النتائج 1 إلى 15 من 15
    الصورة الرمزية forex1100
    forex1100 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي تحذير البروكرات هل هو خوف على اموالنا

لفت انتباهي كثرة التحذير من البروكرات وتسائلت مع نفسي هل هو فعلاً من خوفها على عملاءها

او هو الخوف من عملائها ان تحملهم خسائر اقصد اذا تركو العملاء صفقات مفتوحه واتمرجنت الحسابات

واصبحت بالسالب طبعاً العميل خسر الحساب كله والباقي يتحمله البروكر ..؟

ولى ايش رأيكم

الصورة الرمزية faridns
    faridns غير متواجد حالياً عضو نشيط

اكيد بدون تفكير ليس خوف علينا لانهم اصلا ماركت ميكر :D

الخوف بالتأكيد عليهم هما و زي مانتا قلت عشان الحسابات اللي بالسالب

يعني ممكن بسهولة واحد لدية حسابين في الشركة يفتح قبل الاغلاق ب دقيقة صفقة بيع و صفقة شراء علي اليورو فل مارجن

اذا انتخبت حكومة التقشف ستجد الحساب الذي علية شراء تدبل اكتر من 5 او 6 مرات و الاخر تصفر و يصبح بالسالب و بالتأكيد سيحدث نفس الشيء و اكثر بكثير لو تم انتخاب الحكومة التي ضد التقشف ساعتها سيكون حتميا خروج اليونان و علية سينهار اليورو انهيارات رهيبة تتعدي ال 300 نقطة مع الاقتتاح و ايضا يتدبل حساب 10 مرات مثلا و الاخر يتصفر

الشركات دية مبتهظرش و بيحسسوك انهم خايفين علي اموالك ,, لكن في الاصل هما خايفين علي اموالهم هم ,, لان العرف السائد ان لو الحساب اتصفر الشركات مبتطلبش المبلغ السالب ,, لذلك هما مش عاوزين حد يسيب اي صفقات في الاجازة و خلاص

الصورة الرمزية شهيد الاسلام
    شهيد الاسلام غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faridns مشاهدة المشاركة
    اكيد بدون تفكير ليس خوف علينا لانهم اصلا ماركت ميكر :D

الخوف بالتأكيد عليهم هما و زي مانتا قلت عشان الحسابات اللي بالسالب

يعني ممكن بسهولة واحد لدية حسابين في الشركة يفتح قبل الاغلاق ب دقيقة صفقة بيع و صفقة شراء علي اليورو فل مارجن

اذا انتخبت حكومة التقشف ستجد الحساب الذي علية شراء تدبل اكتر من 5 او 6 مرات و الاخر تصفر و يصبح بالسالب و بالتأكيد سيحدث نفس الشيء و اكثر بكثير لو تم انتخاب الحكومة التي ضد التقشف ساعتها سيكون حتميا خروج اليونان و علية سينهار اليورو انهيارات رهيبة تتعدي ال 300 نقطة مع الاقتتاح و ايضا يتدبل حساب 10 مرات مثلا و الاخر يتصفر

الشركات دية مبتهظرش و بيحسسوك انهم خايفين علي اموالك ,, لكن في الاصل هما خايفين علي اموالهم هم ,, لان العرف السائد ان لو الحساب اتصفر الشركات مبتطلبش المبلغ السالب ,, لذلك هما مش عاوزين حد يسيب اي صفقات في الاجازة و خلاص
    أخى الحبيب فريد كلامك فى شيء من التناقض

منين الشركات ماركت ميكر ومنين هيدفعوا المبالغ والارصدة التى اصبحت بالسالب من جيبهم الخاص

لو الشركات ماركت ميكر اعتقد هيفرحوا بخسارة العملاء وتصفير المحافظ . والله اعلم

الصورة الرمزية faridns

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهيد الفوركس مشاهدة المشاركة

منين الشركات ماركت ميكر ومنين هيدفعوا المبالغ والارصدة التى اصبحت بالسالب من جيبهم الخاص

اهلا بيك اخي شهيد الفوركس

انتا مقرتش كلامي كويس ,,, انا بتكلم علي ان واحد يكون لدية حسابين لدي الشركة ,, و يدخل بالحسابين بالكامل قبل اغلاق السوق مباشرة ,,, نفترض فتح السوق بجاب 200 نقطة ,,, اكيد في هذة الحالة سيربح حساب مثلا 5 اضعاف و يتصفر الاخر و يكون العميل ربح 4 اضعاف حسابة و الشركة هي اللي خسرت الاربع اضعاف لان ساعتها سيكون الحساب بالسالب ,,,,

كلامك دة لو واحد شغال عادي جدا و بيحلل و بيدخل بنسب قليلة من راس المال ,, ودة ساعتها اللي يتخاف علية لانة بيشتغل شغل عادي و ممكن فعلا يخسر ربع او نصف حسابة مثلا او يكسب مثلهم ,,,, لكن انا اتكلم ع الناس اللي مستنيا قبل الاغلاق و يدخلوا فل مارجن ,, دول اللي الشركات بتخاف منهم جدا ,, و انا شخصيا اعرف كذا شخص سيقوموا بهذة العملية قبل الاغلاق مباشرة

الصورة الرمزية kimoforex
    kimoforex غير متواجد حالياً عضو نشيط

اهلا بيك اخي شهيد الفوركس

انتا مقرتش كلامي كويس ,,, انا بتكلم علي ان واحد يكون لدية حسابين لدي الشركة ,, و يدخل بالحسابين بالكامل قبل اغلاق السوق مباشرة ,,, نفترض فتح السوق بجاب 200 نقطة ,,, اكيد في هذة الحالة سيربح حساب مثلا 5 اضعاف و يتصفر الاخر و يكون العميل ربح 4 اضعاف حسابة و الشركة هي اللي خسرت الاربع اضعاف لان ساعتها سيكون الحساب بالسالب ,,,,

كلامك دة لو واحد شغال عادي جدا و بيحلل و بيدخل بنسب قليلة من راس المال ,, ودة ساعتها اللي يتخاف علية لانة بيشتغل شغل عادي و ممكن فعلا يخسر ربع او نصف حسابة مثلا او يكسب مثلهم ,,,, لكن انا اتكلم ع الناس اللي مستنيا قبل الاغلاق و يدخلوا فل مارجن ,, دول اللي الشركات بتخاف منهم جدا ,, و انا شخصيا اعرف كذا شخص سيقوموا بهذة العملية قبل الاغلاق مباشرة
    ليست كل الشركات ماركت ميكر كما تعتقد وهناك شركات محترمة قليلة ومعروفة لدي الجميع بتسجيلها في هيئات رقابية مشهورة

الصورة الرمزية faridns

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimoforex مشاهدة المشاركة
    ليست كل الشركات ماركت ميكر كما تعتقد وهناك شركات محترمة قليلة ومعروفة لدي الجميع بتسجيلها في هيئات رقابية مشهورة
    انا عارف اخي هذا الكلام ,,, لكن الشركات اللي اغلب الناس حساباتهم فيها fxsol fxdd wwm اكتر 3 شركات في المنتدي الناس حساباتها فيهم ,,, شركة دوكاسكوبي تقريبا قبل الاغلاق اسبوعيا بتقلل الرافعة المالية ل 1:100 تقريبا او اقل حتي تتفادي اي مشاكل من الجابات او الحسابات السالبة و هي طبعا ليست ماركت ميكر ,,, لكن الشركات اللي انا ذكرتها هي من تخشي هذا الاغلاق بالذات لانة حتما حيحصل جاب ع اليورو اي كان فوق او تحت و دة حيأذي الشركة جدا ,,, تخيل قرض فقط من دول اليورو لاسبانيا الاسبوع الماضي رفع اليورو 150 نقطة ,, تخيل لو اليونان خرجت من منطقة اليورو ماذا سيحدث؟؟!!!!!

الصورة الرمزية شهيد الاسلام
    شهيد الاسلام غير متواجد حالياً عضو نشيط

تمام يا فريد بس اغلب الناس مش بتشتغل مستهدفة الطريقة دى

الصورة الرمزية faridns

تمام يا فريد بس اغلب الناس مش بتشتغل مستهدفة الطريقة دى
    اكيد طبعا ,,, و الطريقة دية اكيد ليها وقتها تخيل انت دخلت فل مارجن مثلا علي حسابين يعني اصلا انت طيرت ربع حسابك بس في الاسبريد تقريبا ,,, فرضنا ان السوق فتح علي نفس الاسعاء و دية بتحصل كتير جدا في الايام الطبيعية ,, اكيد انت في اللحظة دية اللي خسرت لانك خسرت الاسبريد في الحسابين ,, لكن ايام زي اللي احنا فيها دية ,, اكيد اي واحد حيدخل حيكسب حيكسب لو الجاب تعدي ال 20 او 30 نقطة فقط

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

و الله يا فريد باشا هي فكرة حلوة و انت طلعتها في دماغي ممكن ابقي اعملها الانتخابات الجاية بقي ان شاء الله ههههههههههه

بس هل فيه مشكلة لو الحسابين باسمي؟ و لا لازم يكون حساب باسمي وحساب باسم حد من افراد اسرتي مثلا عشان ميحسبوش من الحساب الربحان لتغطية الخسارة في الحساب التاني؟

الصورة الرمزية faridns

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة
    و الله يا فريد باشا هي فكرة حلوة و انت طلعتها في دماغي ممكن ابقي اعملها الانتخابات الجاية بقي ان شاء الله ههههههههههه

بس هل فيه مشكلة لو الحسابين باسمي؟ و لا لازم يكون حساب باسمي وحساب باسم حد من افراد اسرتي مثلا عشان ميحسبوش من الحساب الربحان لتغطية الخسارة في الحساب التاني؟
    ان شاء الله نستنا لما اسبانيا تخرج و تعمل انتخابات في الاجازة و ندخل ساعتها :D:D

اعتقد مفيش اي مشاكل و لو الافضل انك تخلي كل حساب منهم في شركة مختلفة عشان محدش يكلمك و الكلام دة كمان امتا ,, لو حسابك ضخم جدا ,,, يعني لو حسابك مثلا 100000 دولار و لما عملت الحركة دية الشركة خسرتلها مثلا 300000 ,,, ممكن بسهولة جدا تقولك انت خالفت شروط التداول و مترضاش تخيلك تسحب من الحساب التاني بلطجة ,,, لكن لو مثلا حسابين ب 500 او ب 1000 مش حيفرق مع الشركة و مش حتشوشر علي نفسها ع الفاضي و حتخليك تسحب الارباح عادي و هي تدفع المبلغ السالب

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

ان شاء الله نستنا لما اسبانيا تخرج و تعمل انتخابات في الاجازة و ندخل ساعتها :D:D

اعتقد مفيش اي مشاكل و لو الافضل انك تخلي كل حساب منهم في شركة مختلفة عشان محدش يكلمك و الكلام دة كمان امتا ,, لو حسابك ضخم جدا ,,, يعني لو حسابك مثلا 100000 دولار و لما عملت الحركة دية الشركة خسرتلها مثلا 300000 ,,, ممكن بسهولة جدا تقولك انت خالفت شروط التداول و مترضاش تخيلك تسحب من الحساب التاني بلطجة ,,, لكن لو مثلا حسابين ب 500 او ب 1000 مش حيفرق مع الشركة و مش حتشوشر علي نفسها ع الفاضي و حتخليك تسحب الارباح عادي و هي تدفع المبلغ السالب
    تمام يا فريد باشا
    عموما انا عملت الحركة دي بس علي حسابين ديمو عشان اشوف هيحصل ايه فيهم مع حركة السوق هههههههههههههه
    بس بتعجبني دماغ مجرم مجرم يعني هههههههههههه

الصورة الرمزية forex1100

ماركت ميكر او غيره ماتفرق في هذه الحاله لان المشكله ماهي في خسارة العميل المشكلة في السالب اللي سببه العميل

على حسابه - لنفرض ان العميل مايبغى يمول حسابه - ماهو مصير الخساره هذه ومن يتحملها البنك اوالشركه .؟

الصورة الرمزية faridns

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex1100 مشاهدة المشاركة
    ماركت ميكر او غيره ماتفرق في هذه الحاله لان المشكله ماهي في خسارة العميل المشكلة في السالب اللي سببه العميل

على حسابه - لنفرض ان العميل مايبغى يمول حسابه - ماهو مصير الخساره هذه ومن يتحملها البنك اوالشركه .؟
    اكيد الشركة

الصورة الرمزية forex1100

اكيد الشركة
    إذن هذا هو سبب التحذيرات في الايام السابقه

اشكرك اخوي على ردودك على الموضوع

الصورة الرمزية 3ashekforex
    3ashekforex غير متواجد حالياً عضو نشيط

اذا ازدادت مؤشرات الخطــر فاعلــم ايضا أنهــا أوشكــت على النفــاذ ....

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17