صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27
    الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي قيود قادمة على تحويلات الفوركس فى مصر

السلام عليكم

** اولا برجاء عدم الدخول فى اى شئ سياسي.. فالموضوع لمحاولة التنبيه + لوضع حلول

** برجاء سماع الفيديو حوالي اول 3 دقائق سنجد ان البنك المركزي المصري سيضع قيود على تحويلات الفوركس .. وذلك لان الاحتياطي النقدي من الدولار بيقل جدا للاسف.. فبيحاولوا ميخرجوش اى دولارات خارج مصر خاصة فى الفوركس

** شكل القيود والالية: للاسف غير موضحة فبرجاء الى حول قريب او الى حيحول قريب يقولنا ماذا حدث معه للاستفادة والوقوف على حلول

** فى رأيي..1- بالنسبة للى عنده حسابات ففي حالة السحب لن يواجه اى مشكلة.. لان الدولة محتاجة دولارات فحتدخلها بسهولة .. اما الي حيواجه مشكلة فقط هما الى ناويين يحلوا من داخل مصر لخارجها

** لو الموضوع بالفعل اتنفذ والقيود اصبحت قوية للتحويل.. فحيبقا هناك حل اخر اعتقد وهو التحويل عبر الفيزا

تقبلوا تحياتي
    +معطي+
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية عبده المصرى
    عبده المصرى غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أهلا يا احمد الموضوع بدأ من بدرى وفيه منشور نزل بالبنوك ممنوع تصرف من رصيدك اكثر من 10 ألاف دولار يومى وتحديد مبالغ التحويلات للخارج بس لا أعلمه كم بالظبط وربنا يسترها الايام القادمة لأن فيه كلام ان 65 % من قيمة ودائع المصريين بالبنوك ذهب مع الريح ،،،
    توقيع العضو
    متداول محترف متفرغ للفوركس

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبده المصرى مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أهلا يا احمد الموضوع بدأ من بدرى وفيه منشور نزل بالبنوك ممنوع تصرف من رصيدك اكثر من 10 ألاف دولار يومى وتحديد مبالغ التحويلات للخارج بس لا أعلمه كم بالظبط وربنا يسترها الايام القادمة لأن فيه كلام ان 65 % من قيمة ودائع المصريين بالبنوك ذهب مع الريح ،،،
    اهلا اخي الكريم عبده
    بالفعل ده ايضا وصلني ممنوع تسحب مبلغ محدد من الدولارات.. وكويس انك بلغتنا انه 10 الاف دولار يومي لاني ما كنت اعرف.. عامة ده مشحتبقا مشكلة للاغلبية فينا
    بالنسبة للتحويل للخارج لمعاملات الفوركس هى ده الى عليها علامات استفهام الان؟؟... كما واضح ان اصبح عليها قيود.. ايه هى القيود ده الى مشعارف حتى الان فياريت الى حول قريب او شغال ببنك يبلغنا
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية make it easy
    make it easy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:قيود قادمة على تحويلات الفوركس فى مصر

رجاءا للاهميه ممكن اعرف يعني ايه يتحط عليك حدود في السحب بحد اقصى 10 الاف دولار يومي يعني هل من الممكن اروح تاني يوم واسحب 10 الاف دولار عادي ولا لا وياريت مصدر للخبر واذا حابب استفسر عنه هل اذهب الفرع برجاء الاهتمام للاهميه

الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة
    اهلا اخي الكريم عبده
    بالفعل ده ايضا وصلني ممنوع تسحب مبلغ محدد من الدولارات.. وكويس انك بلغتنا انه 10 الاف دولار يومي لاني ما كنت اعرف.. عامة ده مشحتبقا مشكلة للاغلبية فينا
    بالنسبة للتحويل للخارج لمعاملات الفوركس هى ده الى عليها علامات استفهام الان؟؟... كما واضح ان اصبح عليها قيود.. ايه هى القيود ده الى مشعارف حتى الان فياريت الى حول قريب او شغال ببنك يبلغنا

صباح الفل يامعطى
    بص الموضوع ده كان من بعد الثوره وبعدين جت فتره فتحوها لاى مبلغ طالما بدليل يعنى اثبت وريهم العقد بقا او كدا ودلوقتى تقريبا رجعو موضوع ال 10 الاف
    بص هو الميزه الى موجوده عند بعض البروكرات ان بيبقا ليهم حساب لبنك موجود فى مصر ساعتها انت بتعمل حساب فى نفس البنك وبيبقا التحويل داخلى فدى اسهل

بس على فكره ياحمد موضوع السحب كمان مش سهل اوى كدا تكرار السحب او دخول حسابك مبالغ فوق ال 20 الف دولار بشكل مستمر هيتحط عليك العين لو انت شخص عادى يعنى مش رجل اعمال او تاجر العين بتبقا عليك جيلك فلوس ليه مين بيدعمك وليه واثبت بقا
    آخر تعديل بواسطة ابــ آدم ــو ، 18-12-2012 الساعة 11:43 AM
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة

صباح الفل يامعطى
    بص الموضوع ده كان من بعد الثوره وبعدين جت فتره فتحوها لاى مبلغ طالما بدليل يعنى اثبت وريهم العقد بقا او كدا ودلوقتى تقريبا رجعو موضوع ال 10 الاف
    بص هو الميزه الى موجوده عند بعض البروكرات ان بيبقا ليهم حساب لبنك موجود فى مصر ساعتها انت بتعمل حساب فى نفس البنك وبيبقا التحويل داخلى فدى اسهل

بس على فكره ياحمد موضوع السحب كمان مش سهل اوى كدا تكرار السحب او دخول حسابك مبالغ فوق ال 20 الف دولار بشكل مستمر هيتحط عليك العين لو انت شخص عادى يعنى مش رجل اعمال او تاجر العين بتبقا عليك
    السلام عليكم
    اخي ابو ادم الاسبوع اللي فات قدرت اسحب مبلغ من الحساب كبير ووصل الحمد لله مفيش مشكله لكن اللي عايز اعرفه المبلغ موجود في البنك هل لو طلبت سحبه هيكون بحد اقصى 10 الاف في اليوم يعني ممكن تاني يوم اسحب 10 الاف تاني ولا ازاي علشان لو كده اسحب بالتدريج لحد مسحبهم انا مش عايز استعلم من البنك وعايز مصدر موثوق لو سمحت بعد اذنك

في انتظار الرد عن مصدر الخبر بارك الله فيكم وكيفية الاستعلام عنه

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة make it easy مشاهدة المشاركة
    رجاءا للاهميه ممكن اعرف يعني ايه يتحط عليك حدود في السحب بحد اقصى 10 الاف دولار يومي يعني هل من الممكن اروح تاني يوم واسحب 10 الاف دولار عادي ولا لا وياريت مصدر للخبر واذا حابب استفسر عنه هل اذهب الفرع برجاء الاهتمام للاهميه
    معتقدش انها حتبقا بالسهولة ده خالص ان كل يوم يتم سحب 10 الاف دولار
    لان اصلا هما مشعايزين يحولوا دولارت الفترة ده بزات
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة

معتقدش انها حتبقا بالسهولة ده خالص ان كل يوم يتم سحب 10 الاف دولار
    لان اصلا هما مشعايزين يحولوا دولارت الفترة ده بزات
    ان شاء الله فيه حل انا مش بسأل على التحويل انا بستفسر على السحب من حسابي البنكي ممكن تفيدني بمصدر للاستعلام بعد اذنك مش قادر استوعب والله ياريت مصدر الخبر وكيف نستعلم عنه

الصورة الرمزية Mo3Ty

صباح الفل يامعطى

بس على فكره ياحمد موضوع السحب كمان مش سهل اوى كدا تكرار السحب او دخول حسابك مبالغ فوق ال 20 الف دولار بشكل مستمر هيتحط عليك العين لو انت شخص عادى يعنى مش رجل اعمال او تاجر العين بتبقا عليك جيلك فلوس ليه مين بيدعمك وليه واثبت بقا
    ايوة بالظبط يا ابو ادم هما شكلهم بينفذوا نفس خطوات ايام الثورة
    ومعاك فعلا لو تم تكرار سحب مبالغ كبيرة فى فترة صغيرة حيبقا العين عليك
    شخصيا الموضوع بالنسبالي عادي لان حسابي صغير كما تعلم هو الف دولار وبسحب الارباح شهريا وبتبقا في حدود 300 الى 600 دولار فقط فبالنسبالي الموضوع لن يؤثر عليا شخصيا.. بس حبيت انبه الاخوة ونشوف حلول باذن الله

وبالنسبة لشركة لها حساب بمصر.. فكرة جيدة فعلا.. بس مشعارف هى حتبقا مشكلتهم كما واضح في الخبر شركات الفوركس عامة اذا كان داخليا او خارجيا او خارجيا فقط
    للاسف الموضوع مبهم شوية
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

في انتظار الرد عن مصدر الخبر بارك الله فيكم وكيفية الاستعلام عنه

ان شاء الله فيه حل انا مش بسأل على التحويل انا بستفسر على السحب من حسابي البنكي ممكن تفيدني بمصدر للاستعلام بعد اذنك مش قادر استوعب والله ياريت مصدر الخبر وكيف نستعلم عنه
    بالنسبة لموضوع سحب 10 الاف دولار .. انا شخصيا اول مرة اعرفها من الاخ عبده المصري فباذن الله يكتبلنا مصدره.. بس بالفعل ايام الثورة نفس الموضوع ده حصل بالظبط وكان لا يتم سحب اكثر من 10 الاف دولار

وعامة الموضوع بكل بساطة اتصل بالبنك الخاص بك واستعلم منه . وياريت ابلاغنا بما توصلت له

تقبل تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم
    اخي ابو ادم الاسبوع اللي فات قدرت اسحب مبلغ من الحساب كبير ووصل الحمد لله مفيش مشكله لكن اللي عايز اعرفه المبلغ موجود في البنك هل لو طلبت سحبه هيكون بحد اقصى 10 الاف في اليوم يعني ممكن تاني يوم اسحب 10 الاف تاني ولا ازاي علشان لو كده اسحب بالتدريج لحد مسحبهم انا مش عايز استعلم من البنك وعايز مصدر موثوق لو سمحت بعد اذنك
    وعليكم السلام ورحمه الله
    اهلا وسهلا ياباشا
    عادى انا بقول بشكل مستمر يعنى كل اسبوع او التانى مبلغ كبير بيجيلك هيبتدو يحطوك تحت النظر ولو حصل حاجه لازم تثبتلهم انا بكلم كااجرات وشك بس
    موضوع السحب ده عادى لو عايز كل يوم تسحب مبلغ مفيش مشاكل ان شاء الله خاصا لو كان مبلغ لسه جايلك من بره
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

الصورة الرمزية VEVA
    VEVA غير متواجد حالياً عضو نشيط

مفيش داعي تعمل قلق للناس بدون داعي وكلامك مش جديد لانه من بعد الثورة فيه قيود على تحويل الفلوس وكلامك دلوقتي مفيهوش اي جديد

وعليكم السلام ورحمه الله
    اهلا وسهلا ياباشا
    عادى انا بقول بشكل مستمر يعنى كل اسبوع او التانى مبلغ كبير بيجيلك هيبتدو يحطوك تحت النظر ولو حصل حاجه لازم تثبتلهم انا بكلم كااجرات وشك بس
    موضوع السحب ده عادى لو عايز كل يوم تسحب مبلغ مفيش مشاكل ان شاء الله خاصا لو كان مبلغ لسه جايلك من بره
    ممكن اعرف يعني حتى لو شكوا وحطوا العين عليك فما كيفية اثبات انه من الفوركس وكيفيه طلب العقد من الشركه وان شاء الله هنزل النهارده اروح استعلم ان شاء الله

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VEVA مشاهدة المشاركة
    مفيش داعي تعمل قلق للناس بدون داعي وكلامك مش جديد لانه من بعد الثورة فيه قيود على تحويل الفلوس وكلامك دلوقتي مفيهوش اي جديد
    بعمل قلق بدون داعي ازاى مشفاهم؟
    ان حاطت الفيديو الى فيه الكلام ده .. يعني بداعي
    وهدفي هو التنبيه وفهم الامر اكثر من الى يعلمون اكثر عنه.. لكى نعرف ماهى القيود بالظبط وما هى الحلول بالظبط
    الموضوع بالفعل حدث وقت الثورة وبعدها توقف.. ثم رجع الان مرة اخرى فلا نعمل هل بنفس قيود ايام الثورة ام ماهو الوضع بالظبط
    تقبل تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17