النتائج 1 إلى 3 من 3
    الصورة الرمزية portfolio manager
    portfolio manager غير متواجد حالياً موقوف

افتراضي نعم ونعم للدخول ولكن

يا جماعه لما الناس خايفه انها تلعب مع التذبذب الجميل ده ، امال هي اسمها مضاربه ليه عايزين التريده تكون بسيطه وسهله على كام يوم لا طبعا ده سوق عنيف لازم ننتظر منه مكاسب بالشكل ده ولا احنا فالحين بس نخسر بعنف اينعم انا خسرت لكن لاني اخطأت وطمعت بس لازم نشتغل في الوقت ده ، ولكن لازم نشتغل باداره مال مدروسه بالذات في التوقيت ده السوق هيكون عنيف فا احنا نعمل ايه نشتغل براس مال ما يخرجناش من السوق بمعنى وانا باخد القرار عارف فين الاستوب او الهيدج بتاعي قبل ما اشتري او ابيع مش اسيبها للظروف ، ارجوكم طبقوا الاستراتيجه بتاعتي بتاعة السلم والثعبان واللهي هتحسوا براحه نفسيه جدا وانت بتحط ا لاستوب ولو الاستوب اضرب مش هتقلق لانك عارف انك رايح فين وجاي منين انا هحطها تاني ارجوكم طبقوها واشتغلوا في الوقت ده ، اشتغلوا ما تخفوش ما ينفعش نبقى خرفان في الوقت ده بالذات ، ولكن خدوا بالكم لحسن نبقى خنازير ، سلامي للجميع ، وياريت اللي شغال بالاستراتيجه ده او ناوي يطبقها يقول ، واللي مش فاهمها يقولي وانا تحت امره يكلمني على الميل بتاعي بس ارجوكم بلاش حكايه المارجن كول ده ، وبلاش الخوف ، ارجوكم سلامي للجميع
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية FX5
    FX5
    FX5 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Lightbulb رد: نعم ونعم للدخول ولكن

أتفق معك على أن السوق في هذه الفترة مثير ويحتوي على فرص كبيرة، ولكن يجب أخذ الحيطة والحذر، وعدم الدخول إلا بعد دراسة وافية مع تحديد دقيق لنقطة الدخول وكذلك للوقف.

بالنسبة لي وجدت أن الدخول على النقاط القوية على فريم 4 ساعات تعطي نتائج رائعة وغالباً ما يتحقق الهدف خلال فترة وجيزة، كما أن اليورو والباوند في هذه الفترة يلتزمان بقواعد التحليل الفني إلى حد كبير.

نصيحتي للجميع ادخل فقط على النقاط القوية، ولا تتعجل وتتدخل السوق بأوامر ماركت، فإما أن تضع أوامر مسبقة Pending ، أو تنتظر حتى يصل السعر إلى النقطة التي حددتها، ولكن هنا يجب أن تكون متنبهاً ويقظاً لكي تقتنص الفرصة، لأنه عادة ما يتحرك السعر بسرعة عند المرور بهذه النقاط وتضيع الفرصة.

النصيحة الأخيرة والتي يعرفها الجميع هي الستوب، ضع أمر الوقف عند النقطة التي تعتقد أنه إذا وصل السعر عندها يصبح السيناريو الذي توقعته غير صحيح، ولا تحزن أبداً إن عاد السعر بعد تفعيل الوقف، لأنه غالباً ما يكون ذلك لعوامل خارجة عن امكانية التوقع كخبر مفاجئ مثلاً.

برأيي أن النجاح على المدى الطويل في هذا السوق يكمن في حل معادلة اختيار نقطة الدخول مع تحديد وقف صغير، الذي يستطيع أن يحل هذه المعادلة سيوفق باذن الله في تجارته.

تمنياتي للجميع بالتوفيق..

الصورة الرمزية portfolio manager
    portfolio manager غير متواجد حالياً موقوف

افتراضي رد: نعم ونعم للدخول ولكن

وهو ده المقصود ، بالظبط كده، فعلا انا بدات الاحظ احترام للتحليل الفني ، لان الاخبار الفتره الاخيره بدأ يبقى فيها تناقض وشد وجذب اخرها يوم الجمعه خبر يودي وخبر يجيب ، عاده في الحالات اللي زي ده ، لم التحليل الاساسي بيكون فيه تناقض عاده المضاربين بينظروا للتحليل الفني بالتزام اكتر، ده اللي اتعلمته وعرفته قبل كده . ربنا يوفق الجميع
    آخر تعديل بواسطة portfolio manager ، 10-12-2006 الساعة 05:54 PM