النتائج 1 إلى 7 من 7
    الصورة الرمزية SYSTEM
    SYSTEM غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Thumbs up *** يوم خطير***تحليل الاخبار الاقتصادية الهامة جدا ليوم 18/1/2007

اخبار اليوم
    1- مؤشر اسعار المستهلك في امريكا 3.30 بتوقيت القاهرة
    من المتوقع ارتفاع في مؤشر اسعار المستهلك في امريكا وهذا لة اثر سلبي رهيب علي الدولار لو صدق التوقع حيث من الممكن ارتفاع اليورو والجنية من 50 الي 200 نقطة اليوم فاليوم يوم خطير جداا والعكس صحيح في انخفاض المؤشر
    2- المنازل الجديدة في امريكا 3.30 بتوقيت القاهرة
    من المتوقع انخفاض في عدد المنازل الجديدة في امريكا من ثم انخفاض في الدولار وارتفاع كبير في اليورو والجنية وربنا يستر..

3- المتقدمين الي طلب اعانة البطالة في امريكا 3.30 بتوقيت القاهرة

من المتوقع ارتفاع في المتقدمين الي طلب اعانة البطالة في امريكا من ثم من المتوقع انخفاض كبير في الدولار وارتفاع في اليورو والجنية ومستويات جديدة في الجنية

نصيحة : ارجو من الجميع عدم دخول السوق اليوم والخروج من السوق قبل ميعاد الاخبار وهذا نصيحة من عبد الله الفقير

محمد النظامي
    القاهرة
    2007

الصورة الرمزية القرصان
    القرصان غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: *** يوم خطير***تحليل الاخبار الاقتصادية الهامة جدا ليوم 18/1/2007

شكرا اخي سيستم

الصورة الرمزية Peace4all
    Peace4all غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SYSTEM مشاهدة المشاركة
    اخبار اليوم

من المتوقع ارتفاع في مؤشر اسعار المستهلك في امريكا وهذا لة اثر سلبي رهيب علي الدولار لو صدق التوقع حيث من الممكن ارتفاع اليورو والجنية من 50 الي 200 نقطة اليوم فاليوم يوم خطير جداا والعكس صحيح في انخفاض المؤشر

محمد النظامي
    القاهرة

2007
    معلش استفسار بسيط من اخوك الصغير المبتديء انا معلوماتي ان مؤشر cpi هو تضخمي ولو ارتفع فهو يشير الي ارتفاع نسب التضخم(طردي) بمعني ان ارتفاع المؤشر يعطي للفدرالي الحق في زيادة الفائدة وبالتالي يرتفع الدولار مع ارتفاع المؤشر وليس الانخفاض والعكس صحيح اتمني اعرف ردك
    اشكرك

الصورة الرمزية SYSTEM
    SYSTEM غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

سبحان الله ولا حوة ولاقوة الا بالله علشان موقع اخبار زي forexfactory كاتب التحليل مش صحيح فالكل يمشي وراة وانا متاكد من الكلام دي انا مش فاهم زيادة مؤشر اسعار المستهلك يعني زيادة التضخم المالي علي العملة يعني لما يزيد التضخم في اي بلد يبقي دة كويس علي العملة علشان الموقع رفع سعر الفائدة هذا كلام خطأ وانا مش بحلل اي حاجة كدة وبقول للشباب عند ارتفاع مؤشر اسعار المستهللك يعني زيادة التضخم المالي يعني انخفاض القوة الشرائية للدولار ؟؟ بكلام بالعقل وطبعا مش معقول علشلن التضخم زاد بسبب مؤشر اسعار المستهلكين هتروح الحكومة ترفع الفائدة في البلاد في لحظة كدة مع رفع الفائدة يعني انخفاض استثمار وبلاوي تانية وارجو من الجميع القراءة جيد في الكتب العربية والاجنبية ولن اذكر كتاب بعيد عن الجميع لكن اذكر كتاب المبتدئين في الفوركس فور ارب يمكنك قراءة الجزء الخاص التحليل الاساسي او قراءة كتاب olline tutorial وشكرا الي الجميع علي حسن التقدير ونتقلي غدا في تحليل الاخبار الاقتصادية

الصورة الرمزية Peace4all
    Peace4all غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

سبحان الله ولا حوة ولاقوة الا بالله علشان موقع اخبار زي forexfactory كاتب التحليل مش صحيح فالكل يمشي وراة وانا متاكد من الكلام دي انا مش فاهم زيادة مؤشر اسعار المستهلك يعني زيادة التضخم المالي علي العملة يعني لما يزيد التضخم في اي بلد يبقي دة كويس علي العملة علشان الموقع رفع سعر الفائدة هذا كلام خطأ وانا مش بحلل اي حاجة كدة وبقول للشباب عند ارتفاع مؤشر اسعار المستهللك يعني زيادة التضخم المالي يعني انخفاض القوة الشرائية للدولار ؟؟ بكلام بالعقل وطبعا مش معقول علشلن التضخم زاد بسبب مؤشر اسعار المستهلكين هتروح الحكومة ترفع الفائدة في البلاد في لحظة كدة مع رفع الفائدة يعني انخفاض استثمار وبلاوي تانية وارجو من الجميع القراءة جيد في الكتب العربية والاجنبية ولن اذكر كتاب بعيد عن الجميع لكن اذكر كتاب المبتدئين في الفوركس فور ارب يمكنك قراءة الجزء الخاص التحليل الاساسي او قراءة كتاب olline tutorial وشكرا الي الجميع علي حسن التقدير ونتقلي غدا في تحليل الاخبار الاقتصادية

هدي اعصابك استاذي العزيز انا لا اعرف الموقع اللي انت كاتبة ولا حتي فكرت بالاسلوب بتاعك هذا واعتقد لو قرات الرد كويس هتلاقي اني بقولك استفسار(يعني سؤال) , دا غير ان انا مقلتش ان عند ارتفاع التضخم ترفع الفائدة علي طول اعتقد ايضا ان انا قلت انه مؤشر تضخمي ولو ارتفع التضخم علاجة هو بأرتفاع الفائدة او التباطؤ في النمو , واخيرا اعتقد ان هذا منتدي للحوار يعني طبيعي جدا تلاقي رأي عكس رأيك ولا انت عايز يعني ادخل اصقفلك علي طول منغير ما افهم حاجة
    اشكرك

الصورة الرمزية وليد الامور
    وليد الامور غير متواجد حالياً بطل دوري أبطال التحليل (3)

هدوا اعصابكم يا جماعة الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية

الصورة الرمزية maged88
    maged88 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخبار اليوم
    2

محمد النظامي
    القاهرة
    2007
    ياسيدى الفاضل وبدون عصبيه وبغض النظر ايه اللى مكتوب فى الموقع اللى بتقول عليه اسمحلى اصحح لك معلومه

زياده معدل انفاق المستهلك CPI هو دليل على زياده التضخم وبالتالى تشجيع الفيدرالى الأمريكى على رفع اسعار الفائده للحد من التضخم وهو ده السبب الوحيد اللى دفع الفيدرالى لزياده الفائده 18 مره متتاليه وهو ايضا ما يؤكد عليه بيرنانكى فى كل حديث عن الفائده وهو ان عنيهم على التضخم وان ده الشغل الشاغل للفيدرالى وفى حاله تأكيد المؤشرات على زياده التضخم سيستمر الفيدرالى فى رفع الفائده وبالتالى قوه للدولار لأن المتداولين بيدوروا على العمله اللى الفائده عليها مرتفعه ويشتروها
    يعنى الموضوع فى تجاره العملات مش اقتصاد بل مقدار المكاسب المحققه من الإحتفاظ بالعمله
    أتمنى يكون الموضوع واضح وياريت تزيد من قراءاتك فى التحليل الساسى حتفيدك كتير
    آخر تعديل بواسطة maged88 ، 18-01-2007 الساعة 11:25 PM