صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 73
    الصورة الرمزية د/مصطفى
    د/مصطفى غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي فائدة التحليل الفني

بسم الله الرحمن الرحيم

بما اننا في اجازة فحبيت افتح موضوع مهم ( على الاقل بالنسبالي ) و للاسف مفيش ناس كتير بتناقشه
    سؤال بسيط . هل فعلا التحليل الفني ممكن يحقق ارباح في اي سوق في العالم سواء كان الفوركس او غيره ؟
    هحاول ارفق بعض المقالات لقيتها مفيدة

http://www.fool.com/investing/value/...rs-of-bet.aspx
    ده مقال بيتكلم عن وارن بافيت و انه في بداية حياته اتعلم التحليل الفني و قضى 8 سنوات يستخدمه في المتاجرة الى ان اكتشف انه لا قيمة له و اتجه الى التحليل الاساسي

http://www.cbsnews.com/8301-505123_1...waste-of-time/
    ملخص لبحث قام به اساتذة اقتصاد في massey university في نيوزيلندا على اكثر من 5000 الاف اداة للتحليل الفني في 49 سوق للاسهم حول العالم ( منهم سوق الاسهم المصري ) و النتيجة ان بعضهم حقق ارباح و لكنها اقل من ان تغطي حتى تكلفة العمولة

http://www.amazon.com/Evidence-Based...pr_product_top
    ده كان رابط لكتاب قام فيه professor david aronson باختبار 6400 اداة للتحليل الفني على مؤشر s&p 500 و للاسف نفس النتيجة .

http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Niederhoffer
    ده رابط لاحد مؤسسي algorthmic trading و حقق نتائج ممتازة الى ان وصل لمدير المحافظ رقم 1 على مستوى العالم سنة 1997 و جورج سورس نفسه ارسل ابنه ليتعلم منه كيف يتاجر و اودع بعض الاموال معه ليقوم باستثمارها له و كان يعتمد على التحليل الفني و النتيجة انهيار الشركة بعد خسائر وصلت ل 7 % في اليوم الواحد

مش غريبة ان اغلب المتاجرين الصغار بيستخدموا التحليل الفني و برضه بيخسروا و مش غريبة برضه ان شركات الماركت ميكر اللي مكسبها اساسا من خسارة العميل بتقدم دورات في التحليل الفني ( و احيانا بالمجان )
    ! ! ! ! ! !

اخيرا نجاح اي استراتيجية لا يعتمد على نتائج شهرين او ثلاثة و لكن على المدى الطويل ( سنتين و اكثر )

الصورة الرمزية dr.sheta
    dr.sheta غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلامك ممكن يكون صح 100% ومتفق معاك فية بس

هل فى أداة تقدر تحدد وتتوقع السعر المستقبلى غير التحليل الفنى ؟

الصورة الرمزية مرحباا
    مرحباا غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

التحليل الفني ممتاز في سوق الاسهم لان الناس تسير في اتجاة واحد
    والفوركس الناس تسير بتجاهين لذالك تكن نسبة التحليل ضعيفة بعكس سوق الاسهم

الصورة الرمزية د/مصطفى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.sheta مشاهدة المشاركة
    كلامك ممكن يكون صح 100% ومتفق معاك فية بس

هل فى أداة تقدر تحدد وتتوقع السعر المستقبلى غير التحليل الفنى ؟
    هو في حل بس صعب و محتاج وقت و هو اننا نتعلم التحليل الاساسي و نتاجر زي البنوك و المؤسسات الكبيرة

ممكن واحد يقول بس دول بيحققوا ارباح قليلة عشرين في المائة بالكتير . صح بس اهنا بنستخدم رافعة اضعاف اللي بيستخدموها و ده هيضاعف الارباح لو فعلا قدرنا نحققها

ثانيا اذا كنا بنعتمد على التحليل الفني لانه بيحقق ارباح كبيرة تتناسب مع راس مالنا . مش لو كان التحليل الفني بيحقق فعلا الارباح دي كانت البنوك استخدمته و تركت التحليل الاساسي

الصورة الرمزية brain2jene
    brain2jene غير متواجد حالياً عضو نشيط

خذها مني التحليل الرقمي الفلكي هو الحل الوحيد لاي سوق في العالم بلا منازع... وانت جبت المفيد بخصوص التحليل الفني من خلال تلك الدلائل العالمية...
    تحياتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brain2jene مشاهدة المشاركة
    خذها مني التحليل الرقمي الفلكي هو الحل الوحيد لاي سوق في العالم بلا منازع... وانت جبت المفيد بخصوص التحليل الفني من خلال تلك الدلائل العالمية...
    تحياتي
    مرحبا اخي براين ممكن تخبرني كام مره فشل التحليل الرقمي مع العلم ان احد الاخوه قال لايعتمد على نتائج شهرين او ثلاثه بل سنتين واكثر
    وهل عندما يصل اليورو للقمه عند 3486 يكون فشل التحليل الرقمي ام ماهو المقياس لنجاحه من عدمه ؟
    تقبل تحياتي وتقديري

الصورة الرمزية forex king
    forex king غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

التحليل الفنى بشكله الحالى قديم جدا اغلب المؤشرات من قبل التمنينات وتقوم على نفس الافكار تقريبا وحتى الكلاسيكى نستخدمه بنفس الاسلوب اللى كان من ايام ما كانوا يرسموا الشموع بالورقة والقلم وبالنسبة لى هو يشبه سيارة موديل 52 فى وقتها كانت مبهره وجميله اما الان فلا احد يطيق ركوبها ولاكن ده مش معناه اننا نترك السيارة ونركب جمل لاكن احنا عايزين نطور السيارة لتناسب وقتنا هذا ونخليها موديل 2012

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamsafwat2 مشاهدة المشاركة

مرحبا اخي براين ممكن تخبرني كام مره فشل التحليل الرقمي مع العلم ان احد الاخوه قال لايعتمد على نتائج شهرين او ثلاثه بل سنتين واكثر
    وهل عندما يصل اليورو للقمه عند 3486 يكون فشل التحليل الرقمي ام ماهو المقياس لنجاحه من عدمه ؟
    تقبل تحياتي وتقديري
    مرحبتين اخي العزيز
    لا لم يفشل ، لو انك كنت متابع الموضوع من البداية ، لرايت اننا توقعنا ارقام اكبر منها ايضا والدليل اننا بعنا منها 13480 وما اعتقد اناس كثر باعوا من هذه المنطقة وهبط قرابة 480 نقطة ، تاكد تماما ان التحليل الرقمي الفلكي باذن الله لا يفشل لانه ببساطة مبني على سنة الكون ، لكن قد يكون تطبيقنا له فيه نقص وهذا وارد لاننا بشر في النهاية ، لكني اؤكد بانه انجع تحليل يمكن ان تتعلمه والله تعالى اعلم...
    طبعا هذه رؤيتي الشخصية للموضوع ، وصاحب الموضوع جاب المفيد...
    تحياتي

مرحبتين اخي العزيز
    لا لم يفشل ، لو انك كنت متابع الموضوع من البداية ، لرايت اننا توقعنا ارقام اكبر منها ايضا والدليل اننا بعنا منها 13480 وما اعتقد اناس كثر باعوا من هذه المنطقة وهبط قرابة 480 نقطة ، تاكد تماما ان التحليل الرقمي الفلكي باذن الله لا يفشل لانه ببساطة مبني على سنة الكون ، لكن قد يكون تطبيقنا له فيه نقص وهذا وارد لاننا بشر في النهاية ، لكني اؤكد بانه انجع تحليل يمكن ان تتعلمه والله تعالى اعلم...
    طبعا هذه رؤيتي الشخصية للموضوع ، وصاحب الموضوع جاب المفيد...
    تحياتي
    ولاكن المشكلة يا اكسيلانس فى وقف الخسارة يعنى امتى اقول انا خسرت الصفقة دى واخرج وفى نفس الوقت ما يكونش الوقف كبير ضعف الهدف برضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex king مشاهدة المشاركة
    ولاكن المشكلة يا اكسيلانس فى وقف الخسارة يعنى امتى اقول انا خسرت الصفقة دى واخرج وفى نفس الوقت ما يكونش الوقف كبير ضعف الهدف برضو
    على العكس اخي الحبيب ، الهدف دوما اضعاف مضاعفة للاستوب ( بصراحة انا لا اتعامل مع ستوب ، لدي اسلوب اخر في حال انني متاكد من الاتجاه بفضل الله) كما حدث في الايام السابقة ، شفت اليورو والفرنك والاسترالي والنيوزلندي اين ذهبوا لكن حتما رجعوا لا تجاهاتهم بفضل الله....
    على العموم سعدت بالنقاش في الموضوع ، لكني بصراحة احببت وضع رؤيتي ولكل شخص رؤيته ايضا..
    اترككم في رعاية الله
    تحياتي

الصورة الرمزية SHINOBI
    SHINOBI غير متواجد حالياً عضو نشيط

لم يعد له فائدة في سوق الفوركس

هناك ما هو أكبر منه

على العكس اخي الحبيب ، الهدف دوما اضعاف مضاعفة للاستوب ( بصراحة انا لا اتعامل مع ستوب ، لدي اسلوب اخر في حال انني متاكد من الاتجاه بفضل الله) كما حدث في الايام السابقة ، شفت اليورو والفرنك والاسترالي والنيوزلندي اين ذهبوا لكن حتما رجعوا لا تجاهاتهم بفضل الله....
    على العموم سعدت بالنقاش في الموضوع ، لكني بصراحة احببت وضع رؤيتي ولكل شخص رؤيته ايضا..
    اترككم في رعاية الله
    تحياتي
    فى حفظ الله ورعايته

الصورة الرمزية abdurhman0
    abdurhman0 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مع احترامي لكل من يستخدم التحليل الفني لاكن تخيلو كنت اتفرج على قناة bloomberg وسمعت شئ عن التحليل الفني ورفعت صوت التلفزون واسمع مدير هيدج فند وقاله المذيع بما انك لك خبرة في الاسواق المالية
    اكثر من 30 سنة وارباح خيالية ولم يخسر شهرين متتالية قاله المذيع ما رايك في التحليل الفني قاله ممبو جمبو هذا مثل بالنجليزي يعني كذب في كذب

الصورة الرمزية halmoos
    halmoos غير متواجد حالياً عضو نشيط

الصورة الرمزية د/مصطفى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdurhman0 مشاهدة المشاركة
    مع احترامي لكل من يستخدم التحليل الفني لاكن تخيلو كنت اتفرج على قناة bloomberg وسمعت شئ عن التحليل الفني ورفعت صوت التلفزون واسمع مدير هيدج فند وقاله المذيع بما انك لك خبرة في الاسواق المالية
    اكثر من 30 سنة وارباح خيالية ولم يخسر شهرين متتالية قاله المذيع ما رايك في التحليل الفني قاله ممبو جمبو هذا مثل بالنجليزي يعني كذب في كذب
    ههههههه فكرتني بقصة محلل فني قاعد في مطعم مع بعض المستثمرين اللي بيعتمدوا على التحليل الاساسي . فسكينة و قعت و جات على رجل واحد فيهم فالمحلل الفني بيقله محركتش رجلك ليه و انت شايف السكينة نازلة قاله كنت فاكر انها هتعمل تصحيح قبل ما تكمل نزول

صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17