النتائج 1 إلى 9 من 9
    الصورة الرمزية Amir_vet
    Amir_vet غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Exclamation الوصايا العشر الإوعية " هااااااااااااااااام جدا للمبتدئين "

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. صباح الخير ايها المبتدئين

طبعا انا مبتديء اكتر منكم كلكم بدليل المارجن كول اللي جالي امبارح.... الرصيد = صفر

بس عادي مش مشكلة كان مبلغ صغير جدا اساسا ... بس اتعلمت منه حاجات كتييييييير

وفعلا ماحدش بيتعلم ببلاش !!

طبعا انا مش جاي اسد نفسكوا عن الموضوع.... بس انا احب احكيلكم قصتي عشان تتعلموا منها

انا بدأت ب 350 دولار ... وكلنا لما بنبدأ بنكون حذرين ...بنتمسك بالاستراتيجيات بتاعتنا وبنطبق اللي اتعلمناه حرفيا " من قرايتنا ومن اساتذنا هنا في المنتدي وأخص بالذكر الأستاذ الفاضل سمير صيام "....

ونتيجه لكده ... وصلت ال350 دولار دول ل 1022 دولار في 12 ساعه

واعتقد ده كويس جدا .... ( ولا ايه ياأستاذ سمير ؟)

بعد كده حصلت مشاكل عندي في البيت ودخلت مش مركز و(الطمع) عمل عمايله معايا لدرجة كان يبقي قدامي 100 نقطه ومارضاش اخدهم منتظر الزياده... فضااااااااع كل حاجه حتي ال 350 ضاعوا كمان !

ولما بدات اخسر من راس المال اللي كنت داخل بيه ...( الخوف) اشتغل بقي يبقي السعر طالع مثلا وانا متاكد 1000000% انه طالع ... ورغم كده مارضاش اشتري لاينزل !!

وفعلا السعر بيمشي زي ماتوقعت بس انا ب( أخاف ) ادخل

وساعة مادخل وانا متوقع ان السعر يزيد واشتري ..ألاقي السعر نزل مثلا 10 نقط اقوم قافل الصفقه لحسن ينزل اكتر..وأول مأقفل الصفقه ..السعر يطلع ويلزق في سقف الشاشه !!!!!!!!

يعني عشان الخص.... سيناريو الفشل بالطريقه دي

مكسب > طمع > خسارة > خوف > ....MARGIN CAAAAAAAL

ونطلع من التجربه " اللي انا ماخسرتش فيها كتير " ب 10 وصايا اساسية

1 - اوعي ...تدخل وانت مش مركز ابدا ابدا ابدا... مهما كان بيتهيالك ان السوق واضح وسهل

2 - اوعي...تدخل في يوم تحس انه مش يومك ابدا ابدا برضه ... لأن الفوركس اي نعم علم وتحليل لكن ماحدش يقدر ينكر انها تخلو من الحظ برضه

3 - اوعي ... ثم اوعي تدخل وانت حاسس ان السوق " عبيط واهبل " ومش باينله ملامح ... استني لما السوق كده يبقي طيب وأمير وابن حلال وبعدين ابقي اتكل علي الله وادخل..

4 - اوعي تدخل في الحساب الحقيقي الا لما تكسب في الديمو فعلا ولفترة كافيه ..مش تتسرع بقي وتقول " خلاص خلاص..انا اتعملت وبقيت كويس ..اي نعم انا خسرت في الديمو بس اتعلمت وخلاص ..هاكسب في الحقيقي " ..... لا ياحبيبي ..مادام خسرت في الديمو..يبقي هاتخسر برضه في الحقيقي ..صدقني

5 - اوعي... تبدأ حياتك الفعليه في الفوركس الا بحساب ميكرو او ميني صغير جدا... لأن مهما اتعلمت علي الديمو فبرضه الحساب الحقيقي شيء مختلف خااااالص ..اي نعم الاسعار واحده واللي بيحصل نفس الشيء بين الديمو والحقيقي بس مشاعرك هيه اللي بتختلف .." وهاتشوفوا بنفسكم "

6 - اوعي... تغامر بمبلغ الا اذا كنت تتحمل خسارته .. واعرف انك زي مانت داخل عشان تكسب في صفقه ممكن تخسر برضه

7 - اوعي... تسمح للسوق انه ( يخيطك ) ..هاتقولي ازاي؟..اقولك ...لما السعر يكون طالع تشتري وبعدين لما تحس ان السعر خالف توقعاتك ونزل بعد ماشتريت .... تغير رايك ... وتبيع .... يرجع يطلع تاني .... تقوم شاري .... يعمل السوق ايه بقي؟ ...ينزل ..وهكذا .... وده بيحصل كتير جدا علي فكرة ... طبعا آسف علي كلمة ( يخيطك ) دي ..بس انا شايف ان ده انسب تعبير .لأن فعلا ساعتها السوق بياخد الواحد ( رايح جاي) زي مايكون ماسك ابره وفتله ..وللأسف الخساير بتبقي في الحاله دي الله ينور..... فلما تخسر صفقه ..خد خطوة للخلف ...وادرس الموقف كويس وعيد حساباتك

8 - اوعي تعتمد علي التحليل الفني بس ...ماتهملش التحليل الاخباري كمان ... والله يرحمك يافرانكو " الفرنك السويسري " طبعا شوفتوا اللي حصله امبارح !!!!!!

9 - اوعي تفتكر ان السوق بيخضع للعرض والطلب بس..لأ لأ ..السوق احيانا بيحصل فيه لعب مابيخضعش لأي قوانين ولا منطق ..فخليك حذر...TAKE CARE !

10 - اوعي ... تكون حاطط الكومبيوتر في مكان فيه دوشه ...ولا مكركب .. لازم يكون كل حاجه تمام عشان تعرف تركز ..وماتنساش تحط ازازة ميه جنبك ... - والله مهمه جدا - عشان كل شويه تعرف تبلع ريقك.... وتغسل وشك شويه ...لأن مش عارف الواحد بيسخن جامد ليه ساعتها !!!!!!!

وبكده خلصت الوصايا العشر ( الإوعيه ) .....جايه من إوعي يعني

اوعي.... تنسي الكلمتين دول وحطهم حلقة في ودنك

كل حرف من اللي فوق دول طالعين عن تجربه واقعيه فعلا ... من قصة بذل فيها الدم والدموع وعصارة الجهاز العصبي المركزي !!!!!
    بجد لازم تهدوا اعصابكم عشان مايحصلكمش حاجه !!
    انا قلت الكلام ده عشان تتعلموا من تجربتي ( الواقعيه ) عشان تبدأوا من مكان مانا انتهيت !!
    وانا عارف ان كل الكلام ده مالوش لازمه للأسف ....

فنحن لا نستسيغ شراب التجربة ...الا ممزوجا بمرارة الألم

وبالتوفيق جميعا.... ..وان شاء الله هاحاول معاكم تاني
    ونضرب الفوركس جميعا تحت الحزام.... ضربة رجل واحد
    فيتفرق دمه بين القبائل

الصورة الرمزية د:محمد العشري
    د:محمد العشري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: الوصايا العشر الإوعية " هااااااااااااااااام جدا للمبتدئين "

والله موضوع متميز يا ريت يتنقل للمنتدى العملات
    شكرا على موضوعك ومبروك عليك المارجن ان الصفر من شيم الرجال
    وربنا يعوض عليك

الصورة الرمزية @ Scorpion @
    @ Scorpion @ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاك الله ألف خير يا اخي امير الموضوع مميز واتمنى كل مبتدئ يقراه ويأخذ العبره منه واتمنى لك التوفيق يا اخي العزيز واتمنى من الله العزيز الكريم ان يعوض عليك ان شاء الله.

الصورة الرمزية M-elgendy
    M-elgendy غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amir_vet مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. صباح الخير ايها المبتدئين

طبعا انا مبتديء اكتر منكم كلكم بدليل المارجن كول اللي جالي امبارح.... الرصيد = صفر

بس عادي مش مشكلة كان مبلغ صغير جدا اساسا ... بس اتعلمت منه حاجات كتييييييير

وفعلا ماحدش بيتعلم ببلاش !!

طبعا انا مش جاي اسد نفسكوا عن الموضوع.... بس انا احب احكيلكم قصتي عشان تتعلموا منها

انا بدأت ب 350 دولار ... وكلنا لما بنبدأ بنكون حذرين ...بنتمسك بالاستراتيجيات بتاعتنا وبنطبق اللي اتعلمناه حرفيا " من قرايتنا ومن اساتذنا هنا في المنتدي وأخص بالذكر الأستاذ الفاضل سمير صيام "....

ونتيجه لكده ... وصلت ال350 دولار دول ل 1022 دولار في 12 ساعه

واعتقد ده كويس جدا .... ( ولا ايه ياأستاذ سمير ؟)

بعد كده حصلت مشاكل عندي في البيت ودخلت مش مركز و(الطمع) عمل عمايله معايا لدرجة كان يبقي قدامي 100 نقطه ومارضاش اخدهم منتظر الزياده... فضااااااااع كل حاجه حتي ال 350 ضاعوا كمان !

ولما بدات اخسر من راس المال اللي كنت داخل بيه ...( الخوف) اشتغل بقي يبقي السعر طالع مثلا وانا متاكد 1000000% انه طالع ... ورغم كده مارضاش اشتري لاينزل !!

وفعلا السعر بيمشي زي ماتوقعت بس انا ب( أخاف ) ادخل

وساعة مادخل وانا متوقع ان السعر يزيد واشتري ..ألاقي السعر نزل مثلا 10 نقط اقوم قافل الصفقه لحسن ينزل اكتر..وأول مأقفل الصفقه ..السعر يطلع ويلزق في سقف الشاشه !!!!!!!!

يعني عشان الخص.... سيناريو الفشل بالطريقه دي

مكسب > طمع > خسارة > خوف > ....MARGIN CAAAAAAAL

ونطلع من التجربه " اللي انا ماخسرتش فيها كتير " ب 10 وصايا اساسية

1 - اوعي ...تدخل وانت مش مركز ابدا ابدا ابدا... مهما كان بيتهيالك ان السوق واضح وسهل

2 - اوعي...تدخل في يوم تحس انه مش يومك ابدا ابدا برضه ... لأن الفوركس اي نعم علم وتحليل لكن ماحدش يقدر ينكر انها تخلو من الحظ برضه

3 - اوعي ... ثم اوعي تدخل وانت حاسس ان السوق " عبيط واهبل " ومش باينله ملامح ... استني لما السوق كده يبقي طيب وأمير وابن حلال وبعدين ابقي اتكل علي الله وادخل..

4 - اوعي تدخل في الحساب الحقيقي الا لما تكسب في الديمو فعلا ولفترة كافيه ..مش تتسرع بقي وتقول " خلاص خلاص..انا اتعملت وبقيت كويس ..اي نعم انا خسرت في الديمو بس اتعلمت وخلاص ..هاكسب في الحقيقي " ..... لا ياحبيبي ..مادام خسرت في الديمو..يبقي هاتخسر برضه في الحقيقي ..صدقني

5 - اوعي... تبدأ حياتك الفعليه في الفوركس الا بحساب ميكرو او ميني صغير جدا... لأن مهما اتعلمت علي الديمو فبرضه الحساب الحقيقي شيء مختلف خااااالص ..اي نعم الاسعار واحده واللي بيحصل نفس الشيء بين الديمو والحقيقي بس مشاعرك هيه اللي بتختلف .." وهاتشوفوا بنفسكم "

6 - اوعي... تغامر بمبلغ الا اذا كنت تتحمل خسارته .. واعرف انك زي مانت داخل عشان تكسب في صفقه ممكن تخسر برضه

7 - اوعي... تسمح للسوق انه ( يخيطك ) ..هاتقولي ازاي؟..اقولك ...لما السعر يكون طالع تشتري وبعدين لما تحس ان السعر خالف توقعاتك ونزل بعد ماشتريت .... تغير رايك ... وتبيع .... يرجع يطلع تاني .... تقوم شاري .... يعمل السوق ايه بقي؟ ...ينزل ..وهكذا .... وده بيحصل كتير جدا علي فكرة ... طبعا آسف علي كلمة ( يخيطك ) دي ..بس انا شايف ان ده انسب تعبير .لأن فعلا ساعتها السوق بياخد الواحد ( رايح جاي) زي مايكون ماسك ابره وفتله ..وللأسف الخساير بتبقي في الحاله دي الله ينور..... فلما تخسر صفقه ..خد خطوة للخلف ...وادرس الموقف كويس وعيد حساباتك

8 - اوعي تعتمد علي التحليل الفني بس ...ماتهملش التحليل الاخباري كمان ... والله يرحمك يافرانكو " الفرنك السويسري " طبعا شوفتوا اللي حصله امبارح !!!!!!

9 - اوعي تفتكر ان السوق بيخضع للعرض والطلب بس..لأ لأ ..السوق احيانا بيحصل فيه لعب مابيخضعش لأي قوانين ولا منطق ..فخليك حذر...TAKE CARE !

10 - اوعي ... تكون حاطط الكومبيوتر في مكان فيه دوشه ...ولا مكركب .. لازم يكون كل حاجه تمام عشان تعرف تركز ..وماتنساش تحط ازازة ميه جنبك ... - والله مهمه جدا - عشان كل شويه تعرف تبلع ريقك.... وتغسل وشك شويه ...لأن مش عارف الواحد بيسخن جامد ليه ساعتها !!!!!!!

وبكده خلصت الوصايا العشر ( الإوعيه ) .....جايه من إوعي يعني

اوعي.... تنسي الكلمتين دول وحطهم حلقة في ودنك

كل حرف من اللي فوق دول طالعين عن تجربه واقعيه فعلا ... من قصة بذل فيها الدم والدموع وعصارة الجهاز العصبي المركزي !!!!!
    بجد لازم تهدوا اعصابكم عشان مايحصلكمش حاجه !!
    انا قلت الكلام ده عشان تتعلموا من تجربتي ( الواقعيه ) عشان تبدأوا من مكان مانا انتهيت !!
    وانا عارف ان كل الكلام ده مالوش لازمه للأسف ....

فنحن لا نستسيغ شراب التجربة ...الا ممزوجا بمرارة الألم

وبالتوفيق جميعا.... ..وان شاء الله هاحاول معاكم تاني
    ونضرب الفوركس جميعا تحت الحزام.... ضربة رجل واحد
    فيتفرق دمه بين القبائل

هى دى الروح المصريه اللى انا بحبها

كل كلامك صح وتمام بس انا معترض على حاجه واحده بس اللى هى انى مدخلش بمبلغ كبير فى البدايه وادخل بمبلغ صغير جدااا
    انا وطبعا الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه انا افضل ان الواحد ميدخلش بمبلغ اقل من 2000 دولار ..
    لعدة اسباب .. اهمهم
    ان مثلا ممكن الواحد يبقا حظه وحش ويدخل اول صفقه يخسر خمسين نقطه و التانيه يخسر خمسين نقطه والتالته يخسر خمسين نقطه .. يلاقى نفسه لو داخل بـ 300 دولار الرصيد يكون وصل لـ 100 ولا حاجه وساعتها هيحصل كل الحاجات اللى انت قولتها دى . الخوف و الشك و القلق وحاجات كتير اوى و العصبيه كمان

واللى انا بقوله ده برضه عن تجربه واقعيه عشتها مع واحد حبيبى .. اول مره دخل بحساب 100 دولار وخسر وبعدين 200 دولار وخسر وبعدين 300 دولار وخسر وبعدين 500 دولار و اهو قرب يخسر
    وانا دايما كنت بقوله عالاقل ادخل بحساب 1000 دولار ولو انت كنت دخلت بكل الفلوس دى مره واحده كان زمانك كسبان مش خسران
    واهو بعد ما جرب بنفسه اقتنع ان مينفعش مبلغ قليل

والله يا باشا نصيحه اخويا من ابن بلد متدخلش المره الجايه بنفس المبلغ و زوده شويه
    وربنا يعوض عليك ويرزقك من حيث لا تدرى ولا تعلم

الصورة الرمزية عاشقهامدينة
    عاشقهامدينة غير متواجد حالياً عضو نشيط

قلت إنه العنوان فيه خطا نتيجة السرعة وتحولت " الأوعية " إلى " الإوعية "

وقلت كأني قريت موضوع قديم عن " الأوعية العشرة " في علم النفس

وبدأت احاول استرجع الموضوع تعبت

قلت يالله أدخل الموضوع يذكرني وألاقيها " إوعيات " من اوعى

اوعى يارااااااااااااااااااااااااااقل تعيدها

الصورة الرمزية Amir_vet

Smile رد: الوصايا العشر الإوعية " هااااااااااااااااام جدا للمبتدئين "

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د:محمد العشري مشاهدة المشاركة
    والله موضوع متميز يا ريت يتنقل للمنتدى العملات
    شكرا على موضوعك ومبروك عليك المارجن ان الصفر من شيم الرجال
    وربنا يعوض عليك

اخجلتم تواضعنا ...من بعض ماعندكم يادكتور محمد

وفعلا الصفر من شيم الرجال ...

بس يكون له خمس اخوات قطاقيط وجنبهم واحد ابن حلال عالشمال

الله جاب ..الله خد ..الله عليه العوض

الصورة الرمزية Amir_vet

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة @ Scorpion @ مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاك الله ألف خير يا اخي امير الموضوع مميز واتمنى كل مبتدئ يقراه ويأخذ العبره منه

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .... متشكر قوي علي ذوقك ياأخي الفاضل

انا بقيت عبره !!!!! ...هيييييييييه

الصورة الرمزية Amir_vet

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M-elgendy مشاهدة المشاركة
    هى دى الروح المصريه اللى انا بحبها

المصريين اهمه ..حيويه وعزم وهمه

كل كلامك صح وتمام بس انا معترض على حاجه واحده بس اللى هى انى مدخلش بمبلغ كبير فى البدايه وادخل بمبلغ صغير جدااا

ولما يخسرهم بقي ؟ ... وده وارد جدا في اول محاوله !!!

انا وطبعا الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه انا افضل ان الواحد ميدخلش بمبلغ اقل من 2000 دولار ..
    لعدة اسباب .. اهمهم
    ان مثلا ممكن الواحد يبقا حظه وحش ويدخل اول صفقه يخسر خمسين نقطه و التانيه يخسر خمسين نقطه والتالته يخسر خمسين نقطه .. يلاقى نفسه لو داخل بـ 300 دولار الرصيد يكون وصل لـ 100 ولا حاجه وساعتها هيحصل كل الحاجات اللى انت قولتها دى . الخوف و الشك و القلق وحاجات كتير اوى و العصبيه كمان

ماهو ياحبيبي لو دخل بحساب ميكرو بال 300 دولار دول هايبقي عنده 3000 نقطه ... ويجرب فيهم براحته

واللى انا بقوله ده برضه عن تجربه واقعيه عشتها مع واحد حبيبى .. اول مره دخل بحساب 100 دولار وخسر وبعدين 200 دولار وخسر وبعدين 300 دولار وخسر وبعدين 500 دولار و اهو قرب يخسر

الله يطمنك

وانا دايما كنت بقوله عالاقل ادخل بحساب 1000 دولار ولو انت كنت دخلت بكل الفلوس دى مره واحده كان زمانك كسبان مش خسران
    واهو بعد ما جرب بنفسه اقتنع ان مينفعش مبلغ قليل

والله يا باشا نصيحه اخويا من ابن بلد متدخلش المره الجايه بنفس المبلغ و زوده شويه
    وربنا يعوض عليك ويرزقك من حيث لا تدرى ولا تعلم
    متشكر ياحبيبي وجزاكم الله خيرا

الصورة الرمزية Amir_vet

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقهامدينة مشاهدة المشاركة
    قلت إنه العنوان فيه خطا نتيجة السرعة وتحولت " الأوعية " إلى " الإوعية "

وقلت كأني قريت موضوع قديم عن " الأوعية العشرة " في علم النفس

وبدأت احاول استرجع الموضوع تعبت

قلت يالله أدخل الموضوع يذكرني وألاقيها " إوعيات " من اوعى

اوعى يارااااااااااااااااااااااااااقل تعيدها
    بس جديده صح ؟ إوعي وشك