النتائج 1 إلى 7 من 7
    الصورة الرمزية ahmedforex1
    ahmedforex1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Talking الأوامر المعلقة والماركت والاسبريد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أساتذتي الكرام ( في البداية أعتذر على كثرة أسئلتي واستفساراتي )
    ولكن أنتم السبب فقد وجدنا فيكم أهل العلم والخبرة فأردنا أن ننهل من بحر علمكم ( فجزاكم الله خيرا على ما تقدموه )
    فقد قمت بفتح حساب حقيقي " ميكرو " وأردت معرفة بعض الأمور :
    1- الاسبريد الثابت هل بيتغير من وقت لأخر خلال اليوم ( لأني سمعت إنه ممكن يزيد في وقت قلة السيولة " زي الفترة الأسيوية " ووقت الأخبار )
    2- إزاي أعمل أمر بيع وشراء معلق ( وده مربط الفرس لأن لاحظت الكثير يشتكي من الشركات والسوق بأنه السعر وصل للهدف ولم تغلق الصفقة او السعر وصل قبل وقف الخسارة واتفعل ) وده بسب الاسبريد فأرجو ممن لديه الخبرة في المتاجرة توضيح الأوامر بالأمثلة
    ( إزاي نعمل الأوامر المعلقة واوامر الماركت مع حساب الاسبريد )
    3- هل الدخول بأوامر ماركت ( يعني من السعر الحالي للسوق ) يؤثر على دخول الصفقة ( يعني ممكن نعمل أمر بالسعر الحالي وميتفعلش ) ( لأني لاقيت برضه بعض المشاكل بسبب السيرفرات وسرعة النت في تنفيذ الأوامر )
    4- وفي النهاية أرجو من أساتذتي ومن لديهم خبرة التعامل مع السوق الحقيقي ( يوضح لنا ما المشاكل التي ستواجهنا وكيف يمكننا التغلب عليها ( من واقع خبرته وما واجهه في السوق )

ولكم مني كل الشكر والتقدير
    مع تمنياتي للجميع بالمكاسب والمزيد من الأرباح

الصورة الرمزية rany
    rany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شفلك فيديو عاليوتيوب شرح الميتاتريدر أخي ما بتعرف انواع الاوامر وبدك تتاجر حقيقي!!!

الصورة الرمزية Yousifaction
    Yousifaction غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اخي لازم التدرب جيدا علي منصة ميتاتريدر قبل البدء في التداول بحساب حقيقي
    الوضع الذي انت فيه هو وضع خطير لا ينبغي المخاطرة فيه برأس مال
    الاجابة علي استفساراتك لا يوجد بها مشكلة ولكن المشكلة الاكبر هي انك تريد ان تتداول وانت لا تعرف اساسيات الدخول الي السوق مع كامل احترامي بالطبع لحضرتك وكلنا كنا في نفس الوضع مثلك في البداية
    ولكن ينبغي علي حضرتك الصبر والتدرب علي الاساسيات
    ارجوا تقبل وجهة نظري

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rany مشاهدة المشاركة
    شفلك فيديو عاليوتيوب شرح الميتاتريدر أخي ما بتعرف انواع الاوامر وبدك تتاجر حقيقي!!!
    أستاذي الكريم
    أنا عارف الأوامر وطريقتها
    ولكن ما أريد معرفته من سيادتكم كيفية خصم الاسبريد ( ودي المشكلة ومفيش حد بيوضحها حتي في الفيديوهات )
    يعني مثلا أنا عاوز اعمل أمر معلق عند سعر 1.2000 ( فالسعر بيختلف في حالة الشراء والبيع ) لأن في حالة الشراء الأسبريد بيتخصم عند فتح الصفقة أما في حالة البيع الاسبريد بيتخصم عند قفل الصفقة لأن قفل البيع شراء
    وعشان نبسط الأمور
    لو عاوز افتح صفقة عند السعر 1.2000 ( والاسبريد 5 نقاط ) وعاوز الربح صافي 30 نقطة ووقف الخسارة صافي 15 نقطة
    ممكن التوضيح في حالة الشراء الأورد هيكون الاسعار ايه
    وفي حالة البيع الأسعار هتكون إيه
    ( ده التوضيح اللي عاوز وأنا شوفت معظم الفيديوهات بس الكل بيتكلم عن الباي ليمت وسيل ليمت وباي استوب وسيل استوب ( من غير ما يعمل حساب الاسبريد في الأمر وده اللي بيخسر الناس ) يعني رغم إن آخر صفقتين اليوم مكسب بس الاوامر واختلاف الاسبريد من الفترة الليلة وقلة السيولة وغيرها من الأمور هي اللي بتخسرنا عشان كده نلاقي ناس تكسب في التجريبي وتخسر في الحقيقي
    وأسف لو أزعجت حضرتك ولك كل الشكر والتقدير
    وبرضه لسه بنتعلم وهنتعلم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة آخر صفقتين اليوم.png‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yousifaction مشاهدة المشاركة
    اخي لازم التدرب جيدا علي منصة ميتاتريدر قبل البدء في التداول بحساب حقيقي
    الوضع الذي انت فيه هو وضع خطير لا ينبغي المخاطرة فيه برأس مال
    الاجابة علي استفساراتك لا يوجد بها مشكلة ولكن المشكلة الاكبر هي انك تريد ان تتداول وانت لا تعرف اساسيات الدخول الي السوق مع كامل احترامي بالطبع لحضرتك وكلنا كنا في نفس الوضع مثلك في البداية
    ولكن ينبغي علي حضرتك الصبر والتدرب علي الاساسيات
    ارجوا تقبل وجهة نظري
    ألف شكر لحضرتك
    أنا فعلا بعد الاستقرار على الاستراتيجية اللي هدخل بيها السوق ( بعد دراسة وتدريب )
    بجرب دلوقتي فتح الأوامر ومعرفة الأسبريد باختلاف أوقاته اللي مظهرش اللي بعد فتح الحساب الحقيقي
    وأنا فتحت حساب حقيقي بمبلغ صغير عشان أعرف خبايا السوق والشركة عمليا
    وأول حاجة أخبروني بيها وشوفتها إن الاسبريد بيتغير في الفترة الليلية ( الفترة الأسيوية ) كمان لاحظت إن الرافعة بتتغير في بعض أوقات ضعف السيولة ( وده طبعا مكانش بيظهر على الحساب التجريبي وغيرها من الأمور
    وأنا عارف فتح الأوامر سواء ماركت أو معلقة بفرق الاسبريد بس لما سألت كنت عاوز أعرف من خبرتكم وممارستكم إيه اللي ممكن يواجهنا في هذه الأمور ( كتوضيح الاسبريد اللي بيتغير أو الرافعة اللي بتقل يوم الجمعة قبل الاغلاق أو يوم الاثنين وقت الافتتاح وغيرها من الامور اللي بتبقي على الحساب الحقيقي )
    وأشكرك على النصيحة والخوف على الآخرين مثلنا ولك مني كل الشكر والتقدير والاحترام

الصورة الرمزية rany
    rany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedforex1 مشاهدة المشاركة
    أستاذي الكريم
    أنا عارف الأوامر وطريقتها
    ولكن ما أريد معرفته من سيادتكم كيفية خصم الاسبريد ( ودي المشكلة ومفيش حد بيوضحها حتي في الفيديوهات )
    يعني مثلا أنا عاوز اعمل أمر معلق عند سعر 1.2000 ( فالسعر بيختلف في حالة الشراء والبيع ) لأن في حالة الشراء الأسبريد بيتخصم عند فتح الصفقة أما في حالة البيع الاسبريد بيتخصم عند قفل الصفقة لأن قفل البيع شراء
    وعشان نبسط الأمور
    لو عاوز افتح صفقة عند السعر 1.2000 ( والاسبريد 5 نقاط ) وعاوز الربح صافي 30 نقطة ووقف الخسارة صافي 15 نقطة
    ممكن التوضيح في حالة الشراء الأورد هيكون الاسعار ايه
    وفي حالة البيع الأسعار هتكون إيه
    ( ده التوضيح اللي عاوز وأنا شوفت معظم الفيديوهات بس الكل بيتكلم عن الباي ليمت وسيل ليمت وباي استوب وسيل استوب ( من غير ما يعمل حساب الاسبريد في الأمر وده اللي بيخسر الناس ) يعني رغم إن آخر صفقتين اليوم مكسب بس الاوامر واختلاف الاسبريد من الفترة الليلة وقلة السيولة وغيرها من الأمور هي اللي بتخسرنا عشان كده نلاقي ناس تكسب في التجريبي وتخسر في الحقيقي
    وأسف لو أزعجت حضرتك ولك كل الشكر والتقدير
    وبرضه لسه بنتعلم وهنتعلم
    أكيد أخي في اي استراتيجية لازم تعمل حساب السبريد وتستطيع حسابه وسطياً بحسب الشركة التي تتعامل معها
    في مثالك شراء سواء باي ستوب لو باي ليميت الصفقة ستفتح على سعر 1.2000+- حسب سرعة حركة السعر عند الوصول الى الأمر وسرعة تنفيذ اللأوامر في الشركة .
    اخي السعر على الشارت هو سعر البيع فاذا كان السبريد 5 نقاط والأمر باي ستوب او باي لميت سيفعل الأمر عند وصول السعر على الشارت الى 1.1995
    الأن اذا كان الأمر سيل ستوب او سيل ليميت سيفعل الأمر عند وصول السعر على الشارت الى 1.2000

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rany مشاهدة المشاركة
    أكيد أخي في اي استراتيجية لازم تعمل حساب السبريد وتستطيع حسابه وسطياً بحسب الشركة التي تتعامل معها
    في مثالك شراء سواء باي ستوب لو باي ليميت الصفقة ستفتح على سعر 1.2000+- حسب سرعة حركة السعر عند الوصول الى الأمر وسرعة تنفيذ اللأوامر في الشركة .
    اخي السعر على الشارت هو سعر البيع فاذا كان السبريد 5 نقاط والأمر باي ستوب او باي لميت سيفعل الأمر عند وصول السعر على الشارت الى 1.1995
    الأن اذا كان الأمر سيل ستوب او سيل ليميت سيفعل الأمر عند وصول السعر على الشارت الى 1.2000
    الله ينورك عليك في الجملة دي ( السعر على الشارت سعر البيع ) جابت من الأخر
    وأكمل مع حضرتك
    السعر اللي على الشارت سعر البيع فلو الصفقة بيع هنضيف الاسبريد على التارجت أو الاستوب
    ولو الصفقة شراء نضيف الاسبريد على سعر الدخول ( وده فعلا كده من الآخر في موضوع الأوامر )

الله يباركلك ( وشوفت حضرتك إن بالنقاش والتعلم بنصل للمراد والفائدة للجميع
    وبرضه لسه بنتعلم وهنتعلم
    ألف شكر لحضرتك أستاذي الكريم

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17