النتائج 1 إلى 12 من 12
    الصورة الرمزية corsair
    corsair غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي بناء علي طلب الاخ عرابي- تحليل اليورو دولار

اتفضل يابرنس

دا fibonaci retrace ment عند مستوى 61.8 وتم اختراقة بقوة
    غير ان دا قناة سعرية اصلا هابطة

دا شارت الايشيموكو 4 ساعات

مقفلش فوق الخط الازرق ال هو الكيجن سن

دا شارت اليشيموكو النص ساعة فية انفجار سعرى كبير

يعني بكل المقاييس انة نازل نازل

الصورة الرمزية corsair

اة صحيح نسيت في دليل كمان

الخط الاخضر طلع من السحابة يبقي انسي انة يرجعلها تاني دا شارت الايشيموكو الساعة

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاك الله الف خير اخي الكريم تصدق انا طلعت من الشراء ودخلت بيع علئ نفس النقطة قلت اعمل سكالبنج لكن الان حاتركها شوية كمان
    شكرا لك وجزاك الله الف خير ولو ممكن شرح شوية عن الايشيمكو واستخدام حطوطه مع السحابة
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية corsair

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عرابي مشاهدة المشاركة
    جزاك الله الف خير اخي الكريم تصدق انا طلعت من الشراء ودخلت بيع علئ نفس النقطة قلت اعمل سكالبنج لكن الان حاتركها شوية كمان
    شكرا لك وجزاك الله الف خير ولو ممكن شرح شوية عن الايشيمكو واستخدام حطوطه مع السحابة
    تقبل خالص تحياتي
    اولا انا مش شايف سبب واحد يقول انك تشترى عارف لو اخترق الحد العلوى للقناة السعرية ممكن اقولك اشترى او لو اخترق مستوى 61.8 ممكن اقولك بردوا اشترى انما انا مش شايفف اي سبب عشان تشترى المهم انا متعلم الايشيموكو من المنتدى هنا علي فكرة من خلال الاستاذ محمد عبد الرحمن ومقالات تانية اتكتبت عنة يعني بوصل فكرة ان المنتدى دا لة فضل علي في اني اتعلمت الايشيموكو بس مفيش عندى اي مانع خالص اني اجاوب علي اي استفسار انت عاوز تعرفة عن الايشيموكو اسال وانا حجاوب

الصورة الرمزية corsair

تقبل خالص تحياتي
    يلا يا عم انت شايف اليورو نازل ازاي دلوقت علي العموم مبروك عليك ودا رزق ليك بس متنساش تدعيلي امانة عليك

الصورة الرمزية ابو لاما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة
    اولا انا مش شايف سبب واحد يقول انك تشترى عارف لو اخترق الحد العلوى للقناة السعرية ممكن اقولك اشترى او لو اخترق مستوى 61.8 ممكن اقولك بردوا اشترى انما انا مش شايفف اي سبب عشان تشترى المهم انا متعلم الايشيموكو من المنتدى هنا علي فكرة من خلال الاستاذ محمد عبد الرحمن ومقالات تانية اتكتبت عنة يعني بوصل فكرة ان المنتدى دا لة فضل علي في اني اتعلمت الايشيموكو بس مفيش عندى اي مانع خالص اني اجاوب علي اي استفسار انت عاوز تعرفة عن الايشيموكو اسال وانا حجاوب
    شكرا عزيزي والله يبارك فيك بالنسبة للاشيميكو ممكن فكرة عامة الاول عن الايشيمكيو يعني الخطوط ودلالاته والسحابة وطرق استخدامها وما هو انسب فريم زمني لاستخدامه مثلا
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية corsair

شكرا عزيزي والله يبارك فيك بالنسبة للاشيميكو ممكن فكرة عامة الاول عن الايشيمكيو يعني الخطوط ودلالاته والسحابة وطرق استخدامها وما هو انسب فريم زمني لاستخدامه مثلا
    تقبل خالص تحياتي
    طيب بص انت ممكن تشوف كتاب الاشتاذ محمد عبد الرحمن بيتكلم فية عن الايشيموكو نزلة واقراة ولو مفهمتش حاجة انا ححاول افهمهالك انت لو من بلدى كنت قعدت معاك وفهمتك بس مينفعش اشرلحلك كدا علي النت في رسايل بس علي العموم كل الفريمات اشتغل بيها بس مجرد انت لو شاكك في حاجة علي فريم الساعة مثلا هات فريم اكبر وفريم اقل عشان تتاكد من وجهة نظرك

الصورة الرمزية ابو لاما

طيب بص انت ممكن تشوف كتاب الاشتاذ محمد عبد الرحمن بيتكلم فية عن الايشيموكو نزلة واقراة ولو مفهمتش حاجة انا ححاول افهمهالك انت لو من بلدى كنت قعدت معاك وفهمتك بس مينفعش اشرلحلك كدا علي النت في رسايل بس علي العموم كل الفريمات اشتغل بيها بس مجرد انت لو شاكك في حاجة علي فريم الساعة مثلا هات فريم اكبر وفريم اقل عشان تتاكد من وجهة نظرك
    والاقي الكتاب فين
    وممكن كمان تكتب خطوط عرضة عشان الموضوغ يبقا غني فقط خطوط عريضة حسب فهمك للاداءة
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية corsair

بالنسبة للخطوط 1- الخط الاخضر ( الشينكو) دا فايدتة في الخروج او الدخول من السحابة انا بديك مجرد علامات بس يعني تقدر تقول فكرة بسيطة جدا بس انما مش كل حاجة عنة
    2- الخط الاحمر ( التنكن سن) فايدتة انة اسرع خد بعد الخط الاخضر في تتبع الترند بس نصيحة متعتمدش علية لاني بشبهة بالعيل الصغير ال بيجرى ورا اي حاجة
    3- الخط الازرق( الكيجن سن ) ودا من وجهة نظرى اهم واحد لانة هو بيحكمك وبيقولك ان كان الترند دا صاعد او هابط بجد والخطين دول مع بعض بيكونوا سحابة الكومو سن ولو الخط الاخضر اخترق الساحبة دا صعودا او هبوطا خلاص الكلام انتهي وحيكمل في مسارة بس اهم حاجة تتاكد انة اخترقها اختراق صحيح مش اختراق وهمي
    4- شينكو سبان ا + شينكو سبان ب بيكونوا سحابة الكوموسبان ومن خلال شينكو سبان ا ال هو الخط الابيض بيديك دلالة في اي جزء فلاتد يعني مستوى ان النقطة دى يا اما منطقة دعم يا اما مقاومة وانت بتتاكد لما السعر بيوصل لها بس بالبلدى كدا بيقولك خلي بالك هنا حيحصل حاجة للسعر

الصورة الرمزية H.O
    H.O
    H.O غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تقبل خالص تحياتي

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم

تفضل اخي الكريم ان شاء الله تستفيد شرح كامل لنظام الاشموكو

https://forum.arabictrader.com/t132282.html#post2217486

بارك الله فيكم اخوكم ابو يوسف

الصورة الرمزية ابو لاما

بالنسبة للخطوط 1- الخط الاخضر ( الشينكو) دا فايدتة في الخروج او الدخول من السحابة انا بديك مجرد علامات بس يعني تقدر تقول فكرة بسيطة جدا بس انما مش كل حاجة عنة
    2- الخط الاحمر ( التنكن سن) فايدتة انة اسرع خد بعد الخط الاخضر في تتبع الترند بس نصيحة متعتمدش علية لاني بشبهة بالعيل الصغير ال بيجرى ورا اي حاجة
    3- الخط الازرق( الكيجن سن ) ودا من وجهة نظرى اهم واحد لانة هو بيحكمك وبيقولك ان كان الترند دا صاعد او هابط بجد والخطين دول مع بعض بيكونوا سحابة الكومو سن ولو الخط الاخضر اخترق الساحبة دا صعودا او هبوطا خلاص الكلام انتهي وحيكمل في مسارة بس اهم حاجة تتاكد انة اخترقها اختراق صحيح مش اختراق وهمي
    4- شينكو سبان ا + شينكو سبان ب بيكونوا سحابة الكوموسبان ومن خلال شينكو سبان ا ال هو الخط الابيض بيديك دلالة في اي جزء فلاتد يعني مستوى ان النقطة دى يا اما منطقة دعم يا اما مقاومة وانت بتتاكد لما السعر بيوصل لها بس بالبلدى كدا بيقولك خلي بالك هنا حيحصل حاجة للسعر
    شكرا اخئ الكريم علئ الخطوط العريضة الذكرتها وبارك الله بك بالنسبة للاختراق الصحيح من الوهمي كيف بتحددوا
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية ابو لاما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H.O مشاهدة المشاركة

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم

تفضل اخي الكريم ان شاء الله تستفيد شرح كامل لنظام الاشموكو

https://forum.arabictrader.com/t132282.html#post2217486

بارك الله فيكم اخوكم ابو يوسف
    شكرا اخي الكريم وبارك الله بك انا شفت الموضوع دا بس تقريبا مافي حدا بيتابعه الاخ وضع نقطة هبوط لليورو هبط بعدها اليورو حوالئ 80 - 90 نقطة قلت نستفيد من خبرتو افضل ويورينا اسراره في التعامل مع الاشيميكو وبارك الله مرة اخرئ
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17