النتائج 1 إلى 11 من 11
    الصورة الرمزية hema007
    hema007 غير متواجد حالياً متداول متميز / مشرف سابق

افتراضي لماذا المتداولون العرب الخاسرون أكثر بكثير من الرابحون ؟!

لماذا العرب يخسروا ؟!

لماذا لا يستطيعوا الربح بشكل جيد و لماذا نسبة الخسارة أكبر من الربح ؟!

لماذا المتاجرون العرب يخسروا حساباتهم بشكل سريع وقليل فقط من يستطيع

الحفاظ على حسابه ؟!

لماذا دائماً نبحث عن إستراتيجيات تعطينا ربح لا يقل عن 100 نقطة و بها مؤشرات و تقاطعات ؟!

لماذا ؟!

لماذا ندخل عكس الإتجاه ؟!

لماذا نتاجر وقت الأخبار ؟!

لماذا لا نتعلم بالقدر الكافي و مع ذلك نفتح حسابات بالاف الدولارات ؟!

لماذا و لماذا و لماذا و لماذا ؟!

ماله الكلاسيكي ؟!

لماذا لا نقوم بإدارة رأس مال جيدة للحفاظ على الحساب ؟!

لماذا التسرع و عدم الصبر لإكتساب خبرة كافية تمكننا من الصمود في وجه هذا السوق الذي لا يرحم أحد ؟

ببساطة لأننا عارفين الفوركس غلط ... دة صحيح !

معظم اللي بيخسروا تلاقيهم أما بيعتمدوا على توصيات أو جربوا إستراتيجية لفترة غير كافية ,

فترة جيدة للزوج أو لعملة معينة لقوها كويسة و قالك بس أنا أكتشفت السر أنا أقدر اتاجر و أكسب بقى و أهيص و أعمل البدع

و غير كدة تجدهم يتبعوا إستراتيجيات تعتمد على المؤشرات تقاطع لفوق شراء و تقاطع لأسفل بيع

و تلاقي الإعتماد الرئيسي على المؤشرات فقط في حين أنه معروف أن المؤشرات تتبع السعر و ليس العكس

و المؤشرات بتخطأ أوقات كثيرة و رغم كدة هاتلاقي ألاف المؤشرات و الناس عمالة تجرب تقاطعات

و تشبعات و تعتمد عليها في حين البنوك و المحترفون لا يعتمدمون إعتماد كلي و رئيسي على المؤشرات

بل يستخدموها لتقوية فرص و إضعاف الأخرى !

ضع نفسك مكان البنوك الكبرى و حاول تشوف صور لبعض التحليلات بتاعتهم , شوف هل بيتعمدوا

في الدخول على إكسبرت أو تقاطع مؤشر مثلا ؟!

الإعتماد الكلي على التوصيات من أخطر ما يمكن و ما شاء الله في ناس ما بتحرمش هههههههههههههه

بصراحة بضايق أوي لما بشوف الحاجات دي و ناس تحذر و تقول و صوتها يتنبح و في الأخر الناس

زي ما هي بتعمل اللي في دماغها و بتخسر .

لماذا دائماً بنبحث عن النقاط الكثيرة في حين أن النقاط القليلة إلى متوسطة جيدة للحفاظ على الحساب

ما دام أنت لست محترف و صاحب محفظة كبيرة .

الربح و عدد النقط الخرافية اللي الناس عمال تخترع علشان توصلها و هاتفضل 100 سنة كمان

تخترع و مش هاتوصلها علطول و مش هاتوصل للمليون دولار .

لية الناس اللي مش لها خبرة كويسة في الفوركس بتدخل تفتح حساب و تلاقيه بألاف الدولارات

و تدخل صفقات خاسرة و لما تلاقي الدنيا خربانة تيجي تقول " النجدة " ألحقوني " .... ألخ "

لية بنعمل في نفسنا كدة كعرب و لية دائماً مديين الفرصة للغير يلعبوا علينا صح و يكسبوا مننا بالنصب علينا !

الأخبار و تداول الناس الخطأ عليها فخ كبير يلعب عليه صناع السوق , تلاقي خبر نزل عن الدولار

أو عملة ما يقولك في تراجع و تلاقي المحترفون و الخبراء لا يتداولون و يراقبون السوق في حين أحنا

ندخل نحلل و نقول ألحق دي فرصة دخول , هناك مؤامرة بين دولة كذا و دولة كذا و يقعدوا يفتوا في كلام

و كلام مالهوش أي لازمة و تلاقي الخبر أتعمل عليه أخبار و حوارات و الحكاية أنتشرت و ناس تدخل

تحلل و تدي توصيات و تبيع و تشتري و فجأة المعظم يخسر في حين أن المحترفون و الخبراء يراقبون

السوق و يضحكون علينا و هم من يربح بالنهاية !

لية مانعملش زيهم و نصبر على إنتهاء الخبر و نرى تفاعل السوق معه و بعدها نعيد حساباتنا و نفكر

في البحث عن فرص الدخول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الدخول عكس السوق أو الإتجاه العام دي كمان مشكلة كبيرة , لية الناس عاشقة تدخل عكس الإتجاه ؟

كل دة بسبب الطمع و الجشع و حب المال , و المشكلة لما يخسر يقولك ياريتني ما دخلت عكس الترند

أو تلاقيه جاي بردوا يقول ألحقوني كيف أتصرف و ماذا أفعل حسابي في خطر !!

أسباب كتيرة أوي الواحد عارفها و يتجاهلها , لية , علشان حب الغنى السريع و الربح الكبير .

نفسي و الله مش ألاقي ناس تقول النجدة و ماذا أفعل و و و و .....

أهم حاجة الواحد يفهم السوق ماشي إزاي و بلاش يدخل عكس السوق و بلاش المؤشرات و الإعتماد

الرئيسي عليها و بلاش الخزعبلات بتاعت تحليل الكواكب و القمر و الشمس و النجوم ههههههههههه

بالعقل كدة هل البنوك و الشركات هاتروح تبص و تابع حركة الكواكب و تدخل على أساسها ؟!

طيب مال الكواكب بالفوركس , هل لها عملة مثلاً أو ليها حساب بالسوق يعني ؟

لية بندي الفرصة لغيرنا أنهم يضحكوا علينا و يتسغلونا أفضل إستغلال !

طبعاً في ناس هاتقولك يعني هو أنت مش خسرت , انت اللي بتكسب علطول و داخل شفقان علينا !!

أنا داخل أقول الكلمتين دول علشان أتخنقت من اللي باشوفه من نصب علينا و أحنا مش بنتعلم

و بنجري ورا إستراتيجيات و نعمل إكسبرت ليها علشان كسلانين نشغل دماغنا و نبص على السوق كويس

و علشان بنجري ورا بونص من شركات بتنصب علينا في الأخر و توهمنا بأسبريد ثابت في حين أن

السوق الحقيقي مافيهوش حاجة إسمه سبريد ثابت !!

أنا بخسر و دة طبيعي بس مش لدرجة أني أصفر الحساب و أرجع أعمل إيداع و بعدها بأسبوع ولا حاجة

أصفره تاني و هكذا ....

ياريت أي حد عنده كلمتين مفيدين يقولهم يمكن الكلام دة يفيد حد مع أني على اللي شايفه مش أعتقد

في حد هايستفاد أو يغير من نفسه .
    آخر تعديل بواسطة hema007 ، 28-12-2014 الساعة 08:30 PM
    توقيع العضو
    محلل فني محترف بأسواق المال
    خبرة أكثر من 7 سنوات , مختص بمدرسة العرض و الطلب / وايكوف / VSA

الصورة الرمزية EakaTrading
    EakaTrading غير متواجد حالياً عضو نشيط

باعتقادي اذا وجدت شركة تمام ورصيد لا يقل عن ٥٠٠٠ $ فانت في السليم غير كذا اشوفها صعبه
    والافضل رصيد ٥٠٠٠٠ $ وبنك محترم تحس انك داخل حوض السيوله وعاد انت وشطارتك في السوق
    وبالله التوفيق
    واقولها عن نفسي انا مشكلتنا البروكرات فقط لا غير

الصورة الرمزية mohamed salama 5
    mohamed salama 5 غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله

كفيت ووفيت يا اخ هيما والله انا معاك فى كل كلمة قلتها ومع وجود بعض مما ذكرت انا شخصيا ،

هى دى النفس البشرية تعشق المال والطمع والثراء السريع ، دائما الانسان يبحث عن السعادة والغالبية يراها فى المال ولكن فية فئة قليلة تعلم ان السعادة ليست بمال وحدة فتحمد الله وترضى على ما اتاها من رزق .

اما بالنسبة لتفوق الغرب عنا فى هذا المجال فهو بسبب واحد والكل يعرفه الا وهو ( العلم ) العلم الذى اخذوة بلماضى من اجدادنا وسلفنا الصالح عليهم رحمة الله ، اخذوا هذا العلم وعلموة لاجيالهم ومع البحث والتجريب والتطوير وصلوا الى عنان السماء ، كل انسان منا سوف يتعلم ان لم يتعلم بخسارة المال سوف يتعلم من تجاربة فى الحياة .

كل الحب والتقدير

الصورة الرمزية hema007

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abojassar مشاهدة المشاركة
    باعتقادي اذا وجدت شركة تمام ورصيد لا يقل عن ٥٠٠٠ $ فانت في السليم غير كذا اشوفها صعبه
    والافضل رصيد ٥٠٠٠٠ $ وبنك محترم تحس انك داخل حوض السيوله وعاد انت وشطارتك في السوق
    وبالله التوفيق
    واقولها عن نفسي انا مشكلتنا البروكرات فقط لا غير
    و الله ياريت لو المشكلة مشكلة بروكر فقط هاتبقى أسهل شيء و المبلغ بتاعك دة

تقدر تفتح بيه حساب في بنك عالمي يعني ولا خوف ولا شيء .

انا لسة اليومين اللي فاتوا شايف مشاكل كتيرة , ناس بتدخل عكس الترند بشكل كبير

و الصفقة بتعكس و خسرانين و مازالوا مستمرين و بيحاولوا يحصلوا على أي مساعدة

و ناس تانية داخلة بناء على توصيات من ناس مش تعرفها ولا تعرف أدائها و صفقاتهم خاسرة

و ناس ماتعرفش حاجة و فاتحين حسابات بألاف الدولارات و بيتاجروا و بيخسروا و عادي جداً !!

المشكلة قبل ما تبقى في البروكر المشكلة فينا كمتاجرين و اللي بيقودنا لكدة و عامينا عن اللي بيحصل

هم حب المال الأعمى و حب الثراء السريع .
    توقيع العضو

الصورة الرمزية hema007

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed salama 5 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

كفيت ووفيت يا اخ هيما والله انا معاك فى كل كلمة قلتها ومع وجود بعض مما ذكرت انا شخصيا ،

هى دى النفس البشرية تعشق المال والطمع والثراء السريع ، دائما الانسان يبحث عن السعادة والغالبية يراها فى المال ولكن فية فئة قليلة تعلم ان السعادة ليست بمال وحدة فتحمد الله وترضى على ما اتاها من رزق .

اما بالنسبة لتفوق الغرب عنا فى هذا المجال فهو بسبب واحد والكل يعرفه الا وهو ( العلم ) العلم الذى اخذوة بلماضى من اجدادنا وسلفنا الصالح عليهم رحمة الله ، اخذوا هذا العلم وعلموة لاجيالهم ومع البحث والتجريب والتطوير وصلوا الى عنان السماء ، كل انسان منا سوف يتعلم ان لم يتعلم بخسارة المال سوف يتعلم من تجاربة فى الحياة .

كل الحب والتقدير
    و الله أنا بتخنق و بضحك في نفس الوقت على اللي الناس بتعمله

ناس بتبقى مش عارفه حاجة و تفتح حسابات بألاف الدولارات و تخسر

طيب لية تعمل كدة ؟ هل فلوسك مثلاً كتيرة ولا اية ؟ ولا هي للعبة بالنسبة ليك ؟

طيب لية بتزعل لما بتخسر طالما أنت عارف نفسك مش عندك الخبرة الكافية و داخل سوق زي الفوركس ؟

طبعاً دة غير الأمثلة التانية الكتيرة و اللي يدور هنا و هناك هايلاقي كل حاجة .
    توقيع العضو

الصورة الرمزية wafiq
    wafiq غير متواجد حالياً عضو نشيط

لالالالالا...الحقيقة غير هيك .....احنا العرب بنفهم اكثر من بعض ....احنا شعب ابو العريييف ...بنفهم بالسياسة والاقتصاد والعلوم وكل شيء....نفهم اكثر من حكامنا ....نفهم اكثر من الامريكان واليهود وكل الاجانب ....احنا ما في لنا مثيل ...انا ازعل كثير اذا حد قللي انه هذا رأيي غلط ....احنا ما نحب نكون غلط احنا دايما صح 100%...حتى لو خسرنا بالبورصة استراتيجيتنا الخسرانة صحيحة ....
    توقيع العضو
    FXCM/USDDEMO01 /2277792
    nur0dko

الصورة الرمزية m.adel
    m.adel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخى العزيز موضوع رائع جزاكم الله خيرا
    بس باختصار معظم العرب بتجرى وراء حلم المليون فى اقل من سنه
    مع ان الفرص فى السوق كثيرة ولكن بادارة راس المال الجيده وادارة المخاطر ونقطة دخول الجيدة
    ولكن كل ذلك يأتى كما قلت بمتابعة حركة السعر وشوية تعب
    لكن احنا بندور على السهل
    ارجوا ان احنا نفوق من حلم المليون ونتعامل مع السوق على انه استثمار به مخاطر عالية وليس لعبة قمار
    وجزاكم الله خيرا على الموضوع الرائع
    توقيع العضو
    أستغفر الله الذى لا إله إلا هو الحى القيوم
    وأتوب إليه

الصورة الرمزية libakri
    libakri غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الطمع هو المشكلة

الصورة الرمزية wafiq
    wafiq غير متواجد حالياً عضو نشيط

الطمع بالدين....بدون ستوب لوس
    توقيع العضو
    FXCM/USDDEMO01 /2277792