مره لى 180 و مره لى 270 على حسب كل حاله و دائما ما كان يحيرنى التمحور حول مركز الثقل الى اين مداه و لكن هنا و بوصول السعر اربع مرات الى الان الى نفس الامستوى( زاويه 90 على الساعه ) و الارتداد يدعم وجهه نظر حضرتك فى الهبوط بدون صعود و لكن ان كان كذالك فعلى اى شكل هندسى سوف يمشى السعر فى الدايلى بدون الصعود الى 360 و الارتداد من 405 مباشرا ؟
حلل القاع القادم منه السعر اولياً واعرف مواصفات الموجه السابقه له طبقاً لهذا القاع ستعرف كما ذكرت لك اين المفروض ان يقف إن لم يكن هناك تأثير اخر لدورة مجهوله وهذا امر وارد لأننا لن نستطيع معرفه جميع الدورات
لذل ظللت على ايمان بصعوده اولا و ذاد شكى فى صعوده بسبب الخلل الزمنى فى شمعه ويكلى
مادام بدأت تشك فانت بدأت تفكر خارج الصندوق إن شاء الله
استذئذنك فى الاجايه على اسئلتك بناء على فهمى لها كما يلى
حقيقتا انا للاسف لا اعمل على منصه اف اكس دى دى و للاسف اكثر بقى لى اكثر من شهر لا استطيط فتح حساب تجريبى بها قد يكون بسبب مشكله فى الجهاز فلم ادقق فى السبب بسبب انشغالى لذا اعتمدت على السعر فى منصتى و الذى هو 1.2625 و الذى رقمه الاولى 7 ما يعنى 3 دورات و حيث ان منطقيا حسب الوضع الحالى لن يستطيه السعر الصعود 3 دورات و كون هناك شك من دقه الرقم على منصتى و كانت دورتان هى الاقرب منطقيا مع الدايلى و التمحور حول ثقل دورته هناك فاعتمدت العمل على ورتين على حظر
وما هو المنطق الذى يجعلنا نقول ان تكمله الرقم 7 هو 3 دورات ؟
عليك ان تعرف ما هو الرقم المتزن اولاً وسط ال 9 ارقام الأساسيه
فكر فيها وانا هقولك لو معرفتش إن شاء الله
و ممكن نقول الاسبوع القام اعتمادا على ان فيه خلل زمنى فى اسبوع بحاله
الله اعلم , عموما هنعرف النهرده إن شاء الله
الفريمات الصغيره ما هى الا تروس لفريمات اكبر و الدورات الصغيره تروس لدورات اكمبر ان توقفت الفريمات الصغيره توقفت الفريمات الاكبر و وقف السعر مكانه و بناء عليه
نرى نحن كبشر ان الفريم الكبير هو الاصدق و لكن صدقه ياتى من دقه الفريم الاصغر منه و لكن لكون الفريم الصغير دورته سريعه قد ترهق ادمغتنا من ملاحقاتها لذا لا ننظر اليها لكوننا تهرب من حيز ادراكنا بسبب سرعتها و حركتها المطربه و التى نصفها بالعشوائيه و لكنا ليست كذلك
وجهه نظر شخصيه تجعلنى ارفض مبدأ التروس لسبب واضح
التروس لابد ان تكون مرتبطه ببعضا البعض بشكل مادى واضح جدا جدا وهذا يجعلها منفصله فى الجسم فكل ترس له شكل وله حجم مختلف
لكن مثلا الزمن وحده واحده ونحن من يجزئه إلى اجزاء
وإن ابينا إلا ان نعترف بفكره التروس لابد ان تكون هذه التروس جميعها داخل بعضا البعض
يعنى ترس كبير خاااااااااالص السنون بتاعته من الداخل
وباقى التروس جواه وسنونها من الخارج , وبكده لو دورت اى ترس هتدور المجموعه كلها بدون اى تأخير , وبكده مفيش حد هيتنازل لحد لأن الحركه كلها مرتبطه بكل ترس
ودى فكره الزمن
اما الحياة وما فيها فلا تلصح لها فكره التروس
وعشان اكون واضح اكتر خلينا نتكلم عن الأسعار
لو حبينا نضربلها مثل هنقول مثلاً
تخيل كره المضرب الطائره
يعنى تخيل إن الأسعار دى مربوطه فى خيط وكل سعر على حسب طول الخيط بتاعه
والكل مربوط فى عمود طويل من فوق كنقطه مركزيه يعنى
والأسعار دى ضربناها بمضرب بالتتابع , كل سعر على حسب وقت ظهور عملته وبقوه معينه
ايه اللى هيحصل
هتلاقى سعر بيلف بسرعه يمين وبعدين تجيله ضربه تانيه بقوة تانيه يلف شمال وهكذا
وواحد تانى لف الأول شمال
واحد تانى ضربناه بضعف الضربه الأولى فلف كده على استحياء لكن الضربه التانيه جت قويه فلف بسرعه
وهكذا بقى عد احتمالات للصبح
كل ده يبدو لينا بشكل عشوائ لكن هو مش عشوائى لأن الكل مبروط فى مركز والكل معرض انه يلف 360 درجه او اكتر او اقل على حسب موضع الضربه اللى هتقابله
وبعدين انت ممكن تضرب سعر ضربه وتسيبه يلف لفتين تلاته وبعدين تضربه التانيه
وواحد تانى تضربه ضربه مش تعجبك فتلحقه بالتانيه قبل ما يكمل او لفه
وهكذا عيييييييييييش فى كم احتمالات ملوش اخر
نخرج من كل ده بإيه
إن الزمن له مقياس والسعر له مقياس
واللتين يتفقوا فى ايه
عمليه الدورااااااااان فقط
يعنى مينفعش نربطهم ببعض خااااااالص
امال ايه حكايه ان السعر هو الزمن والعكس دى
دى معناها إن السعر له لحظه اتزان وكذلك الزمن
ومعنى ان فى قمه او قاع يعنى السعر فى القمه دى كان متزن وكذلك الزمن كان متزن ايضاً
طيب من خلال كل ده مين الأساس فيهم
السعر ولا الزمن ؟
اسيبك تفكر وتجاوب وبعدين اقولك
و بناء عليه الاصدق من وجهه نظر البشر هو الفريم الاكبر و لكن فى الحقيقه ارى جميعهم صادق و لكن قد لا نستطيع فهم جزء من حركته
و بناء عليه اذا اردنا من الاجابه على السؤال ايهما يتنازل للاخر
اعتقد ان من المفترض ان يتنازل الكبير للصغير لكون اكتمال حركه الصغير سوف تؤدى بالتبعيه الى دقه فى حركه الكبير ما يعود على الدوره الكبره بالتناسق
و ايضا اذا تنازل الكبير للصغير فلن يكون التاثير ضخم و لكن اذا حدث العكس انقلبت دورات كثيره فى الفريم الصغير بسبب ذيل على الكبير
و هذا ما قد يفسر وجود هذه الشمعه الذائده على الاسبوعى الى حضرتك نوهت اليها
بعد الرغى اللى قولته فوق ده وضحت الإجابه انى مفيش حاجه اسمها تنازل فى الزمن لأنهم كلهم داخل ترس ( إن اعترفنا بالفكره دى ) واحد , اى واحد هيتحرك حركه صغيره الكل هيتحرك , والكل بيتحرك عشان يحرك الترس الكبير خاااااالص اللى سنونه من الداخل عشان هو الأساس ولازم يلف لفه كامله مره واحده بس
مش لازم بالضرور كل التروس تكون لفت عدد لفات منتظمه عشان الترس الكبير ده يلف لفته
لأ
ممكن جدا تلاقى ترس ناقصله ربع لفه وواحد نص وواحد عشر وواحد تسع وواحد ثمن وهكذا
فهتلاقى اللى كان فاضله ربع اصلاً دورته مكانتش 360 درجه واللى فاضله نص كده وهكذا والكلام ده طبعا مش هنقدر نعرفه إلا فى نهايه اللفه الكبيره وده صعب عشان ساعتها كل واحد هيكون فى وادى تانى خااااالص
ههههههه
لأن المشكله اننا مش عارفين الترس الكبير ده ولا يمكن هنعرفه
لأنه ببساطه مده زمن الكون كله
اللى هو دورة الحياه منذ بدايه الخلق إلى يوم القيامه
مفيش حد يعرفها ولا يمكن حد هيعرفها
ده غير كمان ان عندك كارثه تانيه للأسف اغلبنا بيغفلها وهى انى فى نسبه اتساع فى الكون
يعنى اليوم زمااااااااااااااااااااان مختلف عن الأن تماماً من ناحيه الوقت
واصلا اليوم مش 24 ساعه بالضبط وكل ده بيفرق كتييييييييير فى عامل الزمن ولازم دايماً نفكر فيه
والله المستعان
هذه فقط وجهه نظرى ردا على سؤال حضرتك جاوبت عليها بمنطقيه كما ارى و ليس لها اى خلفيه دراسيه و انتظر من حضرتك التصحيح