النتائج 1 إلى 9 من 9
    الصورة الرمزية hazem321
    hazem321 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

01 اعانات البطالة unemployment insurance claims

اعانات البطالة unemployment insurance claims

لو فعلا عازين نتوقع ايه هي نتائج تقرير حالة التوظف employment situation report قبل ما يظهر يبقي كدة بنتكلم عن نتائج تقرير اعنات البطالة unemployment insurance claims و دة بيطلع مرة اسبوعيا يعني بيطلع اربع تقريرات قبل https://forum.arabictrader.com/t239279.html#post3078379 واحد منهم قبله بيوم و ممكن نتوقع النتائج بعمل متوسط متحرح بسيط لاربعة اسابيع ف اذا ظهر لنا اتجاه صعود اعانات البطالة ف هذا يدل علي ضعف سوق العمل و ينبئ بتائج سيئة في https://forum.arabictrader.com/t239279.html#post3078379 و طبعا العكس صحيح
    تعريف سريع :-
    تقرير اعانات البطالة هو مجموع العمال اللي اتسرحوا خلال الاسبوع و ملوا اوراق اعانات البطالة للحصول علي تامين من الحكومة وطبعا بيكون في قوانن لملئ التامين و القوانين دي بتشيل التذبذب الزائد اللي ممكن ينتج عن الاعمال الموسمية و عمل الطلاب الصيفي
    تاثيره:-
    دة ممكن يكون اول مؤشر يقولك ان ف حاجة غلط في سوق العمالة و ينبئ ببداية دورة انكماشية (مرحلة من مراحل الدورات https://forum.arabictrader.com/t239243.html ) و دي ايه اللي بيحصل فيها اولا:- ناس كتير بتخسر الشغل بتاعها و طبعا الناس العواطلية دول مش معاهم فلوس يصرفو دة غير ان حتي الناس اللي شغالة هتبتدي تحوش عشان خايفين يترفدوا هما كمان وبما ان مفيش طلب فشركات مبيعات التجزئة هتقلل مخزونها و المنتج هقلل انتاجه و لما يقلل انتاجة مش هيحتاج عمالة فهيسرح عمالة اكتر و هكذا (لما تيجي تفكر اقتصاديا خلي الدائرة في دماغك)
    المعاد:-
    كل خميس الساعة 3:30 م بتوقيت القاهرة وفي خميس منهم قبل الجمعة بتاعة https://forum.arabictrader.com/t239279.html#post3078379
    التاثير:-
    قوي
    ارتفاع اعانات البطالة دة معناه تسريح عمال كتير من شغلهم و دة يدل علي ضعف الاقتصاد و ضعف الدولار و العكس طبعا

الصورة الرمزية hema007
    hema007 غير متواجد حالياً متداول متميز / مشرف سابق

أهلاً أستاذ حازم

أية الحلاوة و الجمال دة يا باشا

تقرير جامد و فعلاً خبر إعانات البطالة من الأخبار القوية اللي لازم الواحد يخالي باله منها

لأن نقدر نستفيد منها بشكل كويس

إستمر يا باشا في طرح تقاريرك المفيدة ( بما أن ذكرت الفايدة ماتنساش موضوع حلو عن أخبار الفائدة أقوى الأخبار ) .

تسلم أيدك مرة تانية يا باشا .

بالتوفيق
    توقيع العضو
    محلل فني محترف بأسواق المال
    خبرة أكثر من 7 سنوات , مختص بمدرسة العرض و الطلب / وايكوف / VSA

الصورة الرمزية hazem321

حبيبي الف شكر يا باشا و الله مشجعني و عنية الاتنين هعمل موضوع عن الفائدة بس اول ما اجمع معلومات تطلع موضوع مفصل

الصورة الرمزية hazem321

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema007 مشاهدة المشاركة
    أهلاً أستاذ حازم

أية الحلاوة و الجمال دة يا باشا

تقرير جامد و فعلاً خبر إعانات البطالة من الأخبار القوية اللي لازم الواحد يخالي باله منها

لأن نقدر نستفيد منها بشكل كويس

إستمر يا باشا في طرح تقاريرك المفيدة ( بما أن ذكرت الفايدة ماتنساش موضوع حلو عن أخبار الفائدة أقوى الأخبار ) .

تسلم أيدك مرة تانية يا باشا .

بالتوفيق
    تمام جدا بس موضوع الفائدة دة عايز شرح مطول لعدة من المؤشرات عشان كدة كنت عايز ااجله لاخر السلسلة حتي تكتمل رؤية اقتصادية كامله بس لو عايز اختصار للي ممكن يحصل في موضوع الفائدة مع تباطؤ نمو الGDP و استكمال ارتفاعات الCPI مع ارتفاع الTNX$ و سلبية ال consumer confidence مع هبوط الUS inventory changes و بطئ نمو ال retail sales و كسر الus construction spending للمتوسط مع مراعاة تعديل ال housing bubble المؤشرات مجمعة في وجهة نظري تؤدي الي رفع الفائدة و لاكن بسبب التضخم و دة ضعف في القدرة الشرائية للعملة وليس قوة خصوصا لوصول ال S&P 500 لمستويات 2008 و كسرها و دي كانت النهاية بتاعة الkondratieff رقم 6 اللي ابتدت مع 2009 2010 و الدورة دي مدتها حوالي 54 سنة (54kondratieff cycle)

الصورة الرمزية hatem_abdo
    hatem_abdo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي ما تأثير الخبر علي العملة وكيف اعرف مواقيت الخبر ؟

الصورة الرمزية hazem321

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem_abdo مشاهدة المشاركة
    اخي ما تأثير الخبر علي العملة وكيف اعرف مواقيت الخبر ؟
    تاثير علي العملة ٌٌقوته تعتمد علي موقع الاقتصاد من الدورة الاقتصادية ففي القمة احتمال وجود ضعف في سوق العمالة لزيادة اسعار الانتاج فهو في هذه الحالة مؤشر قيادي اما في نصف حركة الاصلاح الاقتصادي فيعتبر مؤكد لنمو الاقتصاد ازا استمرت الانخفاضات في اعانات البطالة و مواعيد المؤشرات يمكن معرفها من عدة مواقع منها المتداول العربي

https://www.arabictrader.com/ar/economic-calendar

الصورة الرمزية hema007
    hema007 غير متواجد حالياً متداول متميز / مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem321 مشاهدة المشاركة
    تمام جدا بس موضوع الفائدة دة عايز شرح مطول لعدة من المؤشرات عشان كدة كنت عايز ااجله لاخر السلسلة حتي تكتمل رؤية اقتصادية كامله بس لو عايز اختصار للي ممكن يحصل في موضوع الفائدة مع تباطؤ نمو الGDP و استكمال ارتفاعات الCPI مع ارتفاع الTNX$ و سلبية ال consumer confidence مع هبوط الUS inventory changes و بطئ نمو ال retail sales و كسر الus construction spending للمتوسط مع مراعاة تعديل ال housing bubble المؤشرات مجمعة في وجهة نظري تؤدي الي رفع الفائدة و لاكن بسبب التضخم و دة ضعف في القدرة الشرائية للعملة وليس قوة خصوصا لوصول ال S&P 500 لمستويات 2008 و كسرها و دي كانت النهاية بتاعة الkondratieff رقم 6 اللي ابتدت مع 2009 2010 و الدورة دي مدتها حوالي 54 سنة (54kondratieff cycle)
    تمام يا باشا

الموضوع طلع كبير أوي في الشرح

خد وقتك يا باشا , أنا كان هدفي الناس يبقى عندها توعية لأن أحتمال رفع الفائدة للدولار الأمريكي

كبير فعلشان بس الناس تاخد حذرها مش أكتر لأن في ناس بتتداول بدون علم بأهمية الخبر أو النظر له

و كانه خبر عادي .

بالتوفيق إن شاء الله .
    توقيع العضو
    محلل فني محترف بأسواق المال
    خبرة أكثر من 7 سنوات , مختص بمدرسة العرض و الطلب / وايكوف / VSA

الصورة الرمزية Ahmedz
    Ahmedz غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

موضوع رائع ، اشكرك على هذا الكم من المعلومات المهمة

الصورة الرمزية hazem321

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmedz مشاهدة المشاركة
    موضوع رائع ، اشكرك على هذا الكم من المعلومات المهمة