صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27
    الصورة الرمزية هزة الإيمان
    هزة الإيمان غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

13 ارجو من المسئولين والعارفين بمجال البنوك ان يوضحلي هذه التساؤلات

السلام عليكم
    انا كنت قررت انا افتح حساب في البنوك وخاصة في البنك الأهلي سوستيه جنرال والأهلي المصري وبنك مصر وكنت محتاج بعض الأجوبة من حضراتكم
    انا بصراحة معرفش هل موضوع في القسم الصح ام لا؟

اولا انا عاوز اعرف الفرق بين الحساب الجاري والتوفير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اما رحت البنك بلغوني اني افتح الحساب ب500جنيه عشان تضع الفلوس في الحساب و50جنيه مصاريف فتح الحساب
    السؤال والأهم هنا جدا جدا
    اذا الشخص مثلا الي وضع ال500جنيه واتزنق في فلوسه واراد ان يسحب المبلغ ال500جنيه هل يقدر يسحبهم ولا ايه بالظبط ولا سحبهم هيكون حسابة مفتوح عادي ولا ايه نظام ارجو التوضيح ؟؟؟؟؟؟

سؤال اخير ارجو معرفة الفرق او اهني اقوي واحسن البنك الأهلي المصري ولا بنك مصر ؟انا عاوز بنك يكون سريع واحسن واقل رسوم لخارج الدولة وداخلها
    فأرجو من حضراتكم الرد علي هذه التساؤلات وارجو من اي شخص انا يفيدنا واي مسئول وارجو مزيد منكم لأني عضو جديد وملقتش إلا هذا البيت لأتعرف علي الكثير عن البنوك

شكرا للجميع

الصورة الرمزية هيثم السعيد
    هيثم السعيد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ارجو من المسئولين والعارفين بمجال البنوك ان يوضحلي هذه التساؤلات

السلام عليكم اخى
    اولا الفرق بين الجارى والتوفير هو ان الجارى لا يضع للك فوائد سواء كانت شهريه او ربع سنويه اوغيره اما التوفير فهو يضع فوائد على حسب الفتره
    ثانيا افضل البنوك فى التعامل هى البنوك التجاريه مثل سوستيه جنرال او cib اما الحكوميه مثل بنك مصر او الاهلى فهى روتينيه جدا
    ثالثا تستطيع سحب مبلغ الذى قمت بفتح الحساب به ولكن ليس فى نفس اللحظه

الصورة الرمزية عبده المصرى
    عبده المصرى غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هزة الإيمان مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

انا كنت قررت انا افتح حساب في البنوك وخاصة في البنك الأهلي سوستيه جنرال والأهلي المصري وبنك مصر وكنت محتاج بعض الأجوبة من حضراتكم
    انا بصراحة معرفش هل موضوع في القسم الصح ام لا؟

اولا انا عاوز اعرف الفرق بين الحساب الجاري والتوفير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اما رحت البنك بلغوني اني افتح الحساب ب500جنيه عشان تضع الفلوس في الحساب و50جنيه مصاريف فتح الحساب
    السؤال والأهم هنا جدا جدا
    اذا الشخص مثلا الي وضع ال500جنيه واتزنق في فلوسه واراد ان يسحب المبلغ ال500جنيه هل يقدر يسحبهم ولا ايه بالظبط ولا سحبهم هيكون حسابة مفتوح عادي ولا ايه نظام ارجو التوضيح ؟؟؟؟؟؟

سؤال اخير ارجو معرفة الفرق او اهني اقوي واحسن البنك الأهلي المصري ولا بنك مصر ؟انا عاوز بنك يكون سريع واحسن واقل رسوم لخارج الدولة وداخلها
    فأرجو من حضراتكم الرد علي هذه التساؤلات وارجو من اي شخص انا يفيدنا واي مسئول وارجو مزيد منكم لأني عضو جديد وملقتش إلا هذا البيت لأتعرف علي الكثير عن البنوك

شكرا للجميع
    اولا تبعدى تماما عن البنوك الحكومية ثانيا لو حساب علشان تحويل فوركس فاقل حساب هيكون 3000 جنيه وده اسمه HSBC وبخصوص سحب فلوسك تانى من الحساب ممكن بعد 3 أيام من الايداع عادى بس طبعا فيه مصاريف على الحساب ودى بتتراوح من 20 الى 30 جنيه حسب البنك،،،
    وبخصوص مصاريف التحويل تتراوح تقريبا بحدود 50 دولار على التحويل ،،
    توقيع العضو
    متداول محترف متفرغ للفوركس

الصورة الرمزية super7egazi
    super7egazi غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبده المصرى مشاهدة المشاركة
    اولا تبعدى تماما عن البنوك الحكومية ثانيا لو حساب علشان تحويل فوركس فاقل حساب هيكون 3000 جنيه وده اسمه HSBC وبخصوص سحب فلوسك تانى من الحساب ممكن بعد 3 أيام من الايداع عادى بس طبعا فيه مصاريف على الحساب ودى بتتراوح من 20 الى 30 جنيه حسب البنك،،،
    مشكور اخ عبدو المصري يبدو انك من مصر انا كمان من مصر لو ممكن تقولي انت بتتعامل مع شركه ايه و ازاي بعت الفلوس ابقي شاكر ليك قوي

(نصائح)
    1- البعد عن البنوك الحكومية
    2- الحساب سوي جاري او توفير يحق لك السحب والايداع حتي لو جنيه واحد
    3-سوستيه جنرال بنك محترم ومتميز جدا
    4- يفضل استخراج بطاقة ATM لحرية السحب والايداع في اي وقت
    5-ميزة اخري في سوستيه جنرال الايداع بواسطة الصراف الالي
    6- عمولات التحويل في سوستيه جنرال 17 دولار للسويفت + .003 اي 3 في الالف من المبلغ المحول
    7-في البنوك الحكومية ممكن توصل الي 100 دولار عن ال 1000 دولار

واي استفسار انا تحت امرك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoho171977 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخى
    اولا الفرق بين الجارى والتوفير هو ان الجارى لا يضع للك فوائد سواء كانت شهريه او ربع سنويه اوغيره اما التوفير فهو يضع فوائد على حسب الفتره
    ثانيا افضل البنوك فى التعامل هى البنوك التجاريه مثل سوستيه جنرال او cib اما الحكوميه مثل بنك مصر او الاهلى فهى روتينيه جدا
    ثالثا تستطيع سحب مبلغ الذى قمت بفتح الحساب به ولكن ليس فى نفس اللحظه

شكرا ليك جدا جدا جدا جدا والله ينور عليك بصراحة افتدني كثيرا جدا جدا

بس سؤال اخر وهو انا فعلا عملت حساب بالبنك الأهلي سوستيه جنرال بس اردت اعمل حساب في بنك حكومي لأن في سلبيه واحده عرفتها بالبنك الأهلي سوستيه جنرال وهو ان لو الفلوس من خارج مصر مبعوته تاخد يومين عقبال ماأعرف عنها هل فعلا اتبعتت اما لأ وديه السلبية الوحيده فأن عاوز اعرف ايه الروتيني بالنسبة للبنوك الحومية فأرجو الرد من حضرتك او من اي شخص يكون فاهم ومتأكد من كلامة
    وشكرا لكم جميعا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبده المصرى مشاهدة المشاركة
    بصراحة معرفش ايه هو اصلا فوركس ولكن شكرا لك ايضصا افتدني وانا اخوك احمد شكرا لك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص بحر الفوركس مشاهدة المشاركة
    (نصائح)
    6- عمولات التحويل في سوستيه جنرال 17 دولار للسويفت + .003 اي 3 في الالف من المبلغ المحول

واي استفسار انا تحت امرك

بصراحة افتدني كثيرا وكثيرا جدا جدا ايضا وشكر لك وارجو الرد علي سؤال البنوك الحكومية ليه شغلها روتيني ؟ شكرا ليك وارجو الرد علي هذا السؤال

الصورة الرمزية super7egazi
    super7egazi غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص بحر الفوركس مشاهدة المشاركة
    (نصائح)

واي استفسار انا تحت امرك
    ردك وافي جدا يا اخي لكن لدي استفسار اخر وهو هل الATM تعتبر كريدت كارد يعني اقدرارسل و اسحب من fxcm (or any other broker) ولو هي كده فعلا ايه شروط استخراجها ؟؟؟؟وهل ياخدوه فلوس علي الارسال والسحب؟؟؟؟ شكرا مقدما لك

الصورة الرمزية محمد المصرىىى
    محمد المصرىىى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بصوا يا جماعه ، الفكره بالبنوك الخاصه او الحكوميه مش فكره انها روتينيه ، القطاع كله روتينى وضعيف جدا
    يعنى سوستيه جنرال اللى فيكم اللى قال انه ممتاز ، بنك كل الموظفيين اللى فيه اعترفوا بان هما مش عارفين ويوفوا طلبات الatm يعنى يقولك تطلع بعد 10 ايام لكن الحقيقه صار لى 3 شهور وما طلعت وكنت هموت موظفه البنك ، اما بقى بالنسبه للبنوك الحكوميه فهو بيطلعلك الatm فمعادها لكن الماكينه مش شاغاله تسال الامن هى الماكينه مالها يقولك عطلانه ومش بتتصلح ، يبقى فى نظركم ده قطاع مصرفى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاحسن نروح دفتر التوفير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد المصرىىى مشاهدة المشاركة
    بصوا يا جماعه ، الفكره بالبنوك الخاصه او الحكوميه مش فكره انها روتينيه ، القطاع كله روتينى وضعيف جدا
    يعنى سوستيه جنرال اللى فيكم اللى قال انه ممتاز ، بنك كل الموظفيين اللى فيه اعترفوا بان هما مش عارفين ويوفوا طلبات الatm يعنى يقولك تطلع بعد 10 ايام لكن الحقيقه صار لى 3 شهور وما طلعت وكنت هموت موظفه البنك ، اما بقى بالنسبه للبنوك الحكوميه فهو بيطلعلك الatm فمعادها لكن الماكينه مش شاغاله تسال الامن هى الماكينه مالها يقولك عطلانه ومش بتتصلح ، يبقى فى نظركم ده قطاع مصرفى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاحسن نروح دفتر التوفير
    كده انت رجعتنا لنقطة الصفر مرة اخري ولخبطتنا وايه فايدة دفتر التوفير هعمل بيه ايه ؟
    هل ينفع ابعت عليه والناس ترسل عليه فلوس يعني يعتبر حساب معتقدش الي ياريت يعرف يفهمنا مرة اخري شكرا لك اخويا لخبطتنا مرة اخري

اولا السلام عليكم
    الموضوع ابسط من كده تماما البنوك الحكوميه روتينيه جدا بسبب الموظفين الغير مؤهلين من ناحيه ومن ناحيه اخرى بسبب الزحام الشديد لديهم
    ثانيا الفتره التى يستغرقها اى تحويل من خلال اى بنك حكومى اطول بكثير من التجارى واذا اردت ان اوضح للك السبب تحت امرك
    ثالثا استخراج atm ياخذ فتره او غيره فهذه ليست قاعده واظن الان الماكينات منتشره فى جميع الاماكن
    على فكره مش لازم تكون الماكينه تابعه للبنك بتاعك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoho171977 مشاهدة المشاركة
    اولا السلام عليكم
    الموضوع ابسط من كده تماما البنوك الحكوميه روتينيه جدا بسبب الموظفين الغير مؤهلين من ناحيه ومن ناحيه اخرى بسبب الزحام الشديد لديهم
    ثانيا الفتره التى يستغرقها اى تحويل من خلال اى بنك حكومى اطول بكثير من التجارى واذا اردت ان اوضح للك السبب تحت امرك
    ثالثا استخراج atm ياخذ فتره او غيره فهذه ليست قاعده واظن الان الماكينات منتشره فى جميع الاماكن
    على فكره مش لازم تكون الماكينه تابعه للبنك بتاعك
    ارجو ان توضحلي السبب اذا لم اتعبك معانا والله بصراحة افدتنا كتير ولكن فعلا كلامك صحيح ولكن ارجو اسأل البنك الأهلي سوستيه جنرال يتبعت عليه من اي بنك خارج الدولة يعني ممكن واحد سعودي من الراجحي يبعت علي حساب في البنك الأهلي سوستيه جنرال او اي بنك خليجي اخر صح ؟ ولا فيه اسهل من هذا ؟
    شكرا لك علي تعبك معانا والله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هزة الإيمان مشاهدة المشاركة
    ارجو ان توضحلي السبب اذا لم اتعبك معانا والله بصراحة افدتنا كتير ولكن فعلا كلامك صحيح ولكن ارجو اسأل البنك الأهلي سوستيه جنرال يتبعت عليه من اي بنك خارج الدولة يعني ممكن واحد سعودي من الراجحي يبعت علي حساب في البنك الأهلي سوستيه جنرال او اي بنك خليجي اخر صح ؟ ولا فيه اسهل من هذا ؟
    شكرا لك علي تعبك معانا والله
    اولا اسف على عدم الرد وذللك لعدم وجودى
    نعم ممكن اى واحد من اى بلد يبعث للك التحويل على الحساب الخاص بك فى اى بنك سواء كان الاهلى سوستيه اوغيره ولسرعه استلام التحويل اطلب من الراسل ان يبعث للك صوره من اشعار التحويل الذى سوف ياخذه من الراجحى او غيره ويبعته عن طريق الفاكس

اذا كان التحويل شخصى يمكن ان يبعثه عن طريق westren unionفهى اسع تحويل فتستلم المبلغ فى الحال وهى منتشره فى اى بلد

الصورة الرمزية medhat 2007
    medhat 2007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شوف يا باشا
    انا حساب التوفير لو فلوسك فضلت فيه اكتر من شهر بتاخد عليها فايدة و الحساب الجارى مفهيوش فوائد و كلا الحسابين ممكن تسحب منهم فلوسك بعد الايداع بمدة لا تقل عن 3 ايام اما عن البنوك فانا بتعامل مع بنك الاسكندرية و بحول منه و بستقبل عليه الحوالات من غير اى مشاكل و الحوالة سواء صادرة او واردة بتاخد 3 ايام عمل يعنى لو فى جمعة و سبت مبيتحسبوش من المدة
    و لو فى اى استفسار تانى تحت امرك .

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة