صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19
  1. #1
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    بسم الله الرحمن الرحيم

    الاخوة الافاضل

    سلام الله عليكم ورحمتة وبركاتة

    بعيدا عن ضغط الاعصاب في الفوركس وبعيدا عن الكلاكيع القانونية سوف القي علي بساط البحث موضوع شيق وجميل سوف نتاول من خلاله قانون الاجراءات الجنائية المصرى بشرح بسيط يجعلك تعرف كثيرا عن حقوقك الغائبة عنك

    اية حكاية الاستيقاف ( التحري)؟
    واية حكاية التفتيش؟
    واية حكاية التلبس وماهي حالاتة؟
    واية حدود الشرطة معك ؟
    وحكايات اخري مثيرة

    نبدا

    اول حاجة مفيش حاجة اسمهما تحري ولا يحزنون يعني الشرطة لما تستوقفك وتقولك احنا مشتبهين فيك اعرف ان هذا الاجراء باطل ومخالف للقانون لان قانون الاشتباة اتلغي بحكم المحكمة الدستورية طيب امال اية الحكاية بالضبط اقولك انا في القانون يوجد اجراء اسمة الاستيقاف طيب واية حكايتة دة كمان يعني اي واحد من الشرطة يوقفني علي مزاجة ؟ لا طبعا
    الاستيقفاف معناه ان الشخص بيحط نفسة في موضع الشك والريبة يعن كان ماشي في حتة مقطوعة والجومظلم وتبدو علية علامات الرتباكاو ماشي يلعب في كوالين السيارت اللي مركونة في ساعة متاخرة من الليل او يكون موجود مستخبي وراء جدار وهلم مجرة من التصرفات اللي تخلي اي واحد يشك فية
    طيب اذا وضع الشخص نفسة في موضع الشك والريبة وتم الاستيقاف من الشرطة لهذا الشخص و السؤال هنا هتعمل اية الشرطة معاه؟؟
    الشرطة لها الحق فقط في سؤال الشخص دة عن اسمه وعنونه وريايح فين وجاي منين ويشوفوا بطاقتة فقط بدون تفتيش وإذا كان الشخص دة هارب من حكم او صادر له ام ضبط واحضار من النيابة العامة من حق الشرطة في الحالة دي تقبص علي الشخص ده طيب لو كان الشخص ده سليم وتمام تبقي الشرطة هتسيبه بمجرد سؤاله فقط واكرر بدون تفتيش طيب لو الشرطة قالت احنا مشتبهين فيك . علي طول تقول لهم ان قانون الاشتباة اتلغي من زمان ومفيش حاجة اسمها اشتباه
    طيب لو حبت الشرطة تعاكسك شوية وقامت وخداك معها للقسم انت هتعمل اية يا بطل؟؟
    طبعا هقولك علي حاجة بسيطة لو الشرطة عرفت ان راجل فاهم القانون مش هتقدر تاخد معاك اي اجراء لانهم هيعرفوا انك مش هتسكت اما لو خدوك فعلا وبالقوة فنت علي طول ارفع الموضع لوزير الداخلية و النائب العام وفي الحالة دي هيجيلك حقك وانت قاعد في بيتك
    كدة احنا خلصنا الاستييقاف

    واي استفسار في هذة الجزئية اتفضلوا انا تحت امركم علشان نشرح التلبس وحالاتة ومتي يكون التلبس صحيح ومتي يكون باطل؟ وماهي الاجراءات التي تتم مع المتلبس بالجريمة ؟
    آخر تعديل بواسطة faisal ، 21-04-2009 الساعة 01:44 PM

  2. #2
    الصورة الرمزية سطام
    سطام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    العمر
    49
    المشاركات
    54

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    والتفتيش

  3. #3
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    والتفتيش
    سوف نقوم بشرح التفتيش كاملا
    ولكم جزيل الشكر

  4. #4
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    بسم الله الرحمن الرحيم

    الاخوة الافاضل

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

    نتناول اليوم في حديثنا موضوع في غاية الاهمية وهو

    التلبس

    والتلبس معناه مشاهدة الجريمة حال ارتكابها او اتبع المجني علية مرتكبها او تبعتة العامة مع الصياح اثر وقوعها بوقت قريب حاملا الات او اسلحة او امتعة او اشياء يستدل بها علي انة فاعل او شريك فيها او اذا وجدتة في هذا الوقت اثار او علامات تفيد ذلك

    ماسبق كان هو التعريف القانوني للتلبس ولكن الكلام دة مينفعناش علشان احنا عاوزين نفهم بالبدي ومش عاوزين عقد قانونية

    يعني إيه تلبّس؟

    التلبس هو إن المتهم يتمسك و هو بيعمل جريمته، يعني الضابط أو حد من الشرطة يشوف بنفسه المتهم و يمسكه وقت ارتكاب الجريمة أو بعدها مباشرة، زي أن المتهم يتقفش و هو بيسرق أو بيقتل أو بعدما ارتكب الجريمة فورا و الناس بتجري وراءه و يشاوروا عليه و يصرخوا "حرامي..حرامي" أو "هو دا القاتل"، أو إن كان شايل المسروقات أو سلاح أو أداة الجريمة و يجري بها، أو إن كان على ملابسه آثار دم مثلا و تكون الحالة ال عليها المتهم تدل على أنه هو مرتكب الجريمة أو شريك فيها. يعني زي مايقولوا بالبلدي "الحرامي بشيلته".

    إيه شروط التلبّس؟

    أن الضابط أو الأمين يكون شاف الجريمة بنفسه أو سمعها أو شمّها و بطريقة سليمة مايكونش خالف بها القانون، يعني ما يكونش تلصص أو تنصت على حد، أو سمع بها من الناس أو حد أخبره بها، لأنه ما يجوزش أن حد يكون قال له إنه شاف الجريمة أو سمعها، لأنه لو الضابط أو الأمين خلق حالة التلبس أو تنصت أو بص من خرم الباب يبقى ما فيش حالة تلبس لأنه يبقى عمل حاجة خارج القانون و انتهك حرمات الناس دون سبب و تبقى حالة التلبس باطلة و كل إجراء ترتب عليها باطل.

    إيه حالات التلبس؟

    أن المتهم يتمسك وقت ارتكابه الجريمة وقت ارتكابه الجريمة _يسرق، أو يقتل أو يبيع أو يشرب المخدرات، إلخ)، أو بعد ارتكاب الجريمة بلحظات بسيطة مع وجود علامات و دلائل قوية تدل على أنه هو مرتكب الجريمة؛ يعني يشوفه الضابط بيسرق أو يقتل أو الناس تجري وراه و تشاور عليه و تصيح "حرامي..حرامي" أو "هو دا القاتل" أو شايل المسروقات أو ورق أو فلوس أو أسلحة و يجري بها تدل على أنه مرتكب الجريمة أو شارك فيها؛ أو تكون رائحة المخدرات فائحة من المكان أو ماشي في الشارع سكران و بيتطوح، أو يكون على جسمه أو على ملابسه آثار دم مثلا تدل على أنه ارتكب الجريمة.

    إيه شروط القبض في حالة التلبس؟



    علشان يتم القبض في حالة تلبس لازم تتوافر شروط، و هي:
    • أن الجريمة تكون جناية أو جنحة يعاقب عليها القانون بعقوبة الحبس أكثر من 3 أشهر لأن ما فيش تلبس في مخالفة أو جنحة الحبس فيها أقل من 3 أشهر.
    • وجود دلائل قوية على أن المتهم المتلبس بالجريمة هو مُرتكب الجريمة، مثلا يكون فيه بقع دم على ملابسه، أو الناس تجري وراءه و تقول "حرامي" أو هو دا القاتل" أو كان شايل المسروقات أو يتمسك و هو يرتكب الجريمة.
    • يكون المتهم حاضر لأن لو كان المتهم غير حاضر يبقى ما فيش تلبس و على الضابط أنه يطلع له إذن من النيابة بالضبط و الإحضار علشان يقبض عليه. تقديم شكوى من صاحب الحق في الجرائم اللازم فيها تقديم شكوى من المضرور (مثل الزنا).
    مَن مِن حقه يقبض على المتهم في حالة تلبس؟



    من حق من لهم سلطة الضبطية فقط من الشرطة يقبضوا على المتهم المتلبس بجريمة و هم الضباط و الأمناء و الصولات و العمد و مشايخ البلاد و مشايخ الخفر، بشرط أن يكونوا داخل دائرة القسم الشغالين فيه، لكن ما يجوزش مندوب الشرطة أو العسكري يقبض على حد أو يفتشه لأن مالهمش سطلة الضبطية أو حتى ضابط يقبض على متهم متلبس بجريمة خارج دائرة اختصاص القسم الشغال فيه.

    يعني إيه سلطة الضبطية؟

    ال لهم سلطة الضبطية حددهم القانون على وجه التحديد و هم:

    • أعضاء النيابة العامة و معاونين النيابة
    • ضباط الشرطة من ملازم حتى لواء و أمناء الشرطة و الصولات
    • رؤساء نقط الشرطة
    • العمد و مشايخ البلاد و مشايخ الخفر
    • نظار و وكلاء محطات السكك الحديدية.
    إيه سلطتهم في أحوال التلبس؟


    من سلطتهم القبض على المتهم و تفتيشه و يسمعوا أقوال أقوال الشهود الموجودين في المكان ال وقعت فيه الجريمة و من حقهم منع الناس الموجودين إنهم يتركوا المكان أو يبعدوا عن المكان ال وقعت فيه الجريمة لحدما يعملوا محضر، و من سلطتهم يستدعوا الناس الممكن يستوضحوا منهم معلومات عن الجريمة.

    هل من حق مندوب الشرطة أو العسكري القبض على المتهم المتلبس بجريمة؟

    مش من حقهم القبض لأنهم ماعندهمش سلطة الضبطية، لكن يقدروا يمسكوا المتهم بجريمة عقوبتها الحبس و السلاح ال معه أو المسروقات ال شايلها و يسلموه لأقرب ضابط أو أمين شرطة في أقرب مكان أو ياخذوه القسم بدونما يفتشوه.

    لو كان الضابط خارج دائرة القسم الشغال فيه من حقه القبض على الناس؟

    الضابط لو كان خارج دائرة القسم الشغال فيه يبقى مش من حقه يقوم بالقبض على حد، حتى لو كان المتهم في حالة تلبس، و يكون الضابط زيه زي أي حد من الشرطة ال ما لهمش سلطة الضبطية، لكن يقدر يمسك المتهم و يسلمه لأقرب ضابط أو أمين شغال في دائرة القسم ال وقعت فيه الجريمة دونما يقبض عليه أو يفتشه.

    يعني إيه دائرة اختصاصه؟

    يعني يكون في دائرة اختصاص القسم الشغال فيه، بمعنى أنه ما يجوزش ضابط شغال في قسم الهرم يقبض على حد موجود في دائرة قسم مدينة نصر أو العكس.

    هل في حالات لا يمكن القبض فيها على متهم رغم وجوده في حالة تلبس بجريمة؟

    فيه حالات لا يمكن القبض فيها على متهم رغم وجوده في حالة من حالات التلبس، لأن فيه جرائم لازم الشخص المضرور أو صاحب الحق في الشكوى يتقدم بالشكوى للسلطات، سواء كانت شكوى مكتوبة أو شفوية للضابط، زي جريمة زنا الزوجة مثلا، لازم الزوج يقدم شكوى في زوجته المتلبسة بالزنا مع رجل غريب، أو لو الزوجة سرقت زوجها أو ابن يسرق أبوه، لازم الأب يشتكي الأول، و في جرايم السب و القذف، و في الأحوال دي لا يجوز للشرطة القبض إلا بعد تقديم الشكوى من المضرور رغم وجود المتهم أو المتهمة في حالة تلبس.

    تسليم الأهالي

    يعني إيه تسليم أهالي؟


    يعني لو الناس العاديين ال مش من الشرطة شافوا مجرم متلبس و هو بيعمل جريمة أو جناية أو جنحة عقوبتها الحبس يقدروا يفتشوه و يمسكوه بمعرفتهم و يسيطروا عليه و يسلموه للقسم أو للمركز أو للنقطة أو لأقرب ضابط أو أمين شرطة دون أمر بالقبض من النيابة أو المحكمة.


    هل من حق الناس العاديين في الشارع يقبضوا على حد لو كان متلبس بارتكاب جريمة؟


    مش من حقهم القبض لكن من حق الناس العاديين في الشارع لو شافوا حد متلبس بجريمة عقوبتها الحبس يمسكوه فقط بالحاجات ال سرقها و يسلموه لأقرب ضابط أو أمين شرطة بالحالة ال يكون عليها، و يمسكوا السلاح ال معه و ارتكب به الجريمة أو الحاجات ال سرقها و بيحاول يهرب بها، و هو دا ال اسمه تسليم الأهالي، لكن ما يعتبرش قبض2.

    أعمل إيه لو شفت حد بيرتكب جريمة؟

    القانون أعطاك الحق تسمكه إذا كان بيرتكب جريمة عقوبتها الحبس و تسلمه لأقرب ضابط أو أمين شرطة أو لأقرب قسم أو مركز أو نقطة شرطة أو تثبته في مكان الجريمة و تطلب له النجدةن لكن متقبضش عليه أو تفتشه.

    لو الناس مسكوا المتهم متلبس بجريمة من حقهم يفتشوه؟


    مش من حقهم يفتشوه، لكن من حقهم يمسكوا السلاح ال معه لو كان معه سلاح علشان ما يصيبش حد منهم أو نفسه، و يمسكوا الحاجات ال سرقها ال تدل على أنه ارتكب الجريمة و يسلموه لأقرب ضابط أو أمين شرطة أو لأقرب قسم أو مركز أو نقطة شرطة بالحاجات ال تدل على أنه مرتكب الجريمة، و الشرطة من حقها تفتشه أو الناس تثبته في مكانه و تسيطر عليه و تاخد السلاح ال معه، و يطلبوا النجدة و النجدة تاخذه القسم.

    لو كان المتهم مخبئ الحاجات ال سرقها في هدومه؟

    مش من حقهم يفتشوه لكن يتحفظوا عليه بالحالة ال هو عليها و يمنعوه يرميها، لكن لو رمى السلاح أو المسروقات ال معه ياخذوها و يتحفظوا عليها و يسلموها معه للضابط أو لأمين الشرطة.

    ليه الشرطة ساعات هي ال تبقى ماسكة الحرامي و تعمل له المحضر على أنه تم تسليمه بمعرفة الأهالي؟

    لأنهم ساعات بيمسكوا حرامي أو متهم و يضربوه ضرب شديد بعد القبض عليه و تكون آثار الضرب قوية و واضحة، و لو عرضوه على النيابة هتعمل لم مشكلة على ضربهم المتهم، فيعملوا المحضر على أنه تسليم أهالي علشان يبقى أن هم ال مسكوه و ضربوه وقت مسكهم المتهم، مش الشرطة؛ و مش معقول النيابة هتعمل محضر لاهالي المنطقة كلها.

    هل ما فيش مسؤولية على الناس لو مسكوا حرامي أو واحد عامل جريمة؟

    ما فيش أي مسؤولية عليهم و لا حاجة لأنهم بيكونوا شهود عليه و القانون أعطاهم الحق دا.

    لكن في القسم ممكن يعطلونا وقت طويل لحدما يعملوا المحضر؟

    لو كل الناس خافت من العطلة في الأقسام يبقى الحرامية و المجرمين ماحدش هيمسكهم، و أكيد المرة الجاية هيسرقك أنت أو حد من أهلك.

    ما فيش علينا مسؤولية لو طلبوا منا نشهد على المتهم في القسم؟

    ما فيش أي مشكلة على الشاهد طالما بيشهد بالحق و الشهادة دي لله، و الساكت عن شهادة الحق حرام عليه في حق نفسه و في حق الناس، و خلينا نخلص من العيال الأشقياء دي علشان البلد تنضف منهم و من أذاهم للناس و نساعد الشرطة في تنضيف البلد من شرهم.

    لو الواحد مش عاوز يشهد؟

    مش من حق حد يجبره على الشهادة.


    للموضوع بقية




    آخر تعديل بواسطة faisal ، 25-04-2009 الساعة 06:47 PM

  5. #5
    الصورة الرمزية التائب اليك
    التائب اليك غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الإقامة
    الاسكندريه
    العمر
    36
    المشاركات
    580

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    طب يا باشا ممكن اى حد من افراد الشرطه مخنوق منى مثلا يلبسنى تهمه يعتى يحطلى حاجه ممنوعات مثلا فى هدومى
    ويروح واخدنى مسلمنى
    ويقوا انا ظبطته متلبس

  6. #6
    الصورة الرمزية محمود علي
    محمود علي غير متواجد حالياً عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    الإقامة
    في ملك الله
    المشاركات
    2,296

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    اظن اني قرات كلام مشابه في كتاب "عشان متنضربش على قفاك" اللي اتسحب من السوق

    شكرا على النشر والتنبيه

  7. #7
    الصورة الرمزية ياسر ابو عمر
    ياسر ابو عمر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    4,097

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    موضوع جميل ياستاذ فيصل

    اللهم اجعل لنا لا علينا

  8. #8
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    طب يا باشا ممكن اى حد من افراد الشرطه مخنوق منى مثلا يلبسنى تهمه يعتى يحطلى حاجه ممنوعات مثلا فى هدومى
    ويروح واخدنى مسلمنى
    ويقوا انا ظبطته متلبس
    شكرا علي هذا السؤال المهم جدا جدا . انت فعلا اثرت نقطة في غاية الاهمية وهي( التلفيق) والكثير من الناس لا يعرفون التصرف السليم في حالة تلفيق الاتهام . وسوف اقوم بشرح هذا الموضوع بالتفصيل الممل واتناول الثغرات القانونية في عملية التلفيق في حينة لكن الان اعطيك فكرة بسيطة عنة

    التلفيق
    معناه اختلاق جريمة ضد شخص برئ وتقديمة للمحاكمة بناء علي ذلك

    والتلفيق قد يكون من الافراد ضد بعض

    كأن يقوم احد الاشخاص بتزويرايصال أمانة او شيك (امريكاني) ضد شخص برئ ويقديمة للمحاكمة بناء علي هذا المستند المزور أو كأن يقوم بجرح نفسة طبعا في مكان غير حساس من جسمة ويعمل محضر في شخص برئ بعد عمل تقريرتقرير طبي او ان تقوم سيدة بأجهاض نفسها بنفسها ومن ثم اتهام شخص برئ بانة هو الذي قام بضربها وتسبب في اجهاضها وغير ذلك من اعمال التلفيق

    اوان يكون التلفيق من افراد الشرطة ضد المواطنين

    كان يقوم ضابط المباحث بوضع مواد مخدرة في ملابس شخص برئ او وضع سلاح ناري غير مرخص في دولاب الشخص اثناء تفتيش مسكنةوغيرها الكثير والكثير من اعمال التلفيق

    وسوف اشرح هذا الموضوع كاملا إن شاء الله وكيف يتم التلفيق في كل جريمة وما هي التصرفات الواجبة علي الشخص البرئ حتي يثبت ان الاتهام ملفق وغيرها من الامور المهمة
    آخر تعديل بواسطة faisal ، 26-04-2009 الساعة 08:08 AM

  9. #9
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    اظن اني قرات كلام مشابه في كتاب "عشان متنضربش على قفاك" اللي اتسحب من السوق

    شكرا على النشر والتنبيه

    فعلا صدر كتاب للعقيد / محمود عفيفي وتم مصادرتة من السوق ويتحدث عن علاقة الشرطة بالمواطنين بناء علي خبرتة الشرطية

    اما هنا فنحن نتحدث عن قانون الاجراءات الجنائية ونظرا لان المعلومة القانونية غائبة عن الكثير من المواطنين لان الطرح في المؤلفات القانونية موجه للمتخصصين فان الناس تجد صعوبة في فهم المادة القانونية بالرغم من ان دراسة القانون ممتعة وشيقة مثل التحليل الفني في الفوركس .فالمعلومة القانونية موجودة ومعروفة للمتخصصين ولكن طريقة تقديمها للمواطنين العاديين معقدة لذلك قمت بطرح هذا الموضوع

    واذا كان هناك تشابة في هذا الطرح مع كتاب العقيد / محمود عفيفي فان ذلك يرجع الي ان المعلومة القانونية واحدة والمصدر واحد وهو متن القانون

    فنحن هنا لانعيد طرح كتاب العقيد / محمود عفيفي ولكن نطرح قانون الاجراءات الجنائية بطريقة مبسطة

    ونظرا لانني محام بالاسئتناف العالي وادمنت الفوركس منكم ونظرا لما لاحظتة من عدم وجود مواضيع قانونية متخصصة في المنتدي فانني بدات بطرح هذا الموضوع
    تنبية
    قد تكون هذة المعلومات مطروحة بشكل او اخر في اماكن اخري لكن المصدر واحد وهو كتب القانون

    انتظروا التطبيقات العملية للقانون فهي مليئة بالإثارة والمتعة
    والتشويق

    ومش هتقدروا تغمضوا عينيكم

  10. #10
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    موضوع جميل ياستاذ فيصل

    اللهم اجعل لنا لا علينا
    شرفني مرورك يا استاذ / ياسر
    وإن شاء الله نكون عند حسن الظن

  11. #11
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    بسم الله الرحمن الرحيم

    الاخوة الافاضل

    حديثنا اليوم عن

    القبض

    اولا لابد ان نعرف ان الحرية الشخصية حق طبيعي وهي مصونة لا تمس وفيما عدا حالة التلبس لا يجوز القبض علي أحد أو تفتيشه أو تقييد حريته بأي قيد أو منعه من التنقل إلا بأمر تستلزمه ضرورة التحقيق وصيانة أمن المجتمع ويصدر هذا الأمر من القاضي المختص أو النيابة العامةوذلك وفقا لاحكام القانون ويحدد القانون مدة الحبس الاحتياطي "
    يعني اية قبض؟
    يعني تقييد حرية الانسان ومنعة من الحرة والتجول لمدة معينة يحددها القانون
    متي يجوز القبض علي الشخص؟
    القبض علي الاشخاص لا يكون الا في حالات معينة حددها القانون واذا تم القبض في غير هذة الحالات يحاكم مرتكبها بجريمة اساءة استعمال السلطة ايا كان الذي قام بالقبض
    اية هي الحالات التي يجوز فيها القبض؟
    * في حالة التلبس بجناية او جنحة وتكون عقوبتها اكثر من 3 شهور
    *اذا كان صادر ضد الشخص حكم من المحكمة
    *اذا كان صادر ضد الشخص امر ضبط واحضار من النيابة العامة
    اية حقك عند القاء القبض عليك؟
    * لك الحق في الاطلاع علي هوية الشخص الذي يريد القبض عليك سواء كان ضابط او امين شرطة او وكيل نيابة
    *لك الحق في الاتصال باهلك والمحامي بتاعك علشان يعرفوا انت فين ومش من حق اللي قبض عليك يمنعك من الاتصال ابدا ومش من حقة ان ياخذ تليفونك
    *لك الحق في معرفة الجريمة التي تم القبض عليك علشانها
    *لك الحق في ان تعامل باسلوب كويس يحفظ كرامتك وبدون اي اهانة او ضرب طالما لم تحاول الهرب
    *لك الحق في اخذ العلاج معك في حالة القبض عليك وانت مريض
    *لك الحق في عدم الاجابة علي اسئلة ضابط الشرطة اثناء القبض عليك و تكتفي بالرد علي اسئلة وكيل النيابة
    *من حقك ان يتم حجزك في القسم او مكان مخصص لذلك ومش من حق الشرطة تحجزك في مكان غير معلوم
    *مش من حق الضابط ان يواجهك بادلة الاتهام او يعمل معاك تحقيق ولكن من حقة يسألك فقط وانت من حقك متردش علي الاسئلة بتاعتة
    مين اللي من حقة يقبض عليك؟
    (أ)يكون من مأمورى الضبط القضائى فى دوائر اختصاصهم
    1-أعضا ء النيابة العامة ومعاونوها 0
    2- ضباط الشرطة وأمناؤها والكونستبلات والمساعدون 0
    3- رؤساء نقط الشرطة 0
    4- العمد ومشايخ البلاد ومشايخ الخفراء 0
    5- نظار ووكلاء محطات السكك الحديدية الحكومية
    (ب) ويكون من مأمورى الضبط القضائى فى جميع أنحاء الجمهورية
    1- مديرو وضباط إدارة المباحث العامة بوزارة الداخلية وفروعها بمديريات الأمن 0
    2- مديرو الإدارات والأقسام ورؤساء المكاتب والمفتشون والضباط وأمناء الشرطة والكونستبلات والمساعدون وباحثات الشرطة العاملون بمصلحة الأمن العام وفى شعب البحث الجنائى بمديريات الأمن 0
    3- ضباط مصلحة السجون
    4-مديرو الإدارة العامة لشرطة السكة الحديد والنقل والمواصلات وضباط هذه الإدارة 0
    5- قائد وضباط أساس هجانة الشرطة 0
    6- مفتشو وزارة السياحة 0
    (ج)ويجوز بقرار من وزير العدل بالاتفاق مع الوزير المختص تخويل بعض الموظفين صفة مأمورى الضبط القضائى بالنسبة إلى الجرائم التى تقع فى دوائر اختصاصهم وتكون متعلقة بأعمال وظائفهم ومنهم:

    1- مفتشى التموين
    2- مفتشى الصحة
    3- مفتشو الجمارك
    4- رجال الرقابة الإدارية
    5- رجال خفر السواحل
    6- مهندسو التنظيم
    اية هي مدة القبض؟
    في حال القبض علي الشخص بمعرفة مامورا الضبط اللي قولنا عليهم بالسابق لا يجوز ان تزيد مدة الحبس عن 24 ساعة فقط ويتم العرض عل النيابة العامة قبل انتهاء هذة المدة ولها ان تستجوبة ومن حقها بعد كدة تامر بحبسة احتياطيا لمدة 4 ايام او تخلي سبيلة
    اية الفرق بين الاستجواب من النيابة وسماع الاقوال من الضابط؟
    ببساطة الاستجواب معناة مواجهة المتهم بادلة الاتهام ومناقشة مناقشة تفصيلية عن الجريمة التي اتهم بها فان شاء اعترف بها وان لم يشاء لم يعترف وهذا يعتبر من اعمال التحقيق التي تقوم بها النيابة العامة او القاضي
    اما ضابط الشرطة ليس من حقة الا ان يوجهة اسئلة عامة عن الجريمة للمتهم ولا يجوز لة ان يناقشة مناقشة تفصيلية وللمتهم ان يرد علي اسئلتة او لا يرد
    هل من الممكن ان يمارس الضابط الضغط علي المتهم علشان ينزع منه اعتراف؟
    قولنا ان الضابط ليس لة ان يواجهة المتهم بادلة الاتهام اما انة يقوم بضرب المتهم علشان ينزع منة اعتراف بجريمة دا كلام غير قانوني بالمرة ويعتبر الاعتراف باطل ومن حق المتهم ان يطلب عرضة علي الطب الشرعي علشان يثبت الاصابات اللي فية ويقول لوكيل النيابة عن الضرب اللي حصل لة من الضابط واعوانة واذا لم يأخذ وكيل النيابة اجراء ضد الضابط من حق المتهم لما يفرج عنة يقدم شكوي في التفتيش القضائي ضد وكيل لنيابة ويقدم شكوي في تفتيش وزارة الداخلية ضد الضابط وكمان يرسل تلغراف للنائب العام ويحتفظ بة علشان يقدمة للقاضي ويثبت ان الاعتراف كان تحت ضغط واكراه


    هل فية جرائم لايجوز القبض فيها ؟
    ايوة
    اية هي الجرائم دي علشان نعرفها؟
    *المخالفات فجميع المخالفات لايجوز القبض علي المتهم فيها زي مثلا المخالفات المرورية لما تكسر اشارة مرور او مخالفات المحلات اللي بتعرض البضاعة علي الرصيف
    *الجنح اللي عقوبتها الحبس 3 شهور او اقل
    *جرائم السرقة بين الابناء والاباء الا في حالة تقديم شكوي من الاب ضد ابنة او العكس
    *جريمة زنا الزوجة الا اذا تم تقديم شكوي من زوجها
    جرائم الموطفين اثناء تادية عملهم او بسببها لابد من تقديم طلب من رئيسة في العمل
    امتي يكون القبض باطل؟
    *لوكان امر الضبط والاحضار صادر من النيابة وغير موقع علية
    *لوكان امر الضبط والاحضار منتهي الصلاحية لان مدة صلاحيتة 6 اشهر
    *لو تم القبض علي المتهم في دايرة قسم ثاني بدون ان يعرض المقبوض علية علي النيابة اللي تقبض في دايرتها
    * لو تم القبض عن طريق شخص ملهوش صفة الضبطية زي العساكر والخفراء والمناديب
    *لو هناك خطأ في اسم المتهم الصادر لة أمر ضبط واحضار

    هل من الممكن ان يكون القبض اساءة في استعمال الحق؟
    طبعا دا شيئ وارد
    متي؟
    عندما يقوم ضابط الشرطة بالقبض علي الاشخاص في غير حالات التلبس او لما ميكونشي معاة امر ضبط واحضار او حكم قضائي
    كم المدة اللي ينقبض علي فها ويعتبر اسءة في استعمال الحق؟
    لا يجوز القبض علي الشخص وتقييد حريتة في غير الحالات المحددة قانونا اللي قولنا عليها حتي ولو لدقيقة واحدة ومش شرط علشان يكون فية اساءة لاستعمال السلطة ان يتم القبض علي الشخص ويتم ايداعة في القسم بل ممكن يكون القبض في سيارة الشرطة مثلا او الاحتجاز في اي مكان بمعرفة الشرطة
    اعمل اية لو تم القبض علي بدون وجه حق؟
    علي طول شكوي للنائب العام
    وكدا نكون انتهينا من القبض وانتظرونا الدرس القادم فنحن علي موعد مع التفتيش

    آخر تعديل بواسطة faisal ، 26-04-2009 الساعة 01:09 PM

  12. #12
    الصورة الرمزية التائب اليك
    التائب اليك غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الإقامة
    الاسكندريه
    العمر
    36
    المشاركات
    580

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faisal مشاهدة المشاركة
    شكرا علي هذا السؤال المهم جدا جدا . انت فعلا اثرت نقطة في غاية الاهمية وهي( التلفيق) والكثير من الناس لا يعرفون التصرف السليم في حالة تلفيق الاتهام . وسوف اقوم بشرح هذا الموضوع بالتفصيل الممل واتناول الثغرات القانونية في عملية التلفيق في حينة لكن الان اعطيك فكرة بسيطة عنة



    التلفيق
    معناه اختلاق جريمة ضد شخص برئ وتقديمة للمحاكمة بناء علي ذلك

    والتلفيق قد يكون من الافراد ضد بعض

    كأن يقوم احد الاشخاص بتزويرايصال أمانة او شيك (امريكاني) ضد شخص برئ ويقديمة للمحاكمة بناء علي هذا المستند المزور أو كأن يقوم بجرح نفسة طبعا في مكان غير حساس من جسمة ويعمل محضر في شخص برئ بعد عمل تقريرتقرير طبي او ان تقوم سيدة بأجهاض نفسها بنفسها ومن ثم اتهام شخص برئ بانة هو الذي قام بضربها وتسبب في اجهاضها وغير ذلك من اعمال التلفيق

    اوان يكون التلفيق من افراد الشرطة ضد المواطنين

    كان يقوم ضابط المباحث بوضع مواد مخدرة في ملابس شخص برئ او وضع سلاح ناري غير مرخص في دولاب الشخص اثناء تفتيش مسكنةوغيرها الكثير والكثير من اعمال التلفيق


    وسوف اشرح هذا الموضوع كاملا إن شاء الله وكيف يتم التلفيق في كل جريمة وما هي التصرفات الواجبة علي الشخص البرئ حتي يثبت ان الاتهام ملفق وغيرها من الامور المهمة

    الحمد لله محصلتش معايا
    ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
    بس ده بسمعه كتير عشان كده سالت عليه

  13. #13
    الصورة الرمزية التائب اليك
    التائب اليك غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الإقامة
    الاسكندريه
    العمر
    36
    المشاركات
    580

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    السلام عليكم استاذ فيصل
    استشاره قانونيه على السريع بس هيه مدنيه وليست جنائيه
    انا عندى محلات ايجار قديم ورثها عن ولدى وطبعا لانى مشغول بدراستى
    عملت ايقاف مؤقت للمحلات هل من حق صاحب البيت انه تاخد منى المحلات
    طيب لو عملته ايقاف دائم برده ايه الوضع

    انت عارف العلاقه بين اصحاب البيوت والمستاجرين فى سوء نيه من الطرفين

  14. #14
    الصورة الرمزية ^khalid^
    ^khalid^ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    الإقامة
    السعودية
    المشاركات
    61

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    بارك الله فيك يا غااالي

    اخى فيصل شكلك ضابط تحرى صح !!

  15. #15
    الصورة الرمزية faisal
    faisal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    849

    افتراضي رد: الإجراءات الجنائية والحقيقة الغائبة

    السلام عليكم استاذ فيصل

    استشاره قانونيه على السريع بس هيه مدنيه وليست جنائيه

    انا عندى محلات ايجار قديم ورثها عن ولدى وطبعا لانى مشغول بدراستى

    عملت ايقاف مؤقت للمحلات هل من حق صاحب البيت انه تاخد منى المحلات

    طيب لو عملته ايقاف دائم برده ايه الوضع






    أخي / التائب

    قبل ان ارد علي الاستشارة ادعو الله ان يرحم والدك ويجعل مثواه الجنة ويرحم موتانا وموتي المسلمين .. امين



    بخصوص الايجار طبقا للقانون رقم 136 لسنة 1981 وما قبلة فان عقد الايجار يمتد الي ورثة المستاجر الاصلي (المرحوم والدك)


    وهناك حالات ينفسخ فيها عقد الايجار ومنها :


    *عدم سداد الايجار المتفق عليه سواء كان شهري او ربع سنوي او سنوي للمكان المؤجر

    *احداث تعديلات جوهرية في المكان المؤجر بدون اذن كتابي من المالك كأن يقوم المستأجر بهدم حائط من المكان المؤجر او فتح باب جانبي او غلق باب والبناء مكانة فكل هذا الاعمال الجوهرية يستلزم اذن كتابي من الماك للقيام بهذة الاعمال . اما اعمال الترميم والصيانة والديكور للمكان فمن حق المستاجر القيام بها بدون موافقة من المالك بل هي التزام علية

    *قيام المستاجر الاصلي بتاجير المكان المؤجر لة من الباطن لشخص اخر بدون موافقة المالك علي هذا التصرف


    *استعمال المكان المؤجر في غير الغرض المخصص لة كان يكون المكان المؤجر مخصص للسكن ويقوم المستاجر بفتح محل تجاري او ممارسة نشاط ادراي فية او ان يكون المكان المؤجر محل تجاري مخصص لبيع الملابس مثلا ويقوم المستاجر بتغيير نشاطة الي مطعم بدون موافقة المالك الكتابية علي تغيير النشاط وهكذا


    *ادارة المكان المؤجر في اعمال منافية للقانون والاداب


    *استعمال المكان المؤجر في تخزين مواد ملتهبة او مفرقعات اذا كان هذا المكان غير مخصص اساسا لعملية التخزين هذة

    *ترك المكان المؤجر وهجرة من المستأجر وهذه تنطبق علي حالتك ولكن ما هي المدة التي يعتبر المستاجر هاجرا للمكان المؤجر في الحقيقة لم يحدد القانون مدة معينة لاعتبار المستأجر تاركا او هاجرا للمكان المؤجر وهذا ا يخضع لتقدير المحكمة في صاحبة الحق في تقدير ما اذا كان المستاجر هجر المكان المؤجر ولم يعد في حاجة الية ام لا

    وفي مجال التطبيق العملي فإن المالك يجد صعوبة في اثبات ان المستأجر هجر المكان المؤجرلة او قام بغلقة ولم يعد بحاجة الية لان المستاجر يكون بسدلد فواتير الكهرباء والمياة والغاز شهريا وهنا احب ان انبة عليك ان تترك بعض لمبات الاضاءة شغالة وان تستخدم التليفون في حالة غلق او ايقاف المحل حتي لا تكون عليك قرينة بانك فعلا هجرت المكان ولم تعد تستخدم الكهرباء او التليفون اما اذا حاول المالك رفع دعوي بالطرد لوقف النشاط وهجر المحل فهذة بسيطة لانك في هذة الحالة سوف تقوم بشوية نظافة وشوية دهان للمحل وفي هذة الحالة تكون اوقفت النشاط ليس من اجل الهجر ولكن من اجل اجراء الترميمات

    تنبية مهم

    لابد ان تحذر من القيام بإجراء تعديلات جوهرية او تغييرالنشاط في المحلات بدون موافقة كتابية من المالك حتي لو قال لك المالك انا موافق شفاهة لابد ان تأخذ منة ورقة مكتوبة يوافق بموجبها علي السماح لك بتغيير النشاط او اجراء تعديلات جوهرية في المحلات وبدون هذه الورقة فمن السهل جدا ان يطردك من المحلات لان واقعة التغيير ثابتة والمحكمة سوف تنتدب خبير وهيثبت فعلا ان هنا حائط مبني حديثا او باب تم غلقة وغير ذلك من التصرفات الجوهرية اما لو قمت بتغيير النشاط فمن السهل جدا ان يحصل علي اوراق تغيير النشاط وفي هذة الحالة يحق للمالك رفع دعوي الطرد وهيكسبها 100% وهذه الحالة خطيرة جدا لانة بمجرد اثبات ذلك في تقرير ايداعة في المحكمة فانها تصدر حكما بالطرد مباشرة ومش هينفع طعن علي الحكم او خلافة حتي لو تم الطعن في الحكم سوف تخسر الطعن ويستمر حكم المحكمة بالطرد

    أما حالات الطرد لعدم سداد الاجرة فدا مقدور علية لان من حقك ان تسدد الايجار المتاخر عليك اثناء نظر القضية ومش بس كدة دا انت من حقك تسدد الايجار المتأخر عليك بعد صدور الحكم بالطرد واثناء تنفيذ هذا الحكم فتعتبر كل الاجراءات السابقة في حكم العدم لكن تعتبر سابقة وانذارلك فقط وفي حالة لو تأخرت عن سداد الايجار مرة اخري هنا يكون الطرد واجب لانك لتاني مرة بتتأخر في السداد

    اما في حالة الطرد لهجر المكان المؤجر فدي عاوزة شهادة شهود واثباتات وتخضع لتقدير المحكمة ومن الصعب ان يثبت المالك قيام المستأجر بترك المكان المؤجر

    اما الطرد لقيام المستأجر بتأجير المكان المؤجر له من الباطن يصعب اثباتة في حالة واحدة وهي ان يحرر المستأجر الاصلي عقد شركة بينة وبين المستاجر من الباطن ويدخل اللمستأجر الاصلي الشركة بنصيبة بالمحل وفي هذة الحالة يصعب علي المالك اثبات العلاقة الايجارية بين المستاجر الاصلي وبين المستاجر من الباطن



    أأمل ان اكون جاوبت علي سؤالك ياخي الكريم
    آخر تعديل بواسطة faisal ، 28-04-2009 الساعة 04:27 PM

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الفوركس والحقيقة
    By KOPKE in forum سوق تداول العملات الأجنبية والسلع والنفط والمعادن
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 18-02-2010, 04:52 AM
  2. اليد الضاربة على السوق الجائر و الخطوة الغائبة عن المحلل الماهر
    By abo ali 21 in forum سوق تداول العملات الأجنبية والسلع والنفط والمعادن
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 07-06-2009, 01:41 PM
  3. مشروع التوصيات المنظمة والمراقبة والدقيقة
    By hemdan.ehab in forum توقعات وتوصيات سوق العملات
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 26-03-2008, 11:30 PM

الاوسمة لهذا الموضوع


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17