النتائج 1 إلى 9 من 9
    الصورة الرمزية sameer dourra
    sameer dourra غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي الهيدج وفوائده: لمحة سريعة

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعدما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس.

ومن استخداماته العديدة نذكر:

1- البعض يستخدمه بدل الاستوب لوس .
    بمعنى لو دخل احد المتداولين شراء مثلاً ، وبدل ان يضع الاستوب على النقطة التي يعتقد انها ستعكس الاتجاه بعكس صفقته ، يضع الهيدح بدلاً منها .
    بالتالي بدل ان يضرب الاستوب يدخل يصفقة اخرى قد تعوض خسارة الاولى ويصل لنقطة التعادل .
    طبعاً هذا يحتاج خبرة ان يكون تلك النقطة التي وضع بها امر الهيدج المعاكس ستدفع لتغيير الاتجاه و الا تورط هنا بصفقتين معاكستين و ادى لتشتيته .

2- الاستخدام الثاني لموازنة وضع الحساب .
    فمثلاً إن كان المتداول لديه صفقة او اثنين او ثلاثة عقود شراء خاسرة ، و يريد وقف التداول ووقف تدهور الحساب ، هنا يفتح هيدج بيع بنفس عدد عقود الشراء (3) وبتالي يتوقف نزيف الحساب مهما كانت الحركة بأي اتجاه لحين ايداع جديد او فك الهيدج .

يذكر أنه يفضل استخدام الهيدج للمحترفين وليس للمبتدئين ، فان لم نجيد استخدامه بشكل صحيح سبب خسارات بدل اداة لربح لصاحبه.

الصورة الرمزية هلا محمد
    هلا محمد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer dourra مشاهدة المشاركة
    الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعدما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس.

ومن استخداماته العديدة نذكر:

1- البعض يستخدمه بدل الاستوب لوس .
    بمعنى لو دخل احد المتداولين شراء مثلاً ، وبدل ان يضع الاستوب على النقطة التي يعتقد انها ستعكس الاتجاه بعكس صفقته ، يضع الهيدح بدلاً منها .
    بالتالي بدل ان يضرب الاستوب يدخل يصفقة اخرى قد تعوض خسارة الاولى ويصل لنقطة التعادل .
    طبعاً هذا يحتاج خبرة ان يكون تلك النقطة التي وضع بها امر الهيدج المعاكس ستدفع لتغيير الاتجاه و الا تورط هنا بصفقتين معاكستين و ادى لتشتيته .

2- الاستخدام الثاني لموازنة وضع الحساب .
    فمثلاً إن كان المتداول لديه صفقة او اثنين او ثلاثة عقود شراء خاسرة ، و يريد وقف التداول ووقف تدهور الحساب ، هنا يفتح هيدج بيع بنفس عدد عقود الشراء (3) وبتالي يتوقف نزيف الحساب مهما كانت الحركة بأي اتجاه لحين ايداع جديد او فك الهيدج .

يذكر أنه يفضل استخدام الهيدج للمحترفين وليس للمبتدئين ، فان لم نجيد استخدامه بشكل صحيح سبب خسارات بدل اداة لربح لصاحبه.
    شكرا على هذا الموضوع , تحديدا ان استخدامات الهيدج حساسة للمبتدئين وضرورية جدا ومفيدة لمن يعرف استخدامها

الصورة الرمزية مضر سعيد
    مضر سعيد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مشكور على الموضوع والشرح المبسط سيد سامر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هلا محمد مشاهدة المشاركة
    شكرا على هذا الموضوع , تحديدا ان استخدامات الهيدج حساسة للمبتدئين وضرورية جدا ومفيدة لمن يعرف استخدامها
    أهلا أهلا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مضر سعيد مشاهدة المشاركة
    مشكور على الموضوع والشرح المبسط سيد سامر
    المتابع الدائم و اللطيف الأخ مضر .. محبتي لك

الصورة الرمزية iyad_abed
    iyad_abed غير متواجد حالياً عضو نشيط

بسم الله الرحمن الرحيم

مثال بسيط من عدة امثلة لكن حاليا هلمثال وان شاء الله ان قدرت اعطي باقي الامثلة رح انزلها ان شاء الله

نفترض عنا اتجاه هابط رسمنا الفايبو وبنستنى السعر عن نسبة خمسين كرمال ان نحنا في الاتجاه الهابط للبيع بيكوز ترند از يو فريند والعملة بتصحح خمسين بالمية غالبا على اليورو لكن الباوند لعند واحد وستين ويطال الستة وسبعين اوكي بعناهم من مستويات الخمسين والواحد وستين واكتشفنا ان السعر طار وتعدى مثلا المية وعمل اختبار وعايز يصعد هون بشتري بهدف المائة وواحد وستون لانه احتمال كبير ارتداده من هناك وممكن يكون شراء مضاعف وبغلق الشرا عند 161 وببرد بيع وادا كان تأكد الهبوط بشمعة عاكسة وجاءت كمان شمعة تأكيدية للبيع ممكن تدخل كمان بيع وتضاعف ودي لزيادة ارباح

لهيدج ممكن استخدامه لكل الاستراتيجيات انا مابستغني عنه نهائي

خصوصا مع الباوند
    ممكن عند الافتتاح اليومي اشتري وابيع بنفس الوقت هدف عشر نقاط
    ممكن بأي استراتيجية نقطة معينة تشتري وتبيع منها

ان شاء الله رح انزل امثلة سابقة عملتها بحسابي بوقت تاني
    او امثلة لاستراتيجيات كيف ممكن ادارة عمليات الهيدج

ملاحظة ممكن يكون عندك هاي وانت بايع من الهاي حط امر شراء اعلى الهاي خمس نقاط مثلا بهدف 20 فالمية من الحركة اللي كانت
    لان السعر ادا صعد هاي النسبة برجع يختبر بكون ربحت 20 فالمية من الاختراق ولما يرجع يعمل اختبار فيك تطلع من عند الهاي بخسارة صغيرة
    ولما يأكد الاختراق بتدخل شراء وادا ثبت انه دايفرجنس بتدخل بيع

اي توضيح انا جاهز ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iyad_abed مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

مثال بسيط من عدة امثلة لكن حاليا هلمثال وان شاء الله ان قدرت اعطي باقي الامثلة رح انزلها ان شاء الله

نفترض عنا اتجاه هابط رسمنا الفايبو وبنستنى السعر عن نسبة خمسين كرمال ان نحنا في الاتجاه الهابط للبيع بيكوز ترند از يو فريند والعملة بتصحح خمسين بالمية غالبا على اليورو لكن الباوند لعند واحد وستين ويطال الستة وسبعين اوكي بعناهم من مستويات الخمسين والواحد وستين واكتشفنا ان السعر طار وتعدى مثلا المية وعمل اختبار وعايز يصعد هون بشتري بهدف المائة وواحد وستون لانه احتمال كبير ارتداده من هناك وممكن يكون شراء مضاعف وبغلق الشرا عند 161 وببرد بيع وادا كان تأكد الهبوط بشمعة عاكسة وجاءت كمان شمعة تأكيدية للبيع ممكن تدخل كمان بيع وتضاعف ودي لزيادة ارباح

لهيدج ممكن استخدامه لكل الاستراتيجيات انا مابستغني عنه نهائي

خصوصا مع الباوند
    ممكن عند الافتتاح اليومي اشتري وابيع بنفس الوقت هدف عشر نقاط
    ممكن بأي استراتيجية نقطة معينة تشتري وتبيع منها

ان شاء الله رح انزل امثلة سابقة عملتها بحسابي بوقت تاني
    او امثلة لاستراتيجيات كيف ممكن ادارة عمليات الهيدج

ملاحظة ممكن يكون عندك هاي وانت بايع من الهاي حط امر شراء اعلى الهاي خمس نقاط مثلا بهدف 20 فالمية من الحركة اللي كانت
    لان السعر ادا صعد هاي النسبة برجع يختبر بكون ربحت 20 فالمية من الاختراق ولما يرجع يعمل اختبار فيك تطلع من عند الهاي بخسارة صغيرة
    ولما يأكد الاختراق بتدخل شراء وادا ثبت انه دايفرجنس بتدخل بيع

اي توضيح انا جاهز ان شاء الله
    بانتظار الأمثلة يا غالي .. تسلم إيدك

الصورة الرمزية okitrinaw
    okitrinaw غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكراا على الموضوع، لكن من الضروري أخذ قيمة المحفظة للتداول بالهيدج
    يجب أن تعرف كم ستتحمل المحفظة من مضاعفات خصوصا في حالات التذبذب
    تحياتي

الصورة الرمزية amro10
    amro10 غير متواجد حالياً عضو نشيط

مشكور يااغالى

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17