النتائج 1 إلى 14 من 14
    الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي اليورو اليوم والنفسية

::::::::: اليورو اليوم والنفسية ::::::::

.اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	Untitled.png
المشاهدات:	112
الحجـــم:	29.1 كيلوبايت
الرقم:	392106

** اليوم ومع خبر البطالة رأيت اغلبية المتاجرين بائعين لليورو امام الدولار.. وبالامس ايضا بائعين على الاخبار

** ثم وجدت اغلبية البائعين خسرانين .. والى شدني اكثر ان اكثر هؤلاء البائعين هم من متاجرين الانترداى والذي اغلبهم لا يتعدي ربحه فى الصفقة 50 نقطة

** فكما بالشارت من دخل بالامس بيع فقد هبط السعر 60 نقطة.. ومن دخل اليوم بيع فقد هبط السعر 50 نقطة

** وبرغم من ذلك لم يخرج المتاجرين بربح فلقد لعبت النفسية هنا دورها الاساسي عندما وجدوا هبوط سريع مع نتيجة الخبر الايجابية للدولار .. فتوقعوا ان هناك انفجار سعري وهبوط مدوي سيحدث لليورو فلم يخرجوا بهذا الربح المعتادين عليه يوميا بل طمعوا اكثر .. وللاسف هنا انقلب السعر واعطاهم نقطة خروج بشمعة بين بار عاكسة للسعر واضحة ولكنهم لم يخرجوا ايضا واصروا على الاستمرار

** وما استغربته اكثر ما وصلني من استفسارات كثيرة عن كيف حدث هذا .. كيف هبط الدولار برغم ان الخبر ايجابي ..ولم ينظر احد كالعادة الا انه فى سوق ذو خطورة قوية وانه فى وقت خبر وان كل الخيارات مفتوحة... خاصة مع اخبار الدولار فذلك يحدث كثيرا ان يأتي خبر ايجابي ويحدث العكس تمام على الشارت وذلك لان الاخبار على الدولار تارة تؤثر على الاسهم وتارة اخرى على العملة والاثنين عكس بعض فى الاتجاه .. ومن صعب معرفة هل الخبر تأثيره على الاسهم ام العملة

** لذلك نصيحتي لكم.. الالتزام بطريقة عملكم وعدم الطمع وعدم العند مع السوق بعدم الخروج منه عند ظهور مؤشرات امامنا عكسية ..

** ودائما انصح بتقسيم الهدف لهدف اول وثاني .. وعند ضرب الهدف الاول تقريب ستوب الهدف الثاني لنقطة الدخول لضمان ربح الاول فى جميع الحالات.. ومن قام بذلك اليوم فقد خرج من السوق كسبان

** ويشرفني ويسعدني ارائكم للاستفادة الجماعية

بالتوفيق للجميع
    تقبلوا تحياتي
    آخر تعديل بواسطة Mo3Ty ، 07-12-2013 الساعة 02:22 AM
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية vamoscapitos
    vamoscapitos غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تسلم ايدك أمعطي فعلا النفسية بتفرق كثيرا

الصورة الرمزية jemy89
    jemy89 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كم انت كبييييير يا معطي كلام في السليم

الصورة الرمزية moh.gahmy
    moh.gahmy غير متواجد حالياً عضو نشيط

من يستطع التحكم فى نفسيته والحد من الخوف والطمع
    بالتاكيد سينجح بتحقيق الربح
    لذلك اغلب المتاجرين المبدئين بفتح حساب او من يعملون على حساب ديمو يحققوا الارباح لانها من غير عواطف ولا خوف ولا طمع
    شكرا لك اخ معطى على الموضوع المتميز

تقبل خالص تحياتى

الصورة الرمزية محمد موحة
    محمد موحة غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انت يا بنى والله خسارة فيك الجيش مش عارف هيعملوا بيك فى الجيش اية ربنا يسامحهم بقى والله انا كنت عايز اقبلك اوريلك حاجة بس قشطة لما تنزل اجازة بقى يا صحبى ان شاء الله

الصورة الرمزية عزيزغامد
    عزيزغامد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فعلا كبير يامعطي .... النفسية تغلبت والعناد كان سيد الموقف
    وكما تفضلت من كان يقنع بربحه اليومي طمع لانه سار مع القطيع في البيع فانقلب الحال هذا هو الفوركس
    وصدق من قال ... تاجر كما ترى لا كما تظن .

سلمت اناملك ودام عطاؤك

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

ماشاء الله عليك اخي العزيز معطي

احسنت لا فض فوك

آفة مجال عملنا هى الطمع لهذا النجاح فيه هو حقا السهل الممتنع
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية thefalcon
    thefalcon غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله، اسمح لى معطى باشا أن احييك على تحليلك الرائع ونظرتك المكتسبه عن ردود أفعال السوق وغيرها من حركة الأسعار... والأسرار المكمنة داخل مفتاح السوق

لذلك تقبل ان أضع وجهة نظرى المتواضعة والتى لا تكمل شيئ عن علمكم!
    - اذا تحدثنا بشيئ من البساطة وبأختصار شديد ايضا سنجد ان لا يوجد إى علامات استفهام حول هذه التحركات وغيرها! للتوضيح أتفق معكم حول ماهية الأخبار الأيجابية أو البيانات او المؤشرات او او اى كان الخاصه بالدولار الأمريكى ( كل ما نريد أن نكتسبه فى هذة الحاله هو! ما الذى نجنيه من هذة النتائج؟ وإلى أين سوف تذهب بنا؟ ) اليس صحيح يا شباب؟
    - طيب إذا تمركزنا حول هذة النقاط السابقة تعالوا نفتكر كده من فترة اية اللى كان بيقولو برنانكى؟ واية اللى كان بيقولو دراجى ؟ عفوا ( انا بتكلم مع ناس اكبر منى خبرة وعلما، ولا اختبركم ) وسامع اللى بيقرأ حاليا ويقول يا حج انت نسيت صناع السوق ولا اية ؟ لا يا استاذى بس انت اوعى تكون نسيت ان صناع السوق هما هما ما خلف كواليس محافظين البنوك ودى دايرة كبييييييييرة اوى هنفضل نتكلم فيها للصبح عشان نعرف صانع السوق الحقيقى !!

- أذكركم بشراء الحقائق وبيع الأخبار، نعم هذة هى الأجابة الحقيقية، من وجهة نظرى هى لها الأولوية فى الرد عن ماهية ما حدث وما يحدث فى الأسواق هذةالفترة ومش النقطة دى بس لا ده فيه حجات كتييييرة اوى لازم ناخد بالنا منها ألا وهى( توقيت السنه الحالى اى ما هو الربع الذى يتم فيه التداول، ايضا هناك انواع البيانات الصادرة وتوقيتها، ايضا هناك الأخبار الأقتصادية والسياسية السابقة والتى كانت من عوامل التأثير فى الأسواق من خلال العام، ايضا هناك المزيد والمزيد،،، بأختصار شديد واسف عن كثرة الكلام لكن عايز اوضح انى بتكلم عن هناك البعض يقول الخبر ايجابى لكن كيف يتم التاثير السلبى على العملة او اى كان اللى بيتم التداول عليها واللى هى صاحبه الخبر الأيجابى !!! إزااااى؟ انا متفهم الأمر والكثير ايضا لكن يا سيدى الفاضل متنساش ان ده خبر او حاله منتظرة من ضمن الحالات المنتظرة والتى سوف تشكل عامل رئيسى فى رد فعل السوق ( مستقبلا ) اعتقد العقل بيقول كده مش انا... تعالى نتكلم زى ما كنا بنتكلم ونقول صناع سوق ؟ جميل هقولك ماشى معاك حق يبقى ازاى انت هتتحرك فى تيار ليس تيار يخضع لصناع سوق وتبقى عايز ترجع تسال تقول ليه التيار ده ماشى عكسى او مش ده اللى المفروض ! بالبلدى ( انت ليه منتظرتش اول تقرير للفيدرالى وبعدين تاخد قرار؟ ليه مبصتش على شارت اليومى وحطيت ترندك وشفت خط السير الجديد؟ ليه مستخدمتش استراتيجيتك والتى تؤكد لك ان الزوج هذا مثلا وصل لحد قمة او قاع قوى او ان هناك تشبع يثبت ما هو لم يثبته صاحب القرار الخاص بالأتجاه او على الأقل الذى يوثر فيه بجانب العرض والطلب؟

- حالات كتيرة، كل اللى عايز اقوله منها حاليا على الأقل هو لا تخالف الأتجاه مدام من يوجهة ليس يرافقك الأن

أسف على الأطالة والله هناك المزيد لكن حاولت اختصر بشكل ارجو من الله انه قد يكون فيه لو نقطة او حرف بها معلوم ما قد يفيد الجميع ، تقبل المرور استاذ معطى وتقبل تحياتى

الصورة الرمزية emad_1398
    emad_1398 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلام سليم جدا يا ريس وانا رايي المتواضع ان التجارة علي الخبر اسوا انواع التجارة لانك حتي لو كسبت مرة فاكيد هتخسر اللي بعدها

الصورة الرمزية mohammed 2005
    mohammed 2005 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

خير الكلام ما دل وقل

الصورة الرمزية Ghallooy
    Ghallooy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بارك الله فيك

أضف على ذلك انه ما عرضين للخسارة امس ليس الطمع بقدر
    ضيق الوقت

لم استطع الدخول في الوقت المناسب وكنت لم افعل أوامر وقف الربح والخسارة بعد

قدر الله وما شاء فعل

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vamoscapitos مشاهدة المشاركة
    تسلم ايدك أمعطي فعلا النفسية بتفرق كثيرا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 مشاهدة المشاركة
    كم انت كبييييير يا معطي كلام في السليم
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh.gahmy مشاهدة المشاركة
    من يستطع التحكم فى نفسيته والحد من الخوف والطمع
    بالتاكيد سينجح بتحقيق الربح
    لذلك اغلب المتاجرين المبدئين بفتح حساب او من يعملون على حساب ديمو يحققوا الارباح لانها من غير عواطف ولا خوف ولا طمع
    شكرا لك اخ معطى على الموضوع المتميز

تقبل خالص تحياتى
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد موحة مشاهدة المشاركة
    انت يا بنى والله خسارة فيك الجيش مش عارف هيعملوا بيك فى الجيش اية ربنا يسامحهم بقى والله انا كنت عايز اقبلك اوريلك حاجة بس قشطة لما تنزل اجازة بقى يا صحبى ان شاء الله
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزيزغامد مشاهدة المشاركة
    فعلا كبير يامعطي .... النفسية تغلبت والعناد كان سيد الموقف
    وكما تفضلت من كان يقنع بربحه اليومي طمع لانه سار مع القطيع في البيع فانقلب الحال هذا هو الفوركس
    وصدق من قال ... تاجر كما ترى لا كما تظن .

سلمت اناملك ودام عطاؤك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا وجدي مشاهدة المشاركة
    ماشاء الله عليك اخي العزيز معطي

احسنت لا فض فوك

آفة مجال عملنا هى الطمع لهذا النجاح فيه هو حقا السهل الممتنع
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thefalcon مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله، اسمح لى معطى باشا أن احييك على تحليلك الرائع ونظرتك المكتسبه عن ردود أفعال السوق وغيرها من حركة الأسعار... والأسرار المكمنة داخل مفتاح السوق

لذلك تقبل ان أضع وجهة نظرى المتواضعة والتى لا تكمل شيئ عن علمكم!
    - اذا تحدثنا بشيئ من البساطة وبأختصار شديد ايضا سنجد ان لا يوجد إى علامات استفهام حول هذه التحركات وغيرها! للتوضيح أتفق معكم حول ماهية الأخبار الأيجابية أو البيانات او المؤشرات او او اى كان الخاصه بالدولار الأمريكى ( كل ما نريد أن نكتسبه فى هذة الحاله هو! ما الذى نجنيه من هذة النتائج؟ وإلى أين سوف تذهب بنا؟ ) اليس صحيح يا شباب؟
    - طيب إذا تمركزنا حول هذة النقاط السابقة تعالوا نفتكر كده من فترة اية اللى كان بيقولو برنانكى؟ واية اللى كان بيقولو دراجى ؟ عفوا ( انا بتكلم مع ناس اكبر منى خبرة وعلما، ولا اختبركم ) وسامع اللى بيقرأ حاليا ويقول يا حج انت نسيت صناع السوق ولا اية ؟ لا يا استاذى بس انت اوعى تكون نسيت ان صناع السوق هما هما ما خلف كواليس محافظين البنوك ودى دايرة كبييييييييرة اوى هنفضل نتكلم فيها للصبح عشان نعرف صانع السوق الحقيقى !!

- أذكركم بشراء الحقائق وبيع الأخبار، نعم هذة هى الأجابة الحقيقية، من وجهة نظرى هى لها الأولوية فى الرد عن ماهية ما حدث وما يحدث فى الأسواق هذةالفترة ومش النقطة دى بس لا ده فيه حجات كتييييرة اوى لازم ناخد بالنا منها ألا وهى( توقيت السنه الحالى اى ما هو الربع الذى يتم فيه التداول، ايضا هناك انواع البيانات الصادرة وتوقيتها، ايضا هناك الأخبار الأقتصادية والسياسية السابقة والتى كانت من عوامل التأثير فى الأسواق من خلال العام، ايضا هناك المزيد والمزيد،،، بأختصار شديد واسف عن كثرة الكلام لكن عايز اوضح انى بتكلم عن هناك البعض يقول الخبر ايجابى لكن كيف يتم التاثير السلبى على العملة او اى كان اللى بيتم التداول عليها واللى هى صاحبه الخبر الأيجابى !!! إزااااى؟ انا متفهم الأمر والكثير ايضا لكن يا سيدى الفاضل متنساش ان ده خبر او حاله منتظرة من ضمن الحالات المنتظرة والتى سوف تشكل عامل رئيسى فى رد فعل السوق ( مستقبلا ) اعتقد العقل بيقول كده مش انا... تعالى نتكلم زى ما كنا بنتكلم ونقول صناع سوق ؟ جميل هقولك ماشى معاك حق يبقى ازاى انت هتتحرك فى تيار ليس تيار يخضع لصناع سوق وتبقى عايز ترجع تسال تقول ليه التيار ده ماشى عكسى او مش ده اللى المفروض ! بالبلدى ( انت ليه منتظرتش اول تقرير للفيدرالى وبعدين تاخد قرار؟ ليه مبصتش على شارت اليومى وحطيت ترندك وشفت خط السير الجديد؟ ليه مستخدمتش استراتيجيتك والتى تؤكد لك ان الزوج هذا مثلا وصل لحد قمة او قاع قوى او ان هناك تشبع يثبت ما هو لم يثبته صاحب القرار الخاص بالأتجاه او على الأقل الذى يوثر فيه بجانب العرض والطلب؟

- حالات كتيرة، كل اللى عايز اقوله منها حاليا على الأقل هو لا تخالف الأتجاه مدام من يوجهة ليس يرافقك الأن

أسف على الأطالة والله هناك المزيد لكن حاولت اختصر بشكل ارجو من الله انه قد يكون فيه لو نقطة او حرف بها معلوم ما قد يفيد الجميع ، تقبل المرور استاذ معطى وتقبل تحياتى
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_1398 مشاهدة المشاركة
    كلام سليم جدا يا ريس وانا رايي المتواضع ان التجارة علي الخبر اسوا انواع التجارة لانك حتي لو كسبت مرة فاكيد هتخسر اللي بعدها
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed 2005 مشاهدة المشاركة
    خير الكلام ما دل وقل
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ghallooy مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك

أضف على ذلك انه ما عرضين للخسارة امس ليس الطمع بقدر
    ضيق الوقت

لم استطع الدخول في الوقت المناسب وكنت لم افعل أوامر وقف الربح والخسارة بعد

قدر الله وما شاء فعل
    شكرا لكم جميعا على النقاش المثمر.. شرفني مروركم الكريم
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية slim-shady
    slim-shady غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا ملتزم بطريقة معينة .. وبعت اليورو بناء عليها .. و موجود ستوب للصفقة .. والخسارة اكترها 5 % .. فاذن So What !!

احنا في السليم يا باشااااا

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim-shady مشاهدة المشاركة
    انا ملتزم بطريقة معينة .. وبعت اليورو بناء عليها .. و موجود ستوب للصفقة .. والخسارة اكترها 5 % .. فاذن So What !!

احنا في السليم يا باشااااا
    بالظبط ياباشا مدام ملتزم بالطريقة الخاصة بك وبادارة راس مال فمفيش قلق.. ولذلك نفسية حضرتك هادية وبتكلم الان بثقة
    وده الى بحاول اوصله للجميع ان لو كان ملتزم بطريقته اى كان الوقت فحيبقا واثق من نفسه ومن طريقته
    وكلامى انا بوصله خاصة لمتاجرى الانترداى لما لاحظته من اغلبهم فى اليومين السابقين من عند فى السوق وطمع وعدم الالتزام بطرقهم

وبالتوفيق لك وللجميع باذن الله

تقبل تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17