صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23
    الصورة الرمزية hamadov1
    hamadov1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي فضلا التكرم بعمل اكسبيرت خدمي بسيط جدا... جزاكم الله خيرا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رجاء من الاخوه الافاضل التكرم ببرمجة اكسبيرت او سكريب خدمي يعمل كالتالي:

1- دخول الصفقه بعد اغلاق الشمعه اسفل اوعلي علي حسب نوع الصفقه عند سعر محدد ( بمعني اني احدد سعر معين والاكسبيرت يدخل الصفقه بعد اغلاق الشمعه اعلاه او اسفله) واذا كانت الصفقه مفتوحه لايفتح الاكسبيرت غيرها حتي تغلق
    2- تحديد الهدف والستوب عن طريق سعر محدد اقوم بإدخاله ايضا
    3- اعتقد انه يجب تحديد نوع الصفقه ايضا قبل الدخول
    4- تحديد ماجيك نمبر.
    5-تحديد ادارة رأس المال بالنسبه لل إيكوتي المتبقي
    6- تحديد اغلاق جميع الصفقات المفتوحه مره واحده اذا وصل ربح الصفقات المفتوحه لنسبة معينه من اجمالي راس المال
    7- تحديد اغلاق جميع الصفقات المفتوحه ايضا في حالة وصول الخساره لنسبة معينه من رأس المال

حاولت البحث كثيرا ولكن لم اجد اكسبيرت واحد فيه المطلوب بالاعلي .. رجاء لو حد يعرف مكان اكسبيرت فيه المتطلبات دي يدلني عليه ... وارجو ان لا اكون اثقلت عليكم بطلباتي .... بارك الله فيكم

الصورة الرمزية MRVivantor
    MRVivantor غير متواجد حالياً عضو نشيط

احلى اب لعيون الغالى حمادة دوف وكل سنة وانت طيب يابرنس
    توقيع العضو
    The World is yours

الصورة الرمزية xcv114
    xcv114 غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:فضلا التكرم بعمل اكسبيرت خدمي بسيط جدا... جزاكم الله خيرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadov1 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رجاء من الاخوه الافاضل التكرم ببرمجة اكسبيرت او سكريب خدمي يعمل كالتالي:

1- دخول الصفقه بعد اغلاق الشمعه اسفل اوعلي علي حسب نوع الصفقه عند سعر محدد ( بمعني اني احدد سعر معين والاكسبيرت يدخل الصفقه بعد اغلاق الشمعه اعلاه او اسفله) واذا كانت الصفقه مفتوحه لايفتح الاكسبيرت غيرها حتي تغلق
    2- تحديد الهدف والستوب عن طريق سعر محدد اقوم بإدخاله ايضا
    3- اعتقد انه يجب تحديد نوع الصفقه ايضا قبل الدخول
    4- تحديد ماجيك نمبر.
    5-تحديد ادارة رأس المال بالنسبه لل إيكوتي المتبقي
    6- تحديد اغلاق جميع الصفقات المفتوحه مره واحده اذا وصل ربح الصفقات المفتوحه لنسبة معينه من اجمالي راس المال
    7- تحديد اغلاق جميع الصفقات المفتوحه ايضا في حالة وصول الخساره لنسبة معينه من رأس المال

حاولت البحث كثيرا ولكن لم اجد اكسبيرت واحد فيه المطلوب بالاعلي .. رجاء لو حد يعرف مكان اكسبيرت فيه المتطلبات دي يدلني عليه ... وارجو ان لا اكون اثقلت عليكم بطلباتي .... بارك الله فيكم
    أنا عملته لك بسرعة كده يا حمادوف ياريت تجربه الأول على الديمو وتقولي النتيجة
    لإني بصراحة مستعجل ومضطر أنزل دلوقتي ومش هقدر أجربه

والمتغيرات الخارجية كما طلبتها
    -----------
    بس في حاجة مش فاهمها نقطة رقم 7 متضاربة مع نقطة رقم 1

إزاي الإكسبيرت ما يفتحش أكتر من صفقة ؟ وفي نفس الوقت رقم 7 بتقول يغلق كل العمليات المفتوحة على نسبة معينة من رأس المال ؟؟

المهم جرب الإكسبيرت ولو في مشكلة ممكن أي حد من الإخوة يعدلها أو لما أرجع أعدلها لك
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة xcv114 ، 19-07-2012 الساعة 06:09 PM

الصورة الرمزية hamadov1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xcv114 مشاهدة المشاركة

أنا عملته لك بسرعة كده يا حمادوف ياريت تجربه الأول على الديمو وتقولي النتيجة
    لإني بصراحة مستعجل ومضطر أنزل دلوقتي ومش هقدر أجربه

والمتغيرات الخارجية كما طلبتها
    -----------
    بس في حاجة مش فاهمها نقطة رقم 7 متضاربة مع نقطة رقم 1

إزاي الإكسبيرت ما يفتحش أكتر من صفقة ؟ وفي نفس الوقت رقم 7 بتقول يغلق كل العمليات المفتوحة على نسبة معينة من رأس المال ؟؟

المهم جرب الإكسبيرت ولو في مشكلة ممكن أي حد من الإخوة يعدلها أو لما أرجع أعدلها لك
    حبيبي يايوسف تسلم ايدك يامعلم وجاري التجربه ..... النقطه 7 و 6 ياكبير معناها اغلاق جميع الصفقات ... علي كل العملات المفتوحه لاني ممكن اكون فاتح صفقات علي اليورو دولار ....والاسترليني دولار واي زوج تاني فالبتالي ممكن اكون فاتح 7 صفقات علي 7 ازواج مختلفه ... لكن الاكسبيرت مايفتحش اكتر من صفقه علي نفس الزوج يعني مثلا انا فاتح EURUSD من عند 1.500 والسعر نزل وطلع تاني فالبتالي هايمر ب 1.500 مره تانيه ... انا هنا عاوزه مايفتحش صفقه جديده من عند السعر ده لان في صفقه مفتوحه قبل كده

الصورة الرمزية xcv114

حبيبي يايوسف تسلم ايدك يامعلم وجاري التجربه ..... النقطه 7 و 6 ياكبير معناها اغلاق جميع الصفقات ... علي كل العملات المفتوحه لاني ممكن اكون فاتح صفقات علي اليورو دولار ....والاسترليني دولار واي زوج تاني فالبتالي ممكن اكون فاتح 7 صفقات علي 7 ازواج مختلفه ... لكن الاكسبيرت مايفتحش اكتر من صفقه علي نفس الزوج يعني مثلا انا فاتح EURUSD من عند 1.500 والسعر نزل وطلع تاني فالبتالي هايمر ب 1.500 مره تانيه ... انا هنا عاوزه مايفتحش صفقه جديده من عند السعر ده لان في صفقه مفتوحه قبل كده
    تمام

تم إضافة ProfitPercent و LossPercent وهيتعاملوا مع أي عمليات مفتوحة بواسطة الإكسبيرت على أي عملة

الصورة الرمزية hamadov1

تمام

تم إضافة ProfitPercent و LossPercent وهيتعاملوا مع أي عمليات مفتوحة بواسطة الإكسبيرت على أي عملة
    شكرا جزيلا ياباشا وكل عام وكل المسلمين بخير ... جاري التجربه ان شاء الله

الصورة الرمزية xcv114

شكرا جزيلا ياباشا وكل عام وكل المسلمين بخير ... جاري التجربه ان شاء الله
    وإنت بخير وصحة وسلامة

الصورة الرمزية hamadov1

الحمد لله حتي الان الاكسبيرت يعمل اكثر من ممتاز .. الحاجه الوحيده اللي لسه مختبرتهاش هي اغلاق جميع الصفقات علي خساره بنسبه مئويه من الحساب .. الحمد لله لم اصل اليها بعد

استأذنك يايوسف باشا وعارف اني تقلت عليك بس بصراحه الاكسبيرت الخدمي ده مهم جدا لأي شخص بيتاجر يدوي وبيتهئلي انك ماتنفعش تتاجر من غيره لانه وفرلي وقت كتير اوي قدام الشارت وريحني من حسابات نسبة الدخول او الخروج برأس المال ... بارك الله فيك

الإضافات المطلوبه كالأتي :

1- تحديد وقت فتح الصفقات خلال اليوم من 1 ل 16
    2-اضافة خاصية Move Stop to لتعديل قيمة الستوب وجعلها اكبر من سعر الدخول ب 5 نقاط عن وصول السعر +30
    3- اضافة خاصية Stealth Mode لجعل الاكسبيرت يحفتظ بقيمة الهدف والستوب لنفسه ولايسجلها للبروكر .. وينفذها عند اللازم
    4- تحديد ال بقيمة 10 Slipaggeلان انا اعمل علي 15 زوج والاكسبيرت بيفتح الصفقات علي فريم الساعه واوقات الاكسبيرت بيفتح 4 صفقات في نفس الوقت هذا ممكن علي الديمو ولكن علي الحقيقي الموضوع مختلف

وهذه بشائر استعمال الاكسبيرت حتي اليوم

الصورة الرمزية xcv114

الحمد لله حتي الان الاكسبيرت يعمل اكثر من ممتاز .. الحاجه الوحيده اللي لسه مختبرتهاش هي اغلاق جميع الصفقات علي خساره بنسبه مئويه من الحساب .. الحمد لله لم اصل اليها بعد

استأذنك يايوسف باشا وعارف اني تقلت عليك بس بصراحه الاكسبيرت الخدمي ده مهم جدا لأي شخص بيتاجر يدوي وبيتهئلي انك ماتنفعش تتاجر من غيره لانه وفرلي وقت كتير اوي قدام الشارت وريحني من حسابات نسبة الدخول او الخروج برأس المال ... بارك الله فيك

الإضافات المطلوبه كالأتي :

1- تحديد وقت فتح الصفقات خلال اليوم من 1 ل 16
    2-اضافة خاصية Move Stop to لتعديل قيمة الستوب وجعلها اكبر من سعر الدخول ب 5 نقاط عن وصول السعر +30
    3- اضافة خاصية Stealth Mode لجعل الاكسبيرت يحفتظ بقيمة الهدف والستوب لنفسه ولايسجلها للبروكر .. وينفذها عند اللازم
    4- تحديد ال بقيمة 10 Slipaggeلان انا اعمل علي 15 زوج والاكسبيرت بيفتح الصفقات علي فريم الساعه واوقات الاكسبيرت بيفتح 4 صفقات في نفس الوقت هذا ممكن علي الديمو ولكن علي الحقيقي الموضوع مختلف

وهذه بشائر استعمال الاكسبيرت حتي اليوم

تم إضافة التعديلات المطلوية

إستفسار :
    خاصية إغلاق كل العقود على نسبة معينة من رأس المال سواء بربح أو خسارة
    وخاصية إغلاق العقود على الهدف المخفي أو الأستوب لوز المخفي
    وخاصية Movestopto

جعلتهم غير خاضعين لفلتر التوقيت
    بحيث يعملوا دائما طالما يوجد عمليات مفتوحة
    كده تمام ؟
    آخر تعديل بواسطة xcv114 ، 23-07-2012 الساعة 11:38 PM

الصورة الرمزية hamadov1

تم إضافة التعديلات المطلوية

إستفسار :
    خاصية إغلاق كل العقود على نسبة معينة من رأس المال سواء بربح أو خسارة
    وخاصية إغلاق العقود على الهدف المخفي أو الأستوب لوز المخفي
    وخاصية Movestopto

جعلتهم غير خاضعين لفلتر التوقيت
    بحيث يعملوا دائما طالما يوجد عمليات مفتوحة
    كده تمام ؟
    تمام ياكبير تسلم ايدك .... جاري التجربه

الصورة الرمزية hamadov1

الاكسبيرت شغال اكثر من ممتاز بارك الله فيك اخي يوسف

رجاء اضافه تعديل .... ان لايفتح الاكسبيرت صفقه جديده اذا كانت اخر صفقه اغلقت علي ربح ... بمعني ان اليوم كان فاتح صفقه علي اليورو دولار واغلقت علي ربح ... فوجئت انه عمال يفتح صفقات علي اليورو دولار ويقفلها علي طول مع كل تك ....

فيه حاجتين تانيين بس دول زياده يعني يكونوا اخر الاهتمامات

1- هل من الممكن اني لو مفعل امر بيع ولسه الاكسبيرت مانفذهوش ان يقوم الاكسبيرت بكتابة هذه البيانات علي الشارت ...... سعر الدخول سعر- الهدف - سعر الستوب مع اضافه خطوط عرضيه لكل مستوي
    2- دي بقي نقطه اعتقد انها صعبه ... هل من الممكن ان الاكسبيرت يضيف السبريد علي الارقام اللي انا اديتهاله .... بمعني لو السبريد علي اليورو 10 بيب مثلا وانا قايله الهدف عند 1.5021 ممكن الاكسبيرت اتوماتيك يعدل الهدف ويطرح منه السبريد ؟ يعني يخليه 1.5011 .....وبالنسبه للستوب يضيف عليها السبريد يعني تبقي 1.5031 .... لان فيه عملات كتير بيبقي السبريد فيها كبير ويقوم الاكسبيرت يصل لحد الهدف او الستوب ولا يغلق الصفقه بسبب ان لسه فيه مثلا 8 بيب سبيرد ... النقطه دي كانت هي السبب في المشكله الرئيسيه اللي طرحتها في اول المشاركه دي

فيه اسنفسار .... هل الاكسبيرت يفتح صفقه اذا كانت الشمعه +1 اغلقت اعلي او اسفل السعر المحدد .... ام يفتح الصفقه اذا كنت الشمعه (0) هي التي اغلقت اعلي او اسفل السعر المحدد

الشمعه صفر هي اخر شمعه تكونت .... الشمعه +1 هي الشمعه قبل الاخيره

لان المفروض ان الاكسبيرت يتفعل لما اخر شمعه كانت موجوده هي اللي اغلقت اعلي او اسفل السعر المحدد فقط وليس الشمعه التي تسبقها

وشكرا مقدما وعارف اني تعبتك معايا

النتائج قبل كارثة اليوم في المرفقات الطريقه الحمد لله مربحه جدا حتي اليوم والاكسبيرت سهلي الدنيا جدا ...مدة الاختبار المقرره شهر فات منها 15 يوم

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DetailedStatement.gif
المشاهدات:	105
الحجـــم:	4.8 كيلوبايت
الرقم:	334179
    آخر تعديل بواسطة hamadov1 ، 15-08-2012 الساعة 02:31 PM

الصورة الرمزية M.A.T.R.I.X
    M.A.T.R.I.X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

جزاكم الله خير الجزاء
    لي سؤال ان كنت مسموحا بطرح اسئله
    .. ما هي الاسعار التي تعتمدها في تشغيل الاكسبيرت ليقوم بفتح الصفقات سواء بيع او شراء .
    وبارك الله فيكم جميعا ...

الصورة الرمزية hamadov1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.A.T.R.I.X مشاهدة المشاركة
    جزاكم الله خير الجزاء
    لي سؤال ان كنت مسموحا بطرح اسئله
    .. ما هي الاسعار التي تعتمدها في تشغيل الاكسبيرت ليقوم بفتح الصفقات سواء بيع او شراء .
    وبارك الله فيكم جميعا ...

ياباشا انت تسأل وقت ماتحب

الاسعار المعتمده في تشغيل الاكسبيرت هي اسعار ناتجه عن استراتيجيه الهاي واللو اليومي ....مع بعض القواعد التانيه ... وانا حاليا بختبرها لمدة شهر فات تقريبا 17 يوم والنتائج مش بطاله لو شيلنا اليوم اللي الاكسبيرت عمل فيه غلطه خسرتني اكتر من 50% من الحساب بس مشكله كله ديمو .. الاستراتيجيه انا كنت وعدت بشرحها ان شاء الله لو ثبت ان فيها خير ...كنت ناوي اشرحها في الموضوع ده لما انتهي من الاختبار

https://forum.arabictrader.com/t150432.html

بس للأسف عدم التفاعل المتوقع احبطني .... بس علي العموم ان شاء الله لو الاستراتيجيه وجدت انها ناجحه هاعرضها علي الكل علشان الكل يستفيد ... والميزه الكبيره انها تعتمد علي اساسات الفوركس ومافيهاش اختراعات وبتعمل علي كل الازواج

الصورة الرمزية M.A.T.R.I.X
    M.A.T.R.I.X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بارك الله فيك وانا في انتظارك هنا وهناك .. وعيد سعيد عليك ..

الصورة الرمزية xcv114

الاكسبيرت شغال اكثر من ممتاز بارك الله فيك اخي يوسف

رجاء اضافه تعديل .... ان لايفتح الاكسبيرت صفقه جديده اذا كانت اخر صفقه اغلقت علي ربح ... بمعني ان اليوم كان فاتح صفقه علي اليورو دولار واغلقت علي ربح ... فوجئت انه عمال يفتح صفقات علي اليورو دولار ويقفلها علي طول مع كل تك ....

فيه حاجتين تانيين بس دول زياده يعني يكونوا اخر الاهتمامات

1- هل من الممكن اني لو مفعل امر بيع ولسه الاكسبيرت مانفذهوش ان يقوم الاكسبيرت بكتابة هذه البيانات علي الشارت ...... سعر الدخول سعر- الهدف - سعر الستوب مع اضافه خطوط عرضيه لكل مستوي
    2- دي بقي نقطه اعتقد انها صعبه ... هل من الممكن ان الاكسبيرت يضيف السبريد علي الارقام اللي انا اديتهاله .... بمعني لو السبريد علي اليورو 10 بيب مثلا وانا قايله الهدف عند 1.5021 ممكن الاكسبيرت اتوماتيك يعدل الهدف ويطرح منه السبريد ؟ يعني يخليه 1.5011 .....وبالنسبه للستوب يضيف عليها السبريد يعني تبقي 1.5031 .... لان فيه عملات كتير بيبقي السبريد فيها كبير ويقوم الاكسبيرت يصل لحد الهدف او الستوب ولا يغلق الصفقه بسبب ان لسه فيه مثلا 8 بيب سبيرد ... النقطه دي كانت هي السبب في المشكله الرئيسيه اللي طرحتها في اول المشاركه دي

فيه اسنفسار .... هل الاكسبيرت يفتح صفقه اذا كانت الشمعه +1 اغلقت اعلي او اسفل السعر المحدد .... ام يفتح الصفقه اذا كنت الشمعه (0) هي التي اغلقت اعلي او اسفل السعر المحدد

الشمعه صفر هي اخر شمعه تكونت .... الشمعه +1 هي الشمعه قبل الاخيره

لان المفروض ان الاكسبيرت يتفعل لما اخر شمعه كانت موجوده هي اللي اغلقت اعلي او اسفل السعر المحدد فقط وليس الشمعه التي تسبقها

وشكرا مقدما وعارف اني تعبتك معايا

النتائج قبل كارثة اليوم في المرفقات الطريقه الحمد لله مربحه جدا حتي اليوم والاكسبيرت سهلي الدنيا جدا ...مدة الاختبار المقرره شهر فات منها 15 يوم

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DetailedStatement.gif
المشاهدات:	105
الحجـــم:	4.8 كيلوبايت
الرقم:	334179
    أسف على التأخير في الرد لكن فعلا لم أرى طلبك إلا الأن

بالنسبة لأول نقطة : الغريبة إن أنا فعلا عامل الإكسبيرت لو مثلا العملية شراء يدخل فقط في حالة إفتتاح الشمعة أسفل النقطة المحددة وإغلاقها فوقها يقوم يفتح عملية من بداية إفتتاح الشمعة الحالية
    ومش عارف إزاي بيفتح ويقفل عمليات مع كل تيك ( لإنه المفروض طالما لم يتحقق شرط الكسر فلن يفتح عمليات ) المهم تم إضافة BuyID و SellID بحيث يحفظ قيمة الدخول بعد فتح الصفقة ولا يكررها مرة أخرى

2 - تم إضافة التعليق على الشارت ( سعر الدخول - الأستوب - الهدف ) مع مراعة الإسبريد
    وتم إضافة إظهار الخطوط على الشارت

3 - ( إنت جيت على أسهل حاجة وبتقولي دي صعبة ) أومال الطلبات إللي فاتت دي إللي كانت السهلة يعني هههههه
    المهم تم التعديل
    -------------------------------------------------------------------

بالنسبة للإستفسار :
    الإكسبيرت يدخل العملية بعد إغلاق الشمعة الحالية فوق أو تحت المستوى المحدد
    وبرمجيا إغلاق الشمعة الحالية يعني ( إغلاق الشمعة السابقة ) لإن بمجرد إغلاق الشمعة الحالية تكون هي الشمعة السابقة

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17