صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 18
    الصورة الرمزية mazen1
    mazen1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي لماذا لا نعقلها

بسم االه الرحمن الرحيم

لماذا لا نعقلها

عرض علي بالامس صديق مشروع مضمون بإذن الله برأس مال حوالي 70 الف جنية ، وقال انه سيدر عائد شهري حوالي 700 جنية ، يا الله وطبعاً هذا الصديق المحترم يهديني هدية عبارة عن فكرة ممتازة للربح وزيادة الدخل ... كلام زي الفل

طبعاً احنا الفوركسيين لازم نقارن الموضوعات دي بما يحدث فى الفوركس
    يعني هذا العائد الشهري عبارة عن 1% ، طيب ما انا اشتغل بالـ 70 الف دي فى الفوركس وانا احقق اكتر من كده .. يعني 10 الاف دولار واحاول ان اكسب 10%
    بس 10 % فى الفوركس مش حلوة ومش كويسة ومش مقنعه
    مش مقنعه لية .. دي عشر اضعاف المشروع الممتاز اللى اتعرض عليك
    بس ده الفوركس يعني حرقة دم واعصاب
    انا عارف بس فى حالة انك تحقق 10% شهرياً بتحقق دخل سنة من المشروع التاني وبأقل مخاطرة

خلاص ماشي هحاول احقق 10 % لكن هل سأستطيع التحكم فى نفسي ونفسيتي والالتزام وعدم التهور لاحقق النسبة دي .... لا اظن .... ليه ........ معرفش

السلام عليكم

الصورة الرمزية alsafir
    alsafir غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:لماذا لا نعقلها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موضوع جميل
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazen1 مشاهدة المشاركة

لا اظن .... ليه ........ معرفش

بالتوفيق للجميع بإذن الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    توقيع العضو

الصورة الرمزية fawwazaljarrah
    fawwazaljarrah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلام جميل

الصورة الرمزية ابو عبد الله 2009
    ابو عبد الله 2009 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مرحبا اخي الكريم ...

أقترح عليك بأن تقسم المبلغ قسمين 70000 = 35000 الف للعمل في الفوركس وتحقيق
    عائد متوافق مع النسبة التي ذكرتها يعني ربحك الشهري تقريبا = 5000$ .

و35000 الف للمشروع الذي اتعرضك عليك والذي سوف يقارب ربحك منه 350 جنية

طبعا حساباتي كلها مبنية على حساباتك التي ذكرتها أنت وبكذا تكون مسكت العصا مع الوسط وريحت ضميرك وتفكيرك

تحياتي لك ...

الصورة الرمزية batttot
    batttot غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي الكريم انت فيما يبدو من مشاركتك انك من مصر ......... حسنا مبلغ 70 الف جنيه هذا يمكن ان تبدأ به مشروعات كثير جدا في مصر وتدر عليك ارباح جيده .......... ثق في كلامي ان مبلغ 70 الف جنيه اذا فتحت به تجاره معينه يدر عليك 10 % شهريا اي ان الدخل الشهري سوف يكون من 5000 الي 7000 شهريا اي انك من الاساس لا تحتاج الي الفوركس للحصول علي عشره في المائه شهريا لانه اغلب انواع المشاريع التي تبدأها برأس مال كبير نسبيا مثل هذا تدر ارباح تصل الي عشره في المائه شهريا وممكن ازيد وممكن اقل حسب السوق والمشاريع كثير جدا ولاعطيك مثال .... يمكنك ان تشتري ملابس بأسعار جمله وتقوم ببيعها قطاعي وطبعا السبعين الف سوف تمكنك من البدايه في هذا النشاط بسهوله لان التجار الكثير منهم يقبل ان يقسط ثمن البضاعه ........ مثال اخر يمكن ان تبدأ مشروح توزيع منتجات غذئيه او لحوم ولن تحتاج غير ان تشتري من المصانع بأسعار مرضيه وتقوم بتأجير ثلاجات وتضع بها البضاعه وتقوم بتوزيعها علي السوبر ماركت وطبعا لكي تبدأ هذه التجاره لن تحتاج اكثر من السبعين الف هذه وارباحها كما قلت تصل الي عشره في المائه شهريا ........هل فهمت ما اقوله ؟؟؟ والان ما الذي يجعل الفوركس افضل ؟؟؟ انك يمكنك ان تتاجر باقل من عشر هذا المبلغ وتكسب عشره في المائه شهريا بمعني اخر اين هي التجاره التي تبدأها 5000 جنيه وتدر عليك ربح شهري من 500الي الف جنيه طبعا يلا يوجد تجاره تبدأ برأس المال القليل هذا وتعطيك نسبة الربح هذه لكن مبلغ السبعين الف جنيه هذا هو مبلغ كبير يسمح لك بسهوله ان تبدأ مشروع تجاري ناجح وتربح منه جيدا جدا ...............هل فهمت هذه النقطه اخي الكريم .......... بالاضافه الي انني وهذا رأيي الشخصي لا اقبل ان اتعب واتابع واتعرض لضغط السوق مقابل 10 في المائه شهريا انا اراها قليله جدا مهما كانت الاسباب .......فمن رأيي ان سوق الفوركس المناسب فيه هو ربح 10 في المائه يوميا فما فوق غير ذلك يعتبر تجاره لا تربح لان الملاليم القليله منها اخر كل شهر لا تقارن ابدا بالضغط العصبي والارهاق وحتي لو كان الحساب ضخم وليكن خمسين الف دولار مثلا فهنا نعود مره اخري الي فكرة ان هذا المبلغ وحده كفيل بفتح مشروع تجاري ناجح ومربح جدا ايضا فلماذا اخاطر به في الفوركس اذا كنت لن اربح اكثر مما سوف اربحه في التجاره العاديه ؟؟؟؟ لذلك لابد ان تكون الارباح من الفوركس تفوق بمراحل اي نسبة ربح من التجاره العاديه والتي قلنا عنها انها تربح تقريبا عشره في الميه شهريا ........ ومن لا يصدقني يبحث عن صديق له يكون تاجر ناجح اي ان اموره تسير بشكل جيد ويحاول ان يسأله بدقه علي مكسبه وكم دفع وكم ربح سوف يجد ان ربحه الشهري يتراوح من 5 الي 10 في المائه مع العلم ان رأس المال غير معرض لاي خساره او مجازفه بفقدانه مثل الفوركس .........اتمين اكون وفقت في توضيح وجهة نظري والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصورة الرمزية mazen1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alsafir مشاهدة المشاركة

موضوع جميل

بالتوفيق للجميع بإذن الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اشكرك جناب السفير ، الاجمل هو مرورك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fawwazaljarrah مشاهدة المشاركة
    كلام جميل
    اشكرك اخي .. الاجمل مشاركتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عبد الله 2009 مشاهدة المشاركة
    مرحبا اخي الكريم ...

أقترح عليك بأن تقسم المبلغ قسمين 70000 = 35000 الف للعمل في الفوركس وتحقيق
    عائد متوافق مع النسبة التي ذكرتها يعني ربحك الشهري تقريبا = 5000$ .

و35000 الف للمشروع الذي اتعرضك عليك والذي سوف يقارب ربحك منه 350 جنية

طبعا حساباتي كلها مبنية على حساباتك التي ذكرتها أنت وبكذا تكون مسكت العصا مع الوسط وريحت ضميرك وتفكيرك

تحياتي لك ...
    شكراً يا اخي ، بس انا بتكلم بشكل عام عن موضوع يشغل الفروكسيين
    موضوع النسبة والمخاطرة والتهور والطمع وضبط النفس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة batttot مشاهدة المشاركة

اخي الكريم انت فيما يبدو من مشاركتك انك من مصر ......... حسنا مبلغ 70 الف جنيه هذا يمكن ان تبدأ به مشروعات كثير جدا في مصر وتدر عليك ارباح جيده .......... ثق في كلامي ان مبلغ 70 الف جنيه اذا فتحت به تجاره معينه يدر عليك 10 % شهريا اي ان الدخل الشهري سوف يكون من 5000 الي 7000 شهريا اي انك من الاساس لا تحتاج الي الفوركس للحصول علي عشره في المائه شهريا لانه اغلب انواع المشاريع التي تبدأها برأس مال كبير نسبيا مثل هذا تدر ارباح تصل الي عشره في المائه شهريا وممكن ازيد وممكن اقل حسب السوق والمشاريع كثير جدا ولاعطيك مثال .... يمكنك ان تشتري ملابس بأسعار جمله وتقوم ببيعها قطاعي وطبعا السبعين الف سوف تمكنك من البدايه في هذا النشاط بسهوله لان التجار الكثير منهم يقبل ان يقسط ثمن البضاعه ........ مثال اخر يمكن ان تبدأ مشروح توزيع منتجات غذئيه او لحوم ولن تحتاج غير ان تشتري من المصانع بأسعار مرضيه وتقوم بتأجير ثلاجات وتضع بها البضاعه وتقوم بتوزيعها علي السوبر ماركت وطبعا لكي تبدأ هذه التجاره لن تحتاج اكثر من السبعين الف هذه وارباحها كما قلت تصل الي عشره في المائه شهريا ........هل فهمت ما اقوله ؟؟؟ والان ما الذي يجعل الفوركس افضل ؟؟؟ انك يمكنك ان تتاجر باقل من عشر هذا المبلغ وتكسب عشره في المائه شهريا بمعني اخر اين هي التجاره التي تبدأها 5000 جنيه وتدر عليك ربح شهري من 500الي الف جنيه طبعا يلا يوجد تجاره تبدأ برأس المال القليل هذا وتعطيك نسبة الربح هذه لكن مبلغ السبعين الف جنيه هذا هو مبلغ كبير يسمح لك بسهوله ان تبدأ مشروع تجاري ناجح وتربح منه جيدا جدا ...............هل فهمت هذه النقطه اخي الكريم .......... بالاضافه الي انني وهذا رأيي الشخصي لا اقبل ان اتعب واتابع واتعرض لضغط السوق مقابل 10 في المائه شهريا انا اراها قليله جدا مهما كانت الاسباب .......فمن رأيي ان سوق الفوركس المناسب فيه هو ربح 10 في المائه يوميا فما فوق غير ذلك يعتبر تجاره لا تربح لان الملاليم القليله منها اخر كل شهر لا تقارن ابدا بالضغط العصبي والارهاق وحتي لو كان الحساب ضخم وليكن خمسين الف دولار مثلا فهنا نعود مره اخري الي فكرة ان هذا المبلغ وحده كفيل بفتح مشروع تجاري ناجح ومربح جدا ايضا فلماذا اخاطر به في الفوركس اذا كنت لن اربح اكثر مما سوف اربحه في التجاره العاديه ؟؟؟؟ لذلك لابد ان تكون الارباح من الفوركس تفوق بمراحل اي نسبة ربح من التجاره العاديه والتي قلنا عنها انها تربح تقريبا عشره في الميه شهريا ........ ومن لا يصدقني يبحث عن صديق له يكون تاجر ناجح اي ان اموره تسير بشكل جيد ويحاول ان يسأله بدقه علي مكسبه وكم دفع وكم ربح سوف يجد ان ربحه الشهري يتراوح من 5 الي 10 في المائه مع العلم ان رأس المال غير معرض لاي خساره او مجازفه بفقدانه مثل الفوركس .........اتمين اكون وفقت في توضيح وجهة نظري والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    10% يومياً فيما فوق ، تمام وزي الفل

بس ممكن حضرتك تشرح لنا ويفضل فى موضوع منفصل كيف اربح 10% على الاقل يومياً

اشكرك على كل حال
    آخر تعديل بواسطة mazen1 ، 26-05-2013 الساعة 05:47 PM

الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

مساء الفل
    عامل ايه ياصحبى ان شاء الله تكون بخير
    شوف ياصحبى لو ال70 الف دول انت حياتك واقفه عليهم فخليك فى المضمون
    لكن لو تقدر تصبر عليهم وتشتغل على مهلك ونقنقه كدا ^_*
    هتعمل ان شاء الله على الاقل 1% الى هما 700 جنيه وممكن جدا يكون هدفك باذن الله 10%

محدش بيكسب طول الخط ياصحبى شهور بنكسب وشهور مفهاش ربح وممكن تلاقى شهر متعلق فيه لكن المهم يبقا فى المجمل فيه ربح يرضيك

عايز اقولك معلومه انا لما مكنتش محتاج اسحب او فلوس الفوركس مش فى دماغى اوى كان احسن شغل بيحصل
    الفتره الاخير احتجت فلوس كتير لاسباب مختلفه تحس الواحد لما بقا عنده التزامات ومفروض يسحب شهريا الامور بقا محتاج حرص اكتر
    على العموم فكر كويس
    تحياتى ياباشا
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

الصورة الرمزية hany.kashef
    hany.kashef غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هى فين الطريقة اللى ممكن تخليك تكسب 10% يومياً باستمرار بدون خسارة الارباح ومعاها رأس المال ، ممكن فى خبر أو فى حديث من حد مسئول فى البنك الفيدرالى يعكس عليك السوق ويخسرك فلوسك ، عاوز تدخل فى الفوركس يبقى تدخل برأس مال مناسب زايد عن حاجتك مش تدخل بكل ما تملك ، وبعدين الرافعة المالية اللى بتقدمها الشركات مغرية بطريقة ممكن تخليك فى يوم من الأيام تدخل السوق بأوردر كبير وهى دى بداية سكة الخسارة ، والنفس البشرية صعب التحكم فيها ، إنت مش اكسبرت آلى هيشتغل بدون تأثرات نفسية ويوم تبقى مش مركز ويوم تبقى زهقان ، يوم ممكن تكون محبط ، لدرجة إن السوق يعكس عليك ويخليك كمان تفضل تزود فى الستوب لغاية لما ياكل راس مالك كله ، نصيحة لو عندك مشروع على أرض الواقع حط جزء من فلوسك فى المشروع ووفر الباقى عشان لو المشروع لم ينجح ، تبقى تقدر تدخل مشروع تانى ، إنما الفوركس مخاطرة عالية للغاية ، حتى الآن المتاجرين المخضرمين يخطئون أحيانا ويخسرون لدرجة إن الرجل المشهور برجل الذهب خسر حوالى مليار ونصف دولار فى صفقات شراء للذهب ، قول لى كيف هو خسر فى صفقات الذهب ودخل عكس الاتجاه مع إن الشارت واضح والمحللين حتى الآن بيقولوا إن الاوقية ممكن توصل حتى 1200 دولار وهو بسم الله ما شاء الله كان بيتحدى بنك انجلترا فى التسعينيات على ما أظن ، وبعد كده بقى بيقول إن الذهب لم يعد ملاذ آمن .
    ربنا يوفقك إن شاء الله

الصورة الرمزية mazen1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة
    مساء الفل
    هتعمل ان شاء الله على الاقل 1% الى هما 700 جنيه وممكن جدا يكون هدفك باذن الله 10%

محدش بيكسب طول الخط ياصحبى شهور بنكسب وشهور مفهاش ربح وممكن تلاقى شهر متعلق فيه لكن المهم يبقا فى المجمل فيه ربح يرضيك

عايز اقولك معلومه انا لما مكنتش محتاج اسحب او فلوس الفوركس مش فى دماغى اوى كان احسن شغل بيحصل
    الفتره الاخير احتجت فلوس كتير لاسباب مختلفه تحس الواحد لما بقا عنده التزامات ومفروض يسحب شهريا الامور بقا محتاج حرص اكتر
    على العموم فكر كويس
    تحياتى ياباشا
    يا هلا بالغالي ، ازيك يا عم واحشني
    شكراً على مشاركتك الغالية

الصورة الرمزية mazen1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany.kashef مشاهدة المشاركة
    هى فين الطريقة اللى ممكن تخليك تكسب 10% يومياً باستمرار بدون خسارة الارباح ومعاها رأس المال ، ممكن فى خبر أو فى حديث من حد مسئول فى البنك الفيدرالى يعكس عليك السوق ويخسرك فلوسك ، عاوز تدخل فى الفوركس يبقى تدخل برأس مال مناسب زايد عن حاجتك مش تدخل بكل ما تملك ، وبعدين الرافعة المالية اللى بتقدمها الشركات مغرية بطريقة ممكن تخليك فى يوم من الأيام تدخل السوق بأوردر كبير وهى دى بداية سكة الخسارة ، والنفس البشرية صعب التحكم فيها ، إنت مش اكسبرت آلى هيشتغل بدون تأثرات نفسية ويوم تبقى مش مركز ويوم تبقى زهقان ، يوم ممكن تكون محبط ، لدرجة إن السوق يعكس عليك ويخليك كمان تفضل تزود فى الستوب لغاية لما ياكل راس مالك كله ، نصيحة لو عندك مشروع على أرض الواقع حط جزء من فلوسك فى المشروع ووفر الباقى عشان لو المشروع لم ينجح ، تبقى تقدر تدخل مشروع تانى ، إنما الفوركس مخاطرة عالية للغاية ، حتى الآن المتاجرين المخضرمين يخطئون أحيانا ويخسرون لدرجة إن الرجل المشهور برجل الذهب خسر حوالى مليار ونصف دولار فى صفقات شراء للذهب ، قول لى كيف هو خسر فى صفقات الذهب ودخل عكس الاتجاه مع إن الشارت واضح والمحللين حتى الآن بيقولوا إن الاوقية ممكن توصل حتى 1200 دولار وهو بسم الله ما شاء الله كان بيتحدى بنك انجلترا فى التسعينيات على ما أظن ، وبعد كده بقى بيقول إن الذهب لم يعد ملاذ آمن .
    ربنا يوفقك إن شاء الله
    اكيد انت تقصد بالكلام ده الاستاذ بطوط لان هو اللي بيقول انه لا يتنازل عن 10% يومياً على الاقل

الصورة الرمزية mazen1

افتراضي رد:لماذا لا نعقلها

بالمناسبة يا شباب ،، الاستاذ بطوط زعل اني بقولة
    "([ ممكن حضرتك تشرح لنا ويفضل فى موضوع منفصل كيف اربح 10% على الاقل يومياً ])"
    فأرسل لي رسالة لوم على الخاص شوفوا كده
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	بطوط1.png
المشاهدات:	292
الحجـــم:	26.1 كيلوبايت
الرقم:	370732
    ورديت علية الرد ده
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	بطوط2.png
المشاهدات:	143
الحجـــم:	28.0 كيلوبايت
الرقم:	370733
    اية رأيكم فى الكلام ده

الصورة الرمزية ابو مهاب
    ابو مهاب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخى مازن ، ارجو ان تخبرنا مشكورا عن المشروع المضمون الذى حدثك عنه صديقك برأس مال 70000 جنيه وربح 1% شهريا

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة
    مساء الفل

على العموم فكر كويس
    تحياتى ياباشا
    أتفق تماما مع ماتفضل به أخي العزيز أبو أدم

- التهور والطمع والمخاطرة بنسبة مرتفعة كلها نتائج لإعتماد المتاجر على رأس المال كأساس للدخل أى أنه لو لم يحصل على الربح الشهري المتوقع سوف تكون مشكلة ، هذه الأمور تسبب ضغط نفسي وتسرع بإتخاذ القرارات يؤدي الى الخسائر وبالتالي قياسا سوف يكون المشروع الخارجي الثابت أفضل ،

ومن وجهة نظري الشخصية الجمع بين الإثنين أفضل وأفضل لتحقيق معادلة الإستقرار النفسي ووجود ربح شهري ثابت بالإضافة الى التداول ومايحقق من أرباح إضافية ومجالنا يتميز بتعدد طرق العمل وإمكانية تطويعه مع أوقات تفرغ المتاجر مثل طرق السوينج والشورت تيرم سوينج

تحياتي وتقديري
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

عادي جدا انا مش بقبل اقل من 20% في اليوم و600% في الشهر هو الكلام بفلوس مدام الكلام ببلاش يبقى عادي بقى كل واحد يقول اللي في نفسه
    هو مش بتشوفوا الاعلانات اللي بتحطها شركات الفوركس اللي بيدخل شهري كل يوم 5000 دولار من 100 دولار بنقول عليها دعايه والدعايه منتشره في كل مكان سواء باعلان مباشر او غير مباشر
    وكثير من الاخوه اتبعو اصحاب الدعايه واول حاجه بيعملها انه بيروح على طول يمرجن الحساب ولا فارقه معاه وبعدها يجي واحد غيره ويقوله مين عملك كده لا ده مبيفهمش ازاي ده .... ويداوي جروحك وتأمنله واول حاجه يعملها بعد مايستلم حسابك انه يمرجنلك حسابك زيه بالزبط ويقولك السوق صعب اوي بيلسوع
    آخر تعديل بواسطة السنابل الخضراء ، 27-05-2013 الساعة 01:36 AM

الصورة الرمزية mazen1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مهاب مشاهدة المشاركة
    اخى مازن ، ارجو ان تخبرنا مشكورا عن المشروع المضمون الذى حدثك عنه صديقك برأس مال 70000 جنيه وربح 1% شهريا
    والله يا اخي الفكرة مش كده خالص ، انا عاوز اقول لنفسي ولناس كتير ان التحكم فى النفس وعدم الطمع والتهور والعمل بهدوء وعقود صغيرة اكيد هيحقق نسبة اضعاف المشاريع التانية
    يعني انا بكلم نفسي بصوت عالي وبكلم الناس اللى بتدخل بلوتات عالية رغبة فى تحقيق 10% على الاقل يومياً ، بس

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17