صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17
    الصورة الرمزية MasterN
    MasterN غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي على غرار ميلودي : الحقيقة وراء جان

قبل اي حاجة .. اعتذر لو كلامي كان مباشر اكتر من اللازم ..

أنا سؤالي للناس اللي بتقول جان كان معاه فلوس كتير ,, ( تحديدا الاشاعة بتقول 50 مليون دولار وقت موته ) جابت الكلام ده منين .. و يا ريت محدش يقوللي من المواقع اللى بتحاول تبيع كتب و نظريات جان .. عشان ببساطة ده ترويج .. و عشان ما ببقاش واقع في نفس الخطأ ده .. مصدري كتاب Trading For A Living كتبه دكتور الكساندر إلدر Dr.Alexander Elder .. لمن لا يعلم من هو كاتب الكتاب .. هو اولا صاحب مؤشرين نازلين مع الميتاتريدر لو دورت عليهم Bull Power و Bears Power .. و هو محاضر مشهور و له كذا كتاب .. رأي الراجل نفسه بالنسبة لي لا يعتد به قوي .. بس للسبب ده و لإنهاء اللغط حول جان .. الراجل في الكتاب المشار الية عامل لقاء مع ابن وليام جان .. و الكلام اللى هحاول اترجمه .. هترجمه بتصرف .. اللي مهتم بترجمه حرفية .. يرجع للمصدر ..

يؤكد الوريث لجان ان وقت وفاة والده كل ممتلكاتة كانت تقدر ب 100 الف دولار فقط .. بمافي ذلك البيت اللى كانوا عايشين فيه .. كما اكد ان والده لم يستطع ان يتكفل بمصاريف معيشتهم عندما كان عمله الوحيد هو المضاربة .. و أن نجمه سطع بعد بيع كتبة التعليمية التي كانت تباع في ذلك الوقت ب 3000 دولار للكورس ( 3000 دولار و ثروتة في الاخر 100 الف انا الصراحة شايف انه كان مبذر قوي .. الراجل في اواخر ايامه كان عنده طيارة )

طيب الكلام بتاع عبقرية جان و انه كان بيحقق 90% من تنبؤاته جه منين ... السبب الاشهر لشهرته كان عن طريق مقال نشر كان بيقول انه تابع جان لمده شهر كامل و حدد النسب دي في تحقق تنبؤاته في السوق .. و انه حقق 226 من 243 تقريبا كصفقة ناجحة .. بعد وفاة صاحب المقال .. ظهر ناس كتير قالت ان صاحب المقال قاللهم ان المقال من الاخر متفبرك و انه اخد فلوس و عمله كدعاية .. الصراحة مضحكش عليكوا انا كنت في الفترة دي مهتم ب جان و كنت نازل قراءة في كتبه .. و قلت الكلام ده شكله مش مظبوط و قفلت الموضوع على كده .. بس الكلام ده متوافق تماما مع اللي جه على لسان ابن جان في كتاب الكسندر الدر .. و بالمناسبة ابن جان مضارب في بورصه نيويورك ( وقت كتابة الكتاب ) . و مش محقق لا ثروة و لا يحزنون ..اسف جدا لو الكلام مش هيعجب الناس اللي بتعتمد على جان .. بس العلة على المصدر و ابن جان .

الخلاصة كتب جان كان فيها كلام عن ادارة رأس المال .. و انا مؤمن تماما ان مع ادارة رأس مال ناجحة .. اي اسلوب و لو بيحقق 30% نسبة نجاح .. هيوصل بصاحبه لربح .. اي نعم مش كتير .. بس في الاخر اسمه ربح .
    آخر تعديل بواسطة MasterN ، 06-09-2010 الساعة 12:58 AM

الصورة الرمزية zamalek
    zamalek متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: على غرار ميلودي : الحقيقة وراء جان

مين جان ده يا جمااعة ويا تره تبع الجان الأزرق ولا الاحمر ؟؟

الصورة الرمزية mohands_moslim
