النتائج 1 إلى 12 من 12
    الصورة الرمزية Shenouda
    Shenouda غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي حد مصرى يرد عليا بسرعة محتاج مسعدته

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    أحب أرحب بكل المنتدى الذى يفوق الوصف عندى بعض الأسئلة محتاج واحد مصرى يرد عليا فيها بعد أذنكم طبعا
    1) سوق الفوركس منتشر فى مصر لانى بتابع الفوركس من مكتبى فى الشغل وكل ما وحدا يدخل عليا ويعرف انا بعمل ايه يقولى ( ده كله كلام فارغ) طبعا انا مش معاهم لانى مقتنع بالفوركس جدا
    2) عاوز بنك بمصر ضرورى وأيه هو الحد الانى لفتح الحساب هل لابد من فتح الحساب بالدولار او ممكن أفتح حساب عادى وياترى هسجل كل بيناتى طبعا باللغة الانجليزية وهى اللى هتكتبها عند السحب
    3) ممكن احول الفلوس من غير فتح حساب ببنك ولو فرض انى كسبت وحبيت أسحب ممكن ساعتها أفتح حساب احول إلية هل ده ينفع ولا لاء
    1) سواء بسيط كمان عن شكرة Focol لى الحساب التجريبى أقدر أغير الرافعة المالية زى منا عاوز طب فى الحقيقى أقدر أغيرة برده
    2) الحسبات الثلاثة المينى النقطة 10 سنت والميكرو 1 دولار والثالث بصراحة أسمه مش على بالى دلوقتى النقطة 10 دولار لو فتحت حساب 250$ ينفع ميكرو النقطة 1 دولاء وأيضا أثناء الحساب الحقيقى أقدر اخير فى الحسابات الثلاثة وأيه هو الحد الادنى لمبلغ الحساب لتحويل بينهم
    شكرا كدا على أستماعكم لى انا عارف انى كثير الأسئلة بس ده عشمى فى هذا المنتدى الرائع
    واسف على الاطالة

الصورة الرمزية ابوعافيه المصري
    ابوعافيه المصري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: حد مصرى يرد عليا بسرعة محتاج مسعدته

اهلا اخي الاجابات
    2-عندك في مصر بنوك كتير ممكن تفتح فيها حساب بالدولار كمثال cip بنك مصر البنك الاهلي
    وطبعا كل بنك وليه حد ادنى لفتح حساب دولار بيختلف من بنك لاخر
    3- لكي تفتح حساب عند وسيط برة لازم يكون عندك حساب بالدولار في بنك مصري لكي ترسل منو وتستقبل عليه
    4-يمكن التحويل بين انواع الحسابات المختلفه على الحقيقي (micro -miny -standard)
    ملحوظه ممكن التحويل للنوع الاصغر انما لا يمكن التحويل لنوع الحساب الاكبر اذا الرصيد لايناسب النوع الاكبر
    اما اذا كان الحساب به رصيد كافي ممكن التحويل للنوع الاكبر (دا طبعا حسب الوسيط الي بتعامل معاه ممكن يكون في اختلاف من شركه لاخرى)

الصورة الرمزية fundays22
    fundays22 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاخ الكريم
    اهلا بك معنا وباذن الله تفيد وتستفيد
    اولا بالنسبة للبنك من خلال تعاملي ابعد عن البنوك الحكومي وياريت يكون بنك استثماري
    عندك مثلا بنك فيصل الاسلامي

الثاني
    طالما انت فتحت حساب فلك حرية التحويل من اي بنك علي مستوي العالم يعني الحساب واحد سواء قمت بارسال مبلغ او استقبال مبلغ

الثالث
    الحساب التجريبي ممكن تعمل فية اي حاجة من حيث الرافعة فلك حرية التصرف فية ولكن نصيحة تعامل مع الحساب التجريب علي انة حقيقي حتي يتم تدريب نفسيتك علي ذلك

الرابع
    الحساب الثالث اسمة استندر
    وانت هنا تريد فتح حساب ب 250 دولار فتعامل بال نقطة تكون ب 10 سنت حتي تستطيع اطول وقت للبقاء في السوق
    واحاول ان تتعلم الادارة المالية لانها سر الفوكس

وشكرا لك

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shenouda مشاهدة المشاركة
    أحب أرحب بكل المنتدى الذى يفوق الوصف عندى بعض الأسئلة محتاج واحد مصرى يرد عليا فيها بعد أذنكم طبعا
    1) سوق الفوركس منتشر فى مصر لانى بتابع الفوركس من مكتبى فى الشغل وكل ما وحدا يدخل عليا ويعرف انا بعمل ايه يقولى ( ده كله كلام فارغ) طبعا انا مش معاهم لانى مقتنع بالفوركس جدا

عشان ميعرفهوش بيقول كده

2) عاوز بنك بمصر ضرورى وأيه هو الحد الانى لفتح الحساب هل لابد من فتح الحساب بالدولار او ممكن أفتح حساب عادى وياترى هسجل كل بيناتى طبعا باللغة الانجليزية وهى اللى هتكتبها عند السحب

الحد الادنى لفتح الحساب حسب كل بنك واعتقد الاخوة جاوبوك فى موضوعك السابق والاخت رونا قالتلك على بنك بدون حد ادنى

3) ممكن احول الفلوس من غير فتح حساب ببنك ولو فرض انى كسبت وحبيت أسحب ممكن ساعتها أفتح حساب احول إلية هل ده ينفع ولا لاء

لا تحويل من غير حساب ببنك حتى الفيزا لازم يكون عندك حساب بالبنك

1) سواء بسيط كمان عن شكرة Focol لى الحساب التجريبى أقدر أغير الرافعة المالية زى منا عاوز طب فى الحقيقى أقدر أغيرة برده

تقصد افكسول نعم الحقيقى زى الديمو تقدر تغير الرافعة

2) الحسبات الثلاثة المينى النقطة 10 سنت والميكرو 1 دولار والثالث بصراحة أسمه مش على بالى دلوقتى النقطة 10 دولار لو فتحت حساب 250$ ينفع ميكرو النقطة 1 دولاء وأيضا أثناء الحساب الحقيقى أقدر اخير فى الحسابات الثلاثة وأيه هو الحد الادنى لمبلغ الحساب لتحويل بينهم

الميكرو ب 10 سنت وتقدر فى اى وقت تغير براحتك مادام حسابك يتحمل
    يعنى الحساب العادى النقطة ب 10 دولار ومحتاج مارجن للصفقة على الاقل 500 دولار يبقى محتاج اكتر من 500 دولار عشان تقدر تحول ليه

شكرا كدا على أستماعكم لى انا عارف انى كثير الأسئلة بس ده عشمى فى هذا المنتدى الرائع
    واسف على الاطالة
    تم اعلاه

الصورة الرمزية mohsen224
    mohsen224 غير متواجد حالياً عضو نشيط

كان فى احد الاعضاء عامل موضوع عن بنك بلوم مصر والحد الادنى فية 50 جنية

ويستقبل بالدولار واليورو وكل حاجة

الصورة الرمزية محمد العزب
    محمد العزب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsen224 مشاهدة المشاركة
    كان فى احد الاعضاء عامل موضوع عن بنك بلوم مصر والحد الادنى فية 50 جنية

ويستقبل بالدولار واليورو وكل حاجة

ايون انا
    لكن المشكله بياخدوا عمولة التحويل 40 دولار + مش عارف كام فى الميه من المبلغ المحول
    بصراحه انا بتعامل دلوقتى مع المصرف المتحد وبياخدو عموله 15 دولار بس على التحويل
    لكن الحد الادنى مش عارف كام بالظبط بس انا فتحت مره ب500 دولار
    ومره تانيه لواحد صاحبى ب300
    وكمان البنك اسلامى
    بس اعتقد انه ممكن مبلغ اقل من كده كمان تقدر تفتح بيه حساب

الصورة الرمزية Misho Elmasri
    Misho Elmasri غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العزب مشاهدة المشاركة
    ايون انا

لكن المشكله بياخدوا عمولة التحويل 40 دولار + مش عارف كام فى الميه من المبلغ المحول
    بصراحه انا بتعامل دلوقتى مع المصرف المتحد وبياخدو عموله 15 دولار بس على التحويل
    لكن الحد الادنى مش عارف كام بالظبط بس انا فتحت مره ب500 دولار
    ومره تانيه لواحد صاحبى ب300
    وكمان البنك اسلامى
    بس اعتقد انه ممكن مبلغ اقل من كده كمان تقدر تفتح بيه حساب
    المبلغ الادنى فى المصرف المتحد كان الف جنيه يا مان على ما اتذكر او ما يعادل ..

الصورة الرمزية Love For Ever
    Love For Ever غير متواجد حالياً عضو نشيط

بنك اسكندرية لايوجد حد ادني

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

يمكن فتح حساب بالدولار فى البنك العربى الافريقى الحد الادنى لفتح لحساب بالدولار هو 500 دولار وعمولة التحويل 25 دولار وله عدة فروع الرئيسى بجاردن سيتى فاتح طوال الاسبوع من 9ص الى 5م وفرع بروكسى طوال الاسبوع ما عدا الجمعه ورقمه على الخط الساخن 19555 يمكن الاستفسار منه .

الصورة الرمزية Tarek Ahmad Ali
    Tarek Ahmad Ali غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الخلاصة المفيدة:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alnagaf مشاهدة المشاركة
    فتح الحساب 250 دولار
    الأيداع و السحب في نفس اليوم Wire Transfere
    الشركة كلها مميزات و لا يوجد بها الا 3 عيوب
    1- إجراءات فتح الحساب دقيقة جدا و تستغرق بعض الوقت
    2- الدعم العربي - ضعيف
    3- الحسابات ليست إسلامية بشكل صرف و لكن هذه يتم التغلب عليها بإغلاق العقود قبل 12 م يوم الجمعة - فلا يتم إحتساب رسوم التبييت أو الفوائد

فيما عدا ذلك - سوبر شركة بلا منازع
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek Ahmad Ali مشاهدة المشاركة
    شكرا لاهتمامك اخى د. فتحى وباقى الاخوة المشاركين ..
    الحمد لله فتحت حساب mini بشركة InterbankFX
    وهى رائعة جدا و very professional وأجمل شئ ان عندها 1LOT = 0.01 = USD100 بالاضافة ان الحساب بدون فوائد على ان تغلق العقود قبل نهاية يوم الجمعة
    وطبيعى الاغلاق قبل نهاية يوم الجمعة أفضل لتجنب الـ gaps أثناء الافتتاح يوم الاحد.
    بارك الله لك أخى الفاضل د. فتحى ورزقك من واسع فضله.
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek Ahmad Ali مشاهدة المشاركة
    I'm using ALAHLY Internet Master Card
    البنك الاهلى المصرى
    more than 5 years, 1.5 year deposit in FXSOL without any problem, and within one hour maximum your balance will be updated, it is safe enough, that you can leave the balance '0' after each deposit, and you only deposit the amount which you need to be transfered, then you'll adding funds to your account with the broker on the second day starting from 05:00AM after deposit to your internet master card.
    It is quicker, no deposit fees, and you depsit in EGP, and it will be exchanged to the equivalent value in USD when you make the deposit transaction on the internet.
    it is very easy to open account in ALAHLY Internet Master Card, with annual fees EGP25, without any additional fees like bank wire transfer and much faster.
    * * *
    Regarding depsoit by Internet Master Card in FXSOL, after you submit the transaction you'll receive warning message that something wrong with the transaction, but it just warning, then you'll open LIVE CHAT with the funding department, they will ask you some questions, like your birth date, and deposit amount, ... etc, only for security reasons, and after one minute chat with them your account balance will be updated, and there is no any problem, everything is very easy, fast, and secured.

بالتوفيق والنجاح اخوانى

الصورة الرمزية SeNd MoRe MoNeY
    SeNd MoRe MoNeY غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shenouda مشاهدة المشاركة
    واسف على الاطالة
    شوف اخي
    انا عن نفسي فاتح حساب في بنك التعمير والاسكان فرع مدينة نصر واسهل طريقة واريح طريقة انك تروح البنك ده وتفتح دفتر توفير بلعمله الاجنبيه ممكن تفتحة ب 100 دولار بس

دفتر التوفير ده زية زيي الحساب الجاري بلظبط وتقدر تحول منه وتستقبل عليه ورقم الدفتر بيكون هو رقم الحساب علي العموم انا عامل كده

بس هما بياخدو عمولة 50 دولار علي المبلغ اللي بيتحول من حسابك

الصورة الرمزية Shenouda
    Shenouda غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أشكركم جميعا على مجهودتكم بس عاوز أرد فقط على الأستاذ صيام انا فعلا فى جزء من الأسئلة سألته قبل كدا
    وفلا رد الاخت رونا ببنك الأسكندرية بس للأسف انا عملى فى مدينة الغردقة - مصر اللى قريب منى فرع لبنك الأسكندرية بس به تجديدات وانت عارف بقى التجديد يقعد ادية شهووووووووووووووووووور
    لكن هتصل بجميع البنوك اللى ذكرت أعلاه وهشوف
    ملحوظة من قبل أنصحتينى يا أستاذ صيام بدايتى بحساب الميكرو وليس المينى والان تقولى لى المينى أنا طبعا عارف انك تنصحينى وأشكرك على ذلك
    شكرا جزيل يا اجمل صحبة فى أشد موقع