النتائج 1 إلى 11 من 11
    الصورة الرمزية khaled odeh
    khaled odeh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي اريد ان اعرف من ذوي الخبرة في المجال ماهو افضل الفريمات ليعمل عليها خاصة للمبتدئين

السلام عليكم

انا من المتابعين لمنتداكم ، انا مبتدي بعالم الفروكس ما زلت اتعلم وخاصة من هذا المنتدى
    اريد ان اعرف من ذوي الخبرة في المجال ماهو افضل الفريمات ليعمل عليها خاصة للمبتدئين
    وذلك على زوج العملة اليورو دولار

وماهي الايام والاوقات التي يجب تجنب العمل فيها

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: سؤال من مبتديء

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled odeh مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

انا من المتابعين لمنتداكم ، انا مبتدي بعالم الفروكس ما زلت اتعلم وخاصة من هذا المنتدى
    اريد ان اعرف من ذوي الخبرة في المجال ماهو افضل الفريمات ليعمل عليها خاصة للمبتدئين

وعليكم السلام ورحمة الله
    اهلا بيك معنا فى المتداول العربى وان شاء الله تستفيد معانا
    بالنسبة للفريم ترجع الى كل شخص وطريقة متاجرته وبما انك جديد انصحك بتعلم التحليل الفنى اولا وصدقنى لوحدك هتعرف تتعامل مع اى فريم

السلام عليكم

نعم اخي ، لكن وجدت ان فريم الساعة او الفريمات الكبيرة نوعا ما تعطي مصداقية للأتجاه اكثر من الفريمات الصغيرة وهناك الكثير من المخاطرة بالعمل مع الفريمات الصغيرة

لا اعرف هل وجه نظري صحيحة

الصورة الرمزية السديري
    السديري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هناك العديد من المؤشرات وانصحك التعلم عن موشر الاستوكاستيك مؤشر واحد فقط كبداية على افريم الاربع الساعات عندئذ تذهب الى مؤشر اخر حتى تتقن وتضيف موشرين او ثلاث الى الشارت لكي تعرف متى تدخل وتخرج من الصفقة واليك الرابط عن موشرات وهي جيدة جدا للمبتدئين

https://forum.arabictrader.com/t18293.html

ملاحظة هامة ((تدريبات على الديمو من 3 الى 6 شهور ادري فترة طويلة بس مهم جدا من اجل مبتدئين )

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

نعم اخي ، لكن وجدت ان فريم الساعة او الفريمات الكبيرة نوعا ما تعطي مصداقية للأتجاه اكثر من الفريمات الصغيرة وهناك الكثير من المخاطرة بالعمل مع الفريمات الصغيرة

لا اعرف هل وجه نظري صحيحة
    وعليكم السلام ورحمة الله
    الفريمات الكبيرة افضل واصدق ولم اقل الفرلايمات الصغيرة
    وانما قلت كل واحد حسب طريقته
    يعنى واحد عنده طريقة على الربع ساعة وناجحة معاه مينفعش اقوله طريقتك غلط عشان فريم صغير

الصورة الرمزية محمود علي
    محمود علي غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

شوف اخي العزيز
    سؤالك في الصميم لان تحديد الفريم الصح هو اهم خطوة لنجاحك في رأيي
    الفريم ده بالذات يعتمد على ظروفك الاجتماعية

يعني شوف هل انتا متفرغ تماما ؟ في الحالة دي تقدر تشتغل على الربع ساعة وأفضل اسلوب للعمل عليها هو النماذج ومع الكيبل واليورو ين تقدر تصطاد كل يوم في حدود الساعة 9 صباحا نموذج وافضل من ابدع في المدرسة دي الاستاذ ضاحي شفاه الله وعافاه في موضوع حديث الشارت

وبعد الكسر تدخل وبعد نهاية النموذج تحدث رسمك وترسم النموذج الجديد وتفضل طول اليوم ماسك الزوج من قفاه ومش بعيد يكون ربحك هو صافي حركة الزوج في اليوم لان بمنتهى البساطة نماذج الربع ساعة ما هي الا استراحات للسعر وعند الكسر بيكمل في الاتجاه بتاعه.........يعني من الاخر طريقة تأكلك الشهد

وفي حالة انك طالب مثلا او نصف متفرغ تقدر تشتغل على الاربع ساعات وافضل طريقة للعمل عليه هي ديفرجنس الماكد فقط + الترندات المتكونة ولاحظ الارتداد والكسر وخلي عينك على المناطق القوية تاكل من الطريقة دي شهد الشهد بس الافضل تبعد عن الازواج الضالة اللي ملهاش صاحب عشان هتسوحك على الفاضي عشان ربح قليل جدا

وفي حالة انك غير متفرغ وبتشتغل في وظيفة واخدة كل وقتك يبقى عليك وعلى فريم الديلي ويا جمال الديلي ويا راحة البال لما تشتغل على الديلي
    مش هتحتاج اكتر من الترند المتكون والترندات القوية من على الويكلي وتصحيحات فيبوناتشي وديفرجنس CCI باعدادات 7 فقط بس في الحالة دي دخولك يكون بنسبة بسيطة من راس المال
    لان الديلي صحيح جميل لكن قرصته وحشة لان الشمعة بتبقى كبيرة حبتين وتحاول تركز على الازواج المتشابهة في حركتها عشان تبقى نظرتك واحدة ومفيهاش تضارب

عذرا للاطالة ولكن كاتم العلم يلجمه الله بلجام من نار

شوف انتا ايه ظروفك الحياتية لان الطريقة مهما كانت ناجحة هتفشل معاك لو مكانتش مناسبة لظروف حياتك

وفي النهاية بسط الامور على نفسك ومتعقدهاش انتا مش هتحتاج اكتر من المبادئ البسيطة للتحليل الفني زي الترند + الدعوم المقاومات + نسب فيبوناتشي+ الديفرجنس + النماذج
    وكفىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

لو اتعلمت دول مش هتحتاج اي شئ تاني في الفوركس وهتقدر تشتغل على اي فريم بالطرق المذكورة اعلاه

واهم شئ التمرين والتدريب باستمرار

ولا تنساني والمسلمين من دعوة صالحة بالهداية والمغفرة والرزق الحلال

تقبل محبتي في الله

السلام عليكم

بارك الله فيكم اخواني ، والله ماقصرتم بالردود
    ونصائحكم انا بحاجة ليها كثير
    لاني حاليا عم بشتغل على كل الفريمات وبحاول اوجد افضل طرقة الي اتناسق بالعمل معاها والحين فقط اتدرب على زوج واحد من العملات وحبقى مستمر فيه عدة اشهر حتى اتقن العمل عليه مع انه متقلب جدا حاليا وهو اليورو دولار
    المؤشرات حاليا ادرس اول مؤشر وهو RSI ووجدت انه يعطي اشارت قوية دائما لكنها تختلف من فريم الى فريم ، الستوستاتيك والماكد سادرسهم بعد الانتهاء من RSI على خير ، الترند مازلت اتدرب على كيفية التبوء به الى الان واعتقد انه من اهم الامور
    لكن لدي ملاحظة وجدت ان اتجاه الترند في بداية كل يوم العمل خاصة في حدود الساعة 9 صباحا بتوقيت مكة يكون هناك ترند ثابت لعدة ساعات في احدى الاتجاهات نزولا او صاعدا هل يمكن ان نتنبأ باتجاه السعر في خلال هذا الوقت وذلك على اليورو دولار

وتحياتي لكم جميعا

الصورة الرمزية محمود علي

السلام عليكم

بارك الله فيكم اخواني ، والله ماقصرتم بالردود
    ونصائحكم انا بحاجة ليها كثير
    لاني حاليا عم بشتغل على كل الفريمات وبحاول اوجد افضل طرقة الي اتناسق بالعمل معاها والحين فقط اتدرب على زوج واحد من العملات وحبقى مستمر فيه عدة اشهر حتى اتقن العمل عليه مع انه متقلب جدا حاليا وهو اليورو دولار
    المؤشرات حاليا ادرس اول مؤشر وهو RSI ووجدت انه يعطي اشارت قوية دائما لكنها تختلف من فريم الى فريم ، الستوستاتيك والماكد سادرسهم بعد الانتهاء من RSI على خير ، الترند مازلت اتدرب على كيفية التبوء به الى الان واعتقد انه من اهم الامور
    لكن لدي ملاحظة وجدت ان اتجاه الترند في بداية كل يوم العمل خاصة في حدود الساعة 9 صباحا بتوقيت مكة يكون هناك ترند ثابت لعدة ساعات في احدى الاتجاهات نزولا او صاعدا هل يمكن ان نتنبأ باتجاه السعر في خلال هذا الوقت وذلك على اليورو دولار

وتحياتي لكم جميعا
    اخي العزيز
    نصيحة لوجه الله الكريم
    تاجر على ما تراه وليس على ما تتوقعه فالتوقع يصيب مرة ويخطئ مرات يعني يكسبك مرة وبعد كده ياخد منك مكسبك وزيادة

حاجة تانية لازم تاخد بالك منها واقولهالك عن تجربة شخصية
    المؤشرات التي تتبع السعر تعطيك اشارت متأخرة كثيرا يعني ربحها ضعيف (وان كان لا بأس بها للأمانة) مثل الموفينج افريج

والمؤشرات التي تسبق السعر مثل الار اس اي والستوكاستيك وخلافه كلها لها اوقات واوقات اخرى تلاقيها تخرف لدرجة لا توصف
    هل فكرت في الستوكاستيك وهو نايم فوق مستوى الـ85 وانتا بانتظار نزوله ؟
    او هل فكرت في الار اس اي وقد اخترق خط الخمسين صعودا واغلق فوقه ثم عاد وهبط تحته مرة اخرى ؟

لو فكرت في هذه الامور هتلاقي انك محتاج لكل مؤشر فلتر للاشارات الكاذبة وهتلاقي بعد كده انك محتاج فلتر لكل فلتر لحد ما توصل ان الشارت يختفي ويتحول عندك للوحة من الوان المؤشرات اللي من كتر اشارتها المتضاربة اعصابك هتتعب واخطائك هتزيد

كان فيه اخ عزيز هنا يقول ان طريقة المتاجرة لو كتبتها وزادت عن حجم البطاقة فاعتبرها معقدة ومصيرها الفشل في النهاية لانها تعقد صاحبها

بسطها على نفسك وعليك بمبادئ التحليل الفني والتي فصلتها في مشاركتي الاولى لانها هي الاصل وقلما تكذبك ان شاء الله

شئ اخير
    لك انك تصدق كلامي اللي اخدته من رحلة طويلة مع المؤشرات
    ولك انك تضرب بيه عرض الحائط وتضيع ما لا يقل عن 6 شهور عشان توصل لنفس الكلام في النهاية

والى الله القصد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود علي مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز
    نصيحة لوجه الله الكريم
    تاجر على ما تراه وليس على ما تتوقعه فالتوقع يصيب مرة ويخطئ مرات يعني يكسبك مرة وبعد كده ياخد منك مكسبك وزيادة

حاجة تانية لازم تاخد بالك منها واقولهالك عن تجربة شخصية
    المؤشرات التي تتبع السعر تعطيك اشارت متأخرة كثيرا يعني ربحها ضعيف (وان كان لا بأس بها للأمانة) مثل الموفينج افريج

والمؤشرات التي تسبق السعر مثل الار اس اي والستوكاستيك وخلافه كلها لها اوقات واوقات اخرى تلاقيها تخرف لدرجة لا توصف
    هل فكرت في الستوكاستيك وهو نايم فوق مستوى الـ85 وانتا بانتظار نزوله ؟
    او هل فكرت في الار اس اي وقد اخترق خط الخمسين صعودا واغلق فوقه ثم عاد وهبط تحته مرة اخرى ؟

لو فكرت في هذه الامور هتلاقي انك محتاج لكل مؤشر فلتر للاشارات الكاذبة وهتلاقي بعد كده انك محتاج فلتر لكل فلتر لحد ما توصل ان الشارت يختفي ويتحول عندك للوحة من الوان المؤشرات اللي من كتر اشارتها المتضاربة اعصابك هتتعب واخطائك هتزيد

كان فيه اخ عزيز هنا يقول ان طريقة المتاجرة لو كتبتها وزادت عن حجم البطاقة فاعتبرها معقدة ومصيرها الفشل في النهاية لانها تعقد صاحبها

بسطها على نفسك وعليك بمبادئ التحليل الفني والتي فصلتها في مشاركتي الاولى لانها هي الاصل وقلما تكذبك ان شاء الله

شئ اخير
    لك انك تصدق كلامي اللي اخدته من رحلة طويلة مع المؤشرات
    ولك انك تضرب بيه عرض الحائط وتضيع ما لا يقل عن 6 شهور عشان توصل لنفس الكلام في النهاية

والى الله القصد

الاخ محمود اشكرك كثيرا على نصائحك لي ، كلامك صحيح نعم ، المؤشرات اكيد لاتعطي دائما معلومات مؤكدة للبدء بصفقة ناجحة ، كثيرا تعطي المعلومات بعد فوات الاوان

لكن هي تبقى كعامل زيادة للتاكيد على التبوء باتجاهة معين للسعر
    ولكن كل مارايد التوصل اليه الية بسيطة جدا من عدد بسيط من المؤشرات ومن غير تعقيد لتعطيني لو اضائة بسيطة لا اكثر
    لاني اتوقع ان القوة في التحليل هو توقع كيف سيكون الاتجاه اليومي للسعر واتوقع ان المحلل الناجح يستطيع ان يحدد هذا الاتجاه منذ اول ساعات العمل لذلك اليوم

لك وللزملاء كل الود والتقدير

الصورة الرمزية محمود علي

الاخ محمود اشكرك كثيرا على نصائحك لي ، كلامك صحيح نعم ، المؤشرات اكيد لاتعطي دائما معلومات مؤكدة للبدء بصفقة ناجحة ، كثيرا تعطي المعلومات بعد فوات الاوان

لكن هي تبقى كعامل زيادة للتاكيد على التبوء باتجاهة معين للسعر
    ولكن كل مارايد التوصل اليه الية بسيطة جدا من عدد بسيط من المؤشرات ومن غير تعقيد لتعطيني لو اضائة بسيطة لا اكثر
    لاني اتوقع ان القوة في التحليل هو توقع كيف سيكون الاتجاه اليومي للسعر واتوقع ان المحلل الناجح يستطيع ان يحدد هذا الاتجاه منذ اول ساعات العمل لذلك اليوم

لك وللزملاء كل الود والتقدير

جميل
    وصلنا لنقطة اتفاق
    انك عايز ابسط نظام متاجرة تمام ؟

بص على الشارت ده ولو لقيت نظام متاجرة ابسط من كده ابقى قولي
    هل تصدق ان شارت عليه ما بين خط و3 خطوط ممكن يحققلك كل الربح ده ؟

المشاركة الاصلية للاستاذ ضاحي مبدع مدرسة البساطة (وللعلم ان مؤشر السار الموجود على الشارت لتحديد الاستوب فقط وليس اشارة دخول)
    https://forum.arabictrader.com/809904-67-post.html
    ولو مهتم بالمدرسة دي ممكن تقرا موضوع " حديث الشارت " ولو لقيت ابسط واربح من كده ابقى برضه قولي

صدقني انا عايز اقصر عليك الطريق بس انتا مصمم تطوله على نفسك
    وللتنبيه بس ان القوة في التحليل ليس في توقع الاتجاه اليومي لان اسلوب التوقع اقولها وبكل ثقة
    فااااااااااااااااااااااااااااااااااشل

ولكن القوة الحقيقية في التحليل هو معرفة الاتجاه الحالي (المتكون) والسباحة مع التيار الحالي حتى ينتهي

ولكن تقولي انك تسبح في المية وتتوقع ان التيار جاي في الاتجاه ده تبقى ناوي تغرق !!!!!!

مش هوجع دماغك اكتر من كده بس ربنا يعلم اني عايز اريحك

آخر تعديل بواسطة محمود علي ، 26-08-2008 الساعة 02:12 AM

الصورة الرمزية mohamedzidan
    mohamedzidan غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود علي مشاهدة المشاركة

جميل
    وصلنا لنقطة اتفاق
    انك عايز ابسط نظام متاجرة تمام ؟

بص على الشارت ده ولو لقيت نظام متاجرة ابسط من كده ابقى قولي
    هل تصدق ان شارت عليه ما بين خط و3 خطوط ممكن يحققلك كل الربح ده ؟

المشاركة الاصلية للاستاذ ضاحي مبدع مدرسة البساطة (وللعلم ان مؤشر السار الموجود على الشارت لتحديد الاستوب فقط وليس اشارة دخول)
    https://forum.arabictrader.com/809904-67-post.html
    ولو مهتم بالمدرسة دي ممكن تقرا موضوع " حديث الشارت " ولو لقيت ابسط واربح من كده ابقى برضه قولي

صدقني انا عايز اقصر عليك الطريق بس انتا مصمم تطوله على نفسك
    وللتنبيه بس ان القوة في التحليل ليس في توقع الاتجاه اليومي لان اسلوب التوقع اقولها وبكل ثقة
    فااااااااااااااااااااااااااااااااااشل

ولكن القوة الحقيقية في التحليل هو معرفة الاتجاه الحالي (المتكون) والسباحة مع التيار الحالي حتى ينتهي

ولكن تقولي انك تسبح في المية وتتوقع ان التيار جاي في الاتجاه ده تبقى ناوي تغرق !!!!!!

مش هوجع دماغك اكتر من كده بس ربنا يعلم اني عايز اريحك

كلام صحيح 100 %

التحليل الكلاسيكي هو الاساس

1 - خطوط تراند
    2 - دعوم ومقاومات
    3- نماذج سعريه
    4- الفيبوناتشي

تعلم هذه الاشياء وبعدها راح تلاقي ان سوق الفوركس هذا ما هو الا شئ بسيط جدا رغم ان معض الناس تنظر اليه انه شئ صعب
    آخر تعديل بواسطة mohamedzidan ، 26-08-2008 الساعة 03:35 AM