صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 18
    الصورة الرمزية CJA
    CJA
    CJA غير متواجد حالياً موقوف

Exclamation أرجو المساعدة لعمل أكسبيرت

السلام عليكم

ارجو من أخوانى المساعدة فى عمل اكسبيرت بسيط جدا بامر الله و لكن بصراحة مش عارف اعمل فى اى حاجة و بارك الله فيكم

مدخلات الاكسبيرت:
    1/ Number of days : to back test
    2/PeriodBegin بداية الشمعة بالوقت
    3/PeriodEndنهايه الشمعة بالوقت
    4/الهدف بالنقاط
    5/الاستوب بالنقاط
    6/عدد العقود

شارت الخمس دقائق
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة euro1.gif‏  

افتراضي رد: أرجو المساعدة لعمل أكسبيرت

في مؤشر ينفع

الصورة الرمزية CJA
    CJA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DUBAI_IM مشاهدة المشاركة
    في مؤشر ينفع
    تسلم يا باشا على مرورك الكريم بس المؤشر عندى لكن احتاج للاكسبيرت

الصورة الرمزية prince
    prince غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CJA مشاهدة المشاركة
    تسلم يا باشا على مرورك الكريم بس المؤشر عندى لكن احتاج للاكسبيرت
    لو سمحت أريد هذا المؤشر يا أخي CJA

الصورة الرمزية العرجاوى
    العرجاوى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

ارجو من أخوانى المساعدة فى عمل اكسبيرت بسيط جدا بامر الله و لكن بصراحة مش عارف اعمل فى اى حاجة و بارك الله فيكم

مدخلات الاكسبيرت:
    1/ Number of days : to back test
    2/PeriodBegin بداية الشمعة بالوقت
    3/PeriodEndنهايه الشمعة بالوقت
    4/الهدف بالنقاط
    5/الاستوب بالنقاط
    6/عدد العقود

شارت الخمس دقائق
    اخى العزيز اتمنى ان يكون هذا هو ما اردته
    طبعا وقت البدايه والنهايه الذى تحدد على اساسه اعلى واقل نقطه على شارت الساعه يكون بتوقيت مكه المكرمه اى +2 من الوقت الموجود على الشارت ... اعتقد الوقت الموجود على الشارت هو توقيت موسكو او شىء من هذه الجهه لست متأكدا ... ولكن عندما كانت الساعه 12 فى مصر والسعوديه كانت الساعه على الشارت 14 لذلك توقيت الشارت لي توقيت جرينيتش ... المهم انك تدخل الوقت بتوقيت مصر الصيفى او توقيت السعوديه

اذا كان لديك اى سؤال او وجدت اننى لم اقوم بعمل الاكسبيرت كما اردت ارجو تنبيهى لهذا واسف على هذا الخطأ مقدما ولكننى كتبت الاستراتيجيه حسب فهمى لها من شرحك

اذا كنت تريدنى ان اشرح اللوجيك الذى استخدمته لبرمجة الاكسبيرت ليس عندى اى مانع ولكنه ان شاء الله سهل ولا يحتاج الى اى شرح او توضيح

وطبعا انا فى انتظار رد استاذنا العزيز وقدوتنا فى ال MQL 4 الدكتور حازم ويشرفنى ان يبدى رأيه فى هذا الاكسبيرت وان يقول لى الاخطاء التى وقعت فيها اثناء عمله

سؤال اخير هل انت الاستاذ فادى الصياد الذى كان قد تكرم وشرفنى بطلب هذا الاكسبيرت منى ؟؟
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية CJA
    CJA

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KareemErgawy مشاهدة المشاركة
    طبعا وقت البدايه والنهايه الذى تحدد على اساسه اعلى واقل نقطه على شارت الساعه يكون بتوقيت مكه المكرمه اى +2 من الوقت الموجود على الشارت ... اعتقد الوقت الموجود على الشارت هو توقيت موسكو او شىء من هذه الجهه لست متأكدا ... ولكن عندما كانت الساعه 12 فى مصر والسعوديه كانت الساعه على الشارت 14 لذلك توقيت الشارت لي توقيت جرينيتش ... المهم انك تدخل الوقت بتوقيت مصر الصيفى او توقيت السعوديه

اذا كان لديك اى سؤال او وجدت اننى لم اقوم بعمل الاكسبيرت كما اردت ارجو تنبيهى لهذا واسف على هذا الخطأ مقدما ولكننى كتبت الاستراتيجيه حسب فهمى لها من شرحك

اذا كنت تريدنى ان اشرح اللوجيك الذى استخدمته لبرمجة الاكسبيرت ليس عندى اى مانع ولكنه ان شاء الله سهل ولا يحتاج الى اى شرح او توضيح

وطبعا انا فى انتظار رد استاذنا العزيز وقدوتنا فى ال MQL 4 الدكتور حازم ويشرفنى ان يبدى رأيه فى هذا الاكسبيرت وان يقول لى الاخطاء التى وقعت فيها اثناء عمله

سؤال اخير هل انت الاستاذ فادى الصياد الذى كان قد تكرم وشرفنى بطلب هذا الاكسبيرت منى ؟؟
    أخى الكريم فادى مشكور على تعبك بارك الله فيك
    انا مش فادى الصياد
    معلش انا هتقل عليك شوية
    خانة الNumber of days سنقوم بالغائها

عدد العقود يبدأ من 0.10,0.20,0.30 و هكذا الى 10.00
    هل يمكن ان يتم تظبيط الوقت الخاص بالشموع على ساعة الميتاتريدر نفسه و ب AM و PM

فضلا اخى هل يعمل الاكسبيرت على شارت 5 دقائق لانها اساس الطريقة
    و سأقوم باختباره و فعلا مشكور بجد و اسف لو كنت ضيقتك بطلاباتى

آخر تعديل بواسطة CJA ، 19-07-2007 الساعة 04:14 AM

الصورة الرمزية CJA
    CJA

معلش يا كريم انا والله محرج منك
    هشرح الاستراتيجية بسرعة ممكن تقراها هتفهم اكتر منى لانى الاكسبيرت انت فاهم اكتر منى و انا الاستراتيجية ممكن اكون فاهمها اكتر منك فشاركنى بفكرك

فكرة الاستراتيجية:

الفكره الكامنة وراء هذه الاستراتيجية هو: الدخول المبكر عندما يبدأ الزوج فى تحديد الاتجاه الجديد / الاتجاه اليوم.

وكما نعلم سوق فرانكفورت يفتح السوق في 2:00 EST صباحا (7 صباحا بتوقيت غرينتش) ، ثم بعد ذلك بساعه اخرى يفتح سوق لندن الساعة 3:00 EST صباحا (وهو 8:00صباحا بتوقيت غرينتش).و يبدأ الزوج بتحديد الاتجاه اليومى.

اذن ماذا نفعل؟
    نبدأ بفتح شارت 1 ساعة لزوج الباوند/دولار بدون مؤشرات. نطاق الاسعار الذى يجب التركيز عليه هو على من 1:00 EST صباحا(6:00 جرينتش) الى2:00 EST صباحا(7:00 جرينتش) . نبحث عن ارتفاع اعلى للسعر وادنى مستوى للسعر في هذا النطاق ، وببساطة رسم خطوط افقيه متوازيه خلال ذالك النطاق الذي سيتسبب قناة للمتاجرة عليها.

نحن الان مستعدون للانتقال الى اطار زمني أقل - 5 دقائق ، و الانتظار حتى يتم اغلاق شمعة 5 دقائق بالكامل اعلى او اسفل القناة وهذا الذي سيوفر الاشارة لنا بالدخول بيع/شراء مع الافتتاح القادم من شمعة.

الزوج : باوند/دولار
    الشارت: الساعة و الانتقال الى 5 دقائق

نقوم بتحديد اعلى نقطة فى الشمعة و اقل نقطة

نرسم خطين واحد على اعلى نقطة و التانى على ادنى نقطة و كده نكون رسمنا قناة للمتاجرة

نفتح شارت 5 دقائق و نستنى اشارة الدخول شراء/بيع باقفال شمعة كاملة اعلى/اسفل القناة و الدخول مع افتتاح الشمعة الجديدة

الهدف:
    هدفنا الاساسى 20 نقطة ويمكننا الاقفال

الاستوب لوز:

20 نقطة

أهم شىء ان امكن نخلى وقت الشموع المراد تحديدها بتوقيت الميتاتريدر نفسه

الصورة الرمزية العرجاوى

معلش يا كريم انا والله محرج منك
    هشرح الاستراتيجية بسرعة ممكن تقراها هتفهم اكتر منى لانى الاكسبيرت انت فاهم اكتر منى و انا الاستراتيجية ممكن اكون فاهمها اكتر منك فشاركنى بفكرك

فكرة الاستراتيجية:

الفكره الكامنة وراء هذه الاستراتيجية هو: الدخول المبكر عندما يبدأ الزوج فى تحديد الاتجاه الجديد / الاتجاه اليوم.

وكما نعلم سوق فرانكفورت يفتح السوق في 2:00 EST صباحا (7 صباحا بتوقيت غرينتش) ، ثم بعد ذلك بساعه اخرى يفتح سوق لندن الساعة 3:00 EST صباحا (وهو 8:00صباحا بتوقيت غرينتش).و يبدأ الزوج بتحديد الاتجاه اليومى.

اذن ماذا نفعل؟
    نبدأ بفتح شارت 1 ساعة لزوج الباوند/دولار بدون مؤشرات. نطاق الاسعار الذى يجب التركيز عليه هو على من 1:00 EST صباحا(6:00 جرينتش) الى2:00 EST صباحا(7:00 جرينتش) . نبحث عن ارتفاع اعلى للسعر وادنى مستوى للسعر في هذا النطاق ، وببساطة رسم خطوط افقيه متوازيه خلال ذالك النطاق الذي سيتسبب قناة للمتاجرة عليها.

نحن الان مستعدون للانتقال الى اطار زمني أقل - 5 دقائق ، و الانتظار حتى يتم اغلاق شمعة 5 دقائق بالكامل اعلى او اسفل القناة وهذا الذي سيوفر الاشارة لنا بالدخول بيع/شراء مع الافتتاح القادم من شمعة.

الزوج : باوند/دولار
    الشارت: الساعة و الانتقال الى 5 دقائق

نقوم بتحديد اعلى نقطة فى الشمعة و اقل نقطة

نرسم خطين واحد على اعلى نقطة و التانى على ادنى نقطة و كده نكون رسمنا قناة للمتاجرة

نفتح شارت 5 دقائق و نستنى اشارة الدخول شراء/بيع باقفال شمعة كاملة اعلى/اسفل القناة و الدخول مع افتتاح الشمعة الجديدة

الهدف:
    هدفنا الاساسى 20 نقطة ويمكننا الاقفال

الاستوب لوز:

20 نقطة

أهم شىء ان امكن نخلى وقت الشموع المراد تحديدها بتوقيت الميتاتريدر نفسه

انا تحت امر حضرتك طبعا ولو تطلب الامر انى ابدأ الكود من اول وجديد خالص مفيش مشاكل .... بس اعذرنى لبعض الساعات عندى حبة حاجات ضروريه جدا بره الفوركس لازم اخلصها والله .... ولما اخلص اول حاجه هعملها هو تعديل الاكسبيرت بتاع حضرتك

على فكره الاكسبيرت بيشتغل على الخمس دقايق زى ما حضرتك عاوز ... وكمان هو مش بيفتح قدامك شارت الساعه هو بيجيب المعلومات اللى احنا عايزينها منه وبيرسم الخطين الاعلى والادنى بناء على هذه المعلومات على شارت الخمس دقايق .... لذلك الاكبيرت كأنه يبدأ بالساعه ثم ينتقل للخمس دقايق زى ما خضرتك عاوز تمام ... بس من غير ما بظهر شارت الساعه ... لذلك عند تشغيل الاكسبيرت شغله على الخمس دقايق

الصورة الرمزية CJA
    CJA

انا تحت امر حضرتك طبعا ولو تطلب الامر انى ابدأ الكود من اول وجديد خالص مفيش مشاكل .... بس اعذرنى لبعض الساعات عندى حبة حاجات ضروريه جدا بره الفوركس لازم اخلصها والله .... ولما اخلص اول حاجه هعملها هو تعديل الاكسبيرت بتاع حضرتك

على فكره الاكسبيرت بيشتغل على الخمس دقايق زى ما حضرتك عاوز ... وكمان هو مش بيفتح قدامك شارت الساعه هو بيجيب المعلومات اللى احنا عايزينها منه وبيرسم الخطين الاعلى والادنى بناء على هذه المعلومات على شارت الخمس دقايق .... لذلك الاكبيرت كأنه يبدأ بالساعه ثم ينتقل للخمس دقايق زى ما خضرتك عاوز تمام ... بس من غير ما بظهر شارت الساعه ... لذلك عند تشغيل الاكسبيرت شغله على الخمس دقايق
    تيلم يا كريم و متشكر جدا على تعبك ب خلص كل حاجة تبعك و ان شاء الله تخلص بالخير و انا فى انتظارك

على فكرة انا اخوك هانى

الصورة الرمزية العرجاوى

تيلم يا كريم و متشكر جدا على تعبك ب خلص كل حاجة تبعك و ان شاء الله تخلص بالخير و انا فى انتظارك

على فكرة انا اخوك هانى
    اهلا بيك اخى هانى وانا سعيد بأننى احاول مساعدتك ومساعدة اى عضو من اعضاء هذا المنتدى الرائع الذى اعتبره مجتمع ناجح جدا واتمنى ان يكون المجتمع العربى والاسلامى كله بمثل هذا التعاون وهذه الروح الطيبه ان شاء الله

انا عدلت التعديلات اللى حضرتك كنت عاوزها منى ... اتمنى ان الاكسبيرت يكون عند حسن ظن حضرتك

ولو فى غلط او حاجه مره تانيه انا اسف عليه مقدما ... انا احاول المساعده قدر المستطاع ... وحضرتك ممكن تقولى فى الغلطات الفلانيه وانا ان شاء الله هصلحها ... طبعا لو فى غلطات كتير قولى مش عايز منك حاجه يا عم بدل ما تضيعنا وانا مش هزعل من حضرتك خالص والله ... فى ناس فى المنتدى هنا احسن منى بكتير وممكن يعملو الاكسبيرت ده افضل منى مليون مره بس تلاقيهم مشغولين بس مش اكتر ومش شافو موضوع حضرتك

عموما ان شاء الله الاكسبيرت يكون تمام ومش فيه حاجه غلط
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية العرجاوى

صحيح انا خليت التوقيت اللى بتدخله للبرنامج هو توقيت الميتاتريدر مش توقيت جرينيتش ولا مصر

يعنى 10 على توقيت الاكسبيرت يبقى 8 على توقيت مصر و 6 على توقتي جرينيتش

الصورة الرمزية CJA
    CJA

صحيح انا خليت التوقيت اللى بتدخله للبرنامج هو توقيت الميتاتريدر مش توقيت جرينيتش ولا مصر

تسلم يا كريم جارى الاختبار و مشكور على مجهودك و مساعدتك فعلا الواحد كان نفسه العرب و المسلمين يكونوا كلهم زى المنتدى كنا هنكون حاجة تانيه الص

بالنسبة للوقت لسه مازال هناك مشكلة لدى بس هجرب بس ممكن تساعدنى و تقولى من الساعة 9:00am الى 10:00am فى مصر يعنى كام على الاكسبيرت

الصورة الرمزية العرجاوى

تسلم يا كريم جارى الاختبار و مشكور على مجهودك و مساعدتك فعلا الواحد كان نفسه العرب و المسلمين يكونوا كلهم زى المنتدى كنا هنكون حاجة تانيه الص

بالنسبة للوقت لسه مازال هناك مشكلة لدى بس هجرب بس ممكن تساعدنى و تقولى من الساعة 9:00am الى 10:00am فى مصر يعنى كام على الاكسبيرت

كده يعنى من 11 am الى 12 am على الشارت .. زود 2 علطول
    ولو فى اى مشكله انا تحت امرك

الصورة الرمزية CJA
    CJA

يعنى 9:00 am الى 10:00 am هيكون كام على الاكسبيرت

و مرفق شارت لليوم الخط الامر هو الهاى اعتقد و لكن هل تم تحديد اللو

على فكرة الوقت كله تمام اوى كده بس فى شارت الباوند/دولار يظهر فقط الهاى و لكن اللوا لا يظهر

مع العلم انه ظهر على جميع الازواج الاخرى
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gbp2.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة CJA ، 19-07-2007 الساعة 10:24 AM

الصورة الرمزية العرجاوى

يعنى 9:00 am الى 10:00 am هيكون كام على الاكسبيرت

و مرفق شارت لليوم الخط الامر هو الهاى اعتقد و لكن هل تم تحديد اللو

هتكون 11:00 am الى 12:00 am على الاكسبيرت

الخط التانى مرسوم وموجود بس طبعا اللى حاصل ان ال range اللى موجود دلوقتى على تشارت الخمس دقايق اقل من ال range ما بين الخطين فالخطين مش ينفع يترسمو فى نفس الخط لو رجعت شويه لورا فى التشارت بتاع الخمس دقايق او شغلت الاكسبيرت على تشارت الساعه لمجرد رؤية الخطين بوضوح سوف يجدهم

حضرتك فاهم قصدى ولا انا مش عرفت اوضح ؟؟ معلش انا وحش فى الشرح اوى والله فياريت تصبر على شويه لو فى حاجه انا مش عارف اوصلهالك

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة