صفحة 65 من 322 الأولىالأولى ... 15555960616263646566676869707175115165 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 961 إلى 975 من 4829
    الصورة الرمزية AbuJmel
    AbuJmel غير متواجد حالياً عضو نشيط

اعتقادك اخي الان الاهداف شمالية
    توقيع العضو
    نبذه تعريفية : خبير تداول ومحلل فني من 2009 م ,
    نقدم تحليلات يومية اسبوعية على قناة يوتيوب الشهيرة وبشكل مجاني 100% بغرض زيادة التوعية لدى المتداول العربي ,
    طريقتي بالتداول الدمج مابين الفني والأساسي المدرسة الفنية دمج مابين مدرسة العرض والطلب و مدرسة التحليل الكلاسيكي ببهارات التحليل الحجمي VSA.

الصورة الرمزية dr.ahmed.samir
    dr.ahmed.samir غير متواجد حالياً Educational Researcher

ان شاء الله اخى ابو جميل ينبغى فقط ان نتجاوز القمة الحالية للاربع ساعات فى حدود 1.4430 - 1.4450 .. وبعدها نقيم الموقف باذن الله ..
    توقيع العضو
    MY Rules
    المتيـم : الفهرس العام لكافة موضوعات د / أحمد سميـــر

الصورة الرمزية مصطفى خالد
    مصطفى خالد غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتيـم مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ..

تحديث لليورو ..

- اعادة اختبار مرة اخرى لخط الترند الهابط المكسور + خط المقاومة الشرائية بعد كسرها ..

ارجح ان تشكل هذه المناطق الحالية لمستويات 1.4350 - 1.4360 دعما مرة اخرى باذن الله خاصة بعد اغلاق الشمعة الماضية لفريم الساعة ..

الاهداف المنطقية ان شاء الله كهدف اول 1.4410 وان تحقق نرى بعدها باذن الله كيف تسير الامور ..

يلغى هذا السيناريو باغلاق اربع ساعات اسفل خط الترند الهابط مجددا ..

الملف المرفق 276279

نسال الله التوفيق والسداد ..

ممتاذ دائما

انا كان نفسى تفكيرك بس دخلت بدرى شويه بسيطه

و على طول انت راجل جامد
    توقيع العضو
    409068

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى خالد مشاهدة المشاركة

ممتاذ دائما

انا كان نفسى تفكيرك بس دخلت بدرى شويه بسيطه

و على طول انت راجل جامد

مبروك عليك يا مصطفى وبالتوفيق دوما باذن الله ..
    توقيع العضو
    MY Rules

السلام عليكم ..

تحديث لليورو ..

- اعادة اختبار مرة اخرى لخط الترند الهابط المكسور + خط المقاومة الشرائية بعد كسرها ..

ارجح ان تشكل هذه المناطق الحالية لمستويات 1.4350 - 1.4360 دعما مرة اخرى باذن الله خاصة بعد اغلاق الشمعة الماضية لفريم الساعة ..

الاهداف المنطقية ان شاء الله كهدف اول 1.4410 وان تحقق نرى بعدها باذن الله كيف تسير الامور ..

يلغى هذا السيناريو باغلاق اربع ساعات اسفل خط الترند الهابط مجددا ..

الملف المرفق 276279

تم بفضل الله تحقيق الهدف الاول + 44 نقطة ..

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	1.png
المشاهدات:	147
الحجـــم:	979 بايت
الرقم:	276296

الهدف الثانى باذن الله لم احدده بعد فانا بانتظار اختراق المقاومة الحالية 1.4450 ..
    وبعدها يمكن تحديد الامور ان شاء الله ..

ويمكن ايضا نقل الستوب للبريك ايفن لمن دخل بعقدين ..

والله المستعان ،،
    توقيع العضو
    MY Rules

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

طيب هل ممكن الدخول في حالة كسر المقاومة؟

صباح الخير ..

بالنسبة للفكرة ككل وهى كذا اقوى من كذا هى فكرة مرفوضة كليا .. ضعها فى تفكيرك اخى الحبيب دوما لا يوجد شئ اسمه اقوى واضعف على الشارت .. لكن يوجد تجمع لعدة عوامل هنا فنعتبر المستوى قوى اويوجد عامل واحد فقط وعلى فريم بسيط فنعتبره مستوى عادى او ضعيف ..

نفرتض ان لديك مستوى سعرى فى حدود 20 نقطة ومجتمع خلاله مقاومة افقية مع مقاومة مائلة .. اذن من الاقوى افقى ام عرضى ؟ الجواب بالطبع لا يوجد هنا اقوى واضعف لكن يوجد مستوى تجميع لعدة مقاومات فنعتبر المنطقة ككل منطقة مقاومة ..

بالنسبة لما ذكرته عن خط الترند فهو من اكثر الاخطاء القاتله فى المتاجرة ..

اى خط على الشارت يحتاج الى ارتكازين فقط حتى نقول انه خط منطقى وليست الفكرة او الهدف هو ان يلامس اكبر عدد ابدا بل الفكرة فى اختيار الارتكازات الصحيحة لخط الترند ..

بمعنى اخر اياك ثم اياك ثم اياك ان تحاول ( فبركة ) خط الترند بحيث يلامس اكبر عدد لان هذا سيدخلك فى متاهات ودخول خاطئ بالجملة ..

اخر سؤال انا ساعتمد على 1 اكثر لكن لا مانع من اعتبار ظل الشمعة العلوى الموجود عند 1 كمنطقة للمقاومة ككل وليس نقطة او سعر بمحدد بعينه ..

ولا يهمك ربنا يقوملك جهازك بالسلامة .. ههه
    مساء الخير يا باشا

مش عايز اقلك ان نقطة رسم الترند دي كانت عملالي مشكلة قد ايه و انتا حلتهالي باسلوبك السهل الجميل ده

بجد اشكرك علي حبك لمساعدة الاخريين و انا بقي هاستغل النقطة دي ههههه

معلش المشاكة دي طويلة شوية بس انا طمعان اني الاقي الحل عندك

بص يا سيدي انا بقالي فالفوركس تقريبا سنة و قبلها اشتغلت في البورصة المصرية لمدة سنة و طبعا اول ما بدأت شغل فالبورصة المصرية مكنتش اعرف حاجة عن اي حاجة و كنت عايز اتعلم فاخدت فكرة عن كيفية رسم خطوط الترند و عن استخراج الدعوم و المقاومات الافقية بس كان فيه كام واحد شغليين بالنماذج و كانوا عمليين شغل رائع فبصراحة حبتها و قررت اني احترفها و فعلن قريت موسوعة النماذج لبولكفوسكي و الحمد لله عرفت كل قواعد النماذج و بدأت اطبق عملي علي السوق المصري و غالبا مكنتش بستني المستهدف كامل يعني كنت ماشي بمبدأ اول ما السهم يحقق 10% مكسب اخرج علي طول و الحمد لله الطريقة كانت عاملة ارباح حلوة

المهم لما البورصة اتنيلت بنيلة قررت اني اتجه للفوركس و برده قررت اني اشتغل بالنماذج و اتعلم برده شوية عن ادارة رأس المال

و الحمد لله لمدة 6 شهور تقريبا حققت ارباح جيدة و كانت نسبة نجاح صفقاتي حوالي 70%
    (طبعا زي ما حضرتك عارف ان النماذج بتديك طريقة حلوة لتحديد اتجاه السعر و المستهدف لاكن لازم تستخدم معاها طريقة تانية لتحديد الاستوب لأن لو اعتمدت علي النماذج في نحديد الاستوب بيكون الاستوب كبير و سعات هيكون اكتر من الهدف
    يعني مثلا في نموذج المستطيل الاستوب هوا الاغلاق اسفل الحد السفلي من النموذج في حالة طبعا كان الاختراق فاعلي و هكذا فالدبل و التيربل توب و بوتوم........)

