صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23
    الصورة الرمزية مصطفى خالد
    مصطفى خالد غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي هل يوجد اسكالبر يضارب على الدقيقه

السلام عليكم

هل يوجد فى المنتدى من جرب الاسكالبينج على الدقيقه او 5؟؟

ما هى الطريقه الافضل و ما هى النتائج
    توقيع العضو
    409068

الصورة الرمزية النسر الذهبى
    النسر الذهبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:هل يوجد اسكالبر يضارب على الدقيقه

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

فريم الدقيقة هو الفريم الأساسي بالنسبة لي والطريقة التي استخدمها هيه الدورات السعرية الزمنية للدكتور حماده
    آخر تعديل بواسطة النسر الذهبى ، 05-07-2013 الساعة 12:44 PM

الصورة الرمزية البنك المركزي
    البنك المركزي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ممكن اعرف لماذا لا تتاجر مثل الاجانب ... ولماذا لاتستخرج الحصان الرابح عن طريق الاندكسات
    ولماذا لاتنظر للشارت مثل صناع السوق ...
    مجرد استفسارات لان مو اضيعك كثيره جداً جداً
    والشهر الماضي من كثر مواضيعك توقعت انه لايوجد شخص غيرك يكتب في هذا الصرح الشامخ

لذالك اعتقد مصيبه بعد كل هذه المواصيع التي كتبتها وتقنعنا انها ناجحه ونجدك تصرف النظر عنها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

فريم الدقيقة هو الفريم الأساسي بالنسبة لي والطريقة التي استخدمها هيه الدورات السعرية الزمنية للدكتور حماده
    و ايه اخبارها معاك؟
    لانى حاولت اتعلمها و مش فاهمها
    توقيع العضو
    409068

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البنك المركزي مشاهدة المشاركة
    ممكن اعرف لماذا لا تتاجر مثل الاجانب ... ولماذا لاتستخرج الحصان الرابح عن طريق الاندكسات
    ولماذا لاتنظر للشارت مثل صناع السوق ...
    مجرد استفسارات لان مو اضيعك كثيره جداً جداً
    والشهر الماضي من كثر مواضيعك توقعت انه لايوجد شخص غيرك يكتب في هذا الصرح الشامخ

لذالك اعتقد مصيبه بعد كل هذه المواصيع التي كتبتها وتقنعنا انها ناجحه ونجدك تصرف النظر عنها
    و مين قالك انى لا اتاجر مثل الاجانب ( عندك حساب تابع الصفقات فيه مكسب صافى 500 نقطه فى اقل من اسبوعين)
    و مين قالك انى لا استخرج الحصان الرابح من االندكسات
    و مين قالك انى لا انظر للشارت كصناع السوق

و مين قالك انى بحاول اقنع اى حد ان مواضيعى ناجحه
    فانا اكتب لوجه الهل لو اراد احد الاستفاده فاهلا بقه لا اكتم علما
    و من اراد السخريه فاهلا به
    و من اراد التجاهل فاهلا به برضه
    و بخصوص صرف الانتباه عن مواضيعى السابقه فده حريه ليا برضه
    كتير منها بلاقى انى حطيت الى عندى و مافيش جديد فاقرر التوقف عنه
    و انزل حاجه جديده

و رغم ان سبب سؤالى من اسبابى الشخضيه البحته الى ليا الحريه المطلقه انى اقول و لا
    بس هاقولك

من عه اايم صديق عزيز ليا و خبير فوركساوى لا يشق له غبار قالى انه شغال اسكالبينج
    و طبعا استغربت لانها اول مره ارى اسكالبر عربى ناجح
    فحبيت ازود معلوماتى فى الموضوع خصوصا انه مش من اهتماماتى اوى و كمان شغلى على الحساب صفقات سوينيجه

فققرت اتعلم اكتر عن الموضوع شان افتح حساب اضافى احط فيه 100 دولار او رقم بسيط من حسابى للعمل اسكالبينج
    لانى صفقاتى بتقعد بالاسبوعين و ال 3 بقعد اتفرج بس اخرى انقل الاستوب

عرفت السبب يا اخ؟
    توقيع العضو
    409068

الصورة الرمزية عبد الصمد
    عبد الصمد غير متواجد حالياً موقوف

اهم حاجه يا مصطفى انك انسان بسيط وصادق,لما مبتفهمش حاجه بتقول في الوش, خليك كده دايما, على فكره اللي بيتلصص على مشاركاتك وبيشد بشعره ومفتكر نفسه فاهم وبياكل في نفسه وبيخش باكتر من اسم, طبعا ده كله لانه بيعبد نفسه ونهايته بطيييييييئه بس بزاويه ضلمه ولوحده هو الزمن اللي حيتعامل معاهم لان نفسياتهم تعباااااانه , على فكره هما ست شخصيات في المنتدى مسجلين بقالهم اكتر من سنه ونص, لاحظ سلسلة مشاركاتهم وانت تحكم.نفسيات مريضه متقدرش تعرض نفسها لنور الشمس فبتلزق في الشاشه

الصورة الرمزية scalping
    scalping غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى خالد مشاهدة المشاركة

و مين قالك انى لا اتاجر مثل الاجانب ( عندك حساب تابع الصفقات فيه مكسب صافى 500 نقطه فى اقل من اسبوعين)
    و مين قالك انى لا استخرج الحصان الرابح من االندكسات
    و مين قالك انى لا انظر للشارت كصناع السوق

و مين قالك انى بحاول اقنع اى حد ان مواضيعى ناجحه
    فانا اكتب لوجه الهل لو اراد احد الاستفاده فاهلا بقه لا اكتم علما
    و من اراد السخريه فاهلا به
    و من اراد التجاهل فاهلا به برضه
    و بخصوص صرف الانتباه عن مواضيعى السابقه فده حريه ليا برضه
    كتير منها بلاقى انى حطيت الى عندى و مافيش جديد فاقرر التوقف عنه
    و انزل حاجه جديده

و رغم ان سبب سؤالى من اسبابى الشخضيه البحته الى ليا الحريه المطلقه انى اقول و لا
    بس هاقولك

من عه اايم صديق عزيز ليا و خبير فوركساوى لا يشق له غبار قالى انه شغال اسكالبينج
    و طبعا استغربت لانها اول مره ارى اسكالبر عربى ناجح
    فحبيت ازود معلوماتى فى الموضوع خصوصا انه مش من اهتماماتى اوى و كمان شغلى على الحساب صفقات سوينيجه

فققرت اتعلم اكتر عن الموضوع شان افتح حساب اضافى احط فيه 100 دولار او رقم بسيط من حسابى للعمل اسكالبينج
    لانى صفقاتى بتقعد بالاسبوعين و ال 3 بقعد اتفرج بس اخرى انقل الاستوب

عرفت السبب يا اخ؟
    اخي مصطفى انا سكالبر ولله الحمد والمنه مردودها المادي رائع جدا
    انا يا عزيزي لا استخدم الا البولنجر باند والمقاومات والماكد على فريم الدقيقه والخمس دقائق, طبعا لا استخدم الستوب لوز استعيض به بأمر معلق معاكس يعادل 1.5 من حجم الاوردر المفتوح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الصمد مشاهدة المشاركة
    اهم حاجه يا مصطفى انك انسان بسيط وصادق,لما مبتفهمش حاجه بتقول في الوش, خليك كده دايما, على فكره اللي بيتلصص على مشاركاتك وبيشد بشعره ومفتكر نفسه فاهم وبياكل في نفسه وبيخش باكتر من اسم, طبعا ده كله لانه بيعبد نفسه ونهايته بطيييييييئه بس بزاويه ضلمه ولوحده هو الزمن اللي حيتعامل معاهم لان نفسياتهم تعباااااانه , على فكره هما ست شخصيات في المنتدى مسجلين بقالهم اكتر من سنه ونص, لاحظ سلسلة مشاركاتهم وانت تحكم.نفسيات مريضه متقدرش تعرض نفسها لنور الشمس فبتلزق في الشاشه
    متاخدش فى بالك
    توقيع العضو
    409068

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scalping مشاهدة المشاركة
    اخي مصطفى انا سكالبر ولله الحمد والمنه مردودها المادي رائع جدا
    انا يا عزيزي لا استخدم الا البولنجر باند والمقاومات والماكد على فريم الدقيقه والخمس دقائق, طبعا لا استخدم الستوب لوز استعيض به بأمر معلق معاكس يعادل 1.5 من حجم الاوردر المفتوح
    امممممممم
    كلام محتاج مخمخه
    المقاومات و الماكد بتستحدم سوا من زمان
    ايه اضافه البولنجر؟؟
    و تارتجتاك فى حدود ايه
    و الصفقه المعاكسه بتكون على اساس ايه؟
    توقيع العضو
    409068

الصورة الرمزية 300
    300
    300 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عليكم السلام
    صراحه اتمنى نجد اسلوب سكالبنغ يكون الهدف اكبر من الاستوب ودخول الصفقه يكون واضح
    اسمح لي بسجل طلبي معاك
    سكالبنغ احلى شيئ للشخص المتفرغ والشخص يحب يشوف نتائجه سريعاً هذه الاثنين الحمد لله لدي
    متفرغ وبحب شوف نتائج تتحقق سريعا
    لكن يجب الاخذ بالسبريد
    ومن الاخوه يجد لديه اسلوب سكالبنغ كويس ياريت يضعه
    اخي مصطفى في استراتيجيه الحاده حاولت طبقها ولم انجح بها
    شكرا اخي مصطفى

الصورة الرمزية scalping

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى خالد مشاهدة المشاركة

امممممممم
    كلام محتاج مخمخه
    المقاومات و الماكد بتستحدم سوا من زمان
    ايه اضافه البولنجر؟؟
    و تارتجتاك فى حدود ايه
    و الصفقه المعاكسه بتكون على اساس ايه؟
    شوف يا عزيزي , انا بشتغل على الاسترالي دولار , طبعا قبل ما افتح منصه الميتاتريدر بشوف الاخبار على العمله واوقاتها , بعد ذالك برسم فيبوناتشي على فريم الساعه وفيبوناتشي على الاربع ساعات , وبطلع المقاومات والدعوم والبيفوت بوينت المهمه , بعد ذلك اضع بولنجر باندز والماكد ومتوسط 55 و 200
    طريقة دخولي اراقب الخمس دقائق وعند رؤيه بدايه انفراج لموشر الماكد اذهب لفريم الدقيقه واراقب السعر حتى يقطع الخط الاوسط للبولنجر ادخل الصفقه على الاقل هدفي 5 وممكن ان يصل الى 30حسب زخم وحركه السوق , اما اذا عكس على السعر 10 نقاط افتح صفقه عكسيه ++ مثال ++ اذا دخلت شراء 0.1 لوت من سعر 1.6450 وعكس السعر 10 نقاط يتفعل الامر المعلق0.15 لوت وهنا يلزمني 7.5 نقطه للوصول للبيريك ايفن بوينت لاخرج متعادل واذا بعد تفعيل الامر المعلق الثاني عكس السعر وصعد 10 نقاط هنا يرجع للصفقه الاولى ,, ملاحظه مهمه وهي اني لو كنت استخدم ستوب لوز لكان ضرب الصفقه الاول وضرب الصفقه الثانيه وخرجت خسران 20 نقطه ولكن في هذه الحاله فعليا انا خسران 10 نقاط وكسبان 10 نقاط اي متعادل (( لم اخسر شيئا )) وعندما تحترف الهيدج سوف تجد نفسك لا تغلق صفقه على مخسر الا قليلا جدا

ارجو ان تكون الفكره واضحه

الصورة الرمزية scalping

في السكالبنج والسوينجات ايضا اعتقد انه يجب تطبيق قاعده Keep it simple ولا تتبع الخزعبلات الفلكيه والقمريه وجان لان سوق الفوركس سوق عشوائي ومن طبيعة دراستي درسنا العشوائيه وكان احد الامثله عليها الاسواق الماليه لان قاعده البارحه لا تنطبق على اليوم ولا غدا لكثره المؤثرات السياسيه والاقتصاديه والطبيعه وتبدل السياسات الاقتصاديه اليوميه فمثلا اليوم تجد سيتي بنك اليوم مشتري اليورو ممكن بعد يوم ان يبيعه واليوم الذي يليه لا يدخل اي صفقه عليه وايضا قانون العرض والطلب , السوق عشوائي بحت واشرس المحللين المشهورين دقة صفقاته لا تتعدى 60% حسب دراسه لمعد متخصص على مدار سنوات ومن يقول غير ذلك يكابر ويتبجح وبعد فتره ستجده في مشفى للامراض الفوركسيه , ما يهمنا في النهايه المردود المادي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 300 مشاهدة المشاركة
    عليكم السلام
    صراحه اتمنى نجد اسلوب سكالبنغ يكون الهدف اكبر من الاستوب ودخول الصفقه يكون واضح
    اسمح لي بسجل طلبي معاك
    سكالبنغ احلى شيئ للشخص المتفرغ والشخص يحب يشوف نتائجه سريعاً هذه الاثنين الحمد لله لدي
    متفرغ وبحب شوف نتائج تتحقق سريعا
    لكن يجب الاخذ بالسبريد
    ومن الاخوه يجد لديه اسلوب سكالبنغ كويس ياريت يضعه
    اخي مصطفى في استراتيجيه الحاده حاولت طبقها ولم انجح بها
    شكرا اخي مصطفى
    الاسكالبينج مش محتاج تفرغ للدرجه
    صديقى الى وقت عليه ده كل علاقته بالفوركس يوميا ساعتين تداول بينسى الدنيا فيهم و ييشتغل بس
    مش هاتقعد 8 ساعات تداول اكيد يعنى كتير اوى
    توقيع العضو
    409068

في السكالبنج والسوينجات ايضا اعتقد انه يجب تطبيق قاعده Keep it simple ولا تتبع الخزعبلات الفلكيه والقمريه وجان لان سوق الفوركس سوق عشوائي ومن طبيعة دراستي درسنا العشوائيه وكان احد الامثله عليها الاسواق الماليه لان قاعده البارحه لا تنطبق على اليوم ولا غدا لكثره المؤثرات السياسيه والاقتصاديه والطبيعه وتبدل السياسات الاقتصاديه اليوميه فمثلا اليوم تجد سيتي بنك اليوم مشتري اليورو ممكن بعد يوم ان يبيعه واليوم الذي يليه لا يدخل اي صفقه عليه وايضا قانون العرض والطلب , السوق عشوائي بحت واشرس المحللين المشهورين دقة صفقاته لا تتعدى 60% حسب دراسه لمعد متخصص على مدار سنوات ومن يقول غير ذلك يكابر ويتبجح وبعد فتره ستجده في مشفى للامراض الفوركسيه , ما يهمنا في النهايه المردود المادي
    لا الاسكالبنيج مش محتاج كل الفلك و الحاجت دى
    رغم ان ناس كتير بتشكر فى طريقه المتاجره اسعريه لكنى لم اجيدها ابدا

الاسكالبنيج ببساطه خطف نقط بسيطه
    تعرف ان السكالبر العالمين بيشتغلو 1:2
    يعنى التارجت 10 الاستوب 20
    بس نسبه نجاحه لا تقل عن 90%
    توقيع العضو
    409068

شوف يا عزيزي , انا بشتغل على الاسترالي دولار , طبعا قبل ما افتح منصه الميتاتريدر بشوف الاخبار على العمله واوقاتها , بعد ذالك برسم فيبوناتشي على فريم الساعه وفيبوناتشي على الاربع ساعات , وبطلع المقاومات والدعوم والبيفوت بوينت المهمه , بعد ذلك اضع بولنجر باندز والماكد ومتوسط 55 و 200
    طريقة دخولي اراقب الخمس دقائق وعند رؤيه بدايه انفراج لموشر الماكد اذهب لفريم الدقيقه واراقب السعر حتى يقطع الخط الاوسط للبولنجر ادخل الصفقه على الاقل هدفي 5 وممكن ان يصل الى 30حسب زخم وحركه السوق , اما اذا عكس على السعر 10 نقاط افتح صفقه عكسيه ++ مثال ++ اذا دخلت شراء 0.1 لوت من سعر 1.6450 وعكس السعر 10 نقاط يتفعل الامر المعلق0.15 لوت وهنا يلزمني 7.5 نقطه للوصول للبيريك ايفن بوينت لاخرج متعادل واذا بعد تفعيل الامر المعلق الثاني عكس السعر وصعد 10 نقاط هنا يرجع للصفقه الاولى ,, ملاحظه مهمه وهي اني لو كنت استخدم ستوب لوز لكان ضرب الصفقه الاول وضرب الصفقه الثانيه وخرجت خسران 20 نقطه ولكن في هذه الحاله فعليا انا خسران 10 نقاط وكسبان 10 نقاط اي متعادل (( لم اخسر شيئا )) وعندما تحترف الهيدج سوف تجد نفسك لا تغلق صفقه على مخسر الا قليلا جدا

ارجو ان تكون الفكره واضحه
    الفكره واضحه
    شبه تفكريى اوى

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17