النتائج 1 إلى 5 من 5
    الصورة الرمزية elkingkabo
    elkingkabo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

01 مبتدأ في حاجه للمساعده كتاب تعليم الفوركس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا واضح من عدد مشاركاتى انى جديد

وقبل ان ابدأ مكنتش ابداً اتوقع ان الموضوع حقيقي وفي ناس بتجيب ارباح من الفوركس لكن الحمد لله متوفر عندي الفلوس يالي اضحي بيها واجرب .

فاخترت شركة وجربت بـ150 $ عطونى بونص بـ22 دولار صار حسابي 172 $

وبعد كده بدأت اتداول بدون اي خبره او فهم للاسواق او للتحاليل والمخطاطات بالعربي كده تداولت بالبركة

المهم انى لقيت نفسي في 10 دقايق بقي حسابي 200 $

طبعا فرحت وجريت لاخويا وبشرته وبعد شويه اخويا قعد جنبي لقيت ال200 $ بقو 136 $ في ربع ساعه تقريبا

معرفش اللى عمل كده ايه وش اخويا لما جيه قعد جنبي
    ولا عشان مش فاهم في الاسواق

فا قولت مافيش غير المتداول العربي ومحترفينو يساعدونى ويبلغونى في ارقام معينه ابدأ فيها البيع وارقام معينه ابدأ فيها الشراء

وطبعا انا لانى مبتدء معرف شئ غير اليورو دولار وكل اللي فهمته في التداول هو موضوع من هنا من المنتدي اذا ارتفع الين اليبانى مثلا امام الدولار اذا الدولار في مرحلة هبوط راح يهبط وان زاد الدولار اذا هو في مرحلة زياده مع جميع العملات يالا ابي ردود المحترفين والاخوة الافاضل يالي للحين مانتبهت لهم الا للاخت محترفه فوركس والاخ هاكونا ماطاطا والاخ جوجل يالي كنت اتابع دروسهم يالا بانتظار مشاركتكم يا محترفين

الصورة الرمزية medoram
    medoram غير متواجد حالياً موقوف

الصورة الرمزية محمد العزب
    محمد العزب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: الرجاء المساعده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيك يا كابو ايه اخبارك
    أهلا بيك يا جميل معانا في المتداول العربي وباذن الله تحول ال 136 الى مليون ان شاء الله بس خلي اخوك بس يقوم من جنبك - ربنا يخليكم لبعض
    مهم جدا انك اعترفت بخطأك في البدايه أنك تسرعت وفتحت حساب حقيقي , وهذه خطوه متقدمه لكن خير ان شاء الله
    لو تحب انك تكمل في السوق وتستمر يجب أن تتعلم جيداً كيف تربح من هذا السوق ولا تعتمد على أحد لأن من سيعطيك توصيه اليوم قد لا تجده غدا وفي هذه الحاله ماذا تفعل ؟
    اذا الحل هو التعلم جيدا كيف تربح بمفردك من هذا السوق
    واليك هذا الموضوع البسيط وهو بمثابة خارطة طريق للتعلم في سوق العملات
    https://forum.arabictrader.com/t76911.html
    وأهلا بك مره أخرى في المتداول العربي

الصورة الرمزية elkingkabo
    elkingkabo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: مبتدأ في حاجه للمساعده

ما شاء الله علي ردك الجميل بجد انا سعيد انى هشارك في منتدي مشرف فيه واحد زي حضرتك وهبدأ اتعلم كما ارششدنى وربنا يبارك فيك ويكرمك ويوفئك وشكرا جزيلا ايضا للاخ medoram مشكور علي ردك وتقبلو خالص تحياتى

الصورة الرمزية Trend-Killer
    Trend-Killer غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: مبتدأ في حاجه للمساعده

اكتب لي ما هي شركة التداول
    وكم الرافعة المالية عندك
    وان شاء الله بحاول اساعدك
    لكن نصيحة حاول تتقن التحليل الفني لأنك بدونه بتكون وسط دوامة وبتدخل من مكان وتطلع بمكان وانت ما تدري بالدنيا

وجرب تابع توصيات اللي راح تبدأ من يوم الإثنين بموضوعي الخاص وان اقتنعت فيها بإمكانك الدخول لكن ليس بصفقات كبيرة
    لأن اهم شي بالتداول هو ادارة رأس المال

لما تقول لي كم الرافعة المالية عندك راح اقدر افيدك بكم تدخل بالصفقة الواحدة (حجم النقطة)

وانتبه من شيح الطمع لأنك لو كسبت القليل في عدة صفقات مجموعهم راح يكون ممتاز وفي حالة خسارة صفقة لن تأثر في الحساب

اكبر مثال صار معك تحول حسابك من 200 الى 136 أي 64دولار من 200 دولار اكثر من ربع رأس المال خسارة بربع ساعة
    لو كملت ساعة كان قفلت الحساب ع الزيرو

انما لو تكسب باليوم 10 دولار ع المضمون 50 دولار بالأسبوع نعمة
    ولو فرضنا خسرت صفقتين يطلع لك 30 في الأسبوع احسن من الخسارة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17