صفحة 340 من 355 الأولىالأولى ... 240290330334335336337338339340341342343344345346350 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 5,086 إلى 5,100 من 5313
    الصورة الرمزية MasterN
    MasterN غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ورشة عمل موجات اليوت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر ابو عمر مشاهدة المشاركة
    المقصود بكلمة ترقيمك للموجة دفاع يعني موجة دافعة 1.2.3.4.5
    والموجة الربعة ABC هذا ما اقصد
    وانت ولا طولت ولا حاجة وانا سعيد بنقش معاك وان شاء الله خير
    وكل عام وانت طيب
    حضرتك نسيت حاجة مهمة جدا .... انا بتكلم عن الشارت الاسبوعي ..حضرتك بتتكلم عن الشارت الشهري .....انا متفق معاك ان احنا على الشارت الشهري في الموجة الرابعة ...انا كنت بحلل الموجة الرابعة نفسها ... للدقة اكتر الموجة C من الموجة الرابعة ...انا شايف ان الموجة C عبارة عن موجة دافعة 1,2,3,4,5 ....احنا الاتنين بنجتهد ..انا وضعت شارتين حتى يتسنى للاخوة تخيل ما نتحدث عنه ويتبعوا ما يروه مناسبا ....الشارت الاولى تمثل رأي حضرتك حسب ما فهمت ....والشارت التانية هي ما اراه بعد تعديل اعترف انني نسيت ان اضيفه لانني اردت توضيح الوضع الحالي و قمت بعمل الشارت على عجل ....عذرا على عدم الاحترافيه ...

ما اراه في تحليل حضرتك ... ان حضرتك بتقول ان الجزء الملون بالاخضر هو الموجة الاولى من الموجة الخامسة الهابطة ...في حين انني اراها تصحيحية من الدرجة الاولى حيث ان A = C و كذلك لطبيعة الصعود الذي حدث في وقت قصير نسبيا...مما يتنافى مع كون الصعود الحالي الموجة الثانية التصحيحية ... على العمو م .. من المقولات الشائعة انك اذا وضعت شارت امام عشرة اشخاص يقومون بالتحليل الموجي ستجد نفسك امام عشرة تحليلات مختلفة ...لذا اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية ... و اعتقد ان الحركة السعرية هي ما ستوجد التحليل الصحيح .

شوفت يا سيدي اديني طولت عليك
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gbp-01 copy.gif‏   gbp-02.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة MasterN ، 27-11-2009 الساعة 11:22 PM

الصورة الرمزية ياسر ابو عمر
    ياسر ابو عمر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MasterN مشاهدة المشاركة
    حضرتك نسيت حاجة مهمة جدا .... انا بتكلم عن الشارت الاسبوعي ..حضرتك بتتكلم عن الشارت الشهري .....انا متفق معاك ان احنا على الشارت الشهري في الموجة الرابعة ...انا كنت بحلل الموجة الرابعة نفسها ... للدقة اكتر الموجة C من الموجة الرابعة ...انا شايف ان الموجة C عبارة عن موجة دافعة 1,2,3,4,5 ....احنا الاتنين بنجتهد ..انا وضعت شارتين حتى يتسنى للاخوة تخيل ما نتحدث عنه ويتبعوا ما يروه مناسبا ....الشارت الاولى تمثل رأي حضرتك حسب ما فهمت ....والشارت التانية هي ما اراه بعد تعديل اعترف انني نسيت ان اضيفه لانني اردت توضيح الوضع الحالي و قمت بعمل الشارت على عجل ....عذرا على عدم الاحترافيه ...

ما اراه في تحليل حضرتك ... ان حضرتك بتقول ان الجزء الملون بالاخضر هو الموجة الاولى من الموجة الخامسة الهابطة ...في حين انني اراها تصحيحية من الدرجة الاولى حيث ان A = C و كذلك لطبيعة الصعود الذي حدث في وقت قصير نسبيا...مما يتنافى مع كون الصعود الحالي الموجة الثانية التصحيحية ... على العمو م .. من المقولات الشائعة انك اذا وضعت شارت امام عشرة اشخاص يقومون بالتحليل الموجي ستجد نفسك امام عشرة تحليلات مختلفة ...لذا اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية ... و اعتقد ان الحركة السعرية هي ما ستوجد التحليل الصحيح .

شوفت يا سيدي اديني طولت عليك
    اهلا اخي احنا بنتعلم ياسيدي طول برحتك..
    الشارت المرفق في وجهة نظري ومشرحة علي الشارت
    وهذه هي الاحتمالات التي ارها والقاع والقمة المقصود بيهم تاكيد الموجات كم ذكرتها في المشاركة السابقة..
    شوف الشارت وفي انتظار تعليق عليه وبلاش تكتب باللانجليزي
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 9999.png‏  

الصورة الرمزية MasterN

اهلا اخي احنا بنتعلم ياسيدي طول برحتك..
    الشارت المرفق في وجهة نظري ومشرحة علي الشارت
    وهذه هي الاحتمالات التي ارها والقاع والقمة المقصود بيهم تاكيد الموجات كم ذكرتها في المشاركة السابقة..
    شوف الشارت وفي انتظار تعليق عليه وبلاش تكتب باللانجليزي
    معلش المرة دي هقسم ردي لنقط ...

1- من المتعارف عليه ان بيبقى فيه تناسب بين الموجات ...يعني ما ينفعش مثلا ان تجد الموجة الثالثة تبدأ و تنتهي في ثلاث اسابيع والموجة الرابعة في اربعة اشهر .... اذا قارنت بين الموجة الثانية والرابعة ستجد ان الاقرب للواقع انها انتهت عن انها تستمر لاسبوع اخر ... طبعا ده مش قطعي اوي ..

2- ال Flat بتحسب على منشأ الموجة A وفمة الموجة B و ليس A و C . و ال Flat ينقسم الي Regular او الشكل الطبيعي حيث تتساوى قمة الموجة B مع منشأ الموجة A ...و ال Extended Flat و هو الممتد وفيه تتخطى -قمة الموجة B - منشأ الموجة A

3 - من المبادئ الاساسية لموجات اليوت انها Fractal معلش بجد مش عارف ترجمة الكلمة ... بس ما معناه انك اذا نظرت الى الموجة الاولى ستجد انها تتكون من 5 موجات و هلم جرا ...في تحليلك الموجود بداخل المربع السفلي ...لا يمكنك ان تحدد هذه الموجات التي تبني الموجة 1 نفسها ... انظر في الشارت الاقل و سترى ما اعنية .. في حين انه يمكنك ان ترى انها تتكون من A,B,C ...الحالة الوحيدة زي ما انا متأكد انك عارف اللي فيها الموجات الدافعة تتكون من A,B,C هي في حالة ال Diagonal Triangle و دة اللي انا بادئ اظن انه بيتكون بالمناسبة بس لسه بدري ان احنا نحكم فيه .

4- و دي مش متعلقة بالموجات ...بس الحاجات اللي بكتبها بالانجليزي بتبقى الاسامي بس .. والحاجات اللي مش عارف ترجمتها الصح ... لسبب وحيد ...ان لو في حد عايز يتعلم حاجة من الكلام اللى بنقولو ده يقدر يراجغ المصادر و هو عارف الكتابة الصحيحة لاسامي المصادر ... و انا و انت عارفين ان معظم ان لم يكن كل المصادر عن اليوت موجودة بالانجليزي ... معلش حبيت اوضح النقطة دي ...الهدف ان كلنا نستفيد مش اكتر والله ... كمثال ..في موضوع اخر في المنتدى كان في اشارة عن كتاب لشخص اسمه " باتريك ماكيولا" لك ان تتخيل انا قعدت قد اية بحاول اشوف الاسم ده بيتكتب ازاي ...في حين انه ما كنش هيضر حد ان الاسم يتكتب بالانجليزي .

شكرا بجد غلى المناقشة دي .. و ياريت نكملها و ما توقفش على كده
    آخر تعديل بواسطة MasterN ، 28-11-2009 الساعة 12:47 AM

1- من المتعارف عليه ان بيبقى فيه تناسب بين الموجات ...يعني ما ينفعش مثلا ان تجد الموجة الثالثة تبدأ و تنتهي في ثلاث اسابيع والموجة الرابعة في اربعة اشهر .... اذا قارنت بين الموجة الثانية والرابعة ستجد ان الاقرب للواقع انها انتهت عن انها تستمر لاسبوع اخر ... طبعا ده مش قطعي اوي ..

2- ال Flat بتحسب على منشأ الموجة A وفمة الموجة B و ليس A و C . و ال Flat ينقسم الي Regular او الشكل الطبيعي حيث تتساوى قمة الموجة B مع منشأ الموجة A ...و ال Extended Flat و هو الممتد وفيه تتخطى -قمة الموجة B - منشأ الموجة A

3 - من المبادئ الاساسية لموجات اليوت انها Fractal معلش بجد مش عارف ترجمة الكلمة ... بس ما معناه انك اذا نظرت الى الموجة الاولى ستجد انها تتكون من 5 موجات و هلم جرا ...في تحليلك الموجود بداخل المربع السفلي ...لا يمكنك ان تحدد هذه الموجات التي تبني الموجة 1 نفسها ... انظر في الشارت الاقل و سترى ما اعنية .. في حين انه يمكنك ان ترى انها تتكون من A,B,C ...الحالة الوحيدة زي ما انا متأكد انك عارف اللي فيها الموجات الدافعة تتكون من A,B,C هي في حالة ال Diagonal Triangle و دة اللي انا بادئ اظن انه بيتكون بالمناسبة بس لسه بدري ان احنا نحكم فيه .

4- و دي مش متعلقة بالموجات ...بس الحاجات اللي بكتبها بالانجليزي بتبقى الاسامي بس .. والحاجات اللي مش عارف ترجمتها الصح ... لسبب وحيد ...ان لو في حد عايز يتعلم حاجة من الكلام اللى بنقولو ده يقدر يراجغ المصادر و هو عارف الكتابة الصحيحة لاسامي المصادر ... و انا و انت عارفين ان معظم ان لم يكن كل المصادر عن اليوت موجودة بالانجليزي ... معلش حبيت اوضح النقطة دي ...الهدف ان كلنا نستفيد مش اكتر والله ... كمثال ..في موضوع اخر في المنتدى كان في اشارة عن كتاب لشخص اسمه " باتريك ماكيولا" لك ان تتخيل انا قعدت قد اية بحاول اشوف الاسم ده بيتكتب ازاي ...في حين انه ما كنش هيضر حد ان الاسم يتكتب بالانجليزي .

ماشاء الله مناقشة رائعة
    انا بختصار بقراء في الكتاب الورشة وكتب تاني
    وبذات كتاب الورشة وضعه علي سطح المكتب كل يوم اقراء فيه شوية وهكذا بستمرار
    ناوي احفظه عشن الامتحان
    وان شاء الله نتابع اخر التطورات لباوند في الايام القادمة
    لنعرف الترقيم الاقرب للوقع
    تحياتي لك

الصورة الرمزية MasterN

كان عندي اضافة بس ... فيه نوع ثالث من ال Flat
    وهو ما يسمى Running Flat وفيه تتخطى قمة الموجة B منشأ الموجة A و لكن تفشل الموجة C في الوصول الى التارجت .....النوع ده نادر جدا عشان كده تقريبا محدش بيجيب سيرته ....

بالنسبة للتعريفات اللي انا قلتها...دي التعريفات النظرية و التطبيقية لل Flat بس حبيت اقول ليك يا استاذ ياسر ان مش غلط انك تقول ان ال Flat من الموجة A و الموجة C ......لان لو منشأ A يساوي قمة B ..ستجد ان A = C .... و لكن في هذة الحالة لن تستطيع ان تجزم ان النمط الحالي هو Flat حتى تنتهي الموجة C .... لذا عمليا ونظريا تحسب من الموجة B ...حتى يتسنى لك التداول على هذا النمط .

الصورة الرمزية MasterN

السلام عليكم ... كنت باتكلم من كام يوم عن شارت الباوند و ظني انه بيكون Diagonal Triangle .... بدون اطالة ... الشارت المرفقة هي شارت دليل الدولار USD Index اليومية .... نجد اننا اما انتهينا من الموجة الرابعة او اننا انهينا الذراع الاولى (a) منها و برده Diagonal Triangle هنا ... عموما اشهر حاجة مشهورة بيها ال Diagonal Triangles الارتداد السريع للسعر منها حتى السعر الذي بدأت منه الموجة الكبرى ....الاسبوع القادم سيحدد الكثير ...سأقوم بارفاق شارت اليورو وهو ايصا في مرحلة متقدمة من الموجة نفسها و لكن بالعكس .. فشارت الدولار في موجة هابطة و اليورو دولار في موجة ضاعدة -منطقي-
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة usdix d1.gif‏  

كان عندي اضافة بس ... فيه نوع ثالث من ال Flat
    وهو ما يسمى Running Flat وفيه تتخطى قمة الموجة B منشأ الموجة A و لكن تفشل الموجة C في الوصول الى التارجت .....النوع ده نادر جدا عشان كده تقريبا محدش بيجيب سيرته ....

بالنسبة للتعريفات اللي انا قلتها...دي التعريفات النظرية و التطبيقية لل Flat بس حبيت اقول ليك يا استاذ ياسر ان مش غلط انك تقول ان ال Flat من الموجة A و الموجة C ......لان لو منشأ A يساوي قمة B ..ستجد ان A = C .... و لكن في هذة الحالة لن تستطيع ان تجزم ان النمط الحالي هو Flat حتى تنتهي الموجة C .... لذا عمليا ونظريا تحسب من الموجة B ...حتى يتسنى لك التداول على هذا النمط .
    سلام عليكم
    اعارف هذا النوع من الموجات وهو الموجة B القوية التي تتجوز قمة A فبذلك تفشل C في تصحيح B بالكامل وهو فعلا نادر الحدوث كما ذكرات
    ايه ريك في الباوند فريم الساعة انا اشوفه كدا بناء علي الترقيم الكبير علي الديلي ...
    تحياتي
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 33.png‏  

الصورة الرمزية skooter8
    skooter8 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    ما توقع علماء اليوت بالنسبة لزوج اليورو دولار
    لانني صراحة لحد الان لم ادرس الموجات لانشغالي الكبير
    و شكرا

الصورة الرمزية ابن الهيثم
    ابن الهيثم غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاك الله خيرا

الصورة الرمزية MasterN

سلام عليكم
    اعارف هذا النوع من الموجات وهو الموجة B القوية التي تتجوز قمة A فبذلك تفشل C في تصحيح B بالكامل وهو فعلا نادر الحدوث كما ذكرات
    ايه ريك في الباوند فريم الساعة انا اشوفه كدا بناء علي الترقيم الكبير علي الديلي ...
    تحياتي

قبل اي حاجة اسف على التأخير في الرد .... بالنسبة للشارت بقى اظن ان احنا في الموحة الصاعدة الجديدة من ال Diagonal Triangle في الباوند ... بس طبعا بما ان انا مش متأكد هابعد عن الشارت شوية لحد الدنيا ما تبقى واصحة بالنسبة ليا .

و ياريت لو تعرف ترجمة لكلمة Diangonal Triangle ابقى تكسب فيا ثواب وتقولهالي

قبل اي حاجة اسف على التأخير في الرد .... بالنسبة للشارت بقى اظن ان احنا في الموحة الصاعدة الجديدة من ال Diagonal Triangle في الباوند ... بس طبعا بما ان انا مش متأكد هابعد عن الشارت شوية لحد الدنيا ما تبقى واصحة بالنسبة ليا .

تمام ياغالي
    بنسبة لترجمة كل سنة وانت طيب
    معرفش لان الانجليزي ضعيف عندي في موجة هابطة من زمان

الصورة الرمزية ابو ايمن العامري
    ابو ايمن العامري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مثلــث قطــري

تمام ياغالي
    بنسبة لترجمة كل سنة وانت طيب
    معرفش لان الانجليزي ضعيف عندي في موجة هابطة من زمان
    عسل انت و الله يا ابو عمر

الانجليزي بتاعك في الرابعة هبوط

الصورة الرمزية golden2000
    golden2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

ممكن مساعدة لو سمحتم
    ف حالة انقطاع الخامسة هل يتم تسجيل لو جديد او هاي جديد ولو بنقطة واحدة
    عن الويفة الثالثة؟؟؟؟؟؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden2000 مشاهدة المشاركة
    ممكن مساعدة لو سمحتم
    ف حالة انقطاع الخامسة هل يتم تسجيل لو جديد او هاي جديد ولو بنقطة واحدة
    عن الويفة الثالثة؟؟؟؟؟؟؟
    الانقطاع يعني عدم استطاعة الخامسة الوصول الى قمة او قاع الثالثة و بالتالي لن

يكون هناك لو او هاي جديد

تحياتي