المهم جت فترة دخلت فيها اكتر من 10 صفقات ورة بعض و كلهم ضربوا استوب فكانت صدمة لية و معرفتش ايه السبب فبدأت اسأل فالناس قالولي ان السبب ان مثلا كان فيه مقاومة او دعم قدام السعر و كنت لازم استني اما السعر يكسرهم و طبعا ده مذكور في موسوعة النماذج لاكن انا مكنتش مركز اوي علي النقطة دي
    فالمهم قررت اني اتعلم كويس ازاي اطلع الدعوم و المقاومات بحيث اقدر ادخل علي اي نموذج وانا مطمن
    وهنا بقي كانت بداية المشكلة
    اصبحت عندي حيرة شديدية جدا , يعني مثلا بعد ما احدد نموذج و اطلع الدعوم او المقاومات اللي في طريقه و اقول ان مثلا الشراء المناسب بعد كسر المنطقة الفلانية الاقي عضو تاني يقولي مثلا ان فيه مقوامة تانية بعد النقطة دي و يجي عضو بعديه يقلي فيه مقاومة تالتة بعديها
    لدرجة اني مبقتش عارف افتح اي صفقة تقريبا لأن كل ماجي ادخل الاقي حدي بيقولي ده فيه دعوم و مقوماات و استني لما السعر يكسرها
    ( طبعا زي ما حضرتك عارف ان في حالة وجود نموذج احسن حاجة هيا الدخول بعد الاختراق او بعد اعادة الاختبار لاكن لا يفضل الدخول بعد تحرك السعر كثيرا لأن مش شرط السعر يجيب المستهدف كامل)

انا مش عايز اقول لحضرتك اني بقالي شهر تقريبا مفتحتش ولا صفقة حتي كان فيه صفقة منزلها الاستاذ ابو عادل كانت عبارة عن نموذج مستطيل علي فريم الساعة للكيبل و كنت ناوي ادخلها لاكن برده لما فتحت الشارت لاقيت مقاومات كتير في طريق الزوج قررت اني مدخلش

معلش انا عارف اني تقلت عليك بس ردودك عليا شجعتني

و دي شارتات فرصة الكيبل
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gbp usd 1h i.gif‏   gbp usd 4h i.gif‏  

السلام عليكم ..

صباح الياسمين على الجميع ،،

جارى مراجعة المشاركات والتحديث باذن الله ..
    توقيع العضو
    MY Rules

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة
    طيب هل ممكن الدخول في حالة كسر المقاومة؟

لا يمكن ذلك وساوضح لماذا فى المشاركات التالية باذن الله ..
    توقيع العضو
    MY Rules

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة
    مساء الخير يا باشا

مش عايز اقلك ان نقطة رسم الترند دي كانت عملالي مشكلة قد ايه و انتا حلتهالي باسلوبك السهل الجميل ده

بجد اشكرك علي حبك لمساعدة الاخريين و انا بقي هاستغل النقطة دي ههههه

معلش المشاكة دي طويلة شوية بس انا طمعان اني الاقي الحل عندك

بص يا سيدي انا بقالي فالفوركس تقريبا سنة و قبلها اشتغلت في البورصة المصرية لمدة سنة و طبعا اول ما بدأت شغل فالبورصة المصرية مكنتش اعرف حاجة عن اي حاجة و كنت عايز اتعلم فاخدت فكرة عن كيفية رسم خطوط الترند و عن استخراج الدعوم و المقاومات الافقية بس كان فيه كام واحد شغليين بالنماذج و كانوا عمليين شغل رائع فبصراحة حبتها و قررت اني احترفها و فعلن قريت موسوعة النماذج لبولكفوسكي و الحمد لله عرفت كل قواعد النماذج و بدأت اطبق عملي علي السوق المصري و غالبا مكنتش بستني المستهدف كامل يعني كنت ماشي بمبدأ اول ما السهم يحقق 10% مكسب اخرج علي طول و الحمد لله الطريقة كانت عاملة ارباح حلوة

المهم لما البورصة اتنيلت بنيلة قررت اني اتجه للفوركس و برده قررت اني اشتغل بالنماذج و اتعلم برده شوية عن ادارة رأس المال

و الحمد لله لمدة 6 شهور تقريبا حققت ارباح جيدة و كانت نسبة نجاح صفقاتي حوالي 70%
    (طبعا زي ما حضرتك عارف ان النماذج بتديك طريقة حلوة لتحديد اتجاه السعر و المستهدف لاكن لازم تستخدم معاها طريقة تانية لتحديد الاستوب لأن لو اعتمدت علي النماذج في نحديد الاستوب بيكون الاستوب كبير و سعات هيكون اكتر من الهدف
    يعني مثلا في نموذج المستطيل الاستوب هوا الاغلاق اسفل الحد السفلي من النموذج في حالة طبعا كان الاختراق فاعلي و هكذا فالدبل و التيربل توب و بوتوم........)

المهم جت فترة دخلت فيها اكتر من 10 صفقات ورة بعض و كلهم ضربوا استوب فكانت صدمة لية و معرفتش ايه السبب فبدأت اسأل فالناس قالولي ان السبب ان مثلا كان فيه مقاومة او دعم قدام السعر و كنت لازم استني اما السعر يكسرهم و طبعا ده مذكور في موسوعة النماذج لاكن انا مكنتش مركز اوي علي النقطة دي
    فالمهم قررت اني اتعلم كويس ازاي اطلع الدعوم و المقاومات بحيث اقدر ادخل علي اي نموذج وانا مطمن
    وهنا بقي كانت بداية المشكلة
    اصبحت عندي حيرة شديدية جدا , يعني مثلا بعد ما احدد نموذج و اطلع الدعوم او المقاومات اللي في طريقه و اقول ان مثلا الشراء المناسب بعد كسر المنطقة الفلانية الاقي عضو تاني يقولي مثلا ان فيه مقوامة تانية بعد النقطة دي و يجي عضو بعديه يقلي فيه مقاومة تالتة بعديها
    لدرجة اني مبقتش عارف افتح اي صفقة تقريبا لأن كل ماجي ادخل الاقي حدي بيقولي ده فيه دعوم و مقوماات و استني لما السعر يكسرها
    ( طبعا زي ما حضرتك عارف ان في حالة وجود نموذج احسن حاجة هيا الدخول بعد الاختراق او بعد اعادة الاختبار لاكن لا يفضل الدخول بعد تحرك السعر كثيرا لأن مش شرط السعر يجيب المستهدف كامل)

انا مش عايز اقول لحضرتك اني بقالي شهر تقريبا مفتحتش ولا صفقة حتي كان فيه صفقة منزلها الاستاذ ابو عادل كانت عبارة عن نموذج مستطيل علي فريم الساعة للكيبل و كنت ناوي ادخلها لاكن برده لما فتحت الشارت لاقيت مقاومات كتير في طريق الزوج قررت اني مدخلش

معلش انا عارف اني تقلت عليك بس ردودك عليا شجعتني

السلام عليكم ..
    صباح الخير ..

اولا اشكرك على مداخلتك ومشاركتك هنا بتجربتك فهى صدقنى تفيد الجميع وبالطبع انا شخصيا استفيد منها كزيادة من سعة الافق والاستفادة من تجارب الاخرين ..

فالهدف من الورشة كما اقول دوما هو الناحية التعليمية لتحقيق المكاسب باذن الله من السوق لكن ايضا يجب ان نتشارك بالخبرات واسباب الخسائر او الدخول فى فترات الحيرة والتشتت ..

- بالنسبة لفكرة النماذج والدخول حسب المستهدفات الخاصة بها فهى ايجابية طبعا لكن كما تعلم اخى الحبيب لا يمكن ان تعتمد عليها كطريقة مستقلة لعدة اسباب انت ذكرت منها البعض ..

- ستيف نيسون نفسه والذى اعتبره احد عمالقة المخضرمين مع الشموع ذكر انه لا يمكن الاعتماد على النماذج منفردة مهما حققت من نجاح فالكلام الصحيح والمنطقى فى هذا السوق هو ما ينجح على المدى البعيد وليس القصير ..

- الوظيفة الرئيسية لك كمتاجر يومى او حتى اسبوعى وسوينج هى ان تستخلص مستويات الدعم والمقاومة وتاخذ قرارات حولها بالبيع او الشراء ..

- وبالتالى فالنماذج اداة ممتازة كاضافة ولكن ليس كسبب مقنع ابدا للدخول ..

- وكانك تسمع ما يحدث هنا احد الاحباء امس ذكر لى ان هناك نموذج مستطيل للباوند وانه ينوى الدخول فقلت نعم نموذج صحيح وتم الاختراق وكل شئ تمام لكن لن ادخل شخصيا .. لماذا ؟؟

لان النموذج لا يكفى وحده للدخول ان لم يكن هناك امور اخرى ولو نفسية حتى تدعم الصفقة اذن لا داعى ..

اذن كيف استفدت شخصيا من النموذج ؟

كان لدى عقود مفتوحه من اسفل النموذج والهدف تقريبا 1.6100 لكن بعد تكون النموذج و الاختراق جعلت الهدف 1.6150 فهو مقارب لهدف النموذج ايضا وبذلك تتم الاستفادة من النماذج فى تحديد الاهداف لعقود سابقة وهذا مجرد مثال لاستعمال النماذج ..

- يمكن ايضا اعتبار النموذج دعم قوى خاصة بعد تحقيق هدفه والعودة له مجددا واكيد سيكون افضل ان توافق معه مستوى فيبو او ترند او حد قناة .. الخ

- اذن مراد كلامى ان النماذج كاى اداة اخرى للتحليل صحيح قد تعكس نفسية المتاجرين فى فترة ما لكن برايى غير كافية لاتخاذ قرار مبنيا عليها فقط ..

- اخيرا اتمنى ان يكون كلامى افادك وقريبا باذن الله سيكون هناك سلسلتين من الدروس
    السلسلة الاولى عن النماذج ولن اقوم بشرح النموذج فالغالبية لديه فكرة عنها لكن ساقوم بالمقارنة بين النماذج وهذه هى الفكرة الاهم .. كيف تختار النموذج الافضل ومتى .. السلسلة الاخرى عن الفيبوناتشى باذن الله ..

بالمناسبة انا مشفتش حد دخل البورصة المصرية الا وندم ههه ..

مودتى واحترامى ،،
    توقيع العضو
    MY Rules

المشاهدات:	147
الحجـــم:	979 بايت
الرقم:	276296

الهدف الثانى باذن الله لم احدده بعد فانا بانتظار اختراق المقاومة الحالية 1.4450 ..

والله المستعان ،،

سوف اخرج باذن الله عند 1.4510 حيث يتواجد الاتى :

- خط الترند الهابط لليومى والذى تم الوصول اليه بفضل الله بعد اختراق خط الترند البينى للاربع ساعات ..

- فيبو اكستنشن 127 % ..

- الرقم النفسى 1.4500

المشاهدات:	26
الحجـــم:	38.0 كيلوبايت
الرقم:	276377

توقيع العضو
    MY Rules

اهم الاخبار اليوم باذن الله ..

من هنـــــــــا
    آخر تعديل بواسطة المتيـم ، 30-06-2011 الساعة 08:05 AM
    توقيع العضو
    MY Rules

الملف المرفق 276296

والله المستعان ،،
    سوف اخرج باذن الله عند 1.4510 حيث يتواجد الاتى :

- خط الترند الهابط لليومى والذى تم الوصول اليه بفضل الله بعد اختراق خط الترند البينى للاربع ساعات ..

- فيبو اكستنشن 127 % ..

- الرقم النفسى 1.4500

تم تحقيق الهدف الثانى بفضل الله ..
    + 151 نقطة ولله الحمد ..

المشاهدات:	89
الحجـــم:	1.3 كيلوبايت
الرقم:	276384

ليكون مجموع صفقة الانتراويك + 195 نقطة والحمد لله ..

والله الموفق ،،
    توقيع العضو
    MY Rules

الصورة الرمزية beshr
    beshr غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يعطيك العافية اخي المتيم
    مارايك ببيع يورو دولار من المستويات الحالية ((1.4495 ))
    رايك يهمني

وتقبل تحياتي

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17