النتائج 1 إلى 11 من 11
    الصورة الرمزية SamehKing
    SamehKing غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي محتاج رأى ومساعدة ذوى الخبره والامانه (HENYEP)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.,

اخوانى الكرام, انا متاجر جديد على اسواق الفوركس واحتاج يد المساعده والارشاد منكم , وخاصة ذوى الخبره والباع الطويل فى هذا السوق والتعامل مع شركات الوساطه.
    بعد فتره ليست بالقليله استقريت على شركه للوساطه اسمها henyep وهى شركه انجليزيه , فأرجو كل من لديه معلومه صادقه وامينه عنها ان يفتينى عنها, ولكم جزيل الشكر والعرفان.

الصورة الرمزية محمد فتحي
    محمد فتحي غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: محتاج رأى ومساعدة ذوى الخبره والامانه (HENYEP)

يا غالي انا عمري ما سمعت عن شركة الوساطة دي

نصيحة خليك في شركة وساطة معروفة للناس علشان يكون حقك محفوظ

كمان لازم تكون الشركة مسجلة في هيئة رقابية علشان ماتقدرش تنصب عليك

الله اعلم ممكن تكون الشركة دي مسجلة في هيئة رقابية ولكن ليه

مادام في fxsol و fxcm بيدعمهم المنتدي وأي مشكلة المنتدي يقف جنبك

يبقي ريح راسك وخليك في شركة محترمة علشان ماتشغلش بالك بمشاكل التحليل ومشاكل الشركة كمان وتعرف تركز

الصورة الرمزية محمد مصطفى كامل
    محمد مصطفى كامل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SamehKing مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.,

اخوانى الكرام, انا متاجر جديد على اسواق الفوركس واحتاج يد المساعده والارشاد منكم , وخاصة ذوى الخبره والباع الطويل فى هذا السوق والتعامل مع شركات الوساطه.
    بعد فتره ليست بالقليله استقريت على شركه للوساطه اسمها henyep وهى شركه انجليزيه , فأرجو كل من لديه معلومه صادقه وامينه عنها ان يفتينى عنها, ولكم جزيل الشكر والعرفان.

بسم الله الرحمن الرحيم

صديقى العزيز ، شركة هينيب شركة صينية وليست انجليزية كما هو معلن فى موقعها على الانترنت ، مقرها فى لندن ولكنها تدار من هونج كونج ، ولها عدة فروع فى منطقة الشرق اﻷوسط ، ومن الشركات التى واجهت صعوبات مختلفة كان غالبها الاغلاق ، وبالتحديد فى المملكة العربية السعودية .

الشركة تم ايقاف التحويل اليها ومنها من البنك المركزى السعودى منذ ثلاثة سنوات بسبب اللغط القائم عليها ، ولا أدرى حاليا حدوث أى تغييرات .

خلاصة الموضوع ، غرفة العمليات تدار من قبل صينيون ، يغلب عليهم بالتأكيد المتاجرة ضد العميل ، وسوف تواجه مشكلات كثيرة فى تنفيذ الليميتات التى تكون لصالحك ، والعكس صحيح .

أتمنى من الله أن تتجه الى وسيط أكثر شهرة وثقة .

لك تحياتى
    آخر تعديل بواسطة محمد مصطفى كامل ، 12-01-2008 الساعة 01:43 AM
    توقيع العضو
    مضارب ومحلل - محاضر - فى سوق العملات المالية منذ عام 1996 ( دبى - المملكة العربية - مصر )

الصورة الرمزية SamehKing

الاخوه الافاضل فريدوم ومحمد مصطفى كامل,

شكرا جزيلا على تعليقكم السريع والمعلومات الهامه المفيده, انا كنت فعلا اخطط لشركات اخرى , ولكن لكى اكون صادق انصدمت للكوارث المنشوره على الانترنت وبالاخص على المواقع الخاصه بتقييم الشركات, ومع كامل احترامى للمنتدى الكريم واسرته الفاضله ان الشركتين المذكورتين كانتا من ضمن من كثر عليهم القيل والقال. (مشاكل فتح واغلاق الصفقات - ضرب الاستوب - تعليق الصفقات - واخيرا عدم المصداقيه فى رد الارباح لاصحابها) - اقصد بكلامى هذا معظم الشركات التى قرأت عنها تقييم المستخدمين , سواء تقييم اجنبى او عربى.
    وكنت منذ حوالى الاسبوع استقريت على شركة mf global canada ولكن للاسف يتبعون نظام تأمينى (ممتاز) ولكن لن يناسبنى بسبب حسبة الميرجن السوداء التى يستقطعونها . مثال : (حوالى 650$ لفتح صفقه واحده جنيه دولار ) مع العلم انى اخطط لفتح حساب مصغر بحدود ال 1000$.

ماخص استفسارى , حتى لا اطيل عليكم, البحث عن شركة وساطه , اريح بيها رأسى فعلا, من عدة نواحى:
    1 - المصداقيه فى المعاملات.
    2 - تنفيذ اوامر المتاجره سواء بيع او شراء او وقف خساره .
    3 - عدم وجود ال dealing desk وهذا يندرج تحت نقططة المصداقيه والنزاهه .
    4 - اخيرا, سهولة سحب الارباح او حتى كل الحساب دون الدخول فى متاهات وتلاعبات.

الصورة الرمزية المهراس
    المهراس غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ياعمي ابعد عن هذه الشركه وأكتف شرها أسأل مجرب لقد جننوني قبلك وكنا نسميها في السعوديه نهيب وليس هنيب

الصورة الرمزية برنس قطر
    برنس قطر غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخي الكريم هل يوجد شخص تعرفه حاول ان يسحب الارباح ولم يستطع

الصورة الرمزية SamehKing

خلااااااااااص يا رجاااله بلااها هذه الشركه

طيب يا جماعه , يعنى لو حد يكون له تعامل على المدى الطويل (يعنى من سنه الى 5 سنوات) مع شركه ما, ويكون جرب فيها كل المشاكل الممكنه, سحب اوايداع , تنفيذ اوامر , بيع شراء SL/TP, ويكون اطمن فعليا معاهم وجربهم, يتفضل يفيدنى بهم.
    (يعنى ياريت بلاش انا سمعت ان الشركه الفولانيه جيده, او بيقولوا ان الشركه العيلانيه ممتازه, او الى كتباه الشركه على موقعها هايل )لا ارجوكم فقط ممن لهم تعامل فعلى مع شركه معينه. ودى امانه ربنا يكتبلكم بها الاجر والثواب.

اخيكم سامح.

الصورة الرمزية HaniMedia
    HaniMedia غير متواجد حالياً عضو نشيط

خلااااااااااص يا رجاااله بلااها هذه الشركه

طيب يا جماعه , يعنى لو حد يكون له تعامل على المدى الطويل (يعنى من سنه الى 5 سنوات) مع شركه ما, ويكون جرب فيها كل المشاكل الممكنه, سحب اوايداع , تنفيذ اوامر , بيع شراء SL/TP, ويكون اطمن فعليا معاهم وجربهم, يتفضل يفيدنى بهم.
    (يعنى ياريت بلاش انا سمعت ان الشركه الفولانيه جيده, او بيقولوا ان الشركه العيلانيه ممتازه, او الى كتباه الشركه على موقعها هايل )لا ارجوكم فقط ممن لهم تعامل فعلى مع شركه معينه. ودى امانه ربنا يكتبلكم بها الاجر والثواب.

اخيكم سامح.
    السلام عليكم اخى الكريم
    انا عن نفسى (مش سمع يعنى ولا حاجة) تعاملت على مدار 6 سنوات تقريبا مع عدة شركات و كلهم حتى الان فى السوق و جميع تعاملاتهم مضمونة باذن الله و افضلهم الان:
    gpt brokers
    marketiva
    fxsol
    لكن انا لاحظت انك ناوى تفتح حساب ب 1000 دولار فقط لذلك انصح انه يكون حساب ميكرو يعنى امامك ماركتيفا او افكسول
    بالتوفيق

الصورة الرمزية SamehKing

شكرا جزيلا استاذ هانى , نصيحه وتجربه غايه فى الاهميه, طيب الان انا بدأت ابنى نظره على شركه fxcm يمكن عشان استخدمت المنصه الخاصه ب mf global وهى نفسها المستخدمه مع fxcm , رايكم انها على نفس المنوال الجيد للشركات التى جربتموها؟

الصورة الرمزية HaniMedia
    HaniMedia غير متواجد حالياً عضو نشيط

شكرا جزيلا استاذ هانى , نصيحه وتجربه غايه فى الاهميه, طيب الان انا بدأت ابنى نظره على شركه fxcm يمكن عشان استخدمت المنصه الخاصه ب mf global وهى نفسها المستخدمه مع fxcm , رايكم انها على نفس المنوال الجيد للشركات التى جربتموها؟
    شوف اخى
    fxcm فيها مشكلة خطيرة اوى واجهتها انا و كثير من المشتركين من قبل و هى انه فى اوقات الاخبار الهامة يحدث انقطاع تام للبلاتفورم و ممكن ترى الشاشة امامك بيضاء بلا ارقام لمدة تتجاوز الثلاث دقائق
    انا هنا مش بدافع او بشتم فى شركات انا بنقل تجارب للناس و كل حر فى اختيار ما يريد
    شكرا جزيلا.......

الصورة الرمزية SamehKing

شكرا جزيلا اخى العزيز, انا فعلا غير مرتاح الى fxcm من كثرة الشكاوى منها سواء فى النتديات العربيه او حتى الاجنبيه منها, الكل يشتكى من نقاط هى فى رأيى من اخطر واهم النقاط, حتى اننى قرأت وثيقة الاتفاق للشركه من موقعهم ووجدت عدة نقاط مبهمه وتحمل بين طياتها شىء الله وحده اعلم به.
    وعلى ذلك غيرت الدفه (لا احب التذبذب فى اتخاذالقرار) الى fxsol , ولكن للاسف احتاج بعض الوقت لفهم منصتهم والقاء نظره على وثائقهم ايضا.