النتائج 1 إلى 11 من 11
    الصورة الرمزية corsair
    corsair غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي التداول علي المجنون علمني الجنان

بسم الله الرحمن الرحيم
    في وسط القلق ال احنا كلنا فية وفي وسط جميع توقعات الباوند بالهبوط اسمحولي انا ليا راي تاني خاااااااااااالص الباوند للصعود كحد ادني للسعر 1.53548
    للاسف مش عارف ارفق الشارت والله عندى مشاكل في الفيرفوكس وفي internet explorer
    علي فكرة دى وجهة نظر والله اعلم بيها صح او غلط عشان محدش يخسر بسببي بس اسباب الصعود بسرعة كدا انة في منطقة مقاومة قوية حاول اختراقها اكثر من مرة ولم يفلح بس قبل كدا لما ارتد منها صحح عند مستوى 50% وصعد تاني ووجهة نظرى انة صاعد بناء علي المحاولات السابقة تاني حاجة لازم يصعد عشان يدى قوة للباوند ين انة يصعد لانة كسر مستوى فيبوناتشي 100%

والله اعلي واعلم

الصورة الرمزية corsair

الحمد لله تم تحقيق اكتر من 80% من الهدف ولسة مش عارفين الساعات الجاية هتعمل اية

الصورة الرمزية mahmoudh7
    mahmoudh7 غير متواجد حالياً عضو نشيط

لو المجنون صعد الى 149.80

هيكون في كلام تاني خالص

الصورة الرمزية mohamedrussel
    mohamedrussel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ممكن توضيح النقطة هزة
    لو كسر 149.80

الصورة الرمزية mohamedrussel
    mohamedrussel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لم يكسر النقطة واغلق تحتها اعتقد انة في فجوة لتحت بداية الاسبوع ولكن ليست كبيرة

الصورة الرمزية وهمفوركس
    وهمفوركس غير متواجد حالياً موقوف

المجنون الى 156.4 ثم 163 دعمه الآن 146

الصورة الرمزية corsair

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WAHID2012 مشاهدة المشاركة
    المجنون الى 156.4 ثم 163 دعمه الآن 146
    يا عم والله انت حيرتنا انا فعلا قلت ان المجنون الي 158 بس لو عمل شوية حاجات كدا انتي بقي بسم الله ما شاء الله عليك طاله تقول المجنون الي كذا محسسني بثقتك دى ان برنانكي بيتكلم او كان كلامك دا مفيش فية جدال انا اولا مقصدش اشكك فيك ولا اشتمك بس انت قولت اليورو ين الي 134 معلش بقي ثواني مش هقولك ان دا مش هيحصل واحد زى الدكتور حمادة سلام ودا راجل بصراحة مش عايز اقولك انة مرود الشارت لما يدخل صفقة بيع من 125.10 بستوب 250 نقطة يعني كبيرة حيضرب الاستوب حيكون 127.60 طيب انت بقي جبت 134 دى منين ؟ وفي الحالة دى طبعا انا لازم اسمع راي الدكتور حمادة سلام يا عم دا لو انا متاكد مليون في المية من حاجة والدكتور حمادة لو قال عكسها بصدقة واكدب نفسي يبقي اصدقك انت واكدبة هو سورى معلش اسمحلي يعني صعب اوى

الصورة الرمزية aboumostafa
    aboumostafa غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي انا اتفق معاه في رايه المجنون له اهداف عليا بشكل مبالغ فيه وليس هذا تقليلا من الاستاذ الفاضل الكبير حماده سلام فالاستاذ حماده عندما وضع تحليله كان حسب رؤية فنية بحته بدون عوامل خارجية وكنت اتفق معه في تحليله اتفاق شامل ولكن ماحدث ليس للاستاذ حماده سلام دخل فيه فقد غيرت اليابان سياستها النقدية بصورة كامله للوصول بحجم التضخم الي معدل 2 في الميه خلال سنتين والبنك المركزي سيضخ كميات ضخمه من العمله اليابانية خلال العام بما يعادل حوالي 755 مليار دولار سنويا شهريا مايعادل 75 مليار دولار لاضعاف الين وزياده الصادرات اليابانية كنتيجة محتملة لضعف الين مما يساعد الاقتصاد الياباني في الخروج من ازمته التي يعيشها منذ 20 عام فقرار البنك المركزي لم يكن قرار عادي روتيني ولكنه قرار تااااااااااريخي بكل ماتعنيه الكلمة ولكن للاسف لم ياخذ القرار الاهتمام الكافي به في المنتدي ولو اهتمينا بيه في المنتدي لكنا حقنا ارباحا ضخمه ولكن خيرها في غيرها المهم الين الان الي ضعف وهي سياسة دولة اذا فالاصل هو تحقيق المجنون لقفزات كبيرة في وقت قصير لم نعتده ولعلمك منذ سنوات كان المجنون يتحرك الاف النقاط في اليوم الواحد ولكننا كمتاجرين جدد لم نري ذلك فنعتقد انه شيء صعب الحدوث ولكني اعتقد ان هذه الايام ستعود وللتاكد من صحه كلامي افتح برامج التداول لديك واحضر شارتات المجنون لسنوات ماضيه وستعرف عما اتحدث

الصورة الرمزية corsair

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboumostafa مشاهدة المشاركة
    اخي انا اتفق معاه في رايه المجنون له اهداف عليا بشكل مبالغ فيه وليس هذا تقليلا من الاستاذ الفاضل الكبير حماده سلام فالاستاذ حماده عندما وضع تحليله كان حسب رؤية فنية بحته بدون عوامل خارجية وكنت اتفق معه في تحليله اتفاق شامل ولكن ماحدث ليس للاستاذ حماده سلام دخل فيه فقد غيرت اليابان سياستها النقدية بصورة كامله للوصول بحجم التضخم الي معدل 2 في الميه خلال سنتين والبنك المركزي سيضخ كميات ضخمه من العمله اليابانية خلال العام بما يعادل حوالي 755 مليار دولار سنويا شهريا مايعادل 75 مليار دولار لاضعاف الين وزياده الصادرات اليابانية كنتيجة محتملة لضعف الين مما يساعد الاقتصاد الياباني في الخروج من ازمته التي يعيشها منذ 20 عام فقرار البنك المركزي لم يكن قرار عادي روتيني ولكنه قرار تااااااااااريخي بكل ماتعنيه الكلمة ولكن للاسف لم ياخذ القرار الاهتمام الكافي به في المنتدي ولو اهتمينا بيه في المنتدي لكنا حقنا ارباحا ضخمه ولكن خيرها في غيرها المهم الين الان الي ضعف وهي سياسة دولة اذا فالاصل هو تحقيق المجنون لقفزات كبيرة في وقت قصير لم نعتده ولعلمك منذ سنوات كان المجنون يتحرك الاف النقاط في اليوم الواحد ولكننا كمتاجرين جدد لم نري ذلك فنعتقد انه شيء صعب الحدوث ولكني اعتقد ان هذه الايام ستعود وللتاكد من صحه كلامي افتح برامج التداول لديك واحضر شارتات المجنون لسنوات ماضيه وستعرف عما اتحدث
    اولا انا متفق معاك جدا في رايك بس انا ليا وجهة نظر الله اعلم ان كانت صح او غلط بس هي وجهة نظرى علي العموم الشارت هو ال حيحدد مدى صحتها

انا اتوقع gap down والله اعلم لعدة اسباب
    1- في مقولة يابانية بتقول لو السوق ارتفع لدرجة 8 شمعات بدون تصحيح جيد فدا فية احتمال ان يحصل تصحيح جامد اوى ودا حصل علي شارت الساعة واليابانيين بيقولوا في الجزئية دى ان المعدة ممتلئة بنسبة 80%
    2- الفترة من 25 فبراير حتي 15 مارس هي فترة صعود للباوند ين ال عملة بقي الباوند في اليومين دول كسر مستوى 100% مش بس كدا دا كون كمان twezzers top or double tops ودى منطقة المفروض انها منطقة مقاومة قوية جدا جدا جدا لان السعر اختبر المنطقة دى قبل كدا وفشل في اختراقها
    3- ودى الاهم انة وقف عند منطقة 161.8 من مستويات فيبوناتشي ودى نقطة غاية في القوة يبقي هو دلوقت بيقابل مقاومتين double tops or top twezzers + 161.8 fibo واعتقد انة مع بداية الاسبوع وفي قلة في التداول اكيد حيفتح gap down بس في حاجة مهمة عاوز الفت انتباة الاخوة ليها في مقولة يابانية بتقول كل التصحيحات تذهب ناحية النوافذ ال هي جاب اسمها نوافذ في المصطلحات اليابانية فلو المجنون واحنا متعودين منة علي الجنان لو قدر يقفل النوافذ دى ويكسر الدابل توب ومتسوى فايبو يبقي ناوى يصعد لغاية 158.63 والله تعالي اعلي واعلم
    4- في سبب تاني فرعي يمكن ميكنلوش اي سبب خالص او نقدر نقول بيؤيد الكلام دا بس باحتمال ضعيف طبعا اليورو ين نفس الكلام تقريبا كون double tops وكسر 100% فيبوناتشي ونفس الكلام ينطبق علي اليورو ين بس في حاجة مهمة هل الساحر حيفتج بجاب داون ايوة دى وجهة نظرى لنفس اسباب المجنون والزيادة عليها ان المنطقة ال فيها اليورو دلوقت اقصد ( euro dollar ) هي منطقة top twezzers علي شارت الساعة + هي منطقة جاب لم يتم غلقة من قبل اعتقد كدا مع وجود الدافع ال هو التصحيح وضعف في التداول في بداية الاسبوع ومع وجود الجاب ال متمش اغلاقة قبل كدا انة حيفتح بجاب داون بس لو قدر يقفل الجاب دى اعتقد ان اليورو دولار حيوصل ل 132 والساحر ل 134 والمجنون ل 158 وشكرا

الصورة الرمزية وهمفوركس
    وهمفوركس غير متواجد حالياً موقوف

افتراضي رد:التداول علي المجنون علمني الجنان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة
    يا عم والله انت حيرتنا انا فعلا قلت ان المجنون الي 158 بس لو عمل شوية حاجات كدا انتي بقي بسم الله ما شاء الله عليك طاله تقول المجنون الي كذا محسسني بثقتك دى ان برنانكي بيتكلم او كان كلامك دا مفيش فية جدال انا اولا مقصدش اشكك فيك ولا اشتمك بس انت قولت اليورو ين الي 134 معلش بقي ثواني مش هقولك ان دا مش هيحصل واحد زى الدكتور حمادة سلام ودا راجل بصراحة مش عايز اقولك انة مرود الشارت لما يدخل صفقة بيع من 125.10 بستوب 250 نقطة يعني كبيرة حيضرب الاستوب حيكون 127.60 طيب انت بقي جبت 134 دى منين ؟ وفي الحالة دى طبعا انا لازم اسمع راي الدكتور حمادة سلام يا عم دا لو انا متاكد مليون في المية من حاجة والدكتور حمادة لو قال عكسها بصدقة واكدب نفسي يبقي اصدقك انت واكدبة هو سورى معلش اسمحلي يعني صعب اوى
    برنانكي ولالآ

الصورة الرمزية corsair

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WAHID2012 مشاهدة المشاركة

برنانكي ولالآ
    انا شفت من السوق دا العجب اولا هو لسة موصلش 156 بس حتي لو وصل طيب ما انا كمان متنبا لة بالوصول دا بس مش معني كدا لا انا ولا انت بنفهم في السوق ال بيفهم صح في السوق يقول حيوصل لغاية كذا وينعكس من منطقة كذا وبعدين يصعد لغاية كذا هو دا ال بيفهم بجد وبصراحة انا معنديش استطاعة اقول كدا ..... بالمناسبة للي يقرا المشاركة دى في فرصة بيع علي الباوند سويسرى هدف اول 1.4302

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17