صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16
    الصورة الرمزية flymero
    flymero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي اعلى عائد من البنك وليس الفوركس!!!

ذهبت لحجز مسكن فى بنك الاسكان فى مصر واودعت قيمة الحجز (10 الاف جنية مصرى) يوم 23/2
    والاتفاق على انه اذا لم توفق فى القرعة ( السحب) فسوف تسترد مالك مضافا اليه الفوائد الكبيرة فى فترة اقصاها 3 شهور
    وذهبت اليوم لأسترداد مقدم الحجز ومعه الارباح الرهيبة التى وعدو المتعاقدين بها
    واستلمت المبلغ 10 الاف جنية مصرى (1586دولار تقريبا) +الفائدة فى 3 شهور وكانت 38جنية مصرى(6ونصف دولار تقريبا)
    اذن نستنتج التالى

استثمار 1585 دولار فى 3 شهور كانت الارباح 0.2% !!!!!!!!!!!!

فى الثلاث شهور اسئلك واسئل نفسى كم ترتضى بربح شهرى منطقى مقبول باسهل الطرق وبأريحية من مبلغ كهذا شهريا وليس كل 3 شهور؟؟؟؟

اعتقد لو حققت شهريا 10% وهذا غير مرضى لكثيرين وانا اولهم فكنت الان جنيت 30% من المبلغ اى 500دولار ولكن ربح البنك كان 6 دولار فى 3 شهور

اخوانى الطريق الى الربح ليس مستحيلا لكن كن منطقيا وواقعيا فى توقعك لربحك المرجو من هذه التجارة وتذكر ان البنك يعطيك بحد اقصى 1% شهريا بالاضافة انها ربا حرام شرعا والله اعلم
    وفقكم الله لما يحب ويرضى

الصورة الرمزية شهيد الاسلام
    شهيد الاسلام غير متواجد حالياً عضو نشيط

أضم صوتى لصوتك وبقوة

ولكن هناك نقطة واحدة اختلف معك فيها . وهى ان الجميع يدخل بهدف ان ينصح اخوانه فيوحى لهم ان الطريقة الوحيد ة للربح من هذا السوق

هو ان تضع لك هدفا شهريا لا يجاوز ال 10% . هذا الكلام غير دقيق علميا .

الصواب ان نقول ان هناك مستويات للخطورة ويجب على المتداول ان يحدد بدقة فى اى مستوى يحب ان يتاجر وسوف يستطيع ان يحدد هذا وفقا لعدة عوامل اهمها الخبرة والاتزان النفسي .

فهناك من يحقق ارباح ضخمة من هذا السوق أهم شيء يكون المضارب عارف هو بيعمل ايه كويس

انا عن نفسي الحمد لله حققت نسبة ربح خلال هذا الاسبوع فقط تفوق 300% فى حسابى الحقيقى والفضل كله لله .

http://www.4shared.com/get/G2HbpG2U/__online.html

فالخلاصة من كلامى انه ليس العبرة بمقدار ربح بسيط شهريا بقدر ما هو خبرة وحسن تصرف وتحكم فى الأعصاب .

الصورة الرمزية flymero

اوئيد كلامك انا بس بقول ان ممكن تبقى قنوع لدرجة انك حتى لو بتعرف تكسب انك لو حققت 10% هتبقى احسن بكتير واكتر بكتير من اى بنك وان مرتاح وبالحلال ان شاء الله

الصورة الرمزية مصطفى خالد
    مصطفى خالد غير متواجد حالياً عضو نشيط

الناس لا ترى الفوركس كما يجب ان يرى
    يعتقدونه بئر اموال و ارباح
    توقيع العضو
    409068

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

بجد ده احلي مضووع قراته فالفوركس

انا بقول الكلام ده لغاية ما الناس زهقت مني

طيب نقول تاني

انا دخلت الفوركس لان البنك بيدين فالسنة 10% و الحمد لله فالفوركس انا بعملهم في الشهر و ده كافي جدا جدا بالنسبة لي

و شكراااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الصورة الرمزية flymero

استاذ احمد مشكور لردك ولكن انا نفسى لم اكن اعرف هذه الحقيقة الابالتجربة العملية

انا اخدت 10الاف وعليها ربح 38 جنية !!!!!!!!!! فى 3 شهور يعنى انا لم اكن سأرضى من الفوركس ب30% فى 3 شهور سبحان الله لماذا؟؟ لأنة الطمع الذى يملئنى ويملأ اغلبنا فى هذه التجارة ولا نقتنع بهذه الفكرة فى الربح التراكمى الا بعد مرور اعوام فى الفوركس ولم نحقق سوى الخسائر
    بمعنى انا بقالى سنتين بالضبط فى الفوركس يعنى لو كنت بستثمر 2000 دولار فى 24 شهر وبمكسب 10 تراكمية فقط وبدون طمع لكنت الان حققت 4 الاف دولار ربح من 2000 فقط لكن لعدم رضائى بهذه النسبة من اول بدأت اتداول النتيجة الان خسائر فخسائ اضعاف هذا المبلغ !!!!!!!!!!

اتمنى ان اتغلب على طمعى وان اتاجر بمنهج وبخطة متواضعة فى الربح افضل من اللهث وراء الالاف والنتيجة تكون صفر وخسارة مدخراتنا المالية

الصورة الرمزية flymero

ملحوظة بخصوص الفائده التى اخذتها انا تخلصت منها والحمد لله لأنها ربا ............وربنا يسامحنا ويتقبل منا

الصورة الرمزية مرحباا
    مرحباا غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لايمكن مقارنة عائد البنك المضمون بنسبة 99,9%
    مع ارباح الفوركس المشكوك في استمرارها بنسبة كبيرة
    الفوركس بحاجة الى مستثمرين يتعاملو معة وليس مقامرين

الصورة الرمزية رمز
    رمز غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى خالد مشاهدة المشاركة
    الناس لا ترى الفوركس كما يجب ان يرى
    يعتقدونه بئر اموال و ارباح

يسلموا على هذا الكلام ، والنصيحة الغالية

الصورة الرمزية flymero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرحباا مشاهدة المشاركة
    لايمكن مقارنة عائد البنك المضمون بنسبة 99,9%
    مع ارباح الفوركس المشكوك في استمرارها بنسبة كبيرة
    الفوركس بحاجة الى مستثمرين يتعاملو معة وليس مقامرين
    مضمون بنسبة 100% بس حرام وربا وكل استثمارك فى البنك على مدار السنه بأقصى تقدير هيكوم 10% او نقول 12% (سنويااااااااااا)!!!!!
    اعتقد ان المقابل المضمون اللى حضرتك تقصدة لا يساوى اى شىء رغم حرمانية الفوائد والله اعلم اعتقد اافشل الناس فى الفوركس ممكن تحقق على اقل تقدير 5 او 10% بادلخول بعقود ميكرو ضمانا لعدم المجازفة ولكى تكون فى الامان فى النهاية هتحقق ال 5% او ال10% بكل اريحية وسهولة واستمرارية هتلاقى نفسك فى اخر العام بتجنى 100% ولو انت متحفظ وارتضيت ب5% شهريا هتوصل ل60% اخر السنة!!!!!!!!!

لكن السؤال مين يقدر يقاوم غريزة الطمع وااالعامل النفسى انه يقعد يتفرج على الاسعار رايحة وجاية قدام عينه من غير ما يتاجر التزاما منه بخطتته؟؟!!

الصورة الرمزية asus
    asus غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flymero مشاهدة المشاركة
    ملحوظة بخصوص الفائده التى اخذتها انا تخلصت منها والحمد لله لأنها ربا ............وربنا يسامحنا ويتقبل منا
    اسمحلي بقى وبدون زعل ---- انا محامي وشغلي بيتطلب اخراج المتهم من قضيته ازاي التحايل على القانون احيانا ---- وبشتغل فوريكس من 6 شهور الي لاحظته انه الفوريكس هو تحايل على الدين وهو ضياع للوقت والمال ولا يوجد شي ملموس كما امر الدين ---- واتحدى اذا شرحت الفكره لانسان مثقف دينيا سوف يقوم بتحريمها على الفور لماذا ----- بسبب عدم وجود شئ موجود او اصل لكتابة العقد كما امر الاسلام للشراء او البيع كما انه لا يوجد شي اسمه تعويض خسارة مثل التعزيز او الهيدج لمحاصرة الخسائر او الارباح
    الخلاصة
    تحايل على الدين ومقامرة وانت وحظك بقى

الصورة الرمزية flymero

العقد بيتكتب يا باشا انك وكلت شركة الفوركس بانها تبيع وتشترى وقت ما تحدد لها بأوامر البيع والشراء وحسب الاتفاق ومواكبة العصر بقت اومار البيع والشراء الكترونيا مش شرط انك تقابل الناس ثانيا التقابض بيتم اليكتورنيا برضو يعنى انت بتشترى عملة وبيتدفع مقابلها من حسابك برضو من على المنصة كل هذه الامور بتتم وطبعا انت بتتخلص من فوائد او رسوم التبييت وكده بتخلص من الراب وبتبقى الر افعه المالية قرض حسن والاسبريد هو اجرة الوسيط فى تنفيذ اوامر البيع والشراء وانت موافق على الاسبريد من بدايه التعامل وكده كل شىء واضح والله اعلم وبرضو حضرتك ممكن تقرا الفتاوى لكبار العلماء وهتلاقيها هنا مثبتة فى القسم العام او ابحث عن شرعية التعامل فى الفوركس ..................وبرضو الله اعلم

الصورة الرمزية حسن الهلالي
    حسن الهلالي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالتأكيد يا أخي البنوك لا تعطي فوائد مغرية، معظمها 7-9% سنويا

لو كانت هذه النسبة مرضية

لكانت الناس أودعت مالها البنوك وكفوا عن العمل

الصورة الرمزية alsafir
    alsafir غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أعتقد أن المشكلة إذا كان المتاجر لايسحب نسبة من الأرباح فبالتالي رفع المخاطره لأكبر مستوى

بالتوفيق للجميع بإذن الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flymero مشاهدة المشاركة
    استاذ احمد مشكور لردك ولكن انا نفسى لم اكن اعرف هذه الحقيقة الابالتجربة العملية

انا اخدت 10الاف وعليها ربح 38 جنية !!!!!!!!!! فى 3 شهور يعنى انا لم اكن سأرضى من الفوركس ب30% فى 3 شهور سبحان الله لماذا؟؟ لأنة الطمع الذى يملئنى ويملأ اغلبنا فى هذه التجارة ولا نقتنع بهذه الفكرة فى الربح التراكمى الا بعد مرور اعوام فى الفوركس ولم نحقق سوى الخسائر
    بمعنى انا بقالى سنتين بالضبط فى الفوركس يعنى لو كنت بستثمر 2000 دولار فى 24 شهر وبمكسب 10 تراكمية فقط وبدون طمع لكنت الان حققت 4 الاف دولار ربح من 2000 فقط لكن لعدم رضائى بهذه النسبة من اول بدأت اتداول النتيجة الان خسائر فخسائ اضعاف هذا المبلغ !!!!!!!!!!

اتمنى ان اتغلب على طمعى وان اتاجر بمنهج وبخطة متواضعة فى الربح افضل من اللهث وراء الالاف والنتيجة تكون صفر وخسارة مدخراتنا المالية
    كلام سليم

و ممكن حضرتك تتابع ورشتي الشهباء و ان شاء الله الطريقة تعجبك و تساعدك انك تحقق هدفك

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17