النتائج 1 إلى 12 من 12
    الصورة الرمزية walidleeda
    walidleeda غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي طلب بسيط جدا جدا جدا اتمنى الاهتمام

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ....
    طلبي موجه للأستاذ المحترم مستر دولار ...

دة كان موضوعك https://forum.arabictrader.com/t96360-30.html

و انا ببحث عن اكسبيرت يفتح لي صفقات معلقة بانواعها على مسافات بينهم انا احددها بالنقاط و يكون فيه غلق جميع الصفقات عند الوصول لربح معين بالدولار و غلقها عن خسارة معينة بالدولار برضو ... و بعد ما يقفل كل الصفقات ميفتحش اي صفقات تاني لغاية ما اشغله انا من جديد ... اذا المطلوب باختصار :-

1- تحديد نوع الصفقات المعلقة و عددها و المسافة بين كل صفقة و اختها .. اي من نفس نوعها.
    2- تحديد سعر يبدأ منه تعليق الصفقات بمسافة يمكن تحديدها .
    3- غلق جميع الصفقات عند تحقيق ربح معين او خسارة معينة.
    4- بعد ان تغلق الصفقات لا يفتح صفقات جديدة الا عند سعر احدده انا من جديد.

الموضوع اللي وضعته فوق به اكثر من نسخة ... فأتمنى من الاخ مستر دولاراو من احد الاخوة يرشدني للنسخة اللي فيها طلبي دة او لو سهل تصميمه كما قلت ابقى شاكر جدا لكم .. اظن طلب سهل ان شاء الله
    و جزاكم الله خيرا
    آخر تعديل بواسطة walidleeda ، 15-07-2014 الساعة 04:03 AM

مفيش و لا ؟؟

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ....
    طلبي موجه للأستاذ المحترم مستر دولار ...

دة كان موضوعك https://forum.arabictrader.com/t96360-30.html

و انا ببحث عن اكسبيرت يفتح لي صفقات معلقة بانواعها على مسافات بينهم انا احددها بالنقاط و يكون فيه غلق جميع الصفقات عند الوصول لربح معين بالدولار و غلقها عن خسارة معينة بالدولار برضو ... و بعد ما يقفل كل الصفقات ميفتحش اي صفقات تاني لغاية ما اشغله انا من جديد ... اذا المطلوب باختصار :-

1- تحديد نوع الصفقات المعلقة و عددها و المسافة بين كل صفقة و اختها .. اي من نفس نوعها.
    2- تحديد سعر يبدأ منه تعليق الصفقات بمسافة يمكن تحديدها .
    3- غلق جميع الصفقات عند تحقيق ربح معين او خسارة معينة.
    4- بعد ان تغلق الصفقات لا يفتح صفقات جديدة الا عند سعر احدده انا من جديد.

الموضوع اللي وضعته فوق به اكثر من نسخة ... فأتمنى من الاخ مستر دولاراو من احد الاخوة يرشدني للنسخة اللي فيها طلبي دة او لو سهل تصميمه كما قلت ابقى شاكر جدا لكم .. اظن طلب سهل ان شاء الله
    و جزاكم الله خيرا
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    أحدث نسخه من الإكسبرت سوف تجد به هذه الخاصيه لكن تأكد من مراجعة الموضوع السابق لشرح الإعدادات حتى تستطيع ضبط الإعدادات كما تريد
    مرفق آخر سخه من الإكسبرت
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR.dollar مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    أحدث نسخه من الإكسبرت سوف تجد به هذه الخاصيه لكن تأكد من مراجعة الموضوع السابق لشرح الإعدادات حتى تستطيع ضبط الإعدادات كما تريد
    مرفق آخر سخه من الإكسبرت
    يا هلا و غلا بالراجل الطيب .... راحة متوقعتش اني هشوف ردك لاني ملاحظ انك مش بتدخل كتير يمكن ..
    المهم ربنا يباركلك يا ربو يرزقك الخير دائما و أبدا ...

بالفعل كل الحجات موجودة و انا نزلت النسخة النهائية و هيا اللي بتكلم عنها .... أرجو فضلا منك و تكرما ان توضح لي هذه النقطتين في الاكسبيرت و اعتقد فيهم واحدة مش موجودة :-

2- يبدأ تعليق الاوامر من سعر اغلاق اليوم .. يعني كل اخر يوم يبدأ يعلق الاوامر حسب الاعدادات من سعر الاغلاق .
    3- تحديد ربح معين بالدولار او خسارة اول ما يتحقق من اجمالي الصفقات اللي اتفتحت يقفل كل الصفقات مرة واحدة مش واحدة تلو الاخرى و يلغي الاوامر المعلقة الباقية و ميعلقش اوامر تاني غير بعد اغلاق اليوم الحالي .. و يبدأ من جديد من سعر الاغلاق.

4- امكانية تحديد اني اخليه ميفتحش صفقات تاني غير لما اشغله من جديد او انه يشتغل عند اغلاق كل يوم فقط.

دلوقتي انا عرفت خلاص اخليه يشتغل مع الاغلاق ...

لكنه مش بيقفل على الربح اللي محدده بالدولار ...في الباكتيست ... مثلا بحددله يقفل على ربح 200 دولار ... مش بيقفل عليه و بيقفل على ارباح اكبر بكتير و في وقت اطول مش عارف بناء على ايه ... انا عايزه اول ما يحقق ربح 200 دولار مثلا ... يغلق جميييييييع الصفقات دفعة واحدة و يلغي باقي الاوامر المعلقة .. أتمنى حل المشكلة دي ضروري جدا بارك الله فيك

الصورة الرمزية MR.dollar

دلوقتي انا عرفت خلاص اخليه يشتغل مع الاغلاق ...

لكنه مش بيقفل على الربح اللي محدده بالدولار ...في الباكتيست ... مثلا بحددله يقفل على ربح 200 دولار ... مش بيقفل عليه و بيقفل على ارباح اكبر بكتير و في وقت اطول مش عارف بناء على ايه ... انا عايزه اول ما يحقق ربح 200 دولار مثلا ... يغلق جميييييييع الصفقات دفعة واحدة و يلغي باقي الاوامر المعلقة .. أتمنى حل المشكلة دي ضروري جدا بارك الله فيك
    الطبيعي أن إغلاق الصفقات يتم بالترتيب صفقة صفقة بالتالي إذا وجدت تأخير في إغلاق الصفقات عند التجربه لايف فالسبب هو بطئ تنفيذ الأوامر إما بسبب البروكر أو بسبب سرعة النت لديك
    أما على الباك تست فقد يكون السبب وجود جابات سعريه بالتالي تجد أحيانا يغلق الإكسبرت الصفقه على ربح أكبر قليلا من الربح المحدد أو أقل قليلا

على العموم قمت بعمل تعديل بسيط للإكسبرت يمكنك تجربته وأخبرني إذا حلت المشكله
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الطبيعي أن إغلاق الصفقات يتم بالترتيب صفقة صفقة بالتالي إذا وجدت تأخير في إغلاق الصفقات عند التجربه لايف فالسبب هو بطئ تنفيذ الأوامر إما بسبب البروكر أو بسبب سرعة النت لديك
    أما على الباك تست فقد يكون السبب وجود جابات سعريه بالتالي تجد أحيانا يغلق الإكسبرت الصفقه على ربح أكبر قليلا من الربح المحدد أو أقل قليلا

على العموم قمت بعمل تعديل بسيط للإكسبرت يمكنك تجربته وأخبرني إذا حلت المشكله
    اوك هجرب النسخة الجديدة .. و لكن في مشكلتين ... الاولى و هي ان المنصات بتهنج لما باجي اعمله باكتيست مش عارف ليه ...
    التانية و هي الاغلاق على الربح المحدد .. يعني مثلا عملتله ربح 100 دولار .. لقيته اغلق على 3000 دولار مثلا .. فانا كنت بتمنى اول ما يوصل اجمالي الربح ل 100 دولار يبدأ في غلق الصفقات فورا .. عموما حل المشكلة دي في اضافة بسيطة جدا للأكسبيرت أتمنى منك ان توفرها لي في اقرب وقت بارك الله فيك .. و هيا كالاتي :-

TakeProfitPriceForAllBuyStop : true/false "price"

StopLossPriceForAllSellStop : true/false "price"

TakeProfitPriceForAllBuyLimit : true/false "price"

StopLossPriceForAllSellLimit : true/false "price"

تحديد اسعار للتيك بروفيت و الاستوب لوس .. تكون موحدة لكل نوع من الاوامر .. يعني الباي ستوب احددله سعر تيك بروفت و ستوب اذا وصله السعر يغلق عليه جميع الاوامر الباي المفتوحة و هكذا لباقي الانواع من الاوامر ..
    و لو امكن تحديد اضافة اخرى لنفس الخاصية دي و هيا تحديدها بالننقاط ايضا يعني احدد تيك بروفيت مثلا للباي ستوب على بعد 10 نقاط فانا عايز جميع الاوامر الباي تغلق عند السعر بعد هذه ال 10 نقاط و طبعا الاوامر هتبقى مفتوحة من اماكن مختلفة فالعبرة انها تقفل جميعا على سعر نفس البعد المحدد ..

الصورة الرمزية MR.dollar

اوك هجرب النسخة الجديدة .. و لكن في مشكلتين ... الاولى و هي ان المنصات بتهنج لما باجي اعمله باكتيست مش عارف ليه ...
    التانية و هي الاغلاق على الربح المحدد .. يعني مثلا عملتله ربح 100 دولار .. لقيته اغلق على 3000 دولار مثلا .. فانا كنت بتمنى اول ما يوصل اجمالي الربح ل 100 دولار يبدأ في غلق الصفقات فورا .. عموما حل المشكلة دي في اضافة بسيطة جدا للأكسبيرت أتمنى منك ان توفرها لي في اقرب وقت بارك الله فيك .. و هيا كالاتي :-

TakeProfitPriceForAllBuyStop : true/false "price"

StopLossPriceForAllSellStop : true/false "price"

TakeProfitPriceForAllBuyLimit : true/false "price"

StopLossPriceForAllSellLimit : true/false "price"

تحديد اسعار للتيك بروفيت و الاستوب لوس .. تكون موحدة لكل نوع من الاوامر .. يعني الباي ستوب احددله سعر تيك بروفت و ستوب اذا وصله السعر يغلق عليه جميع الاوامر الباي المفتوحة و هكذا لباقي الانواع من الاوامر ..
    و لو امكن تحديد اضافة اخرى لنفس الخاصية دي و هيا تحديدها بالننقاط ايضا يعني احدد تيك بروفيت مثلا للباي ستوب على بعد 10 نقاط فانا عايز جميع الاوامر الباي تغلق عند السعر بعد هذه ال 10 نقاط و طبعا الاوامر هتبقى مفتوحة من اماكن مختلفة فالعبرة انها تقفل جميعا على سعر نفس البعد المحدد ..
    كيف ستحدد الهدف في هذا الحاله لأنه إذا كان أكبر سعر شراء هو 1.4050 وأردت أن تضع الهدف 1.4020 نظرا لأنه يوجد صفقات شراء أخرى أسفل هذا السعر فلن يقبله البروكر ؟
    ونفس الفكره بالنسبه للبيع إلا اذا كان الهدف الموحد أعلى صفقات الشراء وأسفل صفقات البيع

كيف ستحدد الهدف في هذا الحاله لأنه إذا كان أكبر سعر شراء هو 1.4050 وأردت أن تضع الهدف 1.4020 نظرا لأنه يوجد صفقات شراء أخرى أسفل هذا السعر فلن يقبله البروكر ؟
    ونفس الفكره بالنسبه للبيع إلا اذا كان الهدف الموحد أعلى صفقات الشراء وأسفل صفقات البيع
    ايووووة بالظبط .. الهدف مووحد اعلى صفقات الشراء عمد سعر معين يغلق عليه جميع صفقات الشراء و ستوب موحد ايضا اسفل صفقات الشراء عند سعر معين يغلق عنده جميع صفقات الشراء ..

و نفس الفكرة مع صفقات البيع .. اتمنى تعملهولي بنفس الشكل اللي ذكرته في تحديد السعر للتيك و الاستوب لكل نوع من انواع البيع و الشراء .. و كذلك ياريت لو يغلق الصفقات عند ربح معين و هي موجودة هذه الخاصية لكن ياريت لو يبدأ يغلق الصفقات الاكبر ربحا او خسارة و يكمل تنازليا ..

الصورة الرمزية MR.dollar

ايووووة بالظبط .. الهدف مووحد اعلى صفقات الشراء عمد سعر معين يغلق عليه جميع صفقات الشراء و ستوب موحد ايضا اسفل صفقات الشراء عند سعر معين يغلق عنده جميع صفقات الشراء ..

و نفس الفكرة مع صفقات البيع .. اتمنى تعملهولي بنفس الشكل اللي ذكرته في تحديد السعر للتيك و الاستوب لكل نوع من انواع البيع و الشراء .. و كذلك ياريت لو يغلق الصفقات عند ربح معين و هي موجودة هذه الخاصية لكن ياريت لو يبدأ يغلق الصفقات الاكبر ربحا او خسارة و يكمل تنازليا ..
    طيب في هذه الحاله يمكن أن أضيف الخيار بإسم GeneralTakeProfit ويكون بالنقاط بدلا أن تحدده بالسعر كما ذكرت ويكون الهدف هو لأعلى صفقه في الشراء كما ذكرت ثم باقي صفقات الشراء يكون الهدف لها هو نفس أعلى صفقه
    وأيضا العكس في حالة البيع

افتراضي احبك في الله اخي مستر دولار

طيب في هذه الحاله يمكن أن أضيف الخيار بإسم GeneralTakeProfit ويكون بالنقاط بدلا أن تحدده بالسعر كما ذكرت ويكون الهدف هو لأعلى صفقه في الشراء كما ذكرت ثم باقي صفقات الشراء يكون الهدف لها هو نفس أعلى صفقه
    وأيضا العكس في حالة البيع
    يا سلااااااااااااام طب و الله انت راجل محترم و انا احبك في الله ...
    كان بودي اساسا انك تعمل كدة بس محبتش اتقل عليك اكتر عشان انشغالاتك ...
    بارك الله في عمرك و رزقك كل الخير في الدنيا و الاخرة ...

تمام عند اخر صفقة شراء احدد التيك بروفيت و يكون هو التيك بروفيت لجميع صفقات الشراء و العكس للبيع اسفل اخر بيع احدد بالنقاط التيك بروفيت و يكون هو التيك بروفيت لجميع صفقات البيع ..
    نفس الفكرة للاستوب .. GeneralStopLoss بحيث يكون أعلى اول صفقة بيع احدد الاستوب بالنقاط و يكون هوا ستوب جميع اوامر البيع .. و العكس للشراء اسفل اول شراء احدد الاستوب بالنقاط و يكون هو نفسه استوب جميع صفقات الشراء .. يعني الاعدادت هتكون على الشكل التالي ..

GeneralTakeProfitForAllBuyStop :- true/false .. pips
    GeneralTakeProfitForAllBuyLimit :- true/false ... pips

GeneralStopLossForAllBuyStop :- true/false .. pips
    GeneralStopLossForAllBuyLimit :- true/false ... pips

و معلش سؤال ضروري جدا اتمنى تجاوبني عليه .. لماذا تحذف الاوامر المعلقة على كل المنصات ؟؟ بمعنى اني لو حاطط باي ستوب و السعر وصله و تخطاه بينحذف الاوردر و مش بيتم فتحه ؟؟
    هل دة له علاقة بنوع الاوردر يعني دة من خصائصه و لا علاقة بالنسافة بين الاوردرات و لا ايه ؟ أتمنى تقولي الاجابة على الموضوع دة لانه اساس عملي ان شاء الله

أعتقد ان الفكرة واضحة بارك الله فيك و نفع الله بك و تقبل الله منك صالح الاعمال .. في انتظارك على احر من الجمر حبيبي مستر دولار
    آخر تعديل بواسطة walidleeda ، 23-07-2014 الساعة 06:52 PM

للرفع ضرووووري

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17