السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحياتي لجميع اخواني الأعضاء اما بعد :::

بدايتا دا اول موضوع ليه متخصص في اعماق الفوركس في هذا المنتدي العظيم واحب اني ابتدي بتعريف نفسي انا مضارب مصري اعرف الفوركس تقريبا من 5 سنين تجولت كثيرا في السوق ولي تجارب عديدة وافكار واراء خاصة

ما يدفعني الي ايماني بأن النجاح في السوق لن يتم الا بفكرة خاصة او ابتكار خاص هو ايماني بأن مفيش مضارب ناجح هيقدر يقدم افكارة علي طبق من ذهب للأخرين ايا كان ايمان هذا المضارب وايا كانت اخلاقة وصفاتة النبيلة

تمهيد لموضوع :::::

بدايتا انا لست من المؤمنين بفكرة المؤشرات ولاكني ادرك ان لوجودها هدف وغاية نظرتي للمؤشرات بسيطة جدا وهي عبارة عن مؤشر يوضح حالة واحده ومعينة في سوق الفوركس ( كالتذبذب او التشبع ) كل حالة في وجه نظري لا تعتمد الا علي قاعدة واحدة فقط

اذا كل مؤشر يساوي قاعدة واحدة فقط ويساوي حالة واحدة فقط ودا طبعا عيب كبير لان الأعتماد في سوق الفوركس علي حالة واحدة بقاعدة واحدة فقط يعتبر جنون دا اول عيب من وجة نظري ومن الممكن ان بعض الأخوة يقولو طيب ما احنا نقدر نستخدم اكتر من مؤشر وربطهم ببعض لتكوين حالات مختلفة وقواعد مختلفة ومن ثم التوفيق بينهم اوكي ممكن لاكن نيجي للعيب التاني اولا والي مش هيقدر ربط عدد من المؤشرات ببعضها البعض ازالته من عيوب المؤشرات

وهو عيب عدم قدرة المؤشرات علي التأقلم في ظروف السوق المختلفة ( تعريف السوق في وجهة نظري ( عبارة عن سوق عشوائي تحكمة قواعد ) اذا المؤشرات مهما كانت لا تستطيع مواكبه حالات التغير في سوق الفوركس كلها وعشوائيتة

وفيه بعض الناس هيقولو ان السوق الفوركس ليس عشوائي وانا معاهم رغم اني قولت عشوائي وفيه بعض الناس هيقولو انه سوق عشوائي فعلا وانا ايضا معاهم

لذلك انا قولت سوق الفوركس عبارة عن سوق عشوائي تحكمة قواعد بمعني ان السوق عشوائي بفعل التجار الكبار ذي المؤسسات والبنوك وصناديق الاستثمار العملاقة لان من مصلحة الأطراف دي ان السوق يبقا عشوائي وفي نفس الوقت يكون بقواعد معينة ومنظمة بما يخدم مصالحهم

هذا جلعني مؤمن بان الكلاسيكي هو افضل الطرق لتقليل عدم التأكد لدي المضارب لان المؤشر المعتمد عليه في الكلاسيكي اولا واخيرا هو عقل المضارب وليس عقل المؤشر الذي يحكمة قاعدة واحدة في سوق عشوائي

بالتالي الكلاسيكي بيقدر يغير من نفسة عند تغير السوق ويقدر من خلال فكرة الكلاسيكي انه يتعلم وياخذ خبرة في التعامل مع السوق في اكتر من وقت واكتر من طريقة واكتر من حاله

لاكن هل المؤشر يستطيع التعلم من اخطائة ؟؟؟؟؟ هل الاستراتيجية تستيطع التغيير من نفسها بما بتواكب مع حالة السوق ؟؟؟؟؟؟ لا اعتقد ذلك

جوهر الموضوع

انا طريقتي الكلاسيكي هي بحتة بحتة بحتة بمعني انا لا استخدم غير ايدي وعقلي وفي بعض الأحيان شوية خطوط لاينز وفي اضيق الأوقات فيبوناتشي المهم انا ناويت اني اجرب ادوات تانية ذي جااااااااااااااااااان مثلا

فا فكرت كدا وقولت هل جان كان اصلا بيشتغل كلاسيكي ؟؟؟ هل خطوط فيبوناتشي فكرة كلاسيكية ؟؟؟؟

هل طريقة جان وخطوط فيبوناتشي ادوات كلاسيكية فعلا ؟؟؟ الكلاسيكي الي انا عرفتو من خلال خبراتي السابقة عبارة عن الاشكال والنماذج و القمم والقيعان والترند الخ الخ لاكن كل الوسائل المشهورة الأخري لم نتعرف هل اصحابها ذي جان وخطوط فيبوناتشي كان يعمل كلاسيكيا ؟؟؟؟

طريقتي في العمل تعتمد علي التشبع في اغلب الأحيان لاكن قياسها يتم بطريقة كلاسيكية بحته وهي خاصة جدااا بي والحمد لله من ابتكاري 100% لاكن الفترة الأخيرة لقيت سبحان الله مؤشر بيعتمد علي قاعدة كلاسيكية يعتبر

قريب جدا من طريقتي وسبحان الله الغريب في الأمر ان اغلب الناس مش بيهتم بيه مع ان الفكرة تعتبر كويسة جدا انا اعتزر عن عدم ذكر اسم المؤشر او الفكرة لان الموضوع ليس تعليمي ولاكن للمناقشة بين الكلاسيكيين في اسئلتي وارائي لذلك ارجو من اخواني المناقشة في نص الموضوع فقط

ونظرا لأيماني باهمية التطوير فا انا فكرت في استخدام اساليب جديدة وفجأة شوفت جان وعرفت بعض الاشياء البسيطة لاكني قدرت اني استخدم قواعد الزوايا بنجاح تام ( مع بعض التعديلات والاضافات الخاصة والربط في الافكار ) ولاحظت مدي قوة طريقة جان لو استخدمناها صح

انا متعمقتش فيها بنسبة 100% لاكني اصحبت قادر علي التعامل بزوايا جان بنجاح وبطريقة صحيح الحمد لله 100% ونتائجها الي شوفتها تثبت ذلك ( ياما انا بقا اخترعت طريقة جديده هههههه )

الفكرة قبل عرض الصور ( الفكرة بشكل عام وتوضيحي وليس شرح للنظرية ) وبعد ما اقول الفكرة هقول ارائي حوالين الفكرة وايه نقاط القوة فيها والميزات التي يغفلها الكثيرون بأمر الله

الفكرة هي رسم ترند واضح ومن خلال الوقت الي استغرقو الترند + قوة الترند + حجم التصحيح في الترند بنقدر ان احنا نتوقع الترند التالي بعد الكسر وبنقدر نحط الخط التاني للترند التاني قبل ما يتكون وساعتها هنبقا عارفين هنشتري منين ونبيع منين بالظبط

اكتر شئ أمنت بأهميتة هو ربط الترند التالي بوقت الترند الأولاني وقوة الترند وحجم التصحيح حقيقي انا معجب جداا بالفكرة ولاحظت القوة علي الشارت وانبهرت ودا خلاني اسئلكم سؤال جديد للناس القديمة والخبرة اوي والي عندها فكر هي الطرق القديمة دي الي بقالها عشرات السنين لسه فعالة في السوق بالقدر الكافي لأعتماد عليها

بمعني الطرق دي بقالها عشرات السنين لسه محتفظة بقيمتها ؟؟؟؟؟؟ رقم ان فيه ملايين المضاربين واسواق عملاقة مقارنة بالاسواق البدائية ايام جان وفيبوناتشي ؟؟؟؟؟؟ النقطة دي محيراني جدااااا واحتاج فعلا اني اعرفها وياريت يا أخواني في الأسئلة دي يكون الرد فيها من الي يعرف فعلا كلاسيكي وقديم فيه ومؤمن بيه لان الموضوع جزء منو نقاش عام والجزء التاني اسئلة عايزلها اجابة لاني هستفيد جدا من الأجابة عليها

صور زوايا جان علي الشارت ( ملاحظة انا بقوم برسم ترند ومن خلال الترند دا بقدر اني احط خط وهمي للترند التاني قبل ما يتحقق وقبل ما يحقق السعر فعلا الترند دا ) يعني انتو بصو للخط الأولاني والخط التاني هو خط اتحط قبل ما السعر يكون الترند التاني)

...............

...............

..............

ملاحظات هامة الأسئلة المطروحة للكلاسيكيين ذوي الخبرة ليست للنقاش انا اريد ان استفيد وامثالي من المهتمين يستفيدون ومختصر الأسئلة هل جان وفيبوناتشي كانو كلاسيكيين ؟؟؟ هل طرقهم بعد ما مرت عليها عشرات السنين فعالة ؟؟؟؟

الموضوع ليس تعليمي ولاكن للنقاش البناء الذي ينمي افكار واراء المضاربين ومن اراد تعلم جان فعليه بالبحث بالنسبة لية انا تعلمتو بطريق الصدفة ولا يوجد مصادر

نهايتا انا قبل ما اعرف جان كنت بربط بردو الوقت بالسعر والحمد لله استفدت كتير جدااا لاكن بعد ما عرفت طريقة جان التقريبية ( لان محدش يعرف فعلا جان كان بيشتغل اذاي ) حسيت ان الطريقة دي فعلا ربطت بين الوقت والسعر بطريقة رائعة جداااا انا ادمجت افكاري بطريقة جان وناوي استمر في دراسة الطرق بشكل عام حتي استقر علي قواعد ثابتة امشي عليها لاني قرفت من الكلاسيكية متابعة تغيرات السوق لوضع قواعد جديدة ( الكلاسيكي يتابع تغيرات السوق ويتماشي مع السوق وفقا لحالته ووضعة )

نفسي في قواعد ثابته لاني كثرة التفكير اصبح يرهقني

تحياتي للجميع وانتظر التفاعل البناء بين الكلاسيكيين واتمنا اول موضوع ليه يكون حاز علي اعجابكم لانه لو محصلش انا هتصدم بصراحة :1 (96):