صفحة 1 من 9 1234567 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 124
    الصورة الرمزية الشيخ_غريب
    الشيخ_غريب غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي استرايجية موفينج برج التجارة العالمى

بعدما حدثت مشكلة فى اخر موضوع لى وسوء الظنون من بعض الناس باننى امسح مشاركات وكنت امسحها منعها لتشتيت الانتباه وكتابه كلمه الغاء بكل مره بسبب مشكلة الاعاده فى الاستراتيجية المتبعه فساشرح لكم استرايتيجية هذه جزء من الاستراتيجية الكبرى المضمونه ساعطيكم اطراف الخيط والباقى للمجتهدين ندخل مباشره للموضوع اختار موجة سواء صغيره او كبيره سعر قادم من قمه لقاع او من قاع لقمه ضع اداه سيكل لاين قمه للقاع او العكس ضع موفينج بعدد الشموع الذى يحتويه السيكل لاين اذا كنت قادم من قمه اجعله لو اذا كنت قادم من قاع اجعله هاى

يجب ان يرتد السعر من اخر ضلع انت محدده ويلمس سعر الموفينج عند القمه او القاع الاخير وليس اخر سعر يتحرك عليه الموفينج الان احسب المسافه بين سعر الموفينج عند الضلع الاخير للموجة والقاع او القمه الاخيره ضع ضعف هذه المسافه الان دخولك مع لمس منطقه الموفينج هدفك هو الضعف خروج زمنى اداه السيكل لاين مستحيل تخسر بهذه الطريقه واقل شئ ستحققه نصف حسابك شهريا اقل شئ اذا كنت لا تتابع اصلا
    واعتذر عن وضع صور للموضوع فليس لدى وقت

وكلمه اخيره كفاكم ظنون ياعرب

الاستوب لوز بالطبع اخر ضلع اخر الموجة

وكلمه مستحيل تخسر حسابك المذكوره بالموضوع ليس معناها ان لا تخسر ولا صفقه بل معناها الاجمالى ربح واكيد انه سيكون ربح عشان الظنون

الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاك الله خيرا اخي الحبيب علي مشاركتنا لهذه الاستراتيجية وانا شخصيا بشجع اي استراتيجية مرتبط بالجزء الزمني
    وشايف اي تحليل بدونه ناقص .....وان شاء الله هعمل التسيت وتطلع النتيجة مثمرة باذن الله .
    توقيع العضو
    عندما لا يسعفنا خيالنا الخصيب في استجلاء تصور معين ؛ فليس أمامنا إلا أن نجربه بالفعل.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا اخي الحبيب علي مشاركتنا لهذه الاستراتيجية وانا شخصيا بشجع اي استراتيجية مرتبط بالجزء الزمني
    وشايف اي تحليل بدونه ناقص .....وان شاء الله هعمل التسيت وتطلع النتيجة مثمرة باذن الله .
    موفق ياحبيب وتذكر اتنين ستوب لوز زمن السيكل والسعر اخر ضلع بالموجة المستخدمه ايهما اولا ً النتيجة 95% خروج زمنى قبل ضرب الاستوب والمحصلة دائماً موجبة

الصورة الرمزية رحمون
    رحمون غير متواجد حالياً عضو نشيط

بارك الله فيك يا شيخ اذا انت مشغول وكان الله في عونك يا ليت الاخ ميدو دام فاهم الطريقة ان يضع الفرص بالصور وشكرا

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحمون مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك يا شيخ اذا انت مشغول وكان الله في عونك يا ليت الاخ ميدو دام فاهم الطريقة ان يضع الفرص بالصور وشكرا
    انا فعلا بحاول اعمل شرح بالصور علي حسب ما فهمت ......لان انا زي اي حد اول مرة اقرء الموضوع دا ...لكن الحمدلله وجدت فرصة وسارفقها لمعرفة ان كنت قد فهمت الموضوع بشكل صحيح او لا
    توقيع العضو
    عندما لا يسعفنا خيالنا الخصيب في استجلاء تصور معين ؛ فليس أمامنا إلا أن نجربه بالفعل.

الصورة الرمزية amr alaa
    amr alaa غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخونا الشيخ غريب اول شيء ماحد اساء الطن فيك لاكن حضرتك لم توضح انتا حطيت صفقة ودخلنا عليها وبعدين ماسحتها من غير اي انزار يذكر ولما استفسرنا عن سبب مسح الصفقة بعد مادخلنا حضرتك لم ترد ولم توضح شيء كان الاجدر اخونا انك توضح انه الصفقة ملغيه مش تمسحها وكان شيء لم يكن ونفضل احنا مش فاهمين ليه تتمسح من الاصل والناس تستفسر وحضرتك ماترد هل مع هذا كله هل تريدنا لانظن حط حضرتك مكان اي حد من قلي منابعين الموضوع
    وهذا ليتك الموضوع
    https://forum.arabictrader.com/t243952-4.html

الصورة الرمزية رحمون
    رحمون غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا فعلا بحاول اعمل شرح بالصور علي حسب ما فهمت ......لان انا زي اي حد اول مرة اقرء الموضوع دا ...لكن الحمدلله وجدت فرصة وسارفقها لمعرفة ان كنت قد فهمت الموضوع بشكل صحيح او لا
    جزاك الله خيرا

الصورة الرمزية medo93

1-دي موجة علي الدولار ين الفريم اليومي وانا حددتها باللون الاخضر
    2-سحب سايكل لاين من بداية الموجه الي نهايتها وطلع معايا 18 شمعة
    3-وضع موفينج افريج 18 وهنعمله هاي لان السعر قادم من قاع
    زي ما عملت في الصورة دي

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	26.png
المشاهدات:	476
الحجـــم:	5.3 كيلوبايت
الرقم:	484931

4- حساب المسافة بين قمة الموجة والنقطة اللي السعر مس فيها خط الموفينج = 140 نقطة
    5- الهدف بيكون 280 نقطة من الموفينج
    6- الاستوب هو قمة او قاع الموجة وانا عامل عندها سهم ازرق
    7- لو السعر لم يصل الهدف في خلال ال 18 شمعة يتم اغلاق الصفقة ودا بنحددها من خلال الخط الثاني للسايكل لاين
    وانا محدده بالسهم الاحمر

ودي الصورة اللي بتكلم عليها

الاســـم:	908.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	58.1 كيلوبايت
الرقم:	484932

والمفروض لو انا بتكلم صح يبقي كدا السعر حقق هدفه

مع العلم ان ممكن اكون فاهم الموضوع بشكل خاطئ وان قوانين الاستراتيجية غير كدا
    لكن دا مجرد اجتهاد ممكن يكون صح وممكن يكون خطا
    توقيع العضو

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr alaa مشاهدة المشاركة
    اخونا الشيخ غريب اول شيء ماحد اساء الطن فيك لاكن حضرتك لم توضح انتا حطيت صفقة ودخلنا عليها وبعدين ماسحتها من غير اي انزار يذكر ولما استفسرنا عن سبب مسح الصفقة بعد مادخلنا حضرتك لم ترد ولم توضح شيء كان الاجدر اخونا انك توضح انه الصفقة ملغيه مش تمسحها وكان شيء لم يكن ونفضل احنا مش فاهمين ليه تتمسح من الاصل والناس تستفسر وحضرتك ماترد هل مع هذا كله هل تريدنا لانظن حط حضرتك مكان اي حد من قلي منابعين الموضوع
    وهذا ليتك الموضوع
    https://forum.arabictrader.com/t243952-4.html
    اعتقد الموضوع خلاص راح لحاله ومفيش داعي نقلب فيه مرة تانيه ....لان صدقني مش هيجي من ورا كدا اي حاجة مفيدة بالعكس هيكون ليه اثر سلبي فخلينا ننسي اللي فات ونبدا من تاني ونشوف الاستراتيجية الجديدة
    توقيع العضو

الصورة الرمزية amr alaa
    amr alaa غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اعتقد الموضوع خلاص راح لحاله ومفيش داعي نقلب فيه مرة تانيه ....لان صدقني مش هيجي من ورا كدا اي حاجة مفيدة بالعكس هيكون ليه اثر سلبي فخلينا ننسي اللي فات ونبدا من تاني ونشوف الاستراتيجية الجديدة
    استاذ ميدو ماقيش اي مشكلة والله بس الاخ هو قلي بيتكلم عن الظنون وما الى ذلك وكان احنا قلي غلطانين واحنا قلي بنظن غلط مع انه لو حط نفسه مكان اي حد فينا كان شاف انه الموضوع مليء بلظنون ومع ذلك انا تجاوزت الموضوع والاخ هو قلي فتحه عمومآ انا بعتذر لحضرتك وللاخ الشيخ غريب واسف لو شتت الموضوع بس كان مهم النقط تتحط على الحروف خالص الود والتحية ليك ولشيخ غريب من كل قلبي

1-دي موجة علي الدولار ين الفريم اليومي وانا حددتها باللون الاخضر
    2-سحب سايكل لاين من بداية الموجه الي نهايتها وطلع معايا 18 شمعة
    3-وضع موفينج افريج 18 وهنعمله هاي لان السعر قادم من قاع
    زي ما عملت في الصورة دي

الاســـم:	26.png
المشاهدات:	476
الحجـــم:	5.3 كيلوبايت
الرقم:	484931

4- حساب المسافة بين قمة الموجة والنقطة اللي السعر مس فيها خط الموفينج = 140 نقطة
    5- الهدف بيكون 280 نقطة من الموفينج
    6- الاستوب هو قمة او قاع الموجة وانا عامل عندها سهم ازرق
    7- لو السعر لم يصل الهدف في خلال ال 18 شمعة يتم اغلاق الصفقة ودا بنحددها من خلال الخط الثاني للسايكل لاين
    وانا محدده بالسهم الاحمر

ودي الصورة اللي بتكلم عليها

الاســـم:	908.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	58.1 كيلوبايت
الرقم:	484932

والمفروض لو انا بتكلم صح يبقي كدا السعر حقق هدفه

مع العلم ان ممكن اكون فاهم الموضوع بشكل خاطئ وان قوانين الاستراتيجية غير كدا
    لكن دا مجرد اجتهاد ممكن يكون صح وممكن يكون خطا
    اول شئ المسافه ليست الضعف كنت اقصد ضعف المسافه بعنى تحتها ولكن هى مساويه يعنى لو على صورتك ستكون 140 هدف الشئ الاخر القمه يجب ان تكون اعلى شئ فى خلال السيكل لاين والقاع كذلك الشئ الاخر نقطه الالتقاء والحساب للهدف عندك خاطئة بل هى نقطه التقاء السيكل لاين الثانيه (هنا اقصد الضلع الاخر للموجة المختاره وليس كما كتبت انت بمشاركتك السيكل لاين الثانيه ) مع الموفينج
    آخر تعديل بواسطة الشيخ_غريب ، 20-01-2018 الساعة 10:09 PM

الصورة الرمزية medo93

اعتقد حضرتك ذكرت ان هدفي ضعف المسافة في اول مشاركة .......وبالنسبة للموجة فانا اخرت اقل واعلي النقاط لكن الذيول غير واضحة بسبب السايكل لاين
    ودي صورة ع موفينج اكبر ......وهدف نفس المسافة

الاســـم:	876.png
المشاهدات:	57
الحجـــم:	21.6 كيلوبايت
الرقم:	484934
    توقيع العضو

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr alaa مشاهدة المشاركة
    استاذ ميدو ماقيش اي مشكلة والله بس الاخ هو قلي بيتكلم عن الظنون وما الى ذلك وكان احنا قلي غلطانين واحنا قلي بنظن غلط مع انه لو حط نفسه مكان اي حد فينا كان شاف انه الموضوع مليء بلظنون ومع ذلك انا تجاوزت الموضوع والاخ هو قلي فتحه عمومآ انا بعتذر لحضرتك وللاخ الشيخ غريب واسف لو شتت الموضوع بس كان مهم النقط تتحط على الحروف خالص الود والتحية ليك ولشيخ غريب من كل قلبي

شكرا جزيلا اخي عمرو ولكن صدقني مش الشيخ غريب اللي قال اجتبو الظن
    ربنا هو اللي امرنا بكدا والاية كلنا حافظينها ...وبالتالي لا داعي للاعتذر
    وربنا يوفقنا جميا ان شاء الله
    توقيع العضو

صفحة 1 من 9 1234567 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17