النتائج 1 إلى 15 من 15
    الصورة الرمزية VaNaDess
    VaNaDess غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Arrow راح الحساب والحمد لله - وجهة نظري عن الفوركس

السلام عليكم

النهارده خسرت اكتر من 95% من الحساب تقريبا مش باقي فيه حاجه .. بس الحمد لله المبلغ مكانش كبير كان حوالي 440 دولار .. في ثلاثة اسابيع راح الحساب

طبعا ادارة راس المال قبل كل شئ ابتديت باصغر لوت ومن ثم ابتديت اضاعف لغاية ما وصلت ل 0.10 بعدها 0.20 واستمريت علي كده لغاية ما الخسارة كبرت معايا

انا مش عارف المشكلة في ايه الصراحه انا بقالي 6 شهور عمال اتعلم ديمو وجربت حسابات حقيقية علي ماركتيفا وغيرها من الحسابات الميكرو والبونص

اتعلمت وقرأت كل شئ عن الفايبو والبايفوت وخطوط الدعم والمقاومة اللي الدولار محترمش اي خط منها في الاسبوع ده ( انا مش عارف يعني الواحد يتاجر علي اي اساس ) ، قريت كتير عن المؤشرات زي الماكد والبولينجر والار اس اي والستوتاك والموفينج ، حاولت اطبق استراتيجيات زي بوحة كانت ناجحة في اول اسبوعين معايا من بداية تطبيقها علي الحقيقي اصبح المجنون يتحرك عكسي ( يعني لو عكست الاومر كان زماني بقيت مليونير ) ، حاولت اطبق استراتيجية الماكد علي الاربع ساعات ولكني وجدت بعض المشاكل بها ايضا ، اما استراتيجية النجف فهي صعبة جدااااا وممكن ياتي فرصتين او ثلاثة علي الزوج في الشهر فهي تحتاج متابعة شديدة وتفرغ اشدد

اللي انتشر في الفترة الاخيرة اني لقيت بعض الاخوة في المواضيع بيقولوا اعكس الاوامر يعني كل ما تحس انك خلاص هتشتري وحددت الهدف وهتضغط شراء اضغط بيع وبهدف 20 نقطة وشوف النتيجة ( والنتيجة طبعا ان الهدف بيتحقق بعون الله ) لان كل المتاجرين بيشتروا في اللحظة دي ... وانتوا عارفين الباقي

انا بعد اللي حصل ميأستش يا جماعة بالعكس انا الروح المعنوية عندي زادت واتأكدت اني عمري ماهاخد مجهود حد غيري واربح منه ، لو عاوز اربح لازم انا اللي اخترع استراتيجية واطورها واشتغل بيها علي حلوها ومرها وكل واحد عايز يكسب المفروض يعمل كده فعلا وربنا ما يوريكوا اللي انا شوفته

علي فكرة اللي اتعلم فوركس صح من المواقع الاجنبية هيلاقي اي موقع بعد كل خطوات التعليم ااااااااخر خطوة بتقول : Create Your Own Trading System اظن انتوا عارفين التعليق دلوقتي

تعليق اخير : الفوركس اكبر بنك مركزي في العالم .. لو قدرت تسطو عليه وتنجح في سرقته هتكون اكبر مليونير .. لو مقدرتش ..،،،
    آخر تعديل بواسطة VaNaDess ، 08-08-2008 الساعة 02:18 PM

الصورة الرمزية قدوري محمد
    قدوري محمد غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: راح الحساب والحمد لله - وجهة نظري عن الفوركس

شوف ياباشا ان كنت اعوز تتعلم حقيقي اتعلم الهرمونيك لانو بصراحة غايه في الاتقان بيديك نقطة الدخول والخروج والستوب وكدا تريح دماغك

الصورة الرمزية أحـمـد عـزام
    أحـمـد عـزام غير متواجد حالياً عضو نشيط

الله يعوض عليك....
    بالنسبه الي لحد اليوم الشهر احمر (يعني كله استوبات)
    الله بعين,,,, زي حكي الاستاذ عمر حلاق حكى شهر 8 شهر الترند....

الصورة الرمزية VaNaDess

والله انا شوفته علي فوركس تي اس دي الاجنبي ، حاولت ادخل كذا مره القي نظره عليه للاسف مكنتش بهتم بيه اوي ، لكن هوعدك هتعلمه هو كمان

وفي النهاية لازم طريقة تخلي الخسارة تبقي ربح وعلي الله التوفيق

الصورة الرمزية Dr_mahmoud
    Dr_mahmoud غير متواجد حالياً عضو نشيط

رأيي المتواضع ان هذا السوق يأكل الاخضر واليابس ولا يرحم أحد وهذه البورصة اعيت من يداويها

الصورة الرمزية VaNaDess

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed2A مشاهدة المشاركة
    الله يعوض عليك....
    بالنسبه الي لحد اليوم الشهر احمر (يعني كله استوبات)
    الله بعين,,,, زي حكي الاستاذ عمر حلاق حكى شهر 8 شهر الترند....
    اعكس يا باشا بس مش النهارده ، ان شاء الله الاسبوع الجاي لو لقيت الحالة زي ماهي اعكس واتكل علي الله واشتغل هيدجات لان الستوب مش بييجيب همه

انا تقريبا عرفت سبب اللي بيحصل ، استراتيجة ابو تركي الرقمية انا فضلت متابعها وماشاءا الله نتائجها ممتازة لفترة 3 اشهر ، عدي علي الاستراتيجية 3 اسابيع كان كلها خسائر الي ان قرر الاستاذ ابو تركي الثبيتي التوقف عن العمل بها فترة للتطوير ، الاسبوع ده اللي خاطر واشتغل بيها اظن ربح علي الاقل 10 الاف نقطة لان الدولار يورو نااااااااااازل ومحدش هامه ومعاه الباوند علي الفرانك علي كام زوج والمجنون حركته ابتدت تبقي طبيعية بس بعد ايه

الصورة الرمزية Abo Salma
    Abo Salma غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أسأل الله ان يعوضك خيرا

الصورة الرمزية محمد دحروج
    محمد دحروج غير متواجد حالياً عضو نشيط

عوض الله عليك والحقيقة يا اخي خسارتك بسيطة جدا وممكن تتعوض بصفقة واحدة ان شاء الله لا تيأس وتوكل على الله وحتى اواسيك كانت خسائري على الباوند دولار الاسبوع الحالي 20000 دولار امريكي او يزيد والحمد لله توقفت عن المتاجرة من يوم الثلثاء وجلست اتفرج ولم ادخل الا في صفقات خاطفة يعني اجني مربح 200 او 300 دولار واخرج.
    الحمد لله خسارتي كانت من الارباح وليس من رأس المال علما اني خسرت اضعاف هذا المبلغ والله سبحانه يعوض.

الصورة الرمزية أحـمـد عـزام
    أحـمـد عـزام غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VaNaDess مشاهدة المشاركة
    اعكس يا باشا بس مش النهارده ، ان شاء الله الاسبوع الجاي لو لقيت الحالة زي ماهي اعكس واتكل علي الله واشتغل هيدجات لان الستوب مش بييجيب همه
    انا صراحه بخالفك الرأي بالنسبه للستوب مع انه كل واحد عند طريقه شغل و مقتنع فيها...
    انا كنت ماخد كايبل (باي) و حطيت ستوب,,, يعني لو مش حاطط ستوب كان هلأ خسران كتيررررررر,,, مع انه يمن تقولي ما هو ممكن يرتد و تخفف الخسارة,, بس انا رح احكيلك لا تنام بين القبور و لا تشوف منامات دولاريه خسرانه...
    تقبل رأي... و هو مجرد رأي لانه كل واحد عند طريقه تناسبه

همسه...لو انا بدي استنى السعر يرتد و اقلل خسارتي, ليش انا ما أقطع الخسارة بالستوب و اخد فرصه تانيه من الارتداد و بكون وقتها ربحان مش بعوض الخساره....

الصورة الرمزية VaNaDess

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد دحروج مشاهدة المشاركة
    عوض الله عليك والحقيقة يا اخي خسارتك بسيطة جدا وممكن تتعوض بصفقة واحدة ان شاء الله لا تيأس وتوكل على الله وحتى اواسيك كانت خسائري على الباوند دولار الاسبوع الحالي 20000 دولار امريكي او يزيد والحمد لله توقفت عن المتاجرة من يوم الثلثاء وجلست اتفرج ولم ادخل الا في صفقات خاطفة يعني اجني مربح 200 او 300 دولار واخرج.
    الحمد لله خسارتي كانت من الارباح وليس من رأس المال علما اني خسرت اضعاف هذا المبلغ والله سبحانه يعوض.
    يتعوضوا في صفقة واحده اذا كان رأس المال الاساسي 20 او 30 الف دولار ( طبقا لادارة راس المال ) لاني مقدرش يكون راس مالي الف دولار وادخل صفقة اربح منها 400 دولار الا اذا كان طويلة المدي

والله يعوض عليك اخي و 20 الف دولار خسارة كتير اوي يا اما مفيش ادارة رأس مال يا اما حسابك به علي الاقل نص مليون دولار وهذا غير وارد في الفوركس ان تترك نص مليون دولار في حسابك للشركات وللستوب لووز ، فنصيحة لك اخي قلل العقود حتي تستمر في هذا السوق

الصورة الرمزية hosam991
    hosam991 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بسم الله الرحمن الرحيم
    اخوتي الاحبه
    سبق ان ناقشنا موضوع الخسائر اللتي تاكل الاخضر واليابس واتفقنا ان سببها عدم الاخذ في الاعتبار لشارت الشهري
    واكتفائكم النظر تحت اقدامكم
    فسبق ان تحدثنا عن استراتيجية جان وان السعر لابد ان يعود مع الزمن مرة اخري ومن هذا المنظور بالنظر لليورو دولار علي شارت الشهري وجدنا انه وصل للقمه التي سيرتد عندها لاسفل سافلين واتفقنا ان صفقاتنا لا محاله لن تخلوا من البيع وان الشراء يكون بحذر شديد نرجوا مراجعة ذلك
    والله يعوض عليكم

الصورة الرمزية عمر حلاق
    عمر حلاق غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

نسأل الله أن يعوض عليك بالخير إن شاء الله

الصورة الرمزية عمر حلاق
    عمر حلاق غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed2A مشاهدة المشاركة

انا كنت ماخد كايبل (باي) و حطيت ستوب,,, يعني لو مش حاطط ستوب كان هلأ خسران كتيررررررر,,, , بس انا رح احكيلك لا تنام بين القبور و لا تشوف منامات دولاريه خسرانه...

الصورة الرمزية VaNaDess

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosam991 مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اخوتي الاحبه
    سبق ان ناقشنا موضوع الخسائر اللتي تاكل الاخضر واليابس واتفقنا ان سببها عدم الاخذ في الاعتبار لشارت الشهري
    واكتفائكم النظر تحت اقدامكم
    فسبق ان تحدثنا عن استراتيجية جان وان السعر لابد ان يعود مع الزمن مرة اخري ومن هذا المنظور بالنظر لليورو دولار علي شارت الشهري وجدنا انه وصل للقمه التي سيرتد عندها لاسفل سافلين واتفقنا ان صفقاتنا لا محاله لن تخلوا من البيع وان الشراء يكون بحذر شديد نرجوا مراجعة ذلك
    والله يعوض عليكم
    ياريت تعطيني رابط استراتيجية جان وجزاك الله كل خير

الصورة الرمزية hosam991
    hosam991 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

خي الفاضل
    لا اعرف اين رابط الاستراتيجيه ولكن ببعض الجهد ستصل ان شاء الله
    كما لا انصحك بدراسة الاستراتيجيه كاملة نظرا لصعوبتها وتشويشها علي الافكار يكفي ان تعرف ان السعر يرتد مع الزمن وخاصة ان كنت مبتدئ والله يوفقكم ان شاء الله