صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 58
    الصورة الرمزية عاصم منصور
    عاصم منصور غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

01 تحليل الأوضاع الاقتصادية الحالية وتوقع التحركات القادمة

هناقش معاكوا في الموضوع ده تحليل كل عملة من الناحية الأساسية والفنية عشان نعرف مدى قوة العملة قصاد التانية وخلينا نبتدي بالدولار:

طبعا كله ملاحظ ارتفاع الدولار بشكل قوي أمام معظم العملات الرئيسية، وبيرجع الارتفاع ده بسبب اقتراب إنهاء التيسير النقدي واللي من المتوقع أنه هيتم خلال اجتماع لجنة الاحتياطي الفيدرالي الأمريكي خلال الشهر اللي جي، وقيمته الحالية هي 25 مليار دولار شهريًا ويعتبر إنهاء التيسير النقدي من أول الخطوات اللي بتشير لرفع معدلات الفايدة.

وطبعًا رفع معدلات الفايدة هيخلي الدولار يكمل ارتفاع، ومن المتوقع ان الاحتياطي الفيدرالي الأمريكي يرفع معدلات الفايدة خلال النصف الثاني السنة القادمة.

وممكن أنتوا تعرفوا تحددوا بالتقريب كده ميعاد رفع معدلات الفايدة، هقولكوا ازاي:

معدلات التضخم أو CPI مؤشر اسعار المستهلكين، وطبعًا معدلات التضخم عامل مهم جدًا في تحديد رفع معدلات الفايدة وكل ما اقتربت من هدف لجنة الاحتياطي الفيدرالي عند 2% كا ما اقترب موعد رفعها.

بيانات مؤشر التغير في أعداد التوظيف بالقطاع غير الزراعي (NFP) ومعدلات البطالة... عشان أوضاع سوق العمل هي اللي بتحدد قوة النمو الاقتصادي بالنسبة للجنة الاحتياطي الفيدرالي الأمريكي... عشان كده خلوا بالكوا من اي اصدار للبيانات أول جمعة من كل شهر.

خلو بالكوا بردو من معدلات الأجور، لأن مينفعش أن مؤشر أسعار المستهلكين يزيد (أسعار السلع والخدمات) والأجور مش بتزيد وبالتالي مينفعش يتم رفع معدلات الفايدة إلا لما الأجور ترتفع هي كمان، وشوفنا ده في الاقتصاد البريطاني.... كانت كل البيانات إيجابية ومعدلات البطالة تراجعت بأكثر من بنك إنجلترا متوقعه لكن ضعف بيانات الأجور هي اللي خلت التوقعات اللي بتقول أن رفع معدلات الفايدة قرب تتراجع وعشان كده الاسترليني تراجع بقوة وهنتكلم برده عن الاسترليني وأسباب تراجعه في فقرة تانية خاصة مع موضوع استقلال اسكتلندا.

وبكده يكون الاحتياطي الفيدرالي الأمريكي هو أقرب واحد لرفع معدلات الفايدة عشان كده الدولار مرتفع بشكل قوي.

وديه توقعات أزواج الدولار اللي هو فيها عملة رئيسية:

الدولار ين إلى 110 ان شاء الله، وانا اشرت للموضوع ده من شهر نوفمبر اللي فات لما كان عند مستويات 101.... عندنا دلوقتي ارتفاع الدولار بسبب قوة النمو الاقتصادي واللي بيقابله الناحية التانية الاستمرار بالتيسير النقدي في بنك اليابان عشان يحفز النمو.... واي دولة تعمل تيسير نقدي، تعرف علطول أن عملتها هتنزل.

الدولار فرنك لسه هيكمل صعود عشان هو عكس اليورو دولار، كمان انخفاض قيمة الفرنك بيبقى في صالح سويسرا ... واليورو دولار لسه قدامه هبوط لحد 1.27 خاصة مع بداية التيسير النقدي الشهر اللي جي وضعف النمو بمنطقة اليورو واللي سجل 0.3% الشهر اللي فات وهم عايزينوا 2%!! الله يكون في عونك يا دراجي

الدولار الكندي في اتجاه صاعد بشكل عام لكن النمو الاقتصادي في أمريكا أحسن من اللي في كندا... انا بقولكوا كده بناء على بيانات وتحليلات مش كده وخلاص وهو دلوقتي بيختبر مقاومة عند 1.0995 خلينا مستنيين الارتداد أو الاختراق عشان في احتمالية انه يصحح الأول قبل ما يكمل صعود... كمان خلي بالكوا أن فيه دول من مصلحتها أن عملتها تنزل عشان قطاع الصادرات ومنهم كندا واليابان ومنطقة اليورو بتفضل أن اليورو دولار يوصل 1.25 عشان سعر الصرف بيشكل جزء في معدلات النمو برده.

لو حد عنده اي استفسار يشاركنا بيه عشان نستفيد من بعض، وان شاء الله هيكون في فقرات تانية لبقية العملات
    توقيع العضو
    كبير استراتيجيي الأسواق في شركة أوربكس مصر، عاصم منصور هو خبير في تحليل البيانات الاقتصادية ومحلل أساسي وفني محترف، متاجر محترف في سوق العملات، ذو خبرة منذ2012، مقدم العديد من الدورات والندوات في الأسواق المالية. ذو ظهور على القنوات الاقتصادية ومؤلف مشارك للعديد من كتب أسواق المال والاقتصاد والمحتوى الاقتصادي على ويكيبديا. حاصل على شهادات من IE Business School و IIMB

الصورة الرمزية FX.BMW
    FX.BMW غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ما شاء الله عليك اخي الكريم
    معلومات ولا اروع
    انا صارلي سنين بشتغل فوركس
    عمري ما فهمت شيئ من التحليل الاساسي
    بشتغل فني فقط
    لاول مره بفهم على حد بيحكي اساسي
    اسلوبك جميل وبسيط ومفهوم وواضح
    التحليل الفني اللي لدي متفق معك تماما به من حيث الاتجاه بشكل عام
    لكن النقطه التي انت حددتها انت بختلف معك فيها على اليورو فهو ذاهب الى اكثر من 1.2500
    والله اعلى واعلم
    والله ولي التوفيق
    اسمتر اخي الكريم
    تحليلك ممتع ورائع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FX.BMW مشاهدة المشاركة
    ما شاء الله عليك اخي الكريم
    معلومات ولا اروع
    انا صارلي سنين بشتغل فوركس
    عمري ما فهمت شيئ من التحليل الاساسي
    بشتغل فني فقط
    لاول مره بفهم على حد بيحكي اساسي
    اسلوبك جميل وبسيط ومفهوم وواضح
    التحليل الفني اللي لدي متفق معك تماما به من حيث الاتجاه بشكل عام
    لكن النقطه التي انت حددتها انت بختلف معك فيها على اليورو فهو ذاهب الى اكثر من 1.2500
    والله اعلى واعلم
    والله ولي التوفيق
    اسمتر اخي الكريم
    تحليلك ممتع ورائع
    شكرا جزيلا اخي الكريم على هذا الكلام الرائع اللي بيشجعني أني اقدم المزيد، انا اتفق معك على رأيك في اليورو ده الهدف الثاني على المدى الأبعد ان شاء الله وممكن كمان أقل من كده. انا بستخدم التحليل الفني وبدعمه بالأساسي للصفقات طويلة المدى، ولو عندك اي استفسار عن أي حاجة لا تتردد عشان نستفيد من بعض . شكرا على مرورك.
    توقيع العضو
    كبير استراتيجيي الأسواق في شركة أوربكس مصر، عاصم منصور هو خبير في تحليل البيانات الاقتصادية ومحلل أساسي وفني محترف، متاجر محترف في سوق العملات، ذو خبرة منذ2012، مقدم العديد من الدورات والندوات في الأسواق المالية. ذو ظهور على القنوات الاقتصادية ومؤلف مشارك للعديد من كتب أسواق المال والاقتصاد والمحتوى الاقتصادي على ويكيبديا. حاصل على شهادات من IE Business School و IIMB

الصورة الرمزية FX.BMW
    FX.BMW غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاصم سيد مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلا اخي الكريم على هذا الكلام الرائع اللي بيشجعني أني اقدم المزيد، انا اتفق معك على رأيك في اليورو ده الهدف الثاني على المدى الأبعد ان شاء الله وممكن كمان أقل من كده. انا بستخدم التحليل الفني وبدعمه بالأساسي للصفقات طويلة المدى، ولو عندك اي استفسار عن أي حاجة لا تتردد عشان نستفيد من بعض . شكرا على مرورك.
    لا يوجد عندي اخي الكريم اي استفسارات
    السبب اني لا افهم بالتحليل الاساسي
    فلا اقدر ان اجادلك فيه
    لكن لي عندك طلب
    اذا تغيرت النظره لسبب ما وممكن تعمل تغيير بالاتجاه لا تنسانا
    وخبرنا بكل جديد اول باول
    انا بحب دايما اعرف اذا كان التحليل الاساسي متفق مع تحليلي او لا
    هناك الكثير من المحللين الاساسيين
    لكن الكثير منهم بيحللوا خطا
    او انهم بيحللوا صح بس بطريقه معقده لا استطيع فهمها
    اصبح عندي ثقه بتحليلك الاساسي
    لا اعرف مصدر هذه الثقه
    يمكن بسبب البساطه والوضوح بالطرح
    اعيد واكرر لا تنسانا من كل جديد
    ولا تنسانا من العملات الاخرى
    وشكرا لك اخي الكريم

الصورة الرمزية د/مصطفى
    د/مصطفى غير متواجد حالياً عضو نشيط

موضوع متميز و الحقيقة انا اعجبت بتحليلك من اول https://forum.arabictrader.com/t205335.html

لان للاسف قليل جدا اللي بيحلل تحليل اساسي و الاغلب بيعتمد على لون المؤشر جاء اخضر و لا احمر من غير ما يعرف هو بيقيس ايه اصلا , و اللي بيعرف بيتعامل معاه من غير ما يكون عنده صورة عامة للاقتصاد و بقية المؤشرات

بداية قوية و بالتوفيق ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FX.BMW مشاهدة المشاركة
    لا يوجد عندي اخي الكريم اي استفسارات
    السبب اني لا افهم بالتحليل الاساسي
    فلا اقدر ان اجادلك فيه
    لكن لي عندك طلب
    اذا تغيرت النظره لسبب ما وممكن تعمل تغيير بالاتجاه لا تنسانا
    وخبرنا بكل جديد اول باول
    انا بحب دايما اعرف اذا كان التحليل الاساسي متفق مع تحليلي او لا
    هناك الكثير من المحللين الاساسيين
    لكن الكثير منهم بيحللوا خطا
    او انهم بيحللوا صح بس بطريقه معقده لا استطيع فهمها
    اصبح عندي ثقه بتحليلك الاساسي
    لا اعرف مصدر هذه الثقه
    يمكن بسبب البساطه والوضوح بالطرح
    اعيد واكرر لا تنسانا من كل جديد
    ولا تنسانا من العملات الاخرى
    وشكرا لك اخي الكريم

شكرا جزيلا على كلامك الرائع، ان شاء الله نتابع مع بعض كل ما هو جديد وتأثيره على العملة. اتمنى لك التوفيق
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/مصطفى مشاهدة المشاركة
    موضوع متميز و الحقيقة انا اعجبت بتحليلك من اول https://forum.arabictrader.com/t205335.html

لان للاسف قليل جدا اللي بيحلل تحليل اساسي و الاغلب بيعتمد على لون المؤشر جاء اخضر و لا احمر من غير ما يعرف هو بيقيس ايه اصلا , و اللي بيعرف بيتعامل معاه من غير ما يكون عنده صورة عامة للاقتصاد و بقية المؤشرات

بداية قوية و بالتوفيق ان شاء الله
    شكرا اخي الكريم، فعلا المؤشرات محتاجة دراسة ومش اي حاجة دايما بتبقى مهمة أو ضعيفة ولكنها تحتاج إلى دراسة شاملة لتحديد تأثيرها في كل وقت.... عندك مثلا مؤشر مديري المشتريات الخدمي هو مؤشر مهم في المملكة المتحدة لكن مش مهم قوي في بقية الدول ... والسبب هو أن القطاع الخدمي بيمثل ثلث الاقتصاد البريطاني عشان كده هو مهم جدًا في بريطانيا أكثر من الدول التانية.... ممكن نناقش بعد كده المؤشرات وأهميتها وكيفية تأثيرها.... شكرا على مرورك وبالتوفيق.
    توقيع العضو

الصورة الرمزية alyelgebaly
    alyelgebaly غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بصراحة اكثر من ممتاز
    رائع بمعنى الكلمة متابع معك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alyelgebaly مشاهدة المشاركة
    بصراحة اكثر من ممتاز
    رائع بمعنى الكلمة متابع معك
    شكرا جزيلاً لك أخي الكريم..... النهارده هيتم إجراء استطلاع تاني على استقلال اسكتلندا ياريت خلو بالكوا من إدارة رأس المال... أول واحد أظهر أن 51 موافقين على استقلال اسكتلندا وده سبب الفجوة السعرية وامبارح بعد ما حذفوا الأصوات اللي مصوتتش كانت النتجة أن 53% مش موافقين وده سبب ارتفاع الاسترليني تاني... وكل ما هيكون في استطلاع رأي الاسترليني هيتحرك على اساسه.... لحد الاستفتاء النهائي يوم 18 سبتمبر واللي هيحدد مصير اسكتلندا والاسترليني.
    توقيع العضو

الدولار الاسترالي:

دلوقتي الدولار الاسترالي عند مستوى فني مهم وهو 0.9100 وفي انتظار الكسر أو الارتداد وانا بتوقع أن الدولار الاسترالي هيتراجع أمام الدولار الأمريكي الفترة اللي جاية.... بيانات التوظيف امبارح جت إيجابية جدًا بس الارتفاع القوي ده متتخموش فيه عشان لو شوفتوا مكونات المؤشر هتلاقوا ان ارتفاع التوظيف كان أغلبه بسبب الوظائف المؤقتة ومش الدائمة... وده اللي خلى معدلات البطالة تتراجع من 6.3% لـ 6.1% عشان كده ممكن يكون ده أمر مؤقت.... تاني حاجة مهمة أن الاقتصاد الاسترالي بيعتمد على حاجتين مهمين الأول الاقتصاد الصيني عشان بيمثل ثلث صادرات استراليا وتاني حاجة القطاع التصنيعي خاصة قطاع التعدين.... ولاحظنا ان مؤشر أسعار المستهلكين الصيني اللي بيقيس معدلات التضخم (النمو) تراجع من 2.3% لـ 2% وده بيدل على ضعف الاقتصاد وبالتالي هيأثر على الاقتصاد الاسترالي... ثانًيًا، أسعار السلع زي الذهب والفضة والنفط كلها بتتراجع عشان ارتفاع الدولار وضعف الطلب العالمي على الذهب وده هيأثر على قطاع التعدين في استراليا اللي بيمثل جزء مهم في النمو الاقتصادي... وأخيراً تصريحات محافظ الاحتياطي الاسترالي "ستيفن" اللي كل شوية يطلع يقول ان قيمة الدولار الاسترالي مرتفعة جدًا ولازم تبقى اقل من كده.... عشان كده بالرغم من ارتفاع بيانات التوظيف الدولار الاسترالي نزل ... العوامل ديه كلها بتقول أن الدولار الاسترالي هينزل على المدى المتوسط خاصة مع ارتفاع الدولار الأمريكي واقتراب انتهاء التيسير النقدي الشهر القادم.... خلوا بالكوا من البيانات اللي جايا عشان تعرفوا تحددوا قوة الاقتصاد الاسترالي.
    توقيع العضو

الصورة الرمزية alyelgebaly
    alyelgebaly غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاصم سيد مشاهدة المشاركة
    الدولار الاسترالي:

دلوقتي الدولار الاسترالي عند مستوى فني مهم وهو 0.9100 وفي انتظار الكسر أو الارتداد وانا بتوقع أن الدولار الاسترالي هيتراجع أمام الدولار الأمريكي الفترة اللي جاية.... بيانات التوظيف امبارح جت إيجابية جدًا بس الارتفاع القوي ده متتخموش فيه عشان لو شوفتوا مكونات المؤشر هتلاقوا ان ارتفاع التوظيف كان أغلبه بسبب الوظائف المؤقتة ومش الدائمة... وده اللي خلى معدلات البطالة تتراجع من 6.3% لـ 6.1% عشان كده ممكن يكون ده أمر مؤقت.... تاني حاجة مهمة أن الاقتصاد الاسترالي بيعتمد على حاجتين مهمين الأول الاقتصاد الصيني عشان بيمثل ثلث صادرات استراليا وتاني حاجة القطاع التصنيعي خاصة قطاع التعدين.... ولاحظنا ان مؤشر أسعار المستهلكين الصيني اللي بيقيس معدلات التضخم (النمو) تراجع من 2.3% لـ 2% وده بيدل على ضعف الاقتصاد وبالتالي هيأثر على الاقتصاد الاسترالي... ثانًيًا، أسعار السلع زي الذهب والفضة والنفط كلها بتتراجع عشان ارتفاع الدولار وضعف الطلب العالمي على الذهب وده هيأثر على قطاع التعدين في استراليا اللي بيمثل جزء مهم في النمو الاقتصادي... وأخيراً تصريحات محافظ الاحتياطي الاسترالي "ستيفن" اللي كل شوية يطلع يقول ان قيمة الدولار الاسترالي مرتفعة جدًا ولازم تبقى اقل من كده.... عشان كده بالرغم من ارتفاع بيانات التوظيف الدولار الاسترالي نزل ... العوامل ديه كلها بتقول أن الدولار الاسترالي هينزل على المدى المتوسط خاصة مع ارتفاع الدولار الأمريكي واقتراب انتهاء التيسير النقدي الشهر القادم.... خلوا بالكوا من البيانات اللي جايا عشان تعرفوا تحددوا قوة الاقتصاد الاسترالي.
    بعد اذنك ازاى اعرف مكونات المؤشر ؟؟
    واية احسن موقع نتابع منة بعد forex factory؟

احسن موقع اجنبي للمؤشرات هو forex factory وبالنسبة لمكونات المؤشر.... ممكن من MNI الأخبارية وده باشتراك شهري أو ممكن تفتح حساب مع WWM وهتجيبلك الأخبار منهم على حسابك
    توقيع العضو

الصورة الرمزية د/مصطفى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alyelgebaly مشاهدة المشاركة
    بعد اذنك ازاى اعرف مكونات المؤشر ؟؟
    واية احسن موقع نتابع منة بعد forex factory؟
    بعد اذن اخي عصام . هذا ايضا موقع متميز لمتابعة المؤشرات العامة و مكوناتها بالتفصيل

http://www.tradingeconomics.com/

اضغط على اسم اي دولة و ستظهر لك جميع المؤشرات الخاصة بها

شكرا د/ مصطفى على الإضافة... الموقع ده رائع برده وفيه مؤشرات زيادة وشرح جيد
    توقيع العضو

الصورة الرمزية د/مصطفى

ما رايك استاذ عصام في فرص الاسبوع القادم و هل يشكل استفتاء اسكتلندا فرصة لبيع الباوند ( ارتفاع الامال بشكل كبير اذا جائت النتيجة بلا ثم بعد فترة تزول هذه الحالة و يعود الباوند الى حالته الطبيعية خصوصا مع سوء نتائج مؤشرات المملكة المتحدة )

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17