صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16
    الصورة الرمزية مصطفى فارس
    مصطفى فارس غير متواجد حالياً عضو نشيط

Smile مساعدة لمبتدئ من أهل الخبرة والمعرفة ,,, !!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ابداء كلامى بالصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آلة واصحابة وسلم

اولا ياجماعة انا بحمد ربنا لانة دلنى على الصرح العظيم دة بكل مافية من كنوز نفيثة
    من رجال أمّنّ الله عليهم بالابداع
    ومن معلومات وكتب واستراتيجيات اكتر من ناجحة و .. و .. و ..
    ودايما بدعى من كل قلبى ان ربنا يوفق الناس الطيبة اللى هنا واللى بتحب الخير لغيرها بدون مقابل او استنزاف ويرزقهم ويسدد خطاهم

واخص على سبيل الذكر وليس الحصر الناس اللى انا ياللى هو انا ولسة مش مكمل شهر معاكم حسيت فعلا انهم ناس فوق الوصف والله ولو فضلت اوصف فيهم مش هاكفيهم
    لانهم ناس بتحب الخير لغيرها وتحب تفيد غيرها عشان كدة ربنا بيوفقهم للقرارات السليمة والاختيارات الصح مش عشانهم بس ,, لا ,, عشان غيرهم كمان ربنا دايما بيسدد خطاهم والحمد لله ان بجد لسة فى ناس جميلة بالشكل دة منهم
    بوحة البسيط الجميل المبدع ربنا يخليك بجد لكل اللى بيحبوك ويخليهم ليك
    فريدم فايتر الله يحفظة ويصونة لشبابة
    نأشى الروح الجميلة
    النجف اللى ربنا يوفقة ويخلية لينا يارب
    مشروع مليونير و عاشق الذبذبة المبدعين الجمال
    سمير صيام المشرف الجميل اللى دايما متواجد فى كل المواضيع ومش بيمر مرور الكرام وبس
    وناس كتير غيرهم وعلى رأسهم ابو عبدالله وطلال السميرى وكل الناس الجميلة اللى قايمة على الصرح الجميل دة .

انا ياشباب يا كيبر وياشباب ياصغير اسمى مصطفى ومن مصر وتحديدا من المنصورة عندى 23 سنة وخلصت بكالوريوس تجارة دفعة 2006 وطبعا عارفين انتوا السيناريو بتاع بعد التخرج .
    و لسة بقول يا هادى فى سوق الفوركس
    لسة لحد دلوقتى شغال على الديمو وكل يوم بتعلم من المكان الجميل دة
    واسف انى الفترة اللى فاتت كنت متابع بصمت لان مش كان عندى حاجة افيد بيها لانى لسة زى ماقولت لسة بتعلم واثناء الفترة اللى كنت بتعلم فيها كنت فى حاجات عايز اعرفها من اخواتى واساتذتى ومعلمينى الكبار
    بس جمعت كل الحاجات دى عشان اقولها مرة واحدة بدل ما كل يوم افتح موضوع
    بس برضة توقعوا انى هادوشكم شوية الفترة اللى جاية بس معلش استحملونى لحد ما اقف على رجلى فى السوق الجميل دة .

اول حاجة كانت شوية مصطلحات مش عرفت معناها اثناء متابعتى للمواضيع اللى هنا

يعنى مثلا يعنى اية( سوينجات) ؟
    يعنى اية السوق يبداء ب ( قاب ) ؟
    اية ( الباك تست ) دة بالظبط .. هل هو تجربة على الحساب الديمو ولا حاجة تانية ولو اة يبقى اوكى ولو مش اة يبقى بيتعمل ازاى ؟
    عايز اعرف الاسامى الدراجة على العملات يعنى مثلا المجنون اللى هو GBP/JPY
    وسمعت ( الملكى ) قبل كدة اية هو الملكى بالظبط واية هيا الاسامى الدارجة على العملات
    عشان لما حد يقولى مثلا اية هو ( الملكى ) بعد كدة ,,
    ماقولوش دة نظام الحكم فى مصر فى الفترة الحالية

حتة بقى رخمة اوى اوى معايا من اول ما بتداءت التعليم وهيا موضوع المارجن والمضاعفة
    باجى فى الهيافة واتصدر أنا ,, بس معلش هسئال سؤال رخم
    1:400
    1:300
    1:200
    1:100
    دول مثلا فى شركة FXSOL وانا بقول الشركة دى عشان دى اللى فيها حساب الديمو اللى انا فاتحة حاليا
    يعنى انا لو مختار نسبة مضاعفة مثلا
    1:400 وفاتح حساب مينى
    النقطة بكام بالظبط والمارجن لية علاقة ولا هو بيتحدد بس على اساس عدد الوتات اللى هاشتريها ونوع الحساب ومالوش دعوة بنسبة المضاعفة

الحساب الاسلامى لية معاملة خاصة ولا عادى ؟
    بيتاخد علية فلوس تبيت صفقة مفتوحة ولا لأ ولو اة بتكون كام ؟
    وامتى اصلا يبداء معاد التبيت دة ,, لانى عارف ان التجارة 5 ايام متتالين على مدار 24 ساعة
    فا امتى التبيت دة بيبداء يتحسب ؟

سؤال عن الاسبيرد ,, هل بيتحسب مرة واحدة ولا بيتحسب لما اشترى مرة ولما اجى ابيع مرة تانية
    اوالعكس ؟
    انا شايف انة بيتحسب مرة واحدة ,, بس بسأل للتاكيد

بالنسبة بقى للعمولة والفايدة ,,, اية الفرق بالظبط بينهم ؟

فى برضة شوية حاجات مش هايفدنى فيها غير المعلم بوحة ( ربنا يحرصة ويخلية لحبايبوة ) او المتمرسين فى الاستراتيجة العالمية بتاعتة ( يامسيطنا يارافع راسنا )
    او طبعا الناس اللى فاهمة وعندها خبرة مثلا قالها المعلم الكبير بوحة فى الاستراتيجة بتاعتة

(( لما يكون الاختراق تم بواسطة شمعة طويلة وتحققت كافة الشروط ما بندخلش لأنها بتكون اشارت ضعيفة وممكن نستني اعادة اختبار الموفينجات مرة تانيةوندخل بمجرد تلامس السعر للموفينجات وبنفس الهدف))

اية بقى اعادة الاختبار الموفينجات دى .. مش فاهم
    والشمعة الليموزين شكلها اية بالظبط ؟
    يعنى واحد من ديولها طويل ولا جسمها هو اللى طويل ولا اية بالظبط
    ويعنى اية تلامس السعر للموفينجات بالظبط ويقصد الموفينجات EMA 15 ,7 مع الموفينج 90 ؟
    ولا على حسب فرصة كبيرة او صغيرة ؟

طلب بسيط من الشباب كبير او صغير
    انا المواعد دى عملالى ( قالّّّوو ) فى دماغى GMT , EST

ياريت تقوليلى مواعيد فتح السوق وقفلة بالظبط بالنسبة لتوقيت مصر ( التوقيت الشتوى طبعا ) عشان احنا فى الشتاء دلوقتى ومواعيد فتح وقفل البورصات العالمية اللى تهم فى موضوع الفوركس
    وفرق الساعات بين كل من GMT , EST وبعضهم ,, وفرق كل واحد منهم بالنسبة لتوقيت مصر
    عشان من صغرى والله والتوقيتات دى بتعملى برجلة

وفى حاجة انا برضة لاحظتها ان ناس تقول ابعد عن الجمعة فى المضاربة
    وناس تقول مش تبيت صفقات مفتوحة يوم الاربع بالذات
    ومعرفش يوم اية ماتعملش فى اية
    بعد اذن ذوى الخبرة انهم يقولولى اية الايام دى ولو ذكروا السبب يبقى تكرما وفضلا منهم

بالنسبة لبرنامج التداول بقى ,, انا فتحت حساب تجريبى فى FXSOL زى ماقولت قبل شوية
    وطبعا البرنامج كويس ,, بس انا بتمرن على كذا استراتيجة على سبيل المثال
    وليهم تمبلت ومؤاشرت للاضافة وبرنامج FXSOL مش بيسمح بالاضافة
    فا انا بتابع على AL Trade وبصراحة البرنامج لذيذ هو واخوة فى الرضاعة ميتا تريد
    بس عايز دلوقتى لما اجى افتح حساب حقيقى افتحة فى FXSOL
    اعمل اية بقى انا دلوقتى
    او لو فى شركة محترمة يكون برنامجهم ميتاتريد او ال تريد على طول يكون كويس برضة
    بس تكون شركة محترمة ومضمونة

سؤال بقى موجة للمصرين بوجة عام و يفضل على وجة خاص الشباب اللى من المنصورة
    انا مثلا مش معايا Credit card or master card ومش عندى حساب بنكى
    وعايز احول الفلوس للشركة
    احولها ازاى ؟ وتنصحونى باى بنك بالظبط اتعامل معاة ؟ وياترى الافضل مثلا انى افتح حساب فى بنك واطلع Credit card واتعامل بية اون لاين على طول ولا الامن انى احولهم يدوى يعنى مش توماتيكى بالكريدت
    وهل لازم يكون ليا حساب فى البنك عشان اقول للشركة مثلا انها تبقى تحولى الفلوس علية ولا اية اللى بيحصل بالظبط ؟

انا لونتلكوا الموضوع اهو عشان ماتقولوش انى حارمكم من حاجة هههههههه

انا كدة خلصت لحد دلوقتى كل اللى انا محتاج مساعدة فى معرفتة من اخواتى واساتذتى ومعلمينى الكبار .
    وانا بقول لحد دلوقتى عشان ممكن ادوشكوا شوية كمان بعد كدة

بس ان شاء الله هاكون خفيف خفيف ,, ومش هاصدعكوا كتير

وفى النهاية اتمنى لكل الناس اللى هنا دوام الصحة والستر ( ودول اهم حاجة ) وبعد كدة دوام الرزق الحلال عليكم وعلينا يارب

سلام مؤقت ياشباب ياكبير وياشباب يا صغير
    آخر تعديل بواسطة مصطفى فارس ، 16-02-2008 الساعة 02:12 AM

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: مساعدة لمبتدئ من أهل الخبرة والمعرفة ,,, !!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zombie333 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ابداء كلامى بالصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آلة واصحابة وسلم

اولا ياجماعة انا بحمد ربنا لانة دلنى على الصرح العظيم دة بكل مافية من كنوز نفيثة
    من رجال أمّنّ الله عليهم بالابداع
    ومن معلومات وكتب واستراتيجيات اكتر من ناجحة و .. و .. و ..
    ودايما بدعى من كل قلبى ان ربنا يوفق الناس الطيبة اللى هنا واللى بتحب الخير لغيرها بدون مقابل او استنزاف ويرزقهم ويسدد خطاهم

واخص على سبيل الذكر وليس الحصر الناس اللى انا ياللى هو انا ولسة مش مكمل شهر معاكم حسيت فعلا انهم ناس فوق الوصف والله ولو فضلت اوصف فيهم مش هاكفيهم
    لانهم ناس بتحب الخير لغيرها وتحب تفيد غيرها عشان كدة ربنا بيوفقهم للقرارات السليمة والاختيارات الصح مش عشانهم بس ,, لا ,, عشان غيرهم كمان ربنا دايما بيسدد خطاهم والحمد لله ان بجد لسة فى ناس جميلة بالشكل دة منهم
    بوحة البسيط الجميل المبدع ربنا يخليك بجد لكل اللى بيحبوك ويخليهم ليك
    فريدم فايتر الله يحفظة ويصونة لشبابة
    نأشى الروح الجميلة
    النجف اللى ربنا يوفقة ويخلية لينا يارب
    مشروع مليونير و عاشق الذبذبة المبدعين الجمال
    سمير صيام المشرف الجميل اللى دايما متواجد فى كل المواضيع ومش بيمر مرور الكرام وبس
    وناس كتير غيرهم وعلى رأسهم ابو عبدالله وطلال السميرى وكل الناس الجميلة اللى قايمة على الصرح الجميل دة .

انا ياشباب يا كيبر وياشباب ياصغير اسمى مصطفى ومن مصر وتحديدا من المنصورة عندى 23 سنة وخلصت بكالوريوس تجارة دفعة 2006 وطبعا عارفين انتوا السيناريو بتاع بعد التخرج .
    و لسة بقول يا هادى فى سوق الفوركس
    لسة لحد دلوقتى شغال على الديمو وكل يوم بتعلم من المكان الجميل دة
    واسف انى الفترة اللى فاتت كنت متابع بصمت لان مش كان عندى حاجة افيد بيها لانى لسة زى ماقولت لسة بتعلم واثناء الفترة اللى كنت بتعلم فيها كنت فى حاجات عايز اعرفها من اخواتى واساتذتى ومعلمينى الكبار
    بس جمعت كل الحاجات دى عشان اقولها مرة واحدة بدل ما كل يوم افتح موضوع
    بس برضة توقعوا انى هادوشكم شوية الفترة اللى جاية بس معلش استحملونى لحد ما اقف على رجلى فى السوق الجميل دة .

اول حاجة كانت شوية مصطلحات مش عرفت معناها اثناء متابعتى للمواضيع اللى هنا

يعنى مثلا يعنى اية( سوينجات) ؟

صفقات طويلة الامد يعنى تمتد لاسبوع ولاكتر

يعنى اية السوق يبداء ب ( قاب ) ؟

قاب العربى يعنى فجوة وهى انقطاع بين سعر الاغلاق وسعر الافتتاح (منطقة فارغة)

اية ( الباك تست ) دة بالظبط .. هل هو تجربة على الحساب الديمو ولا حاجة تانية ولو اة يبقى اوكى ولو مش اة يبقى بيتعمل ازاى ؟

باك يعنى ماضى وبمعنى ادق بشوف الطريقة بشروطها فى الماضى عملت ايه

عايز اعرف الاسامى الدراجة على العملات يعنى مثلا المجنون اللى هو GBP/JPY

نعم هو

وسمعت ( الملكى ) قبل كدة اية هو الملكى بالظبط واية هيا الاسامى الدارجة على العملات
    عشان لما حد يقولى مثلا اية هو ( الملكى ) بعد كدة ,,
    ماقولوش دة نظام الحكم فى مصر فى الفترة الحالية

الملكى هو زوج اليورو باوند وهشوفلك رابط للمسميات بس متشغلش بالك بالنقطة دى حاليا مع الوقت هتحفظها لوحدك

حتة بقى رخمة اوى اوى معايا من اول ما بتداءت التعليم وهيا موضوع المارجن والمضاعفة
    باجى فى الهيافة واتصدر أنا ,, بس معلش هسئال سؤال رخم
    1:400
    1:300
    1:200
    1:100
    دول مثلا فى شركة FXSOL وانا بقول الشركة دى عشان دى اللى فيها حساب الديمو اللى انا فاتحة حاليا
    يعنى انا لو مختار نسبة مضاعفة مثلا
    1:400 وفاتح حساب مينى
    النقطة بكام بالظبط والمارجن لية علاقة ولا هو بيتحدد بس على اساس عدد الوتات اللى هاشتريها ونوع الحساب ومالوش دعوة بنسبة المضاعفة

الرافعة تختلف عن حجم العقد
    حجم العقد مرتبط بقيمة النقطة لو كان 10000 يبقى النقطة بدولار ولو كان 1000 النقطة ب 10 سنت ولو كان 100000 يبقى النقطة ب 10 دولار وهكذا

الرافعة 1:100 الى 1:400 كلها تختص بقيمة المارجن اللى هيتخصم منك وقت دخولك الصفقة والبروكرز بيضاعفوا عشان يغروك تدخل عقود اكتر

الحساب الاسلامى لية معاملة خاصة ولا عادى ؟

الحساب الاسلامى نموذج بتمضيه ولا ياخد منك اى فوائد تبييت

بيتاخد علية فلوس تبيت صفقة مفتوحة ولا لأ ولو اة بتكون كام ؟
    وامتى اصلا يبداء معاد التبيت دة ,, لانى عارف ان التجارة 5 ايام متتالين على مدار 24 ساعة
    فا امتى التبيت دة بيبداء يتحسب ؟

انسى موضوع التبييت عشان حرام وانت هيبقى حسابك اسلامى

سؤال عن الاسبيرد ,, هل بيتحسب مرة واحدة ولا بيتحسب لما اشترى مرة ولما اجى ابيع مرة تانية
    اوالعكس ؟
    البيع صفقة لوحدها والشراء صفقة لوحدها وكل صفقة يخصم لها اسبيرد مرة واحدة فقط

انا شايف انة بيتحسب مرة واحدة ,, بس بسأل للتاكيد

بالنسبة بقى للعمولة والفايدة ,,, اية الفرق بالظبط بينهم ؟

العمولة دى نسبة البروكر او الوسيط بياخدها منك لاى سبب مثلا بيدى توصيات او بيدعمك او بيديك تحليلات او بيكون حسابك اسلامى مثل بعض الشركات
    لكن الفائدة ده ربا بياخده منك البنك عشان بتاخد منه قرض

فى برضة شوية حاجات مش هايفدنى فيها غير المعلم بوحة ( ربنا يحرصة ويخلية لحبايبوة ) او المتمرسين فى الاستراتيجة العالمية بتاعتة ( يامسيطنا يارافع راسنا )
    او طبعا الناس اللى فاهمة وعندها خبرة مثلا قالها المعلم الكبير بوحة فى الاستراتيجة بتاعتة

(( لما يكون الاختراق تم بواسطة شمعة طويلة وتحققت كافة الشروط ما بندخلش لأنها بتكون اشارت ضعيفة وممكن نستني اعادة اختبار الموفينجات مرة تانيةوندخل بمجرد تلامس السعر للموفينجات وبنفس الهدف))

اية بقى اعادة الاختبار الموفينجات دى .. مش فاهم
    والشمعة الليموزين شكلها اية بالظبط ؟
    يعنى واحد من ديولها طويل ولا جسمها هو اللى طويل ولا اية بالظبط
    ويعنى اية تلامس السعر للموفينجات بالظبط ويقصد الموفينجات EMA 15 ,7 مع الموفينج 90 ؟
    ولا على حسب فرصة كبيرة او صغيرة ؟

الموفنج بيعتبر دعم ومقاومة والشمعة بتكسره فعشان تكون ليموزين يعنى الشمعة طويلة جدا وبالتالى تنتظر السعر يرجع تانى لمنطقة الكسر اللى هى موفنج عشان تدخل وتسمى اعادة اختبار

طلب بسيط من الشباب كبير او صغير
    انا المواعد دى عملالى ( قالّّّوو ) فى دماغى GMT , EST

est هو الميعاد الشرقى لامريكا ويفرق عنا حوالى 7 ساعات يعنى الان 1.26 صباحا عندنا تكون عندهم 18.27 مساء
    لكن gmt وهو توقيت جرينتش وبيفرق عنا ساعتين يعنى الان عندنا 1.26 وعندهم 23.26

ياريت تقوليلى مواعيد فتح السوق وقفلة بالظبط بالنسبة لتوقيت مصر ( التوقيت الشتوى طبعا ) عشان احنا فى الشتاء دلوقتى ومواعيد فتح وقفل البورصات العالمية اللى تهم فى موضوع الفوركس
    وفرق الساعات بين كل من GMT , EST وبعضهم ,, وفرق كل واحد منهم بالنسبة لتوقيت مصر
    عشان من صغرى والله والتوقيتات دى بتعملى برجلة

السوق الاوربى بيبدا الساعة 10 صباحا والامريكى 3 عصرا واليابانى الساعة 2 بالليل تقريبا

وفى حاجة انا برضة لاحظتها ان ناس تقول ابعد عن الجمعة فى المضاربة
    وناس تقول مش تبيت صفقات مفتوحة يوم الاربع بالذات
    ومعرفش يوم اية ماتعملش فى اية
    بعد اذن ذوى الخبرة انهم يقولولى اية الايام دى ولو ذكروا السبب يبقى تكرما وفضلا منهم

الناس بتبعد عنهم لاقفال الاسبوع وممكن تحصل لخبطة فى السوق والشارت لايحترم الدعم ولمقاومة وخلافه

بالنسبة لبرنامج التداول بقى ,, انا فتحت حساب تجريبى فى FXSOL زى ماقولت قبل شوية
    وطبعا البرنامج كويس ,, بس انا بتمرن على كذا استراتيجة على سبيل المثال
    وليهم تمبلت ومؤاشرت للاضافة وبرنامج FXSOL مش بيسمح بالاضافة
    فا انا بتابع على AL Trade وبصراحة البرنامج لذيذ هو واخوة فى الرضاعة ميتا تريد
    بس عايز دلوقتى لما اجى افتح حساب حقيقى افتحة فى FXSOL
    اعمل اية بقى انا دلوقتى

هتاخد الاوردرات من ال تريد واخواته وتنفذها فى افكسول زى ما بنعمل كلنا كده

او لو فى شركة محترمة يكون برنامجهم ميتاتريد او ال تريد على طول يكون كويس برضة
    بس تكون شركة محترمة ومضمونة

سؤال بقى موجة للمصرين بوجة عام و يفضل على وجة خاص الشباب اللى من المنصورة
    انا مثلا مش معايا Credit card or master card ومش عندى حساب بنكى
    وعايز احول الفلوس للشركة

الشركة حاليا مانعة الكروت المدفوعة مقدما لكن اعتقد الكريدت مافيش مشكلة منه وتقدر تحول منه

احولها ازاى ؟ وتنصحونى باى بنك بالظبط اتعامل معاة ؟ وياترى الافضل مثلا انى افتح حساب فى بنك واطلع Credit card واتعامل بية اون لاين على طول ولا الامن انى احولهم يدوى يعنى مش توماتيكى بالكريدت
    وهل لازم يكون ليا حساب فى البنك عشان اقول للشركة مثلا انها تبقى تحولى الفلوس علية ولا اية اللى بيحصل بالظبط ؟

انا الافضل لى التحويل البنكى ومن اى بنك تقدر تحول مافيش اى مشكلة
    والتحويل عن طريق الفيزا بيكون عن طريق موقع الشركة لها نموذج مخصوص وبتملاه وتمشى مع اجراءاته ولكن فى البنك نموذج تحويل بتملاه وبيبعته البنك لك

انا لونتلكوا الموضوع اهو عشان ماتقولوش انى حارمكم من حاجة هههههههه

انا كدة خلصت لحد دلوقتى كل اللى انا محتاج مساعدة فى معرفتة من اخواتى واساتذتى ومعلمينى الكبار .
    وانا بقول لحد دلوقتى عشان ممكن ادوشكوا شوية كمان بعد كدة

بس ان شاء الله هاكون خفيف خفيف ,, ومش هاصدعكوا كتير

كل ده خفيف خفيف

وفى النهاية اتمنى لكل الناس اللى هنا دوام الصحة والستر ( ودول اهم حاجة ) وبعد كدة دوام الرزق الحلال عليكم وعلينا يارب

سلام مؤقت ياشباب ياكبير وياشباب يا صغير
    اهلا بيك يا مصطفى فى المتداول العربى ونتشرف بيك وان شاء الله اكون وفقت فى الاجابة عليك وتصبح على خير

الصورة الرمزية سمير صيام

مصطفى ان شاء الله الموضوع ده هيفيدك اقرا المواضيع فيه كويس
    https://forum.arabictrader.com/t41100.html

زى ما كنت متوقع بالظبط والله ,, انك من اوائل اللى هايدخلوا ويفيدونى فى استفساراتى,, وبجد ربنا يكرمك ,, وتسلم ياغالى على الترحيب الجميل دة والله وانا اللى يزدنى شرف انى اكون وسط الناس الطيبة والجميلة اللى هنا ومش انا وبس ,, دة يشرف اى حد والله . وبالنسبة للرابط بتاع موضوع فريدم فايتر تسلم علية انا حاطة فى الفيفورت بتاعتى من اول مابداءت الاشتراك فى المنتدى ,, ومش الموضوع دة بس فى كتير والله دايما برجعلهم . عشان كدة حافظهم عندى كلهم

بس ........

انا فى امور وضحت ليا تمام وفى امور وضحت 50% ,, فا اسمحلى اسئال مرة تانية فى الامور اللى مش وضحت ليا اوى

1- الحساب الاسلامى .. لو بيت الصفقة مش بياخد فوايد بس بياخدو عمولات .. ؟ واهم حاجة امتى اصلا التبيت بيبداء يعنى بيبداء من بداية ساعة معينة فى اليوم ولا من نهاية ال 5 ايام العمل فى السوق ونهاية العمل دى بتكون يوم الجمعة الساعة كام وبيفتحوا تانى الاتنين الساعة كام ؟

* وحتة امضية دة ,, حضرتك تقصد املاءة من على الانترنت ؟ وابعتة زى بقيت الاوراق ؟
    * اد اية العمولة اللى بتاخدها شركة FXSOL على الحساب الاسلامى ؟

2- بالنسبة للاسبيرد .. لو اشترت مثلا 1 لوت باوند هايخصموا الاسبيرد بتاعة على سبيل المثال 5 نقط .. واما اجى ابيعة هايخصمة برضة ال 5 نقط للمرة التانية ؟ صح كدة ولا انا فهمت غلط ؟

3- الشمعة الليموزين .. هيا الشمعة الطويلة اوى بغض النظر عن الذيل او الجسم .. المهم انها شمعة طويلة ؟ صح ؟

4- بالنسبة لمواعيد فتح الاسواق الاوربية والامريكية واليابانية .. تمام مافيهاش حاجة .. بس بيقفلوا امتى بقى ؟

5 يعنى على حسب ماا عرف ان اجازة سوق العملات هيا السبت والاحد .. يبقى السوق شغال من الاتنين لحد الجمعة ؟ اوكى .. بس اية الايام اللى مش متظبطة فى ال 5 دول ؟ الجمعة بس للاسباب اللى حضرتك قولتها ؟

6- بالنسبة لطريقى الدفع لفتج الحساب برضة اوكى ,, بس عايز اعرف هو انا لازم يكون ليا حساب عشان احول منة ؟ ولا بروح اديلهم الفلوس كدة واقولهم حولولى المبلغ دة ؟ ولو لازم يكون ليا حساب .. افتحة نوعة اية ؟ يعنى حساب جارى مثلا ؟ وهل عشان ان شاء الله فى حالة حدوث ارباح ( متفائل انا ) واطلب من الشركة تبعتلى فلوس .. هل لازم اكون فاتح حساب تبعتلى علية ؟ (( معلش لان انا مش ليا فى التعاملات البنكية اوى .. او ممكن تقول كدة يا استاذ سمير .ماليش فيها خالص )) .. وبواقع خبرت حضرتك اى بنك تنصحنى بالتعامل معاة فى الموضوع دة ؟

وارجو انك تعذر جهلى .
    والمرة دى خفيف اهوة . بس مش هلون الموضوع .

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zombie333 مشاهدة المشاركة
    زى ما كنت متوقع بالظبط والله ,, انك من اوائل اللى هايدخلوا ويفيدونى فى استفساراتى,, وبجد ربنا يكرمك ,, وتسلم ياغالى على الترحيب الجميل دة والله وانا اللى يزدنى شرف انى اكون وسط الناس الطيبة والجميلة اللى هنا ومش انا وبس ,, دة يشرف اى حد والله . وبالنسبة للرابط بتاع موضوع فريدم فايتر تسلم علية انا حاطة فى الفيفورت بتاعتى من اول مابداءت الاشتراك فى المنتدى ,, ومش الموضوع دة بس فى كتير والله دايما برجعلهم . عشان كدة حافظهم عندى كلهم

بس ........

انا فى امور وضحت ليا تمام وفى امور وضحت 50% ,, فا اسمحلى اسئال مرة تانية فى الامور اللى مش وضحت ليا اوى

1- الحساب الاسلامى .. لو بيت الصفقة مش بياخد فوايد بس بياخدو عمولات .. ؟ واهم حاجة امتى اصلا التبيت بيبداء يعنى بيبداء من بداية ساعة معينة فى اليوم ولا من نهاية ال 5 ايام العمل فى السوق ونهاية العمل دى بتكون يوم الجمعة الساعة كام وبيفتحوا تانى الاتنين الساعة كام ؟

العمولة ليست كل الشركات تاخدها فمثلا افكسول لا تاخذ عمولة ولكن fxcm تاخد عمولة
    فى حالة العمولة تخصم مع الاسبيرد للصفقة وقت فتحها وبصرف النظر تم التبييت او لا
    والتبييت يبدا الساعة 5 بتوقيت الشرقى لامريكا يعنى 11 بتوقيت مصر يوميا

* وحتة امضية دة ,, حضرتك تقصد املاءة من على الانترنت ؟ وابعتة زى بقيت الاوراق ؟
    * اد اية العمولة اللى بتاخدها شركة FXSOL على الحساب الاسلامى ؟
    افكسول لا تاخذ عمولة واللى تمضيه ده نموذج الغاء الفوائد وتبعته مع الاوراق

2- بالنسبة للاسبيرد .. لو اشترت مثلا 1 لوت باوند هايخصموا الاسبيرد بتاعة على سبيل المثال 5 نقط .. واما اجى ابيعة هايخصمة برضة ال 5 نقط للمرة التانية ؟ صح كدة ولا انا فهمت غلط ؟
    لا الخصم مرة واحدة عند فتح الصفقة

3- الشمعة الليموزين .. هيا الشمعة الطويلة اوى بغض النظر عن الذيل او الجسم .. المهم انها شمعة طويلة ؟ صح ؟

ايوه شمعة طويلة بس الجسم مليان برضه دسمة يعنى

4- بالنسبة لمواعيد فتح الاسواق الاوربية والامريكية واليابانية .. تمام مافيهاش حاجة .. بس بيقفلوا امتى بقى ؟

دى مواعيد فتح وقفل الاسواق ولا تزعل
    FXMarketHours

5 يعنى على حسب ماا عرف ان اجازة سوق العملات هيا السبت والاحد .. يبقى السوق شغال من الاتنين لحد الجمعة ؟ اوكى .. بس اية الايام اللى مش متظبطة فى ال 5 دول ؟ الجمعة بس للاسباب اللى حضرتك قولتها ؟
    مش متضبطة مقصود ان السوق نفسه حركته احيانا تكون متلخبطة عشان تقفيل الاسبوع

6- بالنسبة لطريقى الدفع لفتج الحساب برضة اوكى ,, بس عايز اعرف هو انا لازم يكون ليا حساب عشان احول منة ؟ ولا بروح اديلهم الفلوس كدة واقولهم حولولى المبلغ دة ؟ ولو لازم يكون ليا حساب .. افتحة نوعة اية ؟ يعنى حساب جارى مثلا ؟ وهل عشان ان شاء الله فى حالة حدوث ارباح ( متفائل انا ) واطلب من الشركة تبعتلى فلوس .. هل لازم اكون فاتح حساب تبعتلى علية ؟ (( معلش لان انا مش ليا فى التعاملات البنكية اوى .. او ممكن تقول كدة يا استاذ سمير .ماليش فيها خالص )) .. وبواقع خبرت حضرتك اى بنك تنصحنى بالتعامل معاة فى الموضوع دة ؟
    لازم يكون لك حساب بالتاكيد وعشان تعرف تسحب عليه ان شاء الله
    انا بصراحة بتعامل مع بنك فيصل لكن هنتنظر شهر الى ثلاثة شهور عشان تحول
    لكن فى بنوك اخرى مثل سيتى بنك او hsnbc بتحول اعتقد عادى بعد فتح الحساب

وارجو انك تعذر جهلى .
    والمرة دى خفيف اهوة . بس مش هلون الموضوع .
    اهلا بيك دايما

تسلم ياغالى والله ,,, انا مش عارف اشكرك ازاى بجد افدتنى ووضحتلى شوية حاجات كانت عاملالى قلق ولخبطة,, بس لو لوتحب ممكن اعزمك عزومة دسمة زى الشمعة الليموزين كدة

وعلى رائى الاستاذ الكبير وليد الحلو ,, ودى وتقديرى

بس لو شفت تانى موضوع ليا بأسم

مساعدة لمبتدئ من أهل الخبرة والمعرفة 2

مش تقلق ولاتتخض ,, هايكون استفسار صغير ان شاء الله .
    لان الكتير قولتهم فى الموضوع دة .

وتمنياتى بالتوفيق لحضرتك ولكل الناس الجميلة اللى هنا

و morning morning
    على رائى المبدع بوحة ( ربنا يكرمة ويوفقه للخير يارب )

الصورة الرمزية سمير صيام

ولا يهمك ياغالى اسال براحتك اى وقت ان شاء الله
    وانا مستنى العزومة الدسمة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    ولا يهمك ياغالى اسال براحتك اى وقت ان شاء الله

وانا مستنى العزومة الدسمة
    ربنا يخليك يا استاذنا ,, والعزومة فى اى مكان صحراء ان كان او بستان واى وقت تشاء ,, انا حاضر وموجود والله ,, وان شاء الله مع مرور الايام هاتعرف ان الحمد لله اللى بقولوة بنفذة ,, مش بس كلام وخلاص ,, واتمنى بجد انى اتعرف على كل الناس الحلوة اللى هنا واولهم حضرتك وبوحة وفريدم والنجف ومشروع مليونير عاشق الذبذبة ونأشى , وانا عارف بأذن الله هايجى مع الايام .
    واتمنالك دوام الصحة والستر اولا والرزق ثانيا ليك ولكل الناس اللى هنا .

الصورة الرمزية Alnagaf
    Alnagaf غير متواجد حالياً موقوف

أيه يا أستاذ سمير
    أنت مسبتش حاجه لحد يرد بيها على الراجل الطيب
    ما شاء الله
    إسعاف 55

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alnagaf مشاهدة المشاركة
    أيه يا أستاذ سمير
    أنت مسبتش حاجه لحد يرد بيها على الراجل الطيب
    ما شاء الله
    إسعاف 55
    ياغالى كلنا واحد ولوا انت كنت موجود وقتها اكيد كنت هتقوم بالواجب وترد عليه
    ردك وصل ياغالى بايد سمير

الصورة الرمزية third wave
    third wave غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بجد ربنا يكرمك يا سمير ويفتحها عليك كمان وكمان انت فعلا معطاء وخدوم لابعد الحدود

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة third wave مشاهدة المشاركة
    بجد ربنا يكرمك يا سمير ويفتحها عليك كمان وكمان انت فعلا معطاء وخدوم لابعد الحدود
    الله يكرمك ياغالى هذا بعض ما عندكم

الصورة الرمزية أبو رهف
    أبو رهف غير متواجد حالياً موقوف

السلام عليكم جميعا ..
    بداية أحب أن أعبر عن إعجابي الشديد بهذا الموقع المثالي ، وبأعضائه الأكثر مثالية ..
    كما تلاحظون هذه أول مشاركة لي ، ولعلها ستبدأ باستفسار أرجو إيجاد حل له ..
    أنا أحاول أن أدخل مجال الفوركس ، وطبعا اخترت شركة fxsol
    لأن الجميع مرتاح لهذه الشركة ، وأيضا هذا الموقع يتعامل معها ..
    قبل أن أبدأ بسؤالي ، أحب أن أقول أنني من قطاع غزة - فلسطين .. خط الإنترنت adsl
    عن طريق شبكة مشترك فيها مجموعة من الأشخاص ، وبأي بي شبكة يتغير مع كل رستارت للجهاز ، ونسخة الويندز هي فيستا ..
    طبعا كل هذه المعلومات تميهد للإستفسار الأول في البداية ..
    وهو برنامج fxsol عند أدخل على الأعدادت ويطلب مني تغيير كلمة السر ووضع كلمة سر جديدة تظهر هذه الرسالة
    the G.T.S Application was unable to establish a Secure Connection to the Fx Solutions Data Center. Please try your request again. if the problem continues. contact Fx Solutions Technical Team via E-Mail at ( [email protected]) or call 201-345-2210
    طبعاً كررت الدخول مرة أخرى وأخرى وأخرى ..
    وحاولت التغيير في البروكسي ، ولكن لم يضبط الموضوع .. أرجو حل هذه المشكلة ..

الصورة الرمزية Al Safee
    Al Safee غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

حياك الله أخي الكريم في بيتك
    المتداول العربي

ما شاء الله أستاذ سمير ما قصر كالعادة

الصورة الرمزية ابو جحلان
    ابو جحلان غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

ابحث عن الموضوع الاتي

قبل فتره قريت موضوع عن شمعة الليموزن

وانه اذا حدثت هذا الشمعه نتظر مدت 8 او9 شمعات في مدى نفس الشمعه وبعد ذلك يحصل اما ارتفع او نزول

ةكان احد الاخوه فاتح موضع عن هذه الشمعه

فمن لديه رابط الموضوع اكن شاكرا له

علما اني بحثت في ايقونة البحث ولم اجده لاني لا احفظ اسم الموضوع او اسم كاتبه

وكل عام وانتم بخير

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة