إستراتيجيه المضاعفات المركبه فكره ونتائج......فقط تابعونا
صفحة 1 من 7 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 100
  1. #1
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي إستراتيجيه المضاعفات المركبه فكره ونتائج......فقط تابعونا

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    طبتم جميعا وكل ثوره والمصريين بخير ...والبنوك عمار .... والسحوبات شغاله

    المضاعفات المركبه تكلمنا عليها من فتره واصبح الكثيرين يتعاملون بها
    هنا فكره وتوضيح ونتائج وان شاء الله تستفادو من الفكره

    الفكره حسابيه جبريه رياضيه بحته تعتمد على المعادلات فقط المعادلات ولا وجود لاى مؤشرات ولا فريمات ولا تحليلات ولا اشكال للشموع ولا انتظار ولا ولا ولا
    هذه مميزاتها اما عيوبها فقط تنتظر ان ربحك يقل حتى تغلق وليس لها اكسبيرت

    من اهم مميزاتها هو عيوبها وهو انك تنتظر ان يقل الربح وليست ان تنتظر ان تقل الخساره .....
    تم انعكاس لكل شيئ فربحنا عكسنا كل شيئ كنا نعمل به فتزامنت الارباح مع الوقت

    بعدنا عن المؤشرات التى بائت بالفشل فربحنا وانتظرنا قله الربح بدل من قله الخساره !!! واشياء كثيره من هذا القبيل
    الفكره باختصار بنيت على اساسين وضعتهم ومشيت عليهم هذه الاساسات عقليه ومقنعه وهى
    1- أى عمله سعرها فى الطالع لازم تشتريها وأى حاجه بترخص اتخلص منها وبيعها
    2- لو سعر عمله طالع وانا بشتريها مثل البند رقم 1 اذن يجب ان يكون مجموع صفقات الشراء اكبر بكثير جدا من مجموع صفقات البيع (اقصد اللوت) والعكس صحيح لو السعر نازل

    ايه دا بقى وحاجات طالعه وحاجات نازله ؟؟ اترككم مع نتائج اليوم ونكمل فى المشاركه التاليه
    يتبع....
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 15.JPG‏  

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي

    نبدأ الان بسم الله

    أول حاجه لازم يكون معاك اكسبيرت او اى اداه تضع بيها اوامر معلقه وليكن كل 10 نقاط فوق وتحت
    شراء فوق وبيع تحت من نوع باى ستوب وسيل ستوب

    تخيل لو عمله جريت معاك 200 نقطه فى اليوم لفوق بعد نهايه اليوم

    بتمسك الماوس وتتحصر وتقول اه لو كنت اشتريت من هنا وتشير بالماوس من اقل نقطه فى اليوم الى اعلى نقطه وتجدهم 200 نقطه مثلا وتقول فى سرك لو كنت اشتريت النقطه بدولار ولم اعاند ولم انتظر ولم ولم ولو ولكن هيهات

    اذن انت الفيصل من الاول لو كنت وضعت صفقات شراء قيمه اللوت لكل منها واحد دولار لكل بيب أى 0.1
    تعالى نحسبها سوا عباره عن
    1(200+190+180+170+160+150+140+130+120+110+100+90+8 0+70+60+50+40+ 30+20+10) تقريبا اكثر من 2100 نقطه

    نخصم منهم حق الاسبريد وليكن الاسبريد 3 نقاط اذن سيساوى 20*3 يساوى 60 نقطه اسبريد اذن صافى ارباحك
    2040 دولار فى اليوم

    كيف ذلك انها الحسابات التى توقل ذلك
    لقد حققت الشرطين ان يكون الشراء كثير جدا فى حاله الصعود وان يكون اكثر بكثير جدا من البيع طيب هنا فين البيع

    ااقولك ممكن ايدك تاكلك وتلاقى مقاومه ودوران وحركات وقنوات وافلام هندى وتيجى عند النقطه رقم 100 تبيع
    ااقولك ماشى بيع زى ما انت عاوز بشرط الا تكسر القاعده ودائما يكون فى حاله الصعود الشراء اكبر من البيع

    يتبع لانه هناك مازال كلام كثير جدااا.......

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي

    تمام اوى اوى لحد هنا

    ايه بقى الكلام دا

    كام يوم عدى علينا وطار السعر اكثر من 150 نقطه سواء لفوق او لتحت ؟؟ كثير جدا
    بل لا يخلو يوم من الايام وان تاتى عمله وتطير لفوق او لتحت واولهم الذهب مثلا على سبيل المثال لا التجاره

    اذن كل ما فى الامر ان تضع اوامر شراء فوق وبيع تحت وتنتظر سير العمله لتصطدم بالصفقات المعلقه

    ولكن سيأتى الهاجس الان فى رأسك وتقول ماذا لو فتحت صفقتين تلاته بيع تحت ثم ارتد السعر وسار عكس الاتجاه وطار على فوق؟؟؟ نعم هذا ما تفكر فيه وهذا ما فكرت فيه قبلك ولكن كل مشكله ولها حل

    انتظروا المشاركات التاليه .....

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    784

    افتراضي

    معاك

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي

    ميزه مهمه أحب أن انوه عليها لم اذكرها وتذكرتها الان

    ياما ناس خسرت بسبب المارجن يعنى ايه

    يعنى يديلك رساله وانت بتفتح الصفقه وغرقان فى خسايرك يقولك not enough money

    يعنى رصيد مش مكمل يفتح صفقه كمان مع انها ممكن تكون هى دى بقى صفقه العمر وانك لو كنت فتحتها وارتد السعر حتلم نفسك وترجع خسايرك
    الاستراتيجيه دى دايما شغاله على المثل المصرى اللى بيقول من دقنه وفتله ...يعنى منه فيه يعنى من ارباحك الخضرا دايما حتدخل صفقات جديده ولن تحتاج الى سنت واحد من رأس مالك يعنى من الاخر حنلغى معاها فكره المارجن
    اما زمان بتقعد تضرب كف على كف لان ممعكش رصيد وبعدها السعر بردو يمشى عكسك وتكتشف انك خطا حتى لو كنت فتحتها طيب وبعدين ؟؟؟ حرجع واقولك البورصه دى السهل الممتنع اكسب انت بس ومحدش حيضحك عليك ووالله الشركه حتحولك مكاسبك وارباحك وكل حاجه بس اتعلم بقى تكسب لاحسن خلاص كفايه كده بقى وندخل فى الموضوع تانى على طول فى المشاركه الجايه ....

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    784

    افتراضي

    معاك

  7. #7
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    الإقامة
    السعودية
    المشاركات
    492

    افتراضي

    في الاعدادات تستطيع تغيير المسافة بين الخطوط من 20 نقطة بين كل خط إلى أي مسافة
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

  8. #8
    تاريخ التسجيل
    Dec 2010
    الإقامة
    فلسطين
    المشاركات
    2,721

    افتراضي

    كمل يا معلم

  9. #9
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي

    ندخل فى الموضوع
    يعنى ايه مضاعفات مركبه - وفين المضاعفات دى اذا كان كل الصفقات حجمها ثابت واتفقنا مثلا انه يكون 0.1 كل ستيب او خطوه ثابته وليكن 10 نقاط؟؟

    ملحوظه هذه الارقام افتراضيه حتى تسهل العمليات الحسابيه عليك وبكره وبعده تكونوا لاعيبه كبار وسيبكو بقى من هجايص الشارتات اللى اكت دماغى قبل دماغكم مع احترامى لكل وجهات النظر

    كما تروا فى الصوره من المشاركه السابقه ان جميع الصفقات موجبه او يكاد يكون اغلبها موجب كيف كيف هذا فهمنى الله يخليك
    ارجع واقولك حط البندين حلقه فى ودنك كل ما يطلع اشترى وكل ما ينزل بيع بيع بيع
    طيب امتى حتعرف انه حينزل او حيطلع ؟ ملكش دعوه حط الاوامر المعلقه وملكوش دعوه مكان ما انت واقف اكيد السعر بنسبه 100% حيطلع فوووق اوى عن المكان دا او حينزل بعيد اوووى تحت المكان دا صح ولا حد معارضنى ؟؟

    طيب بردو يعنى ايه مضاعفات وفين المضاعفات دى ؟
    المضاعفات ياجماعه الاول حعرفها عشان الناس المبتدأه معانا وهى السير عكس الاتجاه يعنى لو السعر طالع بنبيع بكميه لوت معين وبعد خطوه ثابته نضاعف الكميه وستجد فى نهايه اليوم بقولك مبروك الخساره لان المضاعفات تحصد الرصيد وتنهيه عن بكره ابيه شئت ام ابيت ولو كانت ملايين ولكن ...... انتظر لانك نسيت ميزه جوهريه فى المضاعفات
    وهى وقت التذبذب ستربح منها الكثير المئات بل ويمكن ان تصل الى الالاف ربنا يوعدكم ولكن متى وقت التذبذب فقط
    وانا ضد الترند والتذبذب والتحور والتكوكوب والشمس والقمر والكلام اللى ميأكلش عيش بل كلام بياكل حاجه واحده بس وهى الرصيد طيب حنعرف منين ان الدنيا تذبذب ولا ترند؟؟؟ مش لازم نعرف ومش عاوزين نعرف ولا عاوزين نتعلم احنا اللى حنعمل لنفسنا منظقه تذبذب كل واحد على اد اعصابه وروقانه وفضيانه وحنقول والله لو السعر مشى من المنطقه الفلانيه الى المنطقه الفلانيه حنشغل المضاعفات تانى المضاعفات؟؟؟ حقولك ايوه تانى وتالت ولكن استفاد منها بس فى المنطقه اللى انا مستحمل فيها مضاعفات وليه لا فاكرين زمان استراتيجيه المنشار والشاكوش والبلطه والحاجات اللى بتعور دى طيب مهى الحاجات دى كانت بتاكل من كل اتجاه وهو دا اللى احنا عاوزين نعمله

    باختصار تخرج من المشاركه دى بحاجه واحده عشان منتوهش سوا وهى ان الخطه ستعتمد على الاتجاه فقط الا لو قررنا ان نغير الخطه وندخل المضاعفات ونحقنها حقن فى شغلنا حتكون بكميات معينه وفى رانج معين هذا الرنج سيتم تحديده بايدك انت زى بالظبط لما بترسم بايدك منطقه وتقول هنا السعر اتذبذب لا ياخويا والله ايه ؟؟؟ دا انت رسمتها بعد ما السعر اتكون واتشعبط شويه فى المنطقه دى يبقى اعكس الكلام بقى وارسمها انت قبل ما السعر يمرفيها لو مر فيها اشتغل مضاعفات ولو خرج منها وقف شغلك بالمضاعفات وكمل من تانى شرا فووووق وبيع تحت والمثال حيوضح ان شاء الله انتظروا المشاركه القادمه ....

  10. #10
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي

    نبدأ بمثال كده لكن مش بالارقام ولكن عاوزين نفهم السيناريو ماشى ازاى ؟

    مبدأيا عاوزي نعرف حاجه

    اول حاجه حنركز عليها ان صفقاتك تكون كلها موجبه بالشكل المبين فى الصوره اول مشاركه وانت تخليها موجبه غصب عنها
    يعنى ايه حتروح انت تحرك السعر ولا ايه ؟
    نعم حرك السعر للاتجاه اللى انت عاوزه ايه الكلام الفاضى دا
    حتفهم بعد ما تقرى وتكلم المشاركه دى ازاى تحرك السعر للمنطقه اللى انت تتمناها ههههههه

    تانى حاجه عاوزين نعرف عند كل نقطه مكسبنا كام وخسارتنا ايه
    يعنى ايه عند كل نقطه
    حنبدا نعمل الاول هيدج اول ما نفتح ونبدا المتاجره بيع وشرا بمقدار 0.1 لوت لكل صفقه من اولها هيدج
    وحيكون معانا سبريد العمله يساوى 4 وخطوه لفوق 10 ولتحت كذلك تساوى 10 نقاط
    طيب الهيدج دا حيستهلك 8دولار كل عمليه سحبت 4دلار من الرصيد مش كده؟
    وحيكون عند كل نقطه فوق او تحت الخساره ثابته تساوى 8 حتى يخرج السعر ويفوت بعد اول 10 نقاط
    سيجد لو نزل 10 نقاط سيجد اول صفقه بيع وسيكون وقتها البيع اكثر من الشراء وستجد عند كل نقطه هبوط تتغير الخساره وتقل وعند كل نقطه صعود ستذيد الخساره وهكذا
    اذن نحن نحتاج الى شيئ يحسب عند كل نقطه لفوق ولتحت الخساره او المكسب اللحظى عند كل نقطه وبناء عليه سيتم وضع االاستراتيجيه وسنقرر ما اذا كان سنحقن فيها المضاعفات ام لا
    بفرض ان السعر نزل مره اخرى حتى وصل الى 20 نقطه تحت منطقه البدايه وفتح عمليه بيع اخرى لا تنسى ان كل عمليه تسحب من رصيدك او من مكسبك 4 دولار كاسبريد لان كل شيئ محسوب بالنقطه فاما ان تسحب من رصيدك 4دولار او تسحب من مكسبك الاخضر 4 دولار وتقلله او تذيد على خسارتك 4 دولار
    ابقوا معنا ...... سنكمل ولكن بتفرج ع الفيلم وانا بكتب لكم

  11. #11
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي

    تمام لحد هنا

    عملنا شيت اكسيل للكلام دا وحطينا فيه اللوت متغير والاسبريد متغير
    فقط بنغير الارقام وهو بيعطيك نتائج هذه العمليات عند كل نقطه يعنى من الاخر كانك بتاجر لايف وعاوز تعرف مثلا عند النقطه 76 خسايرك كام ومكاسبك كام هو بيديلك النتايج دى

    الشيت كبير ومعقد ومش حنحطه دلوقتى منعا للغبطه وكثره الاسئله فيه ولكن سنضعه باذن الله حينما يحين الوقت ابقوا معى .....

  12. #12
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    الإقامة
    مصر
    المشاركات
    1,755

    افتراضي

    طيب لحد هنا ماذا سنستفيد
    ياعم قول لنا حنخرج امتى وندخل امتى ونعمل ايه عشان تعبنا من القرايه والمشاركات بتذيد من غير ردود يعنى ناس بتقرى ويا اما فاهمه يا اما زهقت طيب الحل ايه
    والله الاستعجال دا هو اللى مخسرنا واحده واحده وكل حاجه حتبان

    انا تعمدت انى ااقسم الموضوع كده عشان بعد الصفحه رقم مليون كالعاده حيجى واحد يسال ارد عليه ااقوله ااقرى المشاركه رقم كذا....

    ماعلينا تعالو نكمل
    دلوقتى الاستفاده من الشيت المعمول دا كانت فى منتهى الاهميه والارقام اللى فيه ممكن انت ببساطه تستخرجها وتعمل باى وسيل والكلام دا وتفضل مراقب البروفيت بتاعك كل نقطه على الميتاتريدر مع حركه السعر لكن فايدته هى انك لو عاوز تقف عند نقطه معينه السعر مش حيستناك اما الشيت ممكن ترجع اى حاجه وكله قدام عنيك عشان كده استفدنا منه جامد اوى
    واول استفاده
    حسالك سوال لو انت عامل باى وسيل فى البدايه ثم كل 10 نقاط تحت بتبيع تمام كده طبعا عندنا سالب جاى من الاسبريد والكلام دا طيب امتى حنكسب او عند النقطه رقم كام او فين هى نقطه الزيرو بروفيت بتاعتى واللى بعدها حبدا اكسب ؟
    تلاقى الشيت يرد عليك ويقولك ان اول مكسب ليك حيكون عند النقطه 23 من تحت والرقم دا هو سر الاستراتيجيه ياجماعه
    طبعا من غير الشيت حتقعد تعمل العمليه دى على الديمو وتنتظر لحد ما يجى الزيرو بروفيت بتاعك او تبدا ارباحك فى الظهور وبعدين تشوف السعر وبعدين تطرح السعر دا من اول سعر انت دخلت بيه وكلام كتير وفى الاخر حتغلط والغلط م عيب ولكن صعبه وكمان لغبطه يعنى حقولك لما تيجى تحسب حتلاقى مليون سعر وسعر بيع وسعر شرا وسعر شاشه وسعر الاوطه طيب وبعدين

    حنتفق على حاجه كلنا وهى اننا فى جميع حساباتنا حنستخدم سعر الشاشه اللى قدامنا
    اللى هو على الشارت
    السعر اللى الناس كلها بتحبه وسعر الشاشه فى اغلب المنصات هو سعر بيع العمله يعنى لو حتبيع دلوقتى عمله حتاخد السعر دا ولو معاك صفقه شرا وعاوز تقفلها بردو حتقفل على السعر دا

    متلغبطش نفسك كل ما فى الامر ان بدايتك وبدايه حساباتك حتكون سعر الشاشه اللى قدامك
    لما ااقولك 10 نقاط فوق يبقى زود 10 على السعر اللى قدامك
    وكذل ك لو تحت
    طيب ازاى دى حتفرق يامعلم مع صفقات البيع مش زى الشرا وحنتلغبط حقولك لا ببساطه البيع هو كده كده سعر الشاشه اما الشرا فكده كده انا حاسب الاسبريد معايا فى اللعبه دى وحعوض الفرق بلااسبريد المحسوب وشكرا على كده وثبتوا سعر واحد وبس
    لما نقول مثلا حنقفل الصفقات كلها بعد 68 نقطه يبقى النقاط دى حنبدا نعدها ونحسبها ابتداء من سعر الشاشه اللى دخلنا بيه من الاول
    دمتم وطولت عليكم واسف جدا للاطاله وتقسيم الموضوع ولكن كما ذكرت لكم

    انتظرونى فى المشاركات التاليه باذن الله ....

  13. #13
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الإقامة
    المغرب
    المشاركات
    106

    افتراضي

    متابع معك مع اني حتى الان لم أستوعب فكرتك

  14. #14
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    الإقامة
    أم الدنيــــا
    المشاركات
    191

    افتراضي

    كلام زى الفل

  15. #15
    تاريخ التسجيل
    Jan 2011
    الإقامة
    الإمارات العربية المتحدة
    المشاركات
    94

    افتراضي

    ياليت لو تخبر الاعضاء كيف خسرت الأخت ريحانه وانت عندك طريقه قويه كما تدعي
    كل كلامك مش مفهوم ولا اعتقد حد بيفهمه وكله مجرد جر رجل لإدارة حسابات
    وليس بغريب عليك بانك ترد على نفسك لان معروف ان لك اكثر من معرف بالمنتدى