صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26
    الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي شئ محيرني فى التداول وقت الاخبار ( للمناقشة)

السلام عليكم

فى شئ محيرني بقالوا فترة كبيرة ونفسي افهمه
    الاغلبية يقول لا تعمل وقت الاخبار
    ولكن انا من عامة عكس الناس اعمل وقت الاخبار
    المهم بما اني بعمل وقت الاخبار فلاحظت ان السعر بيتحرك بقوة وبيعمل الفجوات الكبيرة اول ما شمعة الدقيقة بالثانية الى معلن عليها وقت الخبر
    وبيكون لسة فى الوقت ولا فى المتداول العربي ولا فى فوركس فاكتوري نزل نتيجة الخبر ده ايه سلبية او ايجابية
    فالى نفسي افهمه ازاى بتحصل الفجوة ده او الحركة السريعة قبل ما نتيجة الخبر ما تظهر
    انا حتى بقيت مضطر من فترة كبيرة ان وقت الاخبار احط قبله ستوب بسيط وهدف مفتوح بدون الرجوع لمعرفة الخبر نتيجته ايه لان لغاية ما بينزل تاثير الخبر بيكون خلاص هو اتحرك بقوة
    فازاى بيحصل كدة نفسي افهم مش المفروض ان الخبر بينزل نتيجته الاول قبل التاثير على الشارت
    لان المفروض اني اشوف نتيجة الخبر الاول لو سلبي كلنا حنبيع فحينزل نزلة جامدة والعكس فى الشراء اما هو بينزل مع نفسه قبل ما النتيجة تظهر

ياريت الى فاهم ليه يفهمني
    وشكرا
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية manawi
    manawi غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

على ما اعتقد :

المتاجرين بيشتروا او يبيعوا قبل الخبر بمده كبيره بناءً على التوقعات و قبل الخبر يقفلو المراكز المفتوحه مما يؤدي الى تحرك كبير في السعر

الصورة الرمزية SHINOBI
    SHINOBI غير متواجد حالياً عضو نشيط

الخبر بيأثر على حركة السعر لحظة صدوره مباشرة

و طبعا لحد ما تظهر نتيجة الخبر على موقع الفاكتوري حيكون فيه 20 أو 30 ثانية راحوا

يعني الفكرة أجزاء من الثانية هي اللي بتحكم

الصورة الرمزية عبد الله عمر
    عبد الله عمر غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص يا باشا انا هاحاول اوضحهالك بمنتهى البساطه هل تعتقد ان كبار المستثمرين والصناديق الاستثماريه والبنوك العالميه ينتظرون نتيجة الاخبار على الفوركس فاكتوري والمنتديات؟؟ بالطبع لا فهؤلاء هم كبار السوق ونحن الصغار فالكبار لهم مصادرهم التي تناسب حجمهم وايضا الصغار لهم مصادرهم التي تناسبهم بالنسبه للحركات المجنونه التي تحدث وقت الاخبار الهامه فهذه تكون العاب كبار السوق لاصطياد الصغار فمثلا اذا كان مؤشر البطاله الامريكي السابق 10 % والمتوقع 9 % وباقي نصف ساعه على صدور الحقيقي تجد ان الدولار يهبط والمفروض انو يطلع وهذه هي لعبة الكبار يوهمون الصغار بان الخبر سيطلع سلبي مثلا 11 % تجد الصغار يدخلون ويهبطون بالسوق ولكن ليس كل الصغار ايضا ثم يطلع الخبر الحقيقي 8 % وهم كانو يعلمون ذلك الكبار طبعا ثم يبدا الكبار برمي السيوله في السوق بالشراء طبعا وبذلك هم استفادو لانهم اشترو السوق من الاسفل .
    اتمنى ان اكون وضحت شويه .
    تحياتي وتقديري

الصورة الرمزية tohami
    tohami غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

على ما اعتقد هناك مواقع باشتراك شهرى مثل رويترز تعطى نتيجة الخبر قبل صدوره بدقيقتين تقريبا

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manawi مشاهدة المشاركة
    على ما اعتقد :

المتاجرين بيشتروا او يبيعوا قبل الخبر بمده كبيره بناءً على التوقعات و قبل الخبر يقفلو المراكز المفتوحه مما يؤدي الى تحرك كبير في السعر
    شكرا على ردك اخي مناوي
    بس غير مقتنع بكلامك الصراحة لان لو كما قولت المتاجرين قفلوا المراكز المفتوحة قبل الخبر معناه حتقل السيولة فى السوق مما يؤدى الى التذبذب
    وليس الحركات القوية الى بنشاهدها
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AD FX مشاهدة المشاركة
    الخبر بيأثر على حركة السعر لحظة صدوره مباشرة

و طبعا لحد ما تظهر نتيجة الخبر على موقع الفاكتوري حيكون فيه 20 أو 30 ثانية راحوا

يعني الفكرة أجزاء من الثانية هي اللي بتحكم
    ايوة ده الى بقوله الخبر بياثر على حركة السعر لحظة صدوره مباشرة ازاى بقا الخبر يحرك السعر لوحده المفروض والطبيعي اننا سوق عملات مشسوق اخبار يعني الى بيحرك السعر هو يا اما شراء او بيع فى الاوقات العادية او شراء او بيع بناء على الخبر
    يعني الطبيعي الخبر يطلع نتيجته الاول وبعدين الناس تشتري او تبيع فياخد السوق اتجاه معين
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله عمر مشاهدة المشاركة

بص يا باشا انا هاحاول اوضحهالك بمنتهى البساطه هل تعتقد ان كبار المستثمرين والصناديق الاستثماريه والبنوك العالميه ينتظرون نتيجة الاخبار على الفوركس فاكتوري والمنتديات؟؟ بالطبع لا فهؤلاء هم كبار السوق ونحن الصغار فالكبار لهم مصادرهم التي تناسب حجمهم وايضا الصغار لهم مصادرهم التي تناسبهم بالنسبه للحركات المجنونه التي تحدث وقت الاخبار الهامه فهذه تكون العاب كبار السوق لاصطياد الصغار فمثلا اذا كان مؤشر البطاله الامريكي السابق 10 % والمتوقع 9 % وباقي نصف ساعه على صدور الحقيقي تجد ان الدولار يهبط والمفروض انو يطلع وهذه هي لعبة الكبار يوهمون الصغار بان الخبر سيطلع سلبي مثلا 11 % تجد الصغار يدخلون ويهبطون بالسوق ولكن ليس كل الصغار ايضا ثم يطلع الخبر الحقيقي 8 % وهم كانو يعلمون ذلك الكبار طبعا ثم يبدا الكبار برمي السيوله في السوق بالشراء طبعا وبذلك هم استفادو لانهم اشترو السوق من الاسفل .
    تحياتي وتقديري
    والله اخي العزيز عبد الله فعلا كلامك ممكن يكون هو ده المعني الوحيد للى بيحصل
    شكرا لك
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tohami مشاهدة المشاركة
    على ما اعتقد هناك مواقع باشتراك شهرى مثل رويترز تعطى نتيجة الخبر قبل صدوره بدقيقتين تقريبا
    والله ده لو ده صحيح كان كلنا عرفنا وروحنا دفعنا لرويتر
    بس معتقدش ان الموضوع دع صحيح
    ولو فعلا فياريت تاكيد بطريقة الاشتراك
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية amira2010
    amira2010 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا كمان بلاحظ تحرك العملات بقوة قبل الأخبار وغالبا اتجاه الترند بيبقى واضح جدا فبفتح صفقات واقفلها سريعا مجاراه لسرعة العملات هذه اللحظة ثم اجد ان الأخبار لم تذع بعد!!.
    ولاحظت ايضا ان العملات بتتحرك بقوة الساعة 8 صباحا و11-12 ظهرا و3 العصر و12 منتصف الليل بتوقيت بريطانيا.

الصورة الرمزية عبد الله عمر
    عبد الله عمر غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo3ty2002 مشاهدة المشاركة

والله اخي العزيز عبد الله فعلا كلامك ممكن يكون هو ده المعني الوحيد للى بيحصل
    شكرا لك
    العفو يا باشا

الصورة الرمزية المؤيد
    المؤيد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السبب بسيط وهو الفرق بين اعلان الخبر ووصوله الينا وهي مجرد ثواني بسيطة فلا تنسى ان النقل يتم عبر كبلات انترنت مثله مثل القمر الصناعي هناك مسافة حتما بين بث البيان ووصولة الينا

الصورة الرمزية azzoug
    azzoug غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

المهم بما اني بعمل وقت الاخبار فلاحظت ان السعر بيتحرك بقوة وبيعمل الفجوات الكبيرة اول ما شمعة الدقيقة بالثانية الى معلن عليها وقت الخبر
    وبيكون لسة فى الوقت ولا فى المتداول العربي ولا فى فوركس فاكتوري نزل نتيجة الخبر ده ايه سلبية او ايجابية
    فالى نفسي افهمه ازاى بتحصل الفجوة ده او الحركة السريعة قبل ما نتيجة الخبر ما تظهر
    انا حتى بقيت مضطر من فترة كبيرة ان وقت الاخبار احط قبله ستوب بسيط وهدف مفتوح بدون الرجوع لمعرفة الخبر نتيجته ايه لان لغاية ما بينزل تاثير الخبر بيكون خلاص هو اتحرك بقوة
    فازاى بيحصل كدة نفسي افهم مش المفروض ان الخبر بينزل نتيجته الاول قبل التاثير على الشارت
    لان المفروض اني اشوف نتيجة الخبر الاول لو سلبي كلنا حنبيع فحينزل نزلة جامدة والعكس فى الشراء اما هو بينزل مع نفسه قبل ما النتيجة تظهر

وشكرا
    الشارت هو ترجمة للاخبار
    لاحظ الصورة والصفقة الى الآن مفتوحة الهدف 130 نقطة والستوب 7 نقاط فقط
    امشي مع الترند وغمض عينيك
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.45000.JPG‏  
    آخر تعديل بواسطة azzoug ، 14-04-2011 الساعة 05:55 PM

الصورة الرمزية 3ashekforex
    3ashekforex غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

وشكرا
    شوف اخى نوع الاخبار اللى ياثر قبل نزوله ساشرح لك كيفية توقع نتيجة الخبر قبل حدوثه بنسبة 99.9%

كلما اتسع الفارق بين المتوقع والسابق كلما تأكدت نتيجة الخبر
    بمعنى اخر
    لو السابق 10 والمتوقع 30 اعرف ان توقع الخبر صح بل وافظع من ذلك
    وانت من متابعتك للأخبار ستجد ان نوعية التى تحدثت عنها كان بها فارق بين السابق والمتوقع واسع وليس فارق صغير

بالبلدي
    المحلل اللى هيحط خبر ملوش غير سمعته فمش هيحط توقع غير بالقطارة
    فمعنى انه يحط توقع فى فرق كبير بين السابق والمتوقع >>> لا دة انته متأكد بقى
    وعلى هذا يبدا المتداولين وصناديق الاستثمار القاء السيولة على عملة ما توقعا لهذا الخبر
    وتجدها تزداد قوة طيلة اليوم ويحدث انفجار وفجوة سعرية لحظة صدور الخبر او قبلها
    بسبب كمية مهولة من الاوامر المعلقة اذا اجتاز السعر نقطة معينة
    فسيولة كبيرة داخل فترة زمنية ضيقة = انفجار سعرى مؤكد

ياريت تقرا الموضوع دة كويس عشان تتعرف على انواع الاخبار وتقدر تصنفهم
    https://forum.arabictrader.com/t90186.html

سلام

الصورة الرمزية amr eltabei
    amr eltabei غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله عمر مشاهدة المشاركة

تحياتي وتقديري

هية دية الحقيقة تحياتى وتقديرى

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17