صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 92
    الصورة الرمزية ahmed hanafy
    ahmed hanafy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: أعرف الخبر قبل صدوره بدقيقتين (موضوع يشدك)

ما شاء الله
    بالتوفيق
    ان شاء الله

الصورة الرمزية MKH
    MKH
    MKH غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

منتظرين إبداعااااااااااتك يا ميدو
    بالتوفيق إن شاءالله

الصورة الرمزية HERO_0
    HERO_0 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ماشاء الله تبارك الله
    بجد برافو
    بالتوفيق يا جميـــــــــل

الصورة الرمزية dr_mamy2006
    dr_mamy2006 غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا مش شايف الا كلام فى كلام
    مشتقين لافعالك
    تحياتى

الصورة الرمزية YamedoA
    YamedoA غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed raslaan مشاهدة المشاركة
    بص ياعم ميدو
    الطريقه دى انا جربتها على الديمو 3 اسابيع بس وكانت النتائج جيده جدا
    وبعدين اشتغلت بيها على الحقيقى فى الاسبوعين اللى فاتو
    سيبك من نتائج الديمو وخلينا فى الحقيقى بما انها تعتمد على الاخبار
    كل العمليات اللى تمت على الحقيقى فى خلال الاسبوعين لم تحقق اى خساره باستثناء يوم الجمعه النهارده كان يوم الخسائر العظيم ولله الحمد

الطريقه عباره عن انتظار النتائج الفعليه للاخبار وليس المتوقعه
    يعنى مثلا خبر الكندى بتاع امبارح الخميس اللى هو مؤشر اسعار المستهلكين وقيمته الاساسيه
    كان السابق 0.3% والمتوقع كان 0.1% وجاء الفعلى ايجابى 0.2%
    بختار الزوج الى مفيش اخبار عليه فى نفس اليوم
    يعنى مثلا اليورو كندى والكندى ين والاسترالى كندى وبقسم عليهم مخاطرتى وبعتبر التلات عمليات عمليه واحده

يعنى ايه الثلاث عمليات واحده ؟؟

طبعا مهم جدا ان يكون الدخول فور اعلان الخبر الفعلى مباشرة
    استحاله دا انت اعصابك اول حاجه هاتبوظ تانى حاجه مش هاتلحق تنفذ لحظه الخبر
    لان كل مانتاخر فى نقط كتير هنفقدها
    اضع الاهداف حسب التحليل الفنى واقل شئ 30 نقطه واضع الاستوب دائما 40 نقطه + الاسبريد وممكن لو او هاى شمعة الخبر
    واضع عقد تعزيز على بعد 20 نقطه + الاسبريد من مكان دخول العقد الاول والاستوب نفس مكان استوب العقد الاول
    انت كدا بتتكلم على مابعد خبر قوى ويحرك اكثر من 100 نقطه ؟؟
    اقوم بامر التعزيز لانى لاحظت ان الزوج يتجه عكس الخبر غالبا فى الاول ثم يتجه مع الخبر بعد كده

عموما الطريقه مازالت تحت التجربه وانا اجربها على نسب بسيطه من راس مالى
    بالتوفيق وفى انتظار نتائج التجربه

انظر شارت اليورو كندى
    الإجابه وسط الكلام

الصورة الرمزية أبو طلال
    أبو طلال غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YamedoA مشاهدة المشاركة
    مشكور اخى ابو طلال مبدأيا كلامك ممتاز

ولكن لماذا لانفعل ذلك

إذا كان الموضوع هايبقى عبارة عن تقسيم ادوار انا اتكلم هنا عن دراسه ماسبق لمتابعته فى المستقبل

اخى من الأخر سافضح لك عما فى داخلى

نحن هنا نصنع سر من اسرار الفوركس ولذلك فالموضوع يحتاج لعناء وتعب غير عادى وقد بادر بعض الإخوان فى المنتدى وعرضوا المساعده وبإذن الله سنكمل ونسير بخطى ثابته للوصول الى نجاح فقط 50% تخيل هدفى هو نجاح 50% !!!!!!
    ولقد شرحت فى مشاركه سابقه لماذا 50%

ولذلك فالموضوع يستاهل العناء من اجله لأنه كبير كبير

وانا مبسوط جدا بكلامك لكن ممكن شويه توضيخ اكثر عن الفولاتيلتي اذا فى عند حضرتك وقت بيسمح

انا اسف فالمشاركه على السريع ومش منسقه لأنى سهران لكن بكرة عندى كلام كتيير عاوز اقولهولك

همسه.. انا بالفعل امتلك طريقه وهى تحت التطوير بس انا مش عاوز اطرحها الان وحتى لا أخرج عن الهدف الذى اسمو اليه.
    بارك الله فيك أخوووووووي ياميدو
    وبالنسبة لموضوع الفولاتيلتي ان شاء الله سأحاول وضعه في موضوع منفصل عن موضوعك حتى يتسنى للجميع رؤيته ولمن لديه أي معلومات عنه أن يفيدنا
    أنا صراحة لدي بعض المعلومات عن الموضوع وليس أكثر وقد حاولت مسبقا البحث عن أي كتاب يفيدني في هذا الموضوع ولكني لم أجد
    وعليه فإني أرى بأن طرحه في موضوع منفصل يكون أفضل لنرى جميع الاراء والخبرات وان شاء الله الموضوع مفيد وليس في وقت الاخبار وحسب وانما في الاوقات العادية فهو يساعد في معرفة الترند
    ان شاء الله سأطرح الموضوع في المساء أتمنى منك أن تنورنا
    لك مني كل المودة والتقدير

الصورة الرمزية YamedoA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mamy2006 مشاهدة المشاركة
    انا مش شايف الا كلام فى كلام
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mamy2006 مشاهدة المشاركة
    مشتقين لافعالك
    تحياتى

اخى الكريم السلام عليكم

من الواضح انك لم تقرأ الكلام فى الكلام ولو الموضوع حضرتك شايف انه مايتحقش خلاص لاتنظر اليه مرة اخرى هههههههههه

انظر الى اى موضوع انا اطرحه فى المنتدى لن تجد فيهم موضوع واحد بهجس فيه او بطرح من أجل الطرح او علشان اسمع كلمه متابعين وربنا يوفقك

هذا الموضوع طرحته اولا للنقاش وثانيا ساعرض طريقه لكن اذا عرضت الطريقه فقل على الدنيا السلام كله هايقعد يسأل ويقولى طب دى ازاى ودى ازاى ويبعتولى على الخاص والكلام دا كله وفى الأخر الكل هاينفضلى ومحدش هايساعدنى فى التطوير وشويه والموضوع هايروح نايم وخلاص على كدا

لكن الموضوع لو انت ليك رأى فيه ولك تاثير فيه صدقنى انت عمرك ماهتسيبه وهاتظل تتابع وتطور وتشغل دماغك معانا

انا مش جاى اديلكم الطريقه السحريه والا كنت انا مليار دير (ركز كويس) ولذلك الموضوع هايخد وقت وادينا قاعدين هوا جت على موضوعى يعنى !!هههه

انا جاى اخد رأيكم الأول واشوف اللى عنده طريقه وبعدها أوعدك بإذن الله انى هاخرج لكم بعمل لم يره احدا من قبل بإذن الله

على العموم لو انت مش مصدقنى انا بإذن الله من الاسبوع القادم سأضع توقعى قبل بعض الاخبار الهامه بدقيقتين بس اابقى انت الحقهم هههههههه

الصورة الرمزية YamedoA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو طلال مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك أخوووووووي ياميدو
    وبالنسبة لموضوع الفولاتيلتي ان شاء الله سأحاول وضعه في موضوع منفصل عن موضوعك حتى يتسنى للجميع رؤيته ولمن لديه أي معلومات عنه أن يفيدنا
    أنا صراحة لدي بعض المعلومات عن الموضوع وليس أكثر وقد حاولت مسبقا البحث عن أي كتاب يفيدني في هذا الموضوع ولكني لم أجد
    وعليه فإني أرى بأن طرحه في موضوع منفصل يكون أفضل لنرى جميع الاراء والخبرات وان شاء الله الموضوع مفيد وليس في وقت الاخبار وحسب وانما في الاوقات العادية فهو يساعد في معرفة الترند
    ان شاء الله سأطرح الموضوع في المساء أتمنى منك أن تنورنا
    لك مني كل المودة والتقدير

بإذن الله متابع ودا شرف لينا اننا نتابع موضوعاتك ونشارك فيه بإذن الله هو دا المطلوب (ناس بتفكر مش ناس عاوزه تاخد وخلاص)

الصورة الرمزية من يرحمني
    من يرحمني غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مساء الخير:

أخي ياميدو نحن نعرف هدفك من الموضوع وأنك لم تبحث عن الشهرة أو التشويق (ونشكر الإدارة الكريمة هنا التي ميزت بحصافتها بين النافع والضار) ونقول لك استمر فنيتك المصلحة العامة عن طريق النقاش للوصول للأفضل (وأكيد أن البعض لم يقصد الإسائة ولكن ربما أراد استفزازك لإظهار ما عندك بطريقة معينة)

لفت نظري كلامك بأنك تريد الوصول لنسبة نجاح 50% على اعتبار نجاح فرصة بهدف كبير مقابل فشل أخرى باستوب قريب يعتبر نجاح كبير (ومعك حق) ولكن ألا ترى بأن من يتعامل مع شركة تحترم العميل وقت الخبر (بمعنى تنفذ له أوامره كما وضعها بغض النظر عن الاسبريد كونه في هذه الفترة يعتبر غير ثابت) أقول ألا ترى بأنه بتعامله مع استراتيجيات الاخبار العادية (هيدج باستوبات قليلة وأهداف كبيرة) يستطيع تحقيق النسبة التي تريدها؟

رأيك يهمني

شاكرة لك دائمآ

الصورة الرمزية YamedoA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة من يرحمني مشاهدة المشاركة
    مساء الخير:

أخي ياميدو نحن نعرف هدفك من الموضوع وأنك لم تبحث عن الشهرة أو التشويق (ونشكر الإدارة الكريمة هنا التي ميزت بحصافتها بين النافع والضار) ونقول لك استمر فنيتك المصلحة العامة عن طريق النقاش للوصول للأفضل (وأكيد أن البعض لم يقصد الإسائة ولكن ربما أراد استفزازك لإظهار ما عندك بطريقة معينة)

لفت نظري كلامك بأنك تريد الوصول لنسبة نجاح 50% على اعتبار نجاح فرصة بهدف كبير مقابل فشل أخرى باستوب قريب يعتبر نجاح كبير (ومعك حق) ولكن ألا ترى بأن من يتعامل مع شركة تحترم العميل وقت الخبر (بمعنى تنفذ له أوامره كما وضعها بغض النظر عن الاسبريد كونه في هذه الفترة يعتبر غير ثابت) أقول ألا ترى بأنه بتعامله مع استراتيجيات الاخبار العادية (هيدج باستوبات قليلة وأهداف كبيرة) يستطيع تحقيق النسبة التي تريدها؟

رأيك يهمني

شاكرة لك دائمآ
    السلام عليكم اختى الكريمه انا شاكر لكى اهتمامك بالموضوع ومتابعتك له ومشاركتك الفعاله ..
    اولا بالنسبه لمن يحاول الإستفزاز وخلافه انا والله لم ازعل حتى اننى حاولت ان اضيف ضحكات فى كلامى حتى لا أفهم اننى زعلان من الكلام ولكن كتبت هذا الكلام حتى لايتكرر من اعضاء اخرين ..

وبالنسبه لنسبه النجاح ال50% فهى لن تنسب ى استراتيجيه تقليديه ولو ركزتى قليلا فستجدى ان معظم هذه الإستراتيجيات لاتتعدى مكسبها فى العمليه الواحده 30% والإ كان عمل الجميع بها وفرغو أنفسهم للأخبار والدنيا كانت هاتبقى زى الفل فلو قلنا ان المكسب الى الخسارة 30% مكسب الى 20% خسارة فهى خطرة جدا مع نسبه نجاح 50% ولكن اذا قلنا 70% مكسب الى 20% خسارة مع نسبه نجاح 50% فهذا مطلوب وسأذكر بإذن الله ذلك الكلام بإستفاضه وبأرقام لأننا سنتعامل على ازواج محدده

تقبلى ودى ،

همسه .. ارسل لى امس أحد الإخوان على الماسنجر جدول الأخبار التى تؤثر لحظه وقوعها(جزاه الله خيرا) وانا الان اقوم بترجمتها لأرفقها مع ملف الشرح بإذن الله تعالى فأبشروا بإذن الله هاهى الرؤيا بدأت تتضح

الصورة الرمزية hadi75m
    hadi75m غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البروكش مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

أنا ارى ان الفكرة اللى اشار بيه الاخ يا ميدو فكرة مهمة جدا وممكن تؤدى الى حدوث طفرة فى تجارة الفوركس لان تحرك السوق فى وقت الاخبار تحرك قوى ولو توقعنا تحرك العملة لعم خير كثير علينا وارحنا انفسنا من عناء التحليل والانتظار امام السعر اما بالسير فى صالح الصفقة او العكس
    وانا ارى ان يتطوع خبراء التحليل الاساسى والمشتركين بالمنتدى بان ياتون بالهيستورى بتاع الاخبار وكل واحد يتطوع بعمل باك تيست على نوع واحد من الاخبار يعنى واحد يمسك خبر الفائدة واخر يمسك خبر البطالة وهكذا ونعمل باك تيست بالفيجوال ويلاحظ سلوك العملة قبل الخبر بدقيقتين وبعد كده كل واحد يعرض النتيجة اللى وصلها
    وانا لى بعض الملاحظات التى وجدتها على الار اس اى من خلال الباك تيست وسوف ارفقها فى المشاركات القادمة بإذن الله

واتمنى التوفيق للجميع
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة من يرحمني مشاهدة المشاركة
    فكرة كنت راح أطرحها
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YamedoA مشاهدة المشاركة
    ايه الحلاوه دى يابروكش

والله انت كأنك بتقرأ أفكارى التى كنت انوى طرحها فالفكرة التى اشدت بها هنا جدا ممتازه وانا اقول لك ابشر لقد تم فتح قسم جديد فى المنتدى خاص بالأخبار وان شاء الله هذا القسم يهتم بطلبنا ويعطينا أوقات الأخبار الهامه من 6شهور فاتو يعنى مثال
    خبر البطاله المطلوب هو كالتالى : تاريخ الخبر وموعده حتى نستطيع دراسته على الشارت ولؤأكد لكم استراتيجيتى ومدى نجاحها وطبعا محتاجيين متطوعين من الأعضاء المتابعين لبعض أمور الفحص والمحص
    وانا شاكر جدا لكلامك الذى يعتبر بمثابه دفعه الى الأمام وبث روح الحماسه..

فأهلا بك متابعا ومشاركا ومبتكرا بإذن الله وياريت لو تقولنا على الأفكار اللى عندك!!!
    الاخوه الكرام
    هذه كانت محاوله منى لتفسير تأثير الاخبار على العملات الاربع الرئيسيه مقابل الدولار بعد صدور الاخبار القويه لكى تساعدنا فى قرأءه او توقع الحركه للعملات قبل صدور نفس الخبر
    https://forum.arabictrader.com/showthread.php?t=23513
    حيث من المعلوم ان الاخبار تتكرر كل فتره زمنيه اى منها الاسبوعى ومنها الشهرى ولكن ارقامها تختلف وكان القصد من ذلك ان نستفيد بالخبر فى تحقيق بعض الارباح السريعه
    ولكن عند محاولتى للتطبيق وجدت انها صعبه جدا وخصوصا اننى كنت اريد ان يكون الموضوع من سنه سابقه حتى تاريخ اعلان اخر خبر ثم نستمر ووجدت انه عمل شاق وشاق جدا
    وقد واجهتنى مشكله ازمنه الفريمات كما يلى
    1- فريم الدقيقه قد يكون الشارت مدته لا تزيد 45 يوم ( اهم شارت على الاطلاق لمعرفه تأثير الخير )
    2- شارت الخمس دقائق نفس الدقيقه تقريبا 60 يوم (مهم جدا)
    3- شارت الربع ساعه تقريبا 7 شهور ( اقل من سابقيه)
    4- شارت النصف ساعه 16 شهر (معرفه تأثير الخبر بعد رده الفعل للخبر على فريم الدقيقه والخمس دقائق وهل يستمر تأثر الاسعار بالخبر ام لا )
    وعلى استعداد لتكرار التجربه ولكن احتاج من يساعدنى فى ان يكون شارت الدقيقه والخمس دقائق يكون مدته على الاقل سنه وليس اقل
    تقبلوا تحياتى ومودتى
    آخر تعديل بواسطة hadi75m ، 20-05-2007 الساعة 07:34 PM

الصورة الرمزية YamedoA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hadi75m مشاهدة المشاركة
    الاخوه الكرام

هذه كانت محاوله منى لتفسير تأثير الاخبار على العملات الاربع الرئيسيه مقابل الدولار بعد صدور الاخبار القويه لكى تساعدنا فى قرأءه او توقع الحركه للعملات قبل صدور نفس الخبر
    https://forum.arabictrader.com/showthread.php?t=23513
    حيث من المعلوم ان الاخبار تتكرر كل فتره زمنيه اى منها الاسبوعى ومنها الشهرى ولكن ارقامها تختلف وكان القصد من ذلك ان نستفيد بالخبر فى تحقيق بعض الارباح السريعه
    ولكن عند محاولتى للتطبيق وجدت انها صعبه جدا وخصوصا اننى كنت اريد ان يكون الموضوع من سنه سابقه حتى تاريخ اعلان اخر خبر ثم نستمر ووجدت انه عمل شاق وشاق جدا
    وقد واجهتنى مشكله ازمنه الفريمات كما يلى
    1- فريم الدقيقه قد يكون الشارت مدته لا تزيد 45 يوم ( اهم شارت على الاطلاق لمعرفه تأثير الخير )
    2- شارت الخمس دقائق نفس الدقيقه تقريبا 60 يوم (مهم جدا)
    3- شارت الربع ساعه تقريبا 7 شهور ( اقل من سابقيه)
    4- شارت النصف ساعه 16 شهر (معرفه تأثير الخبر بعد رده الفعل للخبر على فريم الدقيقه والخمس دقائق وهل يستمر تأثر الاسعار بالخبر ام لا )
    وعلى استعداد لتكرار التجربه ولكن احتاج من يساعدنى فى ان يكون شارت الدقيقه والخمس دقائق يكون مدته على الاقل سنه وليس اقل

تقبلوا تحياتى ومودتى
    مشكور اخى محمود هادى على حسن تعاونك معانا وتعبك معانا

واقول لك بإذن الله أبشر ففريم الدقيقه يمكن تحميله من موقع الشركه لمده سنه باك تست وكذالك باقى الفريمات ولنا بإذن الله سهرة ماسنجريه تاريخيه اليوم بإذن الله ندردش شويه حوالين الموضوع

همسه ..والله ياخونا انا حاسس ان الهدف اصبح قريب جدا فبكم انتم نحقق المستحيل والى الأمام ياشباب العرب

الصورة الرمزية linuxstorm
    linuxstorm غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

استاذ هادى

دى طريقة جعل الشارت من الدقيقة واى فريم اكبر لمدة سنتين الى الخلف.

اولا ادخل على برنامج الميتا تريدر واعمل ديليت للاكونت اللى موجود

وادخل شيل اى ملفات بامتداد .hst

من فولدر history فى الميتا تريدر

علشان يبقى البرنامج مفيهوش اى بيانات ونعمل امبورت للبيانات بتاعة السنتين

افتح الميتا تريدر هيطلب منك التسجيل قولة كانسل بعدين هيطلب اللوجن قولة كانسل

بعدين

ادخل هنا

حمل الداتا بيز للعملة اللى انت عاوزها لمدة سنتين لشارت الدقيقة وهقولك ازاى تحولة لباقى الفريمات بعد كدة

افتح الهيستورى سينتر واعمل امبورت للداتا بيز بعد فك الضغط

وبعدين انت كدة حملت البيانات خلاص ومعاك شارت الدقيقة لسنتين

علشان تعمل داتا بيز لشارت الخمس دقايق مثلا افتح سكربت اسمة

period_converter

وانت واقف على شارت الدقيقة وبعدين حطلة فى القيمة 5 بدل 3

وسيبة دقيقتين وبعدين اقفل البرنامج وافتحة هتلاقى الفريم بتاع الخمس دقايق شغال مية مية

ممكن تعمل كدة على باقى الفريمات اللى انت محتاجها

ونفس الطريقة دى لو عاوزين نعمل فريم 10 دقايق فى الميتاتريدر او اى فريم مش موجود

وانا كان معايا احصائية للاخبار وكل خبر تاثيرة كام نقطة كمتوسط
    هدورلك عليها

السلام عليكم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة untitled.JPG‏   untitled1.JPG‏   untitled2.JPG‏   untitled3.JPG‏  

الصورة الرمزية YamedoA

اخى الكريم linuxstorm

صراحه انا مش عارف اقولك ايه غير انك فعلا استاذ ماشاء الله لقد كفييت ووفيت
    وفى انتظار المزيد من ابداعتك ومشاركاتك معانا ..

انت فعلا مثال للإيجابيه وشاكرين لك افضالك وانا اعرف ان انت عندك المزيد من الكلام والمشاركات المفيده التى تخدم على موضوعنا فلا تحرمنا منها

ياجماعه هوا دا الشخص اللى أرسلى جدول الأخبار الهامه وشرحها فجزاه الله عنا خير الجزاء انت بصراحه اضفت لنا خطوتين من اجمل وأهم الخطوات وهو جدول الاخبار الهامه والأخرى هى مشاركتك السابقه حول كيفيه وضع سنتين هيستورى على فريم الدقيقه فجزاك الله خيرا

وفى انتظار المزيد..

الصورة الرمزية بسطويسي
    بسطويسي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اللهم طولك يا روح

بقوللك ايه يا عم ميدو هو احنا مش حنتعشا

بهزر معاك مالك اتاخدت كدا... يا ساتر

صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة