النتائج 1 إلى 11 من 11
    الصورة الرمزية Misho Elmasri
    Misho Elmasri غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي هل انا محق عندما اقول انه ينتظرنا فرصه تحمل مئات النقاط على eur chf

قبل اى شىء تحياتى للجميع

الموضوع مجرد ملاحظه تتبع اساسيات التحليل الفنى والذى لم اتحصل منه الى الان الا على القليل برجاء المناقشه والتصحيح

اعتقد انه بكسر القناه الصاعده على فريم الاربع ساعات الى اسفل فى وجود ترند قوى هابط على الديلى ينبىء بالعديد من النقاط

هذه وجهة نظر واعتقاد ولو شايفين ان الفرصه صحيحه ياريت متابعتها جايز يكون فيها خير ان شاء الله واتمنى يعنى

( ملاحظه انا لازلت مبتدىء يعنى لو هناك نقد او تصحيح فى الرسم ياريت يكون بالراحه لحسن انا بخاف )

تشارت ال ديلى

تشارت ال 4h

تحياتى للجميع وكل امنياتى بالتوفيق ودوام التالق لكل الاخوه الاعزاء والغاليين

شكرا

همسه : لو الفرصه صحيحه اسمحولى اشكر الاستاذ عبد الكريم و احييه وابوسه كمان عشان هوه اللى معلمنى ولو مش صحيحه يبقى ولا كانكوا سمعتوا حاجه عشان مش عاوزين نجيب العار للراجل المحترم

الصورة الرمزية جاسر
    جاسر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: هل انا محق عندما اقول انه ينتظرنا فرصه تحمل مئات النقاط على eur chf

ننتظر ونشوف

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wanna lose مشاهدة المشاركة
    قبل اى شىء تحياتى للجميع

الموضوع مجرد ملاحظه تتبع اساسيات التحليل الفنى والذى لم اتحصل منه الى الان الا على القليل برجاء المناقشه والتصحيح

اعتقد انه بكسر القناه الصاعده على فريم الاربع ساعات الى اسفل فى وجود ترند قوى هابط على الديلى ينبىء بالعديد من النقاط

هذه وجهة نظر واعتقاد ولو شايفين ان الفرصه صحيحه ياريت متابعتها جايز يكون فيها خير ان شاء الله واتمنى يعنى

( ملاحظه انا لازلت مبتدىء يعنى لو هناك نقد او تصحيح فى الرسم ياريت يكون بالراحه لحسن انا بخاف )

تشارت ال ديلى

تشارت ال 4h

تحياتى للجميع وكل امنياتى بالتوفيق ودوام التالق لكل الاخوه الاعزاء والغاليين

شكرا

همسه : لو الفرصه صحيحه اسمحولى اشكر الاستاذ عبد الكريم و احييه وابوسه كمان عشان هوه اللى معلمنى ولو مش صحيحه يبقى ولا كانكوا سمعتوا حاجه عشان مش عاوزين نجيب العار للراجل المحترم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

اخى الكريم Wanna Lose

أولا أحييك على محاولتك وهى محاولة جيدة كبداية وانصحك ان تظل تحاول وتستخرج وتحلل فهذا هو أفضل طريق للتعلم وربنا يوفقك ان شاء الله

بالنسبة للشارتات المرفقة اسمحلى اقول رايى الشخصى

رايى الشخصى كلامك سليم فيه قناة صاعده بس القناة غير مثالية بالمرة ليه؟

لان فيه ارتدادات داخلية كتيرة بعيدة عن خط الترند اللى هو قاع القناة الصاعده السعر مش محترم وجودها خالص بيرتد قبل خط الترند السفلى اللى هو قاع القناة بالتالى القناة ضعيفة جدا كقوة وكجودة
    ومرفق شارتات تبين الارتداد الداخلى اللى بقولك عليه

ومرفق شارت كمان لنموذج عالماشى كده استخرجته للوضع الحالى لليورو فرانك على الاربع ساعات بص عليه وقولى رايك والترند الاصفر ده هو الترند الديلى اللى انت ذكرته
    همسة : حاول انك دايما فى شغلك تستخرج الأفضل ولا تقبل الا بيه عشان تحصل على افضل النتايج ان شاء الله
    بالتوفيق
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏   3.jpg‏   2.jpg‏  
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية I am Mohammad
    I am Mohammad غير متواجد حالياً موقوف

أحييك على تحليلك

واسمحلي أشارك بالشارت دا

و بص هنا
    https://forum.arabictrader.com/t1594...tml#post657509
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 020.gif‏  

الصورة الرمزية جميل الخليل
    جميل الخليل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

من مؤشراتي الخاصه لا أراه في وقت بيع أبداً وينتظره صعود مئات النقاط بتذبذب عالي قبل أن يعاودالنزول
    ونقطة 1.59 مهمه

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جميل الخليل مشاهدة المشاركة
    من مؤشراتي الخاصه لا أراه في وقت بيع أبداً وينتظره صعود مئات النقاط بتذبذب عالي قبل أن يعاودالنزول
    ونقطة 1.59 مهمه

متفقة معك أخى الكريم جميل الخليل فى أهمية النقطة 1,59

ولدينا دايفرجينس سلبى على الديلى يدعم الهبوط ويتأكد الهبوط أكثر بكسر الترند على الاربع ساعات
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا شايف ان اليورو كون كم نموذج للصعود وكلهم فشلوا اتمنئ ان الاخير ينجح لانه كدا ممكن يطلع الكثير من النقط سبب فشل نماذج الصعود في راي المتواضع هئ بسبب هبوط الاسواق العالمية الحالئ و اللجوء للفرنك كعملة تحفظ القيمة بس اليورو كمان في موجة صاعدة عشان كذا اتوقع مواصلة التذبذب في هذه المناطق و هي تشكل فرصة كويسة للبيع من الهائ و الشراء من اللو
    ودي وتقديري
    توقيع العضو
    2050

ننتظر ونشوف
    خير ان شاء الله مشكور للمرور ونورتنى يا غالى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

اخى الكريم Wanna Lose

أولا أحييك على محاولتك وهى محاولة جيدة كبداية وانصحك ان تظل تحاول وتستخرج وتحلل فهذا هو أفضل طريق للتعلم وربنا يوفقك ان شاء الله

بالنسبة للشارتات المرفقة اسمحلى اقول رايى الشخصى

رايى الشخصى كلامك سليم فيه قناة صاعده بس القناة غير مثالية بالمرة ليه؟

لان فيه ارتدادات داخلية كتيرة بعيدة عن خط الترند اللى هو قاع القناة الصاعده السعر مش محترم وجودها خالص بيرتد قبل خط الترند السفلى اللى هو قاع القناة بالتالى القناة ضعيفة جدا كقوة وكجودة
    ومرفق شارتات تبين الارتداد الداخلى اللى بقولك عليه

ومرفق شارت كمان لنموذج عالماشى كده استخرجته للوضع الحالى لليورو فرانك على الاربع ساعات بص عليه وقولى رايك والترند الاصفر ده هو الترند الديلى اللى انت ذكرته
    همسة : حاول انك دايما فى شغلك تستخرج الأفضل ولا تقبل الا بيه عشان تحصل على افضل النتايج ان شاء الله
    بالتوفيق
    مشكوره جدا اختى الغاليه للمرور والتعقيب ومعلش تعبناكى معانا

ان شاء الله يكون النماذج الجايه اكثر قوه وتكون اقرب الى الصحه للاسف انا ماكنش عندى معلومات بتقول ان لازم السعر يلتزم بضلعى القناه فى اغلب المراحل يعنى

بخصوص المثلث متهيالى يتم الكسر لاعلى الان على شمعه ال 4 ساعات بس للاسف انا غير ميال برده للشرا ( متهيالى الترند الهابط على الديلى هيقف بالمرصاد )

ومشكوره للهمسه وفعلا معاكى حق

ونقطة 1.59 مهمه
    متهيالى الصعود وارد اكيد بس صعبه شويه مئات النقاط

عموما لو تم كسر الترند ع الديلى يبقى دا دليل قاطع على الصعود

واتفق معاك طبعا فى اهميه 1.5900 لانها على الترند الهابط

مشكور جدا جدا على المرور الطيب والتعقيب المييز

أحييك على تحليلك

واسمحلي أشارك بالشارت دا

و بص هنا
    https://forum.arabictrader.com/t1594...tml#post657509
    تحياتى انا ليك ع المرور يا غالى وشرفت المشاركه فعلا

للاسف خبرتى فى الدايفرجنس معدومه بس واضح من المشاركه ان الكلام بيدعم الهبوط برده والبيع

تسلم للمرور المييز وان شاء الله قريب يكون لى دور معاكوا فى مشاركه الدايفرجنس بس افهمه الاول

انا شايف ان اليورو كون كم نموذج للصعود وكلهم فشلوا اتمنئ ان الاخير ينجح لانه كدا ممكن يطلع الكثير من النقط سبب فشل نماذج الصعود في راي المتواضع هئ بسبب هبوط الاسواق العالمية الحالئ و اللجوء للفرنك كعملة تحفظ القيمة بس اليورو كمان في موجة صاعدة عشان كذا اتوقع مواصلة التذبذب في هذه المناطق و هي تشكل فرصة كويسة للبيع من الهائ و الشراء من اللو
    ودي وتقديري
    تسلم للتعليق يا باشا وعموما الفتره البسيطه الجايه هتبين مجريات الامور اكتر

وانا عموما دايما بحس من قوه الفرانك انه يشجع ع البيع اكثر من الشرا بسبب موضوع اللجؤ دا

الف شكر ع المرور المميز ربنا ما يحرمنا من طلتك

شكرا
    آخر تعديل بواسطة Misho Elmasri ، 15-04-2008 الساعة 10:39 PM

الصورة الرمزية عبدالكريم
    عبدالكريم غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه يا wanna win

ذا انت محترف اهو...... وبتحلل كمان

تحليل جميل ولا اروع

والله عجبني بجد

و طبعا انا مع الاستاذة رونا في كل كلمة قالتها

كلمة كلمة ......

زادها الله علما وحرصا .

خصوصا هذه الجملة :

وانصحك ان تظل تحاول وتستخرج وتحلل فهذا هو أفضل طريق للتعلم وربنا يوفقك ان شاء الله
    .
    .
    .

حاول انك دايما فى شغلك تستخرج الأفضل ولا تقبل الا بيه عشان تحصل على افضل النتايج ان شاء الله

بالتوفيق يا غالي

الصورة الرمزية esam 123
    esam 123 غير متواجد حالياً عضو نشيط

احتمال وارد

حبيب قلبى والله نورت يا عبد الكريم باشا واحلى مرور فى الدنيا

انا كنت ناوى اسيب الموضوع يروح لحاله بقى بما ان الترند اكسر ع الديلى بس قولت لازم ارد على حبيب قلبى اللى رده شرفنى

واستاذ عصام مرورك شرف لى يا غالى بس متهيالى النظره هتختلف بعد كسر الترند الهابط على الديلى