صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 25
    الصورة الرمزية الجبرتي
    الجبرتي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Question ضرب الاستوبات بين الحقيقة والواقع

إخواني ..
    أتسأل كثيرا .. عن موضوع ضرب الاستوبات .. فنحن نسمع كثيرا من الناصحين يقولون إياك والتخلي عن الاستوب لوز .. فأنت عندما تتخلى عنه تعرض نفسك للمخاطر كثيرة ..
    ونسمع آخرين يقولون : إن الاستوب يكشفك لعدوك في السوق فيقوم بعدها بطردك من السوق وتحقيق خسارتك ..
    فياترى من نصدق ؟؟!!

طيب ..
    هل هناك أنظمة أخرى لوضع الاستوب هي أكثر أمنا .. بمعنى هل لوضع الاستوب طريقة معينة . أو احتراف معين؟؟

أتمنى ممن عنده إجابة أن يطرحها .. وخصوصا كبار المضاربين في المنتدى ..
    ونرجوا تبيان الحقيقة لنا .. فلو كان رأي أحد الاشخاص أن في الاستوب مشكلة .. فليبين ذلك ويبين لنا كيف يستغني هو عن الاستوب .

ومشكورين على الاهتمام

الصورة الرمزية وليد2000
    وليد2000 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ضرب الاستوبات بين الحقيقة والواقع

اخوي وضع الاستوب يودي الي خساره كبيره خصوصا وقت الاخبار انا بالنسبه لي استخدم خاصيه الاهيدج ولا استغني عن الصفقه يعني اذا خسرت العمله 20 نقطه بدل ما احط استوب لوز اعمل هيدج ولا استسلم للخسارهومصير السعر يرتد

الصورة الرمزية portfolio manager
    portfolio manager غير متواجد حالياً موقوف

اسف بس ده تفكير الناس الجديده في السوق ، انصحك صديقي تقرأ لعمالقة التحليل المالي والفني في العالم ، اول مبدأ من مبادئ المضاربة هو تحديد ما ستكون قادرة على التضحيه به قبل ان تحسب ما تريده. بدون stop loss تصبح مقامر لا اكتر ولا اقل وهذه ليست مقامره ، حتى الهيدج ليس اسلوب ناجح انظر مثلا إلى الباوند دولار طلع اكتر من الف نقطه في اقل من اسبوعين ،وبدون تصحيحات في الوسط وإنظر إلى الباوند دولار 200 نقطه في اليوم ، واحيانا الف بدون تصحيح طب ايه بقى ، تحياتي سلام للجميع

الصورة الرمزية eyad61
    eyad61 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ابتعد عن عن لستوب لوس وانت بخير
    بس لااازم تعرف وقت الدخول والخروج لكي لاا تجبر نفسك للخسارة

الصورة الرمزية إسبح وسط القروش
    إسبح وسط القروش غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي السائل نصيحتي لك انك ابدا ابدا ابدا ابدا لا تستغني عن وضع الستوب لوز اذا كنت تنوي العمل بشكل احترافي في سوق العملات ونصيحتي لك ان تزيد من الستوب لوز دائما عشر نقاط فوق الهدف مثال:
    الهدف خمسين نقطة الستوب لوز اكثر من ستين.
    الستوب لوز هو صمام امان لك عندما تخسر خمسين نقطة فيجب ان تحتفل وتكون في غاية السعادة لانك حققت انجازا كبيرا وهو انك حافظت على راس مالك قد تكون خسرت معركة لكنك لازلت عنصر مهم بالحرب ولازلت تمتلك ادوات الحرب عزيزي هذا تجارة وليست لعبة روليت.

الصورة الرمزية الجبرتي

والله الآراء مختلفة ومتباينة تمام التمام .. وبحول الله يكون موضوع جيد وفيه فائدة للجميع بحول الله ..
    طيب
    إلى الآن لم تترجح عندي وعند أي قارئ متسائل مثلي الإجابة الصحيحة .. أو الخيار الأمثل ..
    نريد توضيحا أكثر من الاخوة الذين يقولون بأن الاستوب فيه مخاطر .. ونريد أن نعرف كيف كانت تجربة المضاربين اللذين لا يستغنون عنه ..
    نريد المزيد والمزيد من المشاركات من الاخوان ..

الصورة الرمزية القرصان
    القرصان غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عزيزي الجبرتي اولا حياك الله بيننا
    ثانيا اتمنى من كبار المضاربين المشاركة

ما اعرفه ...

فعلا اي مبتدئ يدخل على منتديات للفوركس يتلخبط لانه مليان بناس توها في الفوركس ويحاولوا يفرضوا على الاخرين نظريات غريبة عجيبة مثل عدم استخدام الستوب لوز والهيدج ويدافعوا عنها بقوة وبإستماتة وكلها كم يوم او شهر تلاقيهم فص ملح وذاب.

وعن نفسي انا مستغرب كيف هؤلاء تصرفوا في اي ترند صاعد او هابط بمئات النقاط ؟؟

اما عن الستوب لوز يكشفك للآخرين ... نعم هو يكشفك للآخرين ولكن ...

عزيزي .. الفوركس يحركه كبار البنوك العالمية والمؤسسات المالية وهم من يتناطحون بين العملات اما نحن فنسبح وسط هذه المعمعة .. قمت بعملية حسابية حتى اعرف كم تساوي محفظة قيمتها نصف مليون دولار بالنسبة لهذا السوق .. هل تعرف كم تساوي..
    تساوي 0.000025%
    طيب افرض ان العرب جميعا (الحسابات الفردية) اجتمعوا لتحقيق نسبة 1% من مقدار السوق ، بالله عليك يا اخي هل الان تريد ان تقنعني ان عمالقة البنوك اجتمعوا لتحقيق خسارتي وانا ولا شيء في هذا السوق ؟؟

اوكيه .. قد يقول قائل ..
    ان هؤلاء العمالقة لا يستهدفون حسابك شخصيا ولكن يعرفون بالمجمل اين يقع معدل الستوب لوز لجميع الحسابات وعلى هذا الاساس سيعملون على ضرب الستوبات عند هذا المعدل

لنفرض ان هذا صحيحا (طيب صحيح ولا تزعل) هل عدم وضعك للستوب لوز سينقذك لانك لم تساهم في تحديد معدل الستوب لوز المستهدف ، ماهو غيرك بالملايين سيضع ستوب لوز وستعرف البنوك اين يقع معدل الستوب لوز وفعلا استطاعت البنوك ان تصل الى معدل ضرب الستوبات وبقيت انت من غير ضرب ستوب لوز .. عفاركم عليك ، هل ستصبر حتى تحقيق خسارة 200 نقطة 300 نقطة 1000 نقطة فقط لانك مصمم على انك لا تريد تعرف البنوك متى ستخرج

ودمتم .. وكل عام وانتم بصحة وسلامة

الصورة الرمزية وحداني
    وحداني غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ارى ان يكون وقف الخسارة لديك يكون معتمدا على كسر نقطة ما او ان مؤشر ما مثل الماكد أن يعطيك اشارة مخالفة لدخولك

اما بالنسبة لتحديد وقف الخسارة اعتمادا على نقاط معينة مثل عشرين او ثلاثين او غيرها فأعتقد انها غير منطقية وغالبا ما يكون ضررها اكثر من نفعها

ياربي ، إزاي اصلا الحاجه ده بتتناقش ، احنا بنقنع مين بـ إيه يا ناس ما ينفعش من غير استوب لوز اقسم بالله لما كنت جديد في السوق جاء لي مارجن كول 3 مرات انتم بتكلموا ازاي بس كل ده عشان كنت مقتنع ، إيه استوب لوز ده السوق بيتحرك بالعرض ، لغاية ما جربت بنفسي ازاي النار بتمسك فيك ، وإيدك تترعش ومش عارف تفكر ومش قادر ترفع رجلك من على الأرض مش قادر ترفع إيدك تشرب كوب ماء ، ازاي بتفضل سهران قدام الشاشة في الجلسة الاسيويه والسوق يعتبر اصلا قافل كل ده عشان منتظر السعر يرتد بعد ما كان طلع 200 ولا 400 نقطه في يومين كل ده عشان مفيش استوب ، اكيد الناس اللي بتتناقش في ده بتيجي تبص على الشارت تلاقي السعر كان في رقم وفي نفس الاسبوع رجع لنفس الرقم ، ده الاوقات اللي السوق هادئ فيها يا جماعة من غير استوب لوز ، ده لعبة روليت مش اكتر ولا اقل IT'S MIN SUM GAME لازم حد يخرج ما تديش فرص للفوركس انه يبلعك، احنا مش قده ، وبعدين فعلا الكلام ده حقيقي بس الناس فاهمه انه بيشتري قواعد البيانات من شركات السمسره عشان يعرف الاستوبات فين وتضرب الحقيقيه مش كده الموضوع انه معروف بالحسابات الفنيه انه ده منطقه دعم قوية مثلا ، ترند صاعد فيبو إي حاجه المهم هنا في دعم وغالباً ناس كتيره هتشتري هنا وناس اشتريت املها الأخير هو الإتجاه الصاعد ده مثلا ، ففي حد كبير ، وإقصد حد يعني حد زي مجموعه بنوك مثلا سيتي كورب بنوك BNB PARAIBS وبرده مش كبار اوي ، بنوك مركزيه تقوم تتوقع انه الخط ده هيكسر ويبدأ يبيع عليه والاستوب يضرب لكن لو حد قاصد ، تخيل نفسك مكان المسئول في المحفظه ده ، او البنك ده هتضحي بربع تريلون دولار عشان تضرب استوب حد ، وممكن ما تضربش تقوم تخسر انت البنك هيعمل فيك ايه ، هيقلعك هدومك ، تخيل بس قبل ما نكلم مش عارف ازاي ده بيتناقش اصلا

الصورة الرمزية ashnou
    ashnou غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا من راى الشخصى الستوب لوز لازم تستخدمة فى حالات و لا يجب ان تستخدمة فى حالات اخرى
    و طبعا هتخرج بنفسك
    و من الحالات التى يجب فيها استعمال الستوب لوز خشية انقطاع التيار الكهربائى , انقطاع الانترنت ,عمل اوردر و تريد ان تنام و انت مطمئن , غير متفرغ لمتابعة التشارت و عملياتك القائمة
    اما عن الحالة التى لا يجب فيها استعمال الستوب لوز تمكنك التام من التحليل الفنى و الاساسى بحيث تعلم جيدا ان اتجاه السعر عكس الاورد هو مرحلة مؤقتة و سوف يرتد السعر و تكون متفرغا متابعا للتشارت حتى اذا جاءت الرياح بما لا تشتهى السفن يمكنك الخروج من الصفقة باقفالها يدويا . هذا و بالاضافة يجب ان يكون رصيدك كافيا لعدم استخدام الستوب لوز فلا ينصح بعدم استخدام الستوب لوز للحسابات الصغيرة .
    و الله اعلم .
    آخر تعديل بواسطة ashnou ، 29-12-2006 الساعة 09:25 PM

الصورة الرمزية الجبرتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القرصان مشاهدة المشاركة
    عزيزي الجبرتي اولا حياك الله بيننا

ثانيا اتمنى من كبار المضاربين المشاركة

ما اعرفه ...

فعلا اي مبتدئ يدخل على منتديات للفوركس يتلخبط لانه مليان بناس توها في الفوركس ويحاولوا يفرضوا على الاخرين نظريات غريبة عجيبة مثل عدم استخدام الستوب لوز والهيدج ويدافعوا عنها بقوة وبإستماتة وكلها كم يوم او شهر تلاقيهم فص ملح وذاب.

وعن نفسي انا مستغرب كيف هؤلاء تصرفوا في اي ترند صاعد او هابط بمئات النقاط ؟؟

اما عن الستوب لوز يكشفك للآخرين ... نعم هو يكشفك للآخرين ولكن ...

عزيزي .. الفوركس يحركه كبار البنوك العالمية والمؤسسات المالية وهم من يتناطحون بين العملات اما نحن فنسبح وسط هذه المعمعة .. قمت بعملية حسابية حتى اعرف كم تساوي محفظة قيمتها نصف مليون دولار بالنسبة لهذا السوق .. هل تعرف كم تساوي..
    تساوي 0.000025%
    طيب افرض ان العرب جميعا (الحسابات الفردية) اجتمعوا لتحقيق نسبة 1% من مقدار السوق ، بالله عليك يا اخي هل الان تريد ان تقنعني ان عمالقة البنوك اجتمعوا لتحقيق خسارتي وانا ولا شيء في هذا السوق ؟؟

اوكيه .. قد يقول قائل ..
    ان هؤلاء العمالقة لا يستهدفون حسابك شخصيا ولكن يعرفون بالمجمل اين يقع معدل الستوب لوز لجميع الحسابات وعلى هذا الاساس سيعملون على ضرب الستوبات عند هذا المعدل

لنفرض ان هذا صحيحا (طيب صحيح ولا تزعل) هل عدم وضعك للستوب لوز سينقذك لانك لم تساهم في تحديد معدل الستوب لوز المستهدف ، ماهو غيرك بالملايين سيضع ستوب لوز وستعرف البنوك اين يقع معدل الستوب لوز وفعلا استطاعت البنوك ان تصل الى معدل ضرب الستوبات وبقيت انت من غير ضرب ستوب لوز .. عفاركم عليك ، هل ستصبر حتى تحقيق خسارة 200 نقطة 300 نقطة 1000 نقطة فقط لانك مصمم على انك لا تريد تعرف البنوك متى ستخرج

ودمتم .. وكل عام وانتم بصحة وسلامة
    هههههههههه
    يا قرصان والله كلامك لذيذ وواقعي .. و 1000 شكر .. وانت كمان
    عفارم عليك

الصورة الرمزية الجبرتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة portfolio manager مشاهدة المشاركة
    ياربي ، إزاي اصلا الحاجه ده بتتناقش ، احنا بنقنع مين بـ إيه يا ناس ما ينفعش من غير استوب لوز اقسم بالله لما كنت جديد في السوق جاء لي مارجن كول 3 مرات انتم بتكلموا ازاي بس كل ده عشان كنت مقتنع ، إيه استوب لوز ده السوق بيتحرك بالعرض ، لغاية ما جربت بنفسي ازاي النار بتمسك فيك ، وإيدك تترعش ومش عارف تفكر ومش قادر ترفع رجلك من على الأرض مش قادر ترفع إيدك تشرب كوب ماء ، ازاي بتفضل سهران قدام الشاشة في الجلسة الاسيويه والسوق يعتبر اصلا قافل كل ده عشان منتظر السعر يرتد بعد ما كان طلع 200 ولا 400 نقطه في يومين كل ده عشان مفيش استوب ، اكيد الناس اللي بتتناقش في ده بتيجي تبص على الشارت تلاقي السعر كان في رقم وفي نفس الاسبوع رجع لنفس الرقم ، ده الاوقات اللي السوق هادئ فيها يا جماعة من غير استوب لوز ، ده لعبة روليت مش اكتر ولا اقل IT'S MIN SUM GAME لازم حد يخرج ما تديش فرص للفوركس انه يبلعك، احنا مش قده ، وبعدين فعلا الكلام ده حقيقي بس الناس فاهمه انه بيشتري قواعد البيانات من شركات السمسره عشان يعرف الاستوبات فين وتضرب الحقيقيه مش كده الموضوع انه معروف بالحسابات الفنيه انه ده منطقه دعم قوية مثلا ، ترند صاعد فيبو إي حاجه المهم هنا في دعم وغالباً ناس كتيره هتشتري هنا وناس اشتريت املها الأخير هو الإتجاه الصاعد ده مثلا ، ففي حد كبير ، وإقصد حد يعني حد زي مجموعه بنوك مثلا سيتي كورب بنوك BNB PARAIBS وبرده مش كبار اوي ، بنوك مركزيه تقوم تتوقع انه الخط ده هيكسر ويبدأ يبيع عليه والاستوب يضرب لكن لو حد قاصد ، تخيل نفسك مكان المسئول في المحفظه ده ، او البنك ده هتضحي بربع تريلون دولار عشان تضرب استوب حد ، وممكن ما تضربش تقوم تخسر انت البنك هيعمل فيك ايه ، هيقلعك هدومك ، تخيل بس قبل ما نكلم مش عارف ازاي ده بيتناقش اصلا
    خلاص يا عم .. من اليوم ورايح مفيش حد فينا حيفتح عملية إلا وهو عملها 20 استوب .. كل ده علشان خاطرك انته .. بس انته متزعلش .. هههههه
    ألف شكر وعرفان على الكلام الجميل ده لك يا portfolio manager

الصورة الرمزية الجبرتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashnou مشاهدة المشاركة
    اما عن الحالة التى لا يجب فيها استعمال الستوب لوز تمكنك التام من التحليل الفنى و الاساسى بحيث تعلم جيدا ان اتجاه السعر عكس الاورد هو مرحلة مؤقتة و سوف يرتد السعر و تكون متفرغا متابعا للتشارت حتى اذا جاءت الرياح بما لا تشتهى السفن يمكنك الخروج من الصفقة باقفالها يدويا . هذا و بالاضافة يجب ان يكون رصيدك كافيا لعدم استخدام الستوب لوز فلا ينصح بعدم استخدام الستوب لوز للحسابات الصغيرة .
    و الله اعلم .
    والله يا استاذ ashnou الكلام هذا جميل .. وأنا معاك بس المشكلة أن السوق ماراح يمهلك لو كنت متأكد من تحليلك الفني والأساسي .. ويمكن يعكس عليك فجأة ويوديك في دهية .. أنا لي أحد الزملاء من أكابر المحللين الفنيين وهو معانا في هذا المنتدى ولكنه قلييييل المشاركة .. هذا يا سيدي حصل له مرة أنه كان داخل باكثر من 10% من رأس المال وعكس عليه الباوند أكثر من 100 نقطة قااااااب بسبب خبر سياسي جاء فجأة وكان هذا الشيئ أمام عينيه ولم يستطع فعل شي .. وبعدها تلخبط الرجال وضاعت عليه الأمور وخسر 80% من رأس المال علما بأن الرجل كان يدير وقتها مافوق المليون دولار..
    فما رأيك الآن؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجبرتي مشاهدة المشاركة
    والله يا استاذ ashnou الكلام هذا جميل .. وأنا معاك بس المشكلة أن السوق ماراح يمهلك لو كنت متأكد من تحليلك الفني والأساسي .. ويمكن يعكس عليك فجأة ويوديك في دهية .. أنا لي أحد الزملاء من أكابر المحللين الفنيين وهو معانا في هذا المنتدى ولكنه قلييييل المشاركة .. هذا يا سيدي حصل له مرة أنه كان داخل باكثر من 10% من رأس المال وعكس عليه الباوند أكثر من 100 نقطة قااااااب بسبب خبر سياسي جاء فجأة وكان هذا الشيئ أمام عينيه ولم يستطع فعل شي .. وبعدها تلخبط الرجال وضاعت عليه الأمور وخسر 80% من رأس المال علما بأن الرجل كان يدير وقتها مافوق المليون دولار..

فما رأيك الآن؟؟
    شفت بقى انا اقصد ايه هو ده كلامي وتخيل ده فوق المليون دولار تخيل بقى نفسك مدير محافظ مثلا في بنك او في واحده من المحافظ الكبيره ، ما دول ناس زينا برده واللهي وممكن نلاقي منهم درس في نفس الاماكن اللي درسنا فيها ، وبيفكروا بتفكير زينا برده لكن معاهم ادوات احسن شويتين تلاته ، تخيل بقى واحد يقعد يهرج ويلعب وفجأة ملكة انجلترا ماتت هههههه ولا برنانكي قال الدولار سخن اليومين دول تخيل الراجل ده هيقول ايه للأداره ما هي مش فلوس اهله يعني ، هيعملوه ايه معاه ، انا شفت بعيني ولو كان في السوق المصري (اسهم طبعا) ناس بتقلع هدومها بجد عشان فكر بالطريقه ده ومقدمش اسباب مقنعه لحاجه هو عملها .. وده في مصر وبورصه اسهم تخيل هنا بقى ، ده كلام فارغ واللهي اللي عايز يلعب من غير استوب لوز هو حر واحنا خسراننين ايه يعني انا قلت كده في الاول يعني انتم مالكم انتم عايزين احط استوب لوز عشان خاطر انتم خسرتوا قبل كده ومضايقين لما انا بكسب من غيرها على فكره انا اول ما بدات عملت 500 % في اسبوعين وبعدين مارجن كول بقيت 40 دولار ولا حاجه كده ، عملت ايداع في اسبوع عملت 120 % بعدين مارجن كول ، بعد كده الهبل مسك في اضربت مارجن كول من غير ما اعمل اي حاجه اللي عايز يتنصح يتنصح واللي مش عايز يشرب من الفوركس ، شكرا واسف للاطاله

الصورة الرمزية trender
    trender غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اليومين دول فاضي... عزابي-نعمة كبيرة الحمدلله- عيد وكريسماس يعني مفيش سوق ولا اي حاجة...فقاعدلكو في المنتدى...
    بالنسبة للستوبات نعم في الاسهم الامريكية وكل اسهم العالم يعرف ال insiders مواقع الستوبات فممكن تنضرب...لكن الفوريكس سوق غير مركزي...بعدين عجبني كلام p.manager لمن قال مين حيخسر مليارات عشان يضرب ستوبات...
    صناع السوق يبحثون عن السيولة... ويتوقعون في هذه اللحظة ان عروض بيع اليورو تتراكم على 1.3200 وعروض بيع الدولار ين على ال119 وهكذا يسحبون السعر لهذه المناطق وستوبات الناس بتنضرب كرد فعل لهذا الامر...
    لكن لا احد يعرف اين تقع نقاط الستوبات...
    بعدين ما عندي معلومة مؤكدة عن حجم سيولة الافراد في الفوريكس بس اتوقع انها قليلة جدا جدا مقارنة بحجم السوق الى درجة تجعل من غير المجدي التفكير اصلا بهم...

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة