النتائج 1 إلى 15 من 15
    الصورة الرمزية walidleeda
    walidleeda غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي اول حساب اخسره .. ملاحظاتكم تهمني "مبتدأ"

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ....
    انا لسا جديد في مجال الفوركس بقالي تقريبا 3 اسابيع اخدت اسبوعين في القراءة في احد الدورات و من بعدها اخدت كام يوم تجريبي عملي على حساب ديمو ثم بدأت القراءة في اكثر من استراتيجية .. ثم قررت ابدأ حساب حقيقي ب 4 دولار على اساس اني بأعلى مخاطرة ممكنة لان 4 دولار مبلغ تافه ... المهم اليكم صورة من الحساب اللي خسرته بعد 3 ايام تداول بسبب اخطاء مني منها التسرع و منها الخطأ من دون قصد يعني مثلا ابقى عايز اعمل شراء انسى و اعمل بيع هههههه زي اكبر خسارتين في الصورة 75 سنت و ال 2.40$ .. ... المهم عايز اعرف ارائكم في الصفقات اللي عملتها و اي ملاحظات عليها " لولا اخطاء النسيان دي مكتتش خسرت الحساب بس احسن برضو عشان اتعلم " اليكم الصورة .....

الصورة الرمزية mahdy1
    mahdy1 غير متواجد حالياً عضو نشيط

4 دولار فقط .. ؟؟
    اودعتهم ازاي دول وما شاء الله فاتح عقود كبيرة
    على العموم ربنا يعوضك عن خسارتك الفادحة
    توقيع العضو
    سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

شوف عاوز تتاجر بجد وحساب صغير من البداية عشان تتعلم صح انا معاك بس اختار وسيط يمنحط فرصة انك تتاجر بوحدة واحدة مثل agea
    ملاحظاتي كالتالي
    وقف خسارتك مش بتلتزم به بتقفل بسرعة وتقلل خسارتك ودا كويس بس صبرت في صفقة خسرت معاها اكثر من نص الحساب المفروض كان تقفلها ولاحظ دا اليورو ين زوج صعب جدا عشان تتاجر بيه لازم تحليلك يكون دقيق ووقف الخسارة صغير
    بتعقد صفقات في ازواج متقاربة بنفس الاتجاه ودا غلط المفروض تدخل هيدج في ازواج متشابه مثل اول صفقتين الباوند دولار والباوند ين
    العقود الكبيرة مشكلة بصراحة عندك بدات بصورة طيبة بس طمعت بعدين وزدت حجم عقودك
    الربح عندك صغير مش بتصبر عليه ودي اغلب مشكلة المتاجرين لازم تصبر علئ ربحك مهما كان ممكن تحط وقف الخسارة في نقطة الدخول عشان تريح بالك
    الاستراتيجية الاتبعتها جيدة لحدا ما 7 صفقات ناجحة لخمسة خاسرة بصبر علئ الربح وقطع خسارة مبكرة بتطلع رابح في النهاية
    دي ملاحظتي اخي الكريم
    ممكن تعمل علئ استراتيجيتك شوية في الديمو عشان ترفع نسبة النجاح ل80 % ان شا ءالله وان شاء الله موفق
    انت في الطريق الصحيح بس قلل مخاطرتك
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية ابو لاما

عند الخطاء في صفقة ما تقفلها ولا تصبر عليها مهما كان
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية W Gann
    W Gann  غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

نصيحة لا تبدأ في الحقيقي قبل 6 أشهر من القراءة و البحث
    بالتوفيق و النجاح

الصورة الرمزية ابو لاما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة W Gann مشاهدة المشاركة
    بالتوفيق و النجاح
    وجهة نظر تحترم واويدك فيها للاسف اخطاءت اني لم اذكرها له كنقطة مهمة جدا برغم صغر مبلغ المتاجرة لكن المال له حرمته اكيد
    والنار من مستصغر الشرر
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية W Gann
    W Gann  غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عرابي مشاهدة المشاركة

وجهة نظر تحترم واويدك فيها للاسف اخطاءت اني لم اذكرها له كنقطة مهمة جدا برغم صغر مبلغ المتاجرة لكن المال له حرمته اكيد
    والنار من مستصغر الشرر
    تقبل خالص تحياتي
    نعم اكيد اخي عرابي اي معهد علمي لتخصص معين يتطلب منا الامر من سنتين ل 3 سنوات للتخصص و 6 اشهر تعتبر مدة
    قصيرة جدا للتبحر في عالم الفوركس و اي شخص يظن خلاف هذا الكلام فهو واهم و سيعلمه السوق الدرس جيدا ههه
    تحياتي و تقديري

الصورة الرمزية rs10
    rs10 غير متواجد حالياً موقوف

بغض النظر عن قيمة الحساب بالدولار
    لكن الأهم هو عدد النقاط التي يتحملها الحساب فلا تجعل حساب به أقل من 1000 نقطه كإحتياطي إنعكاس
    وعاوز أقولك كدت أن أخرج من الفوركس مطلقا بعد خسارة قرابة 5000 دولار أو يزيد قليلا
    ولكن ربك ستر وتعوضت الخسائر ولكن كما قلت لك لا تجعل حسابك لا يتحمل 1000 نقطه
    وسر مع الترند اليومي لو لقيته ملقيتوش اتفسح في اي حته ولو عملت أربع صفقات بالشهر وربحانين خير من 100 صفقه بهم 70 خساره

الصورة الرمزية ابو لاما

نعم اكيد اخي عرابي اي معهد علمي لتخصص معين يتطلب منا الامر من سنتين ل 3 سنوات للتخصص و 6 اشهر تعتبر مدة
    قصيرة جدا للتبحر في عالم الفوركس و اي شخص يظن خلاف هذا الكلام فهو واهم و سيعلمه السوق الدرس جيدا ههه
    تحياتي و تقديري
    عزيزي في مثل ودعوئ تقال عند اهل السوق يقولون تتعلم بقرشك ان شاء الله
    المشكلة ان تتعلم بقروش الناس هذه هي المشكلة الحقيقة فالله لا يرحمك ابدا مهما كان لا يرحمك في حق الغير ودعوة المظلوم مستجابة وان كانت نملة استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه ولا حول ولا قوة الا بالله ربي ظلمت نفسي فارحمها ولا اله الا الله
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية ابو لاما

او تقال هكذا قرشك يعلمك
    عارف ماذا يعني ان لا يرحمك الجبار المتكبر اه لو عرفت والله تقول يا ليتني كنت تراب
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية start_over
    start_over غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:اول حساب اخسره .. ملاحظاتكم تهمني "مبتدأ"

ألف مبروك الخسارة الاولى
    ولعلمك مابتكون اخر خسارة بل سوف تستمر بالخساير
    يابني انا درست دورة مكثفة خلال شهروبعدة شهر تطبيق عملي على حساب ديمو بمتابعة استاذ الدورة نفسة في روم صوتي وبعد ده كل قالي استاذي ابدء المتاجرة الحقيقية بعد ستة شهور الى سنة
    تجي انت بعد اسبوعين من القرائة واسبوع تقلب في استراتيجيات وتشتي تربح ..لا لا لا عيب الكلام ده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahdy1 مشاهدة المشاركة
    4 دولار فقط .. ؟؟
    اودعتهم ازاي دول وما شاء الله فاتح عقود كبيرة
    على العموم ربنا يعوضك عن خسارتك الفادحة
    ههههههههه بتريق يعني .. هيا مش فادحة ولا حاجة ... و شركة انستا فوركس الايداع بيبدأ من 1 دولار .. انا دخلت بمبلغ زي كدة لاني بجرب اعمل مغامرات شوية و لو ضاعو فالمبلغ صغير و هوا اصلا مش من جيبي انا كسبانه من شركات ربحية :D
    شوف عاوز تتاجر بجد وحساب صغير من البداية عشان تتعلم صح انا معاك بس اختار وسيط يمنحط فرصة انك تتاجر بوحدة واحدة مثل agea
    ملاحظاتي كالتالي
    وقف خسارتك مش بتلتزم به بتقفل بسرعة وتقلل خسارتك ودا كويس بس صبرت في صفقة خسرت معاها اكثر من نص الحساب المفروض كان تقفلها ولاحظ دا اليورو ين زوج صعب جدا عشان تتاجر بيه لازم تحليلك يكون دقيق ووقف الخسارة صغير
    بتعقد صفقات في ازواج متقاربة بنفس الاتجاه ودا غلط المفروض تدخل هيدج في ازواج متشابه مثل اول صفقتين الباوند دولار والباوند ين
    العقود الكبيرة مشكلة بصراحة عندك بدات بصورة طيبة بس طمعت بعدين وزدت حجم عقودك
    الربح عندك صغير مش بتصبر عليه ودي اغلب مشكلة المتاجرين لازم تصبر علئ ربحك مهما كان ممكن تحط وقف الخسارة في نقطة الدخول عشان تريح بالك
    الاستراتيجية الاتبعتها جيدة لحدا ما 7 صفقات ناجحة لخمسة خاسرة بصبر علئ الربح وقطع خسارة مبكرة بتطلع رابح في النهاية
    دي ملاحظتي اخي الكريم
    ممكن تعمل علئ استراتيجيتك شوية في الديمو عشان ترفع نسبة النجاح ل80 % ان شا ءالله وان شاء الله موفق
    انت في الطريق الصحيح بس قلل مخاطرتك
    تقبل خالص تحياتي
    الف مليوووون شكرا ليك ياا استاذ عرابي .. نصيحتك غالية .. بس انا مفهمتش منك بتقول لما اغلط صفقة ماصبرش عليها و ماقفلهاش يعني ايه !! اما بالنسبة للعقود الكبيرة فزي ما قولت انا فضلتها لتفاهة المبلغ .. و معلش قولي يعني ايه شركة تسمح بالمتاجرة بوحدة واحدة . شكرا
    بالتوفيق و النجاح
    شكرا لنصيحتك الغالية ... انا بقرأ فعلا و بتعلم وبطبق عمليا على الديمو احيانا و لكن الحساب الحقيقي بمبلغ صغير بيكون واقعي شوية و بيخليني التزم اكتر خصوصا اني لما ابدأ بجد براس مال مش هيكون ب 5000 دولار مثلا زي الحساب الديمو فبحاول يكون الامر واقعي شوية .. شكرا ليك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rs10 مشاهدة المشاركة
    بغض النظر عن قيمة الحساب بالدولار
    لكن الأهم هو عدد النقاط التي يتحملها الحساب فلا تجعل حساب به أقل من 1000 نقطه كإحتياطي إنعكاس
    وعاوز أقولك كدت أن أخرج من الفوركس مطلقا بعد خسارة قرابة 5000 دولار أو يزيد قليلا
    ولكن ربك ستر وتعوضت الخسائر ولكن كما قلت لك لا تجعل حسابك لا يتحمل 1000 نقطه
    وسر مع الترند اليومي لو لقيته ملقيتوش اتفسح في اي حته ولو عملت أربع صفقات بالشهر وربحانين خير من 100 صفقه بهم 70 خساره
    الحمد لله انك عوضت خسارتك ... و فعلا انا اللي خسرني هوا اني حساب متحملش الخسارة اثناء الصفقة اللي دخلتها غلط و اتحرك بسرعة فادى للخسارة ... و ان شاء الله اعمل بنصيحتك بارك الله فيك ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة start_over مشاهدة المشاركة
    ألف مبروك الخسارة الاولى
    ولعلمك مابتكون اخر خسارة بل سوف تستمر بالخساير
    يابني انا درست دورة مكثفة خلال شهروبعدة شهر تطبيق عملي على حساب ديمو بمتابعة استاذ الدورة نفسة في روم صوتي وبعد ده كل قالي استاذي ابدء المتاجرة الحقيقية بعد ستة شهور الى سنة
    تجي انت بعد اسبوعين من القرائة واسبوع تقلب في استراتيجيات وتشتي تربح ..لا لا لا عيب الكلام ده
    هههههههههههههه طب بشرني حتى ... تقولي هتستمر الخساير ... على فكرة انا اشتغلت ع الديمو و مخسرتش ... بس طالما انا فهمت كويس المجال خصوصا اني درست جزء كبير و حاليا عندي مادة متخصصة بالسوق دة بدرسها في الكلية فالكلام كله مش جديد عليا و سهل استيعابه ... ينقصني بس تعلم الاستراتيجيات و احترافها فقط ... و مع الممارسة تيجي الخبرة .... انا معنديش صبر اقعد اعيد و ازيد في حاجة 6 اشهر و انا فهمتها اصلا في اسبوع !!
    آخر تعديل بواسطة walidleeda ، 03-04-2013 الساعة 04:22 PM

الصورة الرمزية mahdy1
    mahdy1 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda مشاهدة المشاركة
    ههههههههه بتريق يعني .. هيا مش فادحة ولا حاجة ... و شركة انستا فوركس الايداع بيبدأ من 1 دولار .. انا دخلت بمبلغ زي كدة لاني بجرب اعمل مغامرات شوية و لو ضاعو فالمبلغ صغير و هوا اصلا مش من جيبي انا كسبانه من شركات ربحية :
    لا صدقني مش بتريق .. انا بهزر معاك بس وبما ان الحد الادنى 1 دولار وانت دخلت بـ 4 ، يبقا انت دخلت برأس مال كبير .. ههههههههه

كل التحية
    توقيع العضو
    سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات

الصورة الرمزية ابو لاما

صفقة اليورو ين كان من المفترض بمجرد فتحها خطاء تتقفل انتي صبرتي عليها وايضاء كبرتي وقف الخسارة
    الستوب لوز يكون محدد دائما عشان ما تخسري اكثر من المكاسب
    ولا تخاطري بصفقة كبيرة او حتئ متوسطة في البداية الصغيرة افضل دائما مهما كان لانكي كدا بتسصغري المال وتذليه ولا تستصغري المال السنت يفرق وممكن يكون الحد بين الشراء والبيع في اي سوق ومن يستصغر المال سيستصغره المال ولن يبقئ معه اسالي مجرب ولا تسالي طبيب
    وحدة واحدة يعني دولار واحد او يورو واحد او باوند واحد وال100 نقطة بتعمل مكسب سنت واحد
    تعتمدي علئ عدد النقاط طبعا بيكون الحساب للتدريب حقيقي وفقط
    موفقة ان شاء الله احترامي وتقديري
    آخر تعديل بواسطة ابو لاما ، 03-04-2013 الساعة 06:58 PM
    توقيع العضو
    2050

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahdy1 مشاهدة المشاركة

لا صدقني مش بتريق .. انا بهزر معاك بس وبما ان الحد الادنى 1 دولار وانت دخلت بـ 4 ، يبقا انت دخلت برأس مال كبير .. ههههههههه

كل التحية
    ههههههههههههههههههههههههههههههههه ماشي يا معلم ولا يهمك
    صفقة اليورو ين كان من المفترض بمجرد فتحها خطاء تتقفل انتي صبرتي عليها وايضاء كبرتي وقف الخسارة
    الستوب لوز يكون محدد دائما عشان ما تخسري اكثر من المكاسب
    ولا تخاطري بصفقة كبيرة او حتئ متوسطة في البداية الصغيرة افضل دائما مهما كان لانكي كدا بتسصغري المال وتذليه ولا تستصغري المال السنت يفرق وممكن يكون الحد بين الشراء والبيع في اي سوق ومن يستصغر المال سيستصغره المال ولن يبقئ معه اسالي مجرب ولا تسالي طبيب
    وحدة واحدة يعني دولار واحد او يورو واحد او باوند واحد وال100 نقطة بتعمل مكسب سنت واحد
    تعتمدي علئ عدد النقاط طبعا بيكون الحساب للتدريب حقيقي وفقط
    موفقة ان شاء الله احترامي وتقديري
    تمام قوووووي .. الف شكر ليك استاذ عرابي .. و ان شاء الله القادم يكون افضل لنا جميعا ...
    اخوك وليد

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17