النتائج 1 إلى 6 من 6
    الصورة الرمزية xyzz
    xyzz غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

13 هل الرافعه شى حقيقى .؟ 12 دولار ربح شهرى ؟ دعوه للنقاش

انا بصراحه محتار جدا ومحتاج متدوال يصحح معلوماتى .
    لو افترضنا انك داخل مع بروكر محترم ذى الى المنتدى بيدعمهم و البروكر يرفع راس المال الى 400 %
    ولو انت فاتح حساب مثلا ب 500 دولار
    وبدات التدوال و فاتح عقد بدولار للنقطه طبعا لو انت داخل بدون الروفع هتحتاج حوالى 13136 دولار للدخول فى الصفقه
    وطبعا بالروافع الشركه هتاخد 32 دولار فقط وتستردهم بعد انتهاء الصفقه

الشركه هتستفاد منك الاسبريد فقط طبعا يعنى لو دخل على عقد يورو دولار الاسبريد 3 نقاط الشركه نصبيها 2 دولار و الوسيط الى انت مسجل معها نصيبه واحد دولار

الاستفسار هنا
    1 هل يعقل ان الشركه تعطيك 13136 دولار مقابل 2 دولار فقط ! يعنى نسبه ربح الشركه من مبلغ 13136 دولار = 0.00016 % سواء يوميا او اسبوعيا على حسب غلق العميل الصفقه

2 اغلب نسبه ارباح العملاء من 5 الى 10 % شهريا اذ كان محترف !!
    العميل مثلا اودع 250 دولار للمتاجره فهل يعقل ان شخص يتابع الشارات لساعات ليحصل شهريا من 12 الى 25 دولار !! المبلغ اساسا لا يساوى مصاريف التحويل
    اى لا يوجد منطق لجعل الاحد الادنى لفتح الحساب ب 250 دولار الا ان العميل هيخاطر لان نسبه الربح بسيطه للغايه وبالتالى النتيجه الحتميه هى المرجن

3 اذ كان من السهل الحصول على 5 % شهريا فلماذا لاتتاجر البروكر بنفسها فى السوق و لديها الخبره و السيوله وتربح اضعاف اضعاف ما تربحه من العملاء

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله تعالئ وبركاته

مع الرافعة اخي الشركة تربح من السبريد ربح كبير لنفترض انك اودعت 250 دولار واخذت صفقة بدولار كل يوم صفقتين ثلاثة من السبريد اقل سبريد ستدخل الشركة 3 دولار في اليوم اي 60 دولار في ايام المتاجرة من 250 دولار فقط

البعض يتاجر اكثر البعض يتاجرون بسبريد اكبر يكون الربح 9 الئ 10 دولار يوميا الشهر ب200 من ال250 دولار

حسب عدد الصفقات

الشركات تكسب كثيرا والبنك يكسب لانه يزود السيولة ويحفظ رؤؤس الاموال ويحرك بها اشغاله غير الخسارة طبعا

تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية صالح بن أحمد
    صالح بن أحمد غير متواجد حالياً عضو نشيط

دلوني على وسيط يكون ربحة فقط بالسبريد كل من يدعى ذلك مهما نوع تمرير الصفقات لديه سواء للبنك مباشرة او الغرفه او مغارتهم التي بداخل الشركه و حتى لو صرح بالصفحة الرئيسية لموقعه انه يستفيد فقط بالسبريد لا اصدقة ابدا لا اصدق هذه الخرافات الا لما اشتغل باكبر البنوك في العالم واكون موظف وشرط اني اعرف خباياهم اولا ومن ثم اتاجر براحتي
    هنا لا اطعن بالوسطاء الكبار والمعروفين ولكني لا اصدقهم لماذا الله اعلم ههههه

الصورة الرمزية zerogo
    zerogo غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xyzz مشاهدة المشاركة
    انا بصراحه محتار جدا ومحتاج متدوال يصحح معلوماتى .
    لو افترضنا انك داخل مع بروكر محترم ذى الى المنتدى بيدعمهم و البروكر يرفع راس المال الى 400 %
    ولو انت فاتح حساب مثلا ب 500 دولار
    وبدات التدوال و فاتح عقد بدولار للنقطه طبعا لو انت داخل بدون الروفع هتحتاج حوالى 13136 دولار للدخول فى الصفقه
    وطبعا بالروافع الشركه هتاخد 32 دولار فقط وتستردهم بعد انتهاء الصفقه

الشركه هتستفاد منك الاسبريد فقط طبعا يعنى لو دخل على عقد يورو دولار الاسبريد 3 نقاط الشركه نصبيها 2 دولار و الوسيط الى انت مسجل معها نصيبه واحد دولار

الاستفسار هنا
    1 هل يعقل ان الشركه تعطيك 13136 دولار مقابل 2 دولار فقط ! يعنى نسبه ربح الشركه من مبلغ 13136 دولار = 0.00016 % سواء يوميا او اسبوعيا على حسب غلق العميل الصفقه

2 اغلب نسبه ارباح العملاء من 5 الى 10 % شهريا اذ كان محترف !!
    العميل مثلا اودع 250 دولار للمتاجره فهل يعقل ان شخص يتابع الشارات لساعات ليحصل شهريا من 12 الى 25 دولار !! المبلغ اساسا لا يساوى مصاريف التحويل
    اى لا يوجد منطق لجعل الاحد الادنى لفتح الحساب ب 250 دولار الا ان العميل هيخاطر لان نسبه الربح بسيطه للغايه وبالتالى النتيجه الحتميه هى المرجن

3 اذ كان من السهل الحصول على 5 % شهريا فلماذا لاتتاجر البروكر بنفسها فى السوق و لديها الخبره و السيوله وتربح اضعاف اضعاف ما تربحه من العملاء

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صالح بن أحمد مشاهدة المشاركة
    دلوني على وسيط يكون ربحة فقط بالسبريد كل من يدعى ذلك مهما نوع تمرير الصفقات لديه سواء للبنك مباشرة او الغرفه او مغارتهم التي بداخل الشركه و حتى لو صرح بالصفحة الرئيسية لموقعه انه يستفيد فقط بالسبريد لا اصدقة ابدا لا اصدق هذه الخرافات الا لما اشتغل باكبر البنوك في العالم واكون موظف وشرط اني اعرف خباياهم اولا ومن ثم اتاجر براحتي
    كل هذا لا يقودك الا لمعنى واحد لا يحتمل البس الرافعه رقم مش اكتر والصفقات لا تمرر الى البنوك الا الذى يربح والوسيط بيستفيد من الاسبريد ومن خسارتك لما تكون فاشل ولما تكون ناجح يبقى من الاسبريد فقط ولما تكون ناجح قوى يتقفل حسابك
    والصفقات مش حقيقيه هاديلك معنى محدش قاله ولا هايقوله خذ المثال هذا 1 و 2 مضاربين 3 وسيط
    ا 1 رصيد 500 دولار عايز يبيع اليورو دولار ب 100000 دولار عايز يبيع ما لا يملك
    2 رصيد 500 دولار عايز يشترى اليورو دولار ب 100000 دولار عايز يشترى ما لا يملك اصلا حقه
    3 الوسيط بالاسم والارقام فقط فقط كانه اعطى 1 100000 وايضا 2 100000 ويتقاضى الاسبريد وكانه قام بالبيع والشراء فعلا بل ويتقاضى الفوائد وكانه ايضا قام بالبيع والشراء فعلا كله تمثيل فى تمثيل ولاجل عيون المسلمين يلغى الفوائد ويرفع الاسبريد ويبقى الحساب اسلامى والاسلام لم يقره ونسبوه للاسلام كده وتسال اى حد يقولك لا زال الامر محل خلاف وتيجى تتطلع على الخلاف تجد الفرق شاسع فى النسب المئويه ابقى شوفه بنفسك علشان الاداره متحذفشى المشاركه بداعى انه لا يوجد من هم اهل ذكر بيننا
    بعد اللى وضحته لك فوق اقولك بقى ده يبقى اسمه ايه من وجهة نظرى
    1 ده مش متاجر ده قمرتى وبيراهن على هبوط اليورو برصيده فى 50 بيب
    2 ده برضه قمرتى مش مضارب وبيراهن على صعود اليورو برصيده فى 50 بيب
    3 ده بقى كبير الليله ده الضامن بين الرجاله ومقابل كده بيأخذ اتاوه وممكن لو 1 ولا 2 بعبع بالكلام يتغابى عليهم الاثنين وميديش لاحد فلوسه
    وفى مكالمه صوتيه لصاحب بروكر يوكد لك كل ما ذكرته لك سابقا ابحث عنه علشان الاداره مش هاتسمح بالفيديو من مكان اخر
    ابحث عنه فى مشكلة فادى مع ويندسور
    وهتلاقى بقى فيها العجب وتظهر لك قدره البروكر على تعديل الشارت باثر رجعى السعر بيعيد رسم نفسه هههههههههههههههههههه
    وهتلاقى ان البروكر يقدر يفتح لك صفقات بتواريخ قديمه واسعار لم تعد موجوده ههههههههههههههههههههههه
    وهتلاقى انه بيقول مفيش حاجه اسمها بروكر ecn اصلا وبيقولك بالفم المليان وانا ايه اللى يخلينى استلف ل1 100000 او حتى 2 100000 واتحمل اسواب وغيره
    هتلاقى مهازل والله فهذا الرجل ذل الله لسانه ليوضح للجميع ما هو البروكر
    وبعدها بقى او ينضحك عليك تانى بحجه انه هذا فى قبرص وهذه فى بريطانيا والرقابه بقى واى كلام بيتقال
    توقيع العضو
    كن مضارب ولا تكن محلل لغة المحلل مطاطه تحمل كل التوقعات فى طياتها لغة المضارب تنكتب على المنصه

الصورة الرمزية xyzz

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عرابي مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله تعالئ وبركاته

مع الرافعة اخي الشركة تربح من السبريد ربح كبير لنفترض انك اودعت 250 دولار واخذت صفقة بدولار كل يوم صفقتين ثلاثة من السبريد اقل سبريد ستدخل الشركة 3 دولار في اليوم اي 60 دولار في ايام المتاجرة من 250 دولار فقط

البعض يتاجر اكثر البعض يتاجرون بسبريد اكبر يكون الربح 9 الئ 10 دولار يوميا الشهر ب200 من ال250 دولار

حسب عدد الصفقات

الشركات تكسب كثيرا والبنك يكسب لانه يزود السيولة ويحفظ رؤؤس الاموال ويحرك بها اشغاله غير الخسارة طبعا

تقبل خالص تحياتي
    اولا مشكور على الرد
    ثانيا انا اعلم الشركه تربح ولكن النسبه بسيطه للغايه ويوجد عملاء الصفقه من الممكن ان تاخذ اسبوع او اكثر لكى يغلقوها فهل الشركه تعطى كل هذا المبلغ لهذا الربح الضعيف
    مع الاخذ فى الاعتبار ان الشركه لديها موظفين و ضرائب و هكذا
    ولو حسبنا الربح سنويا للشركه بعتبار العميل هيدخل صفقه يوميا = 0.06 % من كل عقد يمنى
    اى 13136 دولار تعطى ربح سنويا للشركه 0.06 % .....

مستحيل تكون الروافع حقيقيه اعتقد هى مجرد ارقام فقط

الصورة الرمزية xyzz

كل هذا لا يقودك الا لمعنى واحد لا يحتمل البس الرافعه رقم مش اكتر والصفقات لا تمرر الى البنوك الا الذى يربح والوسيط بيستفيد من الاسبريد ومن خسارتك لما تكون فاشل ولما تكون ناجح يبقى من الاسبريد فقط ولما تكون ناجح قوى يتقفل حسابك
    والصفقات مش حقيقيه هاديلك معنى محدش قاله ولا هايقوله خذ المثال هذا 1 و 2 مضاربين 3 وسيط
    ا 1 رصيد 500 دولار عايز يبيع اليورو دولار ب 100000 دولار عايز يبيع ما لا يملك
    2 رصيد 500 دولار عايز يشترى اليورو دولار ب 100000 دولار عايز يشترى ما لا يملك اصلا حقه
    3 الوسيط بالاسم والارقام فقط فقط كانه اعطى 1 100000 وايضا 2 100000 ويتقاضى الاسبريد وكانه قام بالبيع والشراء فعلا بل ويتقاضى الفوائد وكانه ايضا قام بالبيع والشراء فعلا كله
    اتفق معك ان الروافع وهميه لان نسبه الربح مع الاموال اللزمه للروافع تكاد لا تذكر ..
    واختلف فى تمرير الصفقات الرابحه فقط الى البنوك لان الربح او الخساره تحدث فى المستقبل و اذ كان يعرف هل تربح او تخسر ..فيدخل هو و يربح

اعتقد ان تمرير الصفقات الى البنوك يعتمد على نسبه راس المال
    يعنى اصحاب الاموال الضعيفه الربح الشهرى لهم ضعيف وبالتالى هتتم المخاطره للربح الجيد
    والنتيجه ان البروكر ينتظر خسائر متتاليه للعميل ليعطيه راس ماله على طبق من فضه

اذن الرافعه وهميه
    و الشركات تصبح ماركت ميكر مع اصحاب روس المال الصغيره

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17