صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 30
    الصورة الرمزية HaniMedia
    HaniMedia غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي ██▓▒░░ دليل الحيران فى الخبر و البيان ██▓▒░░

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    (دليل الحيران في الخبر و البيان)
    الحلقه الاولي

اخواني الأفاضل و أخواتي الفضليات أرحب بكم معي أخوكم / الجاويش مقدم البرنامج في بيتنا الكبير
    المتداول العربي و نرحب سويا بضيف البرنامج
    الاخ الدكتور / هاني
    أهلا و سهلا بيك أخي الدكتور / هاني ...... بين أخوتك و أخواتك في المتداول العربي.
    د/ هاني ...........أهلا وسهلا بحضرتك و بكل الاخوه في المتداول العربي و كل العالم الاسلام و العربي
    و أنا سعيد جدا أني اليوم بين أحبائي و أخواني.
    الاخ / الجاويش.......في البدايه نحب أن تعطينا فكره مختصره عن معني مؤشر اقتصادي ككلمه وما هو
    التحليل الاساسي و تأثيره علي السوق معلش هي مجموعة أسئله في سؤال واحد بس احنا بصراحه عايزين الأخوه يستفيدوا جدا.
    د/ هاني ...............و أنا معاك و تحت امر الاخوه كلهم ببساطة كدة المؤشر الاقتصادى هو بيان او خبر او اجتماع خاص بعملة معينة و من اسمه طبعا نلاحظ انه مؤشر لا يقل قيمة عن المؤشرات الفنية و من ذلك ممكن نقول ان التحليل الاساسى هو تحليل مجموعة من البيانات الاقتصادية سواء منفردة او مجتمعة لعملة معينة و من ثم تقييم حالة هذه العملة بالنسبة للاقتصاد العالمى و منه توقع الهدف السعرى القادم لهذه العملة او الازواج التى تحتويها.
    و طبعا التحليل الاساسى من المؤثرات القوية على مسار اى عملة سواء على المدى الطويل او القصير لو تم فهمه جيدا و فهم كيفية تحليل البيانات او ربطها ببعضها البعض.
    الاخ / الجاويش.......... جميل جدا أعتقد كده اصبح مفهم مؤشر أقتصادي واضح للأخوه ببساطه.
    استاذي الفاضل قبل أن نغوص في لب الحلقه نحب أن نوضح للأخوه
    أهم المؤشرات الاقتصاديه من وجهة نظر حضرتك
    بالأختصار اذا سمحت عشان الحلقه فيها نقاط كثيره نريد ان نتطرق لها.
    د / هاني..............سؤال جوهري بس حضرتك عايز تقسيم بصفه عامه أو ما يخص عام 2008؟
    الاخ / الجاويش .........استاذي الفاضل هو التقسيم بيتغير كل فتره ولا كل سنه لالا ركزلنا علي النقطه دي اذا سمحت حضرتك.
    د / هاني........... لا بأس بس حضرتك طول بالك عليه شويه احنا لسه في البدايه
    طبعا زى ما حضرتك عارف ان اى بيان او خبر له قيمة فى مسار الاقتصاد لاى بلد لابد ان يؤثر على قيمة العملة الخاصة بها و طبعا لابد ان نجد بيانات لها تاثير قوى كبيانات الفائدة او الانتاج المحلى لعام و بيانات لها تاثير لايكاد يذكر على مسار العملة مثل تقرير شهرى لبنك من البنوك المحلية و لكن فى النهاية متفقين ان الكل يؤثر
    و من وجهة نظري الشخصيه و من واقع متابعتي للمحيط العام ككل أعتقد أنه في خلال عام 2008 و حتى اخر السنة ستكون البيانات الاكثر تاثيرا هى بيانات الاسكان سواء للامريكى او للانجليزى مهما كان نوعها سواء المنازل الجديدة او القائمة او المبيعات للمنازل او او
    و يليها فى الاهمية بيانات الانتاج المحلى او الصناعى لمنطقة الامريكى او الاوروبى
    ثم نجد بيانات البطالة و قد احتلت المركز الثالث فى الاهمية من وجهة نظرى القاصرة
    و بعدها بيانات الفائدة و قد وضعتها فى النهاية لان التعديلات التى ستحدث فيها لمعظم العملات تكاد تكون واضحة للجميع و بالتالى فهى كما اسميها كارت محروق حاليا فى سوق الاخبار
    و ياتى فى المرتبة الخامسة من حيث الاهمية اى بيان اخر غير المذكورين اللهم لو اتى خبر او بيان مفاجىء مثل قيام حرب مثلا او افلاس بنك حكومى سنجد له طبعا تاثير ملموس على السوق لفترة طويلة او قصيرة حسب اهميته للاقتصاد
    أظن كده يا استاذ جاويش اختصرت علي الأخر المهم تكون راضي.
    الأخ / الجاويش .........أشكرك استاذي الفاضل و أنا راضي من اول ما جلست مع حضرتك
    أعتقد كده أخواني و أخواتي وضح لنا ما هي أهم المؤشرات التي نركز عليها خلال 2008 واحنا كلنا متفهمين أنها وجهة نظر شخصيه للأخ د / هاني و ممكن نجد محلل أخر يكون له وجهة نظر أخري بس اعتقد ستختلف فقط في ترتيب الأهميه.
    الاخ / الجاويش ......... أخواني و أخواتي حتي لا ينسحب منا بساط الوقت سنبدأ في موضوع الحلقه
    و سنكتفي في كل حلقه بثلاثة مؤشرات فقط حتي نستطيع أن نعطيها حقها من الوقت
    و اليوم سنناقش سويا و معنا الدكتور / هاني
    مؤشرأسعار المستهلك CPI و مؤشر الناتج المحلي الأجمالي GDPو مؤشر المنازل التي بدأ بنائها.
    استاذي الفاضل نبدا (بأسعار المستهلك CPI )ممكن حضرتك ترحب بالمؤشر ده ايه حكايته
    د /هاني ...........اهه كده دخلنا في المعمعه علي العموم ممكن نقول أن التغير في مؤشر أسعار المستهلك
    يعتبراحدي المؤشرات التي نقيس من خلالها مستوي التضخم في الاقتصاد بحيث أن تسارع التضخم أو بطئه يدل علي الوقت الملائم لتغير السياسه النقديه للدوله.
    الاخ / الجاويش ......... لالالا واحده واحده يا د / هاني أنا رجعت في كلامي و وقت البرنامج حنطوله..
    استاذي الفاضل أنا عايز توضح أكثر أو بمعني اخر تضع تعريف واضح للمؤشر بحيث يكون تعريف تعليمي يفيدنا كلنا
    د / هاني............خلاص معاك يا استاذ / جاويش حنفصل أكثر بس حنحتاج بعد شويه استراحه و فنجان
    قهوه.
    الأخ / الجاويش .......... أكيد استاذي الفاضل و بالنسبه للقهوه احنا في بيت الكرم المتداول العربي اتفضل حضرتك.
    د / هاني.............ممكن نعرف مؤشر CPI ببساطه علي أنه دليل التغير في سعر سلعه ثابته من السلع والخدمات وهذه السلعه تمثل مشتريات أو احتياجات المستهلك المثالي يعني ببساطه شديده يقوم المؤشر بقياس صافي التغير فقط و يؤخذ في الحسبان التغير في السعر الناتج عن التغير في جودة المنتج
    الأخ / الجاويش..........تمام استاذي الفاضل والظاهر اني في نهاية البرنامج حاخد شهادة محلل اقتصادي.
    طيب استاذي الفاضل انا كمضارب عايز أعرف المؤشر ده بيانه بيصدر امته و كام مره وكل أد ايه بيصدر عشان أكون متابع له و منتظر نتائجه و أقارنها بما قبلها
    د / هاني ...........علي فكره بالنسبه لموضوع محلل اقتصادي مش مستحيل مع طلب العلم و المثابره و البحث المستمر و لكل مجتهد نصيب و الحمد لله منتدانا غني جدا بامثال مشرفه مثل الاخ الفاضل/ أبو عاصم و الأخ الفاضل / عياد.
    وبالنسبه لسؤال حضرتك الأخير فخبر هذا المؤشر يصدر شهريا و عموما يعلن الخبرفي الأسبوع الثاني من الشهر مباشرة بعد الشهر الذي توفر فيه البيانات من المصدر ودائما ما يعلن عنه بعد مؤشر أسعار المنتجين
    الأخ / الجاويش............اذا سمحت لي استاذي الفاضل سؤال مركب سأكرره مع كل مؤشر
    ما هي قيم المؤشر موجبه أو سالبه و ما هو حدود التحرك الرقمي فيه وكيف يمكنني كمضارب قراءة المؤشر بحيث أستطيع قبل صدور البيان وضع سيناريو لحركة السوق و بعد صدوره أتخذ قرار سليم في وقت مناسب
    د / هاني................بالنسبة للقيمة فهى بتكون دائما نسبية بمعنى لو زادت القيمة عن المتوقع او عن السابق و كلما ارتفعت كلما اشارت الى تضخم مالى اكبر و بالنسبة للتحرك الرقمى فههذا المؤشر من المؤشرات القوية المحركة للسوق و طبعا معدل الحركة يكون تابع لمعدل القيمة نفسها و نوع العملة ايضا و فى المتوسط لو قلنا انه يحرك اليورو بمتوسط 10 نقاط عند صدوره و يمتد تاثيره من اسبوع الى شهر فهو يحرك الاسترلينى بمتوسط 30 نقطة عند صدوره و يمتد لنفس المدة و لا يخفى ان معدل الحركة ايضا مرتبط بيانات اخرى مثل بيانات اسعار المنتجين و هو ما يعطى صورة عامة عن الاسعار للسلع الاساسية .
    الاخ / الجاويش ........... تمام كده استاذي الفاضل الصوره وضحت تمام بالنسبه لمؤشر CPI
    عايز من حضرتك تقدم نصيحه للمضارب من وجهة نظرك عن المؤشر ده
    د / هاني.............. النصيحة طبعا هى متابعة النتيجة السابقة الشهرية للمؤشر لان زى ما قولنا ان قيمته تقارن دائما بما قبلها لبيان ما اذا كان هناك زيادة فى التضخم او نجاح للسياسة الحالية فى حل هذه الازمة.
    الاخ / الجاويش......... شكرا استاذي الفاضل وكده ناخد استراحه قصيره و نشرب القهوه
    أيوه هات يا عبده القهوه هنا
    اتفضل د / هاني
    د / هاني .............. شكرا استاذ / جاويش........ متشكرين يا عبده
    عبده / العفو يا فندم......نورت المتداول العربي
    ملاحظه : مصدر المعلومات وزارة العمل الامريكيه , مكتب احصائيات العمل
    الأخ/ الجاويش..........بعد أذن الاخوه سنستغل الاستراحه و نأخذ كام اتصال
    ألو...ألو.....السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...بو جاسم من الكويت
    بوجاسم........السلام عليكم أخي الجاويش....والله يا أخي مستانسين وايد بهاي البرنامج
    و أحيي أخي د / هاني ...علي هاي المعلومات الغاليه بس أحب أسأله سؤال
    د / هاني .......اتفضل بو جاسم منور المنتدي و البرنامج وبارك الله في اهل الكويت
    بو جاسم .......والله يا أخي أنا عندي مشكله اشلون أدخل في صفقه بكون دارسها وبعدين
    أتردد في الدخول لين تروح علي ومادري شى سوي؟
    د/ هاني....... ان شاء الله مفيش تردد ولا حاجة لو انت واثق فى تحليلك للمسار و طبعا الثقة ستزيد كلما زاد اتقانك للتحليل و عموما ماتقلقش دى مشكلة بتبقى مؤقتة مع المبتدئين فى المجال و بتختفى مع كثرة الممارسة و الارباح الكثيرة ان شاء الله.
    بو جاسم .........شكرا دكتور والله ماجسرت.
    الأخ / الجاويش.......ألو....ألو...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته غسان من لبنان.
    غسان..........هلا كيفكون شباب ان شاالله بخير كيفك جاويش والله معجب بيك كتير.
    وبهال الصحبه الحلوه كتير و يؤبرني هال المنتدي الرائع بدي حيى د / هاني ....وعندي له شي كام سؤال.
    الأخ / الجاويش.....معلش غسان خلي سؤال واحد عشان وقت البرنامج.
    غسان.........عويناتي لك جاويش....د /هاني بدي أسألك شو رايك بالدولار وين رايح يخرب بيتوجنني؟
    د / هاني......هاهاها...لا جننك ولا حاجه هو ببساطه فى رايى الشخصى ان الدولار بيلعب لعبة بما انه المحرك الرئيسى للسوق كله من فترة طويلة لكن بالنسبة للاتجاهات العامة فانا ارى و الله اعلم و بناء على نتائج الاجتماع اللى كان من يومين و اللى ذكروا فيها خطة النمو على مراحل من العام الحالى و حتى عام 2010 ان الدولار سيكون له صحوة ربما تمتد لمنتصف عام 2009 لكن الظروف العامة لن تسمح باستمرار الخطة الموضوعة بالكامل و بالتالى سينهار مجددا بقوة اكثر من السابقة فى المنتصف الثانى من عام 2009 نفسه و ندخل فى مرحلة ركود اقتصادى عالمى و التى اتوقعها فى 2010 باذن الله مرورا طبعا بانتظام فى مسارات العملة حتى عام 2020 ان شاء الله بس ربنا يدينا العمر و نشوف الكلام دة
    الاخ / الجاويش ......ان شاء الله يا دكتور و طيله العمر لك و لكل المسلمين.
    غسان..........تسلملي حبيبي ويسلمولي هاالطله الحلوه.
    الاخ / الجاويش.....ألو....ألو....السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بهجت من مصر
    بهجت ........السلام عليكم ....ازيك استاذ جاويش بحبك أوي والدكتور هاني وكلكم مش عارف بحبكم كلكم و المنتدي بتعاكم انتو حكايه.
    الأخ / الجاويش......شكرا شكرا يا بهجت و انتا منور المتداول العربي. انت عضو في المتداول العربي؟
    بهجت.......لا والله أنا حظي وحش اني مش عضو بس أوعدك أنهرده أخش و اسجل لأني لما بخش ضيف مش زي لما أكون عضو.
    بعد اذنك عايز أسأل د / هاني سؤال.
    د / هاني.....اتفضل.
    بهجت......شكرا يا دكتور....سمعت كتير عن استراتيجيات و خطط هنا وهناك ومش عارف أختار و محتار تنصحني أشتغل ازاي ولا أختار ازاي؟
    د / هاني ......فى الحقيقة يا اخ بهجت انا كنت اتناقشت مع اخوة كثير فى الموضوع دة ووصلت لقناعة ان هدفك نفسه هو ما سيحدد طريقة عملك بمعنى ان لو كان هدفك هو زيادة دخلك الشهرى ممكن تكتفى باستراتيجية او اتنين و المنتدى و لله الحمد ملىء بالاستراتيجيات الناجحة جدا لو التزمت بها دون فزلكة (الا لو لزم الامر فى تعديل بسيط) لكن لو كان هدفك هو احترافية الفوركس فلا غنى عن تعلم التحليل سواء اتقان نوع واحد او عدة انواع من التحليل
    و عموما عندك من الاستراتيجيات العربية الترند المكسور و القاهرة و بوحة و الكثير مما يعمر به منتدانا الغالى
    و من الاجنبية pip queen, vigas و كلها جيدة بشرط الالتزام كما قلنا.
    بهجت........الله ينور عليك يا دكتور و علي المنتدي الجميل ده.
    بهجت.......معلش سؤال تاني لأخونا جاويش...انتو ليه ماصورتوش البرنامج فيديو وبثتوه في المنتدي عشان يكون صوت وصوره و ترفقو معاه ملف بكل المعلومات العلميه في الحلقه معلش يعني لو بدخل في شغلكم
    الأخ / الجاويش.....لا مفيش مشاكل احنا عايزين أراء الاخوه في تطوير البرنامج ودي فكره ممتازه و سندرسها و نفكر فيها و أوعدك اننا مش حنهملها.
    بهجت.........شكرا استاذ جاويش وده عشمنا في المتداول العربي دايما أفكاره جامده.
    الأخ / الجاويش.......وبكده نكتفي بهذا القدر من الاتصالات و انشاء الله كل استراحه حندي فرصه للاتصالات قدر الامكان
    بعد الاستراحه
    الاخ / الجاويش......... اهلا بيكم أخواني و اخواتي مره أخري في المتداول العربي
    مع ( دليل الحيران في الخبر و البيان )
    معكم أخوكم / الجاويش و ضيف حلقتنا د / هاني ....أهلا بيك مره أخري.
    استاذي الفاضل سنتطرق الأن للمؤشر الثاني في حلقتنا و هو مؤشر( الناتج المحلي الاجماليGDP )
    من الواضح من اسمه كده انه حاجه كبيره عايزين حضرتك تدينا فكره عنه.
    د / هاني.............. شوف أخي عشان نفهم هذا المؤشر يجب أن نعرف أن هدف المصرف الاحتياطي الفدرالي الأساسي هو مواصلة النمو الاقتصادي اعتمادا علي كامل العماله الموجوده و بأسعار مستقره
    أضيف كذلك أن الناتج المحلي الاجمالي يعتبر أكثر المؤشرات شموليه وفعاليه في قياس اداء الاقتصاد
    و لكي ينجح صناع السياسه في تقييم الموقف الحالي للسياسه النقديه و مدي توافق هذه السياسه مع الاهداف الرئيسيه لتسيير الاقتصاد يجب مراقبة اتجاهات معدل النموالعام و معدل البطاله و التضخم
    الاخ / الجاويش ............واضح جدا اهمية هذا المؤشر في صناعة السياسات النقديه استاذي الفاضل معلش أنا مضارب حديث و عايز أفهم بصوره أسهل بحيث أفهمه ببساطه و بعمق أكثر
    د / هاني ............. ما فيش مشكله حبسط لحضرتك لأني عارف انك مش عايزني أروح النهارده
    ممكن نقول ببساطه أنه القيمه الكليه للسلع و الخدمات التي انتجت ضمن حدود الدوله بغض النظر عن جنسية مالكي الاصول او العماله التي ساهمت في هذا الأنتاج و هو في نفس الوقت عكس مؤشر الناتج القومي الاجمالي
    GNPو الذي يقيس ناتج مواطني الدوله و الدخول من الاصول التي يمتلكها المواطنون بغض النظر عن موقع هذه الأصول
    الأخ / الجاويش....... طيب أ...
    د / هاني ............. معلش أقاطع حضرتك
    الاخ / الجاويش........ اتفضل اتفضل احنا مش عايزينك تبطل كلام
    د / هاني .......... أضيف بس معلومه أن هذا المؤشر يقيس النمو الحاصل الحقيقي حيث يستثني الزياده في الأنتاج بسبب زوال التضخم
    الأخ / الجاويش ........... جزاك الله خير فعلا اضافه مهمه تستحق المقاطعه
    استاذي الفاضل كده احنا فهمنا المؤشر لكن متي ننتظر صدوره و معدلات عرضه؟
    د / هاني ...............بالنسبه لمؤشرGDP فبيكون قيمه ربع سنويه أي نتائج فصليه و تصدر بياناته أساسيا أو نموذجيا أثناء الاسبوع النهائي من الشهرو التخمين الاول أو المتقدم يصدر في الأسبوع الأخير من الشهر الذي يلي نهاية الربع السنوي مباشرة
    الأخ / الجاويش............. ما هي قيم المؤشر موجبه أو سالبه و ما هو حدود التحرك الرقمي فيه وكيف
    يمكني كمضارب قراءة المؤشر بحيث أستطيع قبل صدور البيان وضع سيناريو
    لحركة السوق و بعد صدوره أتخذ قرار سليم في وقت مناسب
    د / هاني...............طبعا بما انه قيمة انتاجية اذن من الممكن جدا ان نجدها قيمة ضعيفة جدا لو الدولة كانت تواجه مشاكل فى الانتاج او التصنيع او العكس لو الدولة انتاجها جيد و برضه هنلاقى ان تاثيره نسبى بمعنى لو زادت القيمة عن ما قبل نستنتج ان معدلات النمو فى هذه المنطقة تسير بشكل صحيح تبعا للخطة المرسومة لها و العكس صحيح
    و التاثير من وجهة نظرى هو التاثير الابعد فى مسار العملة بمعنى ان ما يهمنا هنا هو تاثير المدى الطويل و الذى يمكن ان يمتد لفترة ثلاث شهور متواصلة لو جاء الفارق فى المعدل عن ماقبل كبير سواء بقيمة موجبة او سالبة
    الاخ / الجاويش...........كده أعتقد أن مؤشر GDP أصبح معروف للأخوه
    استاذي الفاضل نصيحه للمضارب عن هذا المؤشر
    د / هاني ............. النصيحة موجودة فى تاثير البيان يا استاذ جاويش
    الاخ / الجاويش ...........اه معلش مخدتش بالى و أستاذن حضرتك حنكمل بدون استراحه عشان وقت البرنامج بس نأخذ قهوه تاني عشان نصحصح........يا عبده قدم هنا للدكتور.
    د / هاني .............. أشكرم أثرتوني بكرمكم في المتداول العربي و معلش يا عبده ......تعبناك النهارده.
    عبده / تعبك راحه يا فندم .....احنا سعداء بوجودك.
    ملا حظه : مصدر المعلومات ادارة التجاره الأمريكيه مكتب التحليل الاقتصادي
    الاخ / الجاويش.............استاذي الفاضل سنستلم الأن أخر مؤشر في حلقتنتا اليوم و هو
    (مؤشر المنازل التي بدأ بنائها)
    طبعا كل ما يتعلق بالمساكن أصبح علي اهميه و يلفت انتباه المضارب فأذا تفضلت مشكورا تركز أكثر علي هذا المؤشر
    د / هاني...............ان شاء الله نعطيه حقه من الشرح و التوضيح
    كمقدمه عن هذا المؤشر نقول يعتبر قطاع الاسكان أكثر القطاعات تأثرا بسعر الفائده فيواجه تأثر عالي في نشاطه نتيجه علي تغيرمستوي أسعار الفائده طويلة المدي وخصوصا التي تعتمد علي الرهونات
    الاخ / الجاويش...........عفوا استاذي الفاضل ما مدي حيوية هذا المؤشر و تأثيره حيث أنه حاليا في القمه
    د / هاني ............ حوضح لحضرتك شوف استاذى علي الرغم من أن الاستثمار السكني يمثل فقط 4%من الناتج المحلي الاجمالي نتيجه لعدم ثباته الا أنه ذو تأثير كبير في التغيرات التي تحصل علي الناتج المحلي الاجمالي خصوصا في الفترات القصيره
    و من المهم بمكان أن نعرف أن صناع السياسه يراقبوا عن كثب القطاع السكني ليحصلواعلي فكره عن الاداء الوشيك للأقتصاد و مدي تأثيرها في تغير السياسه الماليه علي المدي القصير
    الاخ / الجاويش............شكرا استاذي الفاضل علي هذا التوضيح لكن اذا سمحت كيف يمكن أن نفهمه كرقم
    د / هاني .............سؤال جميل طبعا لغة الأرقام هي ما يهم المضارب
    يمكن أن نقول أنه رقم تقريبي لعدد الوحدات السكنيه التي بدأ بنائها
    و تعرف المساكن التي بدأ بنائها بالتي تم حفر أساسها أو حتي تمهيدات و ترميم الطرق و المنازل, و في عام 1992 و بعد اعصار أندروا توسع مفهوم تعريف هذا المؤشرحيث أصبح يشمل المنازل التي بنيت علي أنقاض او أساسات لمنازل سابقه دمرها الاعصار
    الاخ / الجاويش..............أسمع أن المنازل التي بدأ بنائها لها تقسيم خاص لا أعلم كيف ممكن توضح هذه النقطه
    د / هاني .............تمام هذه التقسيم موجود ويتم تقسيم المنازل التي بدأ بنائها الي قسمين
    منازل العائله الوحيده.............منازل متعددة العوائل
    و سأضرب لحضرتك مثل
    ان بداية بناء مبني يحوي 100 وحده سكنيه ل 100عائله يعتبر في مؤشر المنازل التي بدا بنائها 100 أيضا
    الأخ / الجاويش ...........أشكرك جدا استاذي الفاضل علي هذه الأستفاضه
    ممكن حضرتك توضح للأخوه متي يكون اصدار بيان هذا المؤشر المهم
    د / هاني.............بكل سرور هو أصلا مؤشر شهري و تقريبا يصدر في منتصف الشهر التالي مباشرة للشهر المعني بالخبر
    الأخ / الجاويش.......... ما هي قيم المؤشر موجبه أو سالبه و ما هو حدود التحرك الرقمي فيه وكيف
    يمكني كمضارب قرأة المؤشر بحيث أستطيع قبل صدور البيان وضع سيناريو
    لحركة السوق و بعد صدوره أتخذ قرار سليم في وقت مناسب
    د /هاني............اعتقد ان تحليل المؤشر دة سهل لانه فى المقام الاول يعتمد على قيمته الفردية دون الربط مع مؤشرات اخرى بمعنى لو جاء عدد المنازل اكثر مما سبق اذن هناك تطور فى اقتصاد البلد المعنى و بالتالى تطور فى السياسة المالية و العكس لو جاءت قليلة نسبيا و طبعا بعد ازمات الرهن العقارى الاخيرة سواء فى الولايات المتحدة او فى بريطانيا هو ما دعانى و دعا الكثير من المحللين لتسليط المزيد من الضوء على مؤشرات المساكن بصفة عامة و بالتالى يكون تاثيره قوى على مسار السوق.
    الاخ / الجاويش ............تمام كده الصوره واضحة أكثر لهذا المؤشر.
    استاذي الفاضل نصيحتك للمضارب مع هذا المؤشر
    د / هاني ...............النصيحة فقط هى الاخذ فى الاعتبار ان هذا المؤشر اصبح له قيمة اكثر كثيرا مما قبل و لذا يستوجب المزيد من الاهتمام و البحث فيه
    الاخ / الجاويش...........استاذي الفاضل الدكتور / هاني حضرتك و عدتني ان في نهاية كل حلقه ستقدم نصيحه للمضارب بصفه عامه بحيث في نهاية الحلاقات يخرج المضارب بفهم جيد للموضوع و مجموعة نصائح اضافيه......... تفضل مشكورا
    د / هاني ..........طالما ان دى الحلقة الاولى ستكون النصيحة عامة و هى المزيد من الاهتمام بالتحليل الاساسى على الاقل فى الفترة القادمة و دة لان زى ما حضرتك عارف ان اغلب المضاربين عندنا مضاربين يوميين و بالتالى متصورين ان التحليل الفنى وحده قادر على صنع ارباح فى حين ان تجد الكثير ممن يسال لماذا لم يسير الزوج تبعا لتحليل خبراء الفنى فى حين ان السر يكمن فى الاساسى بكل سهولة
    ملاحظه : مصدر المعلومات ادارة التجاره الامريكيه مكتب احصاء السكان
    الأخ / الجاويش........ اخواني و أخواتي الكرام و ها نحن وصلنا لنهاية حلقتنا اليوم و نتمنى من الله أن نكون قد وفقنا في تقديم جزء بسيط من العرفان لكم و أن يحوز علي رضاكم و لا يسعنا في نهاية الحلقه الا أن نشكر المتداول العربي الذي أتاح لنا هذه الفرصه الطيبه للتفاعل معكم و نشكر الدكتور/ هاني علي كل ماقدمه من مجهودات لأنجاح هذه الحلقه.
    د / هاني ..........الشكر طبعا لمنتدانا الكريم و للأخوه الاعضاء و لحضرتك و أنا سعيد جدا لوجودي معكم.
    الاخ / الجاويش........ شكرا د / هاني.
    أخواني و أخواتي الكرام ان شاء الله سيتواصل معكم الدكتور / هاني خلال يومي السبت و الاحد للرد علي استفساراتكم و تعليقاتكم و مشاركاتكم الطيبه و اقتراحاتكم لتطوير البرنامج.
    و نحن بأذن الله كما تعلمنا في منتدانا الموقر نتقبل النقد العلمي الهادف الذي يعود علي الجميع بالنفع و الخير ويثمر زوهرات العلم في أطراف المنتدي.
    أخواني و أخواتي الكرام ما كان من نقص أو تقصير فمنا ومن الشيطان و ما كان من توفيق فمن الله وحده لا شريك له.
    انتظرونا ان شاء الله في الحلقه القادمه يوم السبت الموافق 1/ 3/ 2008
    و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته.
    لا تنسي.........
    المتداول العربي يرشدك و يقدم لك النصيحه
    آخر تعديل بواسطة HaniMedia ، 23-02-2008 الساعة 01:27 PM

الصورة الرمزية hamoode
    hamoode غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ██▓▒░░ دليل الحيران فى الخبر و البيان ██▓▒░░

معلومات قيمه ومهمه مثل كاتبه

الصورة الرمزية scott
    scott غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

موضوع يعتبر مرجع ملخص في قراءة المؤشرات الاساسية ... مفيد جدا جدا جدا .... شكرا لك

الصورة الرمزية braveheart
    braveheart غير متواجد حالياً عضو نشيط

مشكورين يا شباب
    انا عن نفسي رح احفظ الموضوع ده ليكون مرجع لي
    و منتظرين الحلقة الجديدة

الصورة الرمزية hanymfm
    hanymfm غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الى مقدم البرنامج
    اسلوب ممتاز وسلس
    مشكور عالية جزيلآ
    الى الضيف الكريم
    معلومات قيمة جدآ
    ربنا يزيدك من علمة
    ويديكم محبتك فى مساعدة الاخوة
    الى الادارة والاستاذ سمير صيام
    الرجاء
    حذف مشاركتى
    وجميع المشاركات التهانى
    والترحيب من الموضوع
    بدون زعل من الاخوة
    حتى يكون الموضوع تعليمى بحت
    وفققكم الله
    والى الامام دائمآ

الصورة الرمزية الجاويش
    الجاويش غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكر و تقدير للأخوه الأفاضل علي مرورهم العطر

و نعدكم بمزيد من تقديم الفكر و المعلومه و المجهود

الصورة الرمزية I am Mohammad
    I am Mohammad غير متواجد حالياً موقوف

ممكن سؤال خارج الموضوع

حضرتك طبيب ؟ واللا حاصل على شهادة دكتوراة في أحد المجالات ؟

الصورة الرمزية محمد بن سعـود
    محمد بن سعـود غير متواجد حالياً عضو نشيط

Post رد: ██▓▒░░ دليل الحيران فى الخبر و البيان ██▓▒░░

جزاكم الله كل خير
    وجعله في ميزان حسناتكم

الصورة الرمزية third wave
    third wave غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع جميل يا هاني .. وبجد طريقه عرضه هي الاجمل .. موفق يا غالي وتحيه علي المجهود المبذول لك وللاخ جاويش

وبالنسبه للاخ ناشيء .. هاني مش دكتور طبيب بشري يعني .. هو (كليه علوم)

تقبلوا ودي وتقديري

الصورة الرمزية داي ترايدر
    داي ترايدر غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاكما الله خيرا
    متابعين في الصفوف الأولى ان شاء الله
    توقيع العضو
    أستغفر الله العظيم
    http://forum.arabictrader.com/t231842.html

الصورة الرمزية golden2000
    golden2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

ايه الحلاوة دى يا دكتور ويا استاذ جاوش
    ممكن وسيلة التواصل معاكم لو ممكن؟؟؟
    سؤال للدكتور هانى
    بنسبة لمؤشر اسعار المستهلكين على حسب مافهمت ويارب اكون فهمت صح
    انه بيقيس التغير فى سعر سلعة ما زى الدلتا
    فكرتنى بالجا وجاتا وظا وظاتا ايام الثانوية
    المهم
    ليه لما يكون الخبر ايجابي عن السابق بتظهر بوادر قوة للعملة المفروض العكس لان بيوحى
    بزيادة شبح التضخم
    وشكرااااااااااااااااااااااا

الصورة الرمزية hasan ameen
    hasan ameen غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخيرا بدا الكنز يطلع وانا كنت متابعك من ايام ما كنت معانا في ماركتيفا بس انت سبتنا للاسف ولكن اخيرا وجدتك تقبل تحياتي اخوك الدكتور حست hasan7 طبعا والشكر موصول الاخ الجاويش على مجهوده المميز بطرح الموضوع بهذه الطريقة وفقكم الله

الصورة الرمزية HaniMedia

اشكر من قلبى بالنيابة عن نفسى و عن اخى الاستاذ جاويش كل من مر على الموضوع و فى انتظار اقتراحاتكم و مشاركاتكم للخروج بصورة شبه مكتملة ان شاء الله لما نريد جميعا
    شكرا جزيلا......

الصورة الرمزية HaniMedia

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة third wave مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع جميل يا هاني .. وبجد طريقه عرضه هي الاجمل .. موفق يا غالي وتحيه علي المجهود المبذول لك وللاخ جاويش

وبالنسبه للاخ ناشيء .. هاني مش دكتور طبيب بشري يعني .. هو (كليه علوم)

تقبلوا ودي وتقديري
    شكر خاص لاخى و استاذى الاستاذ هيثم
    و كلامك الجميل وسام على صدرى و شهادة ميلاد موثقة للموضوع
    شكرا جزيلا استاذى........

يعطيك العافية أخوي هاني

وما ننحرم من هالمواضيع الجميلة والهادفة

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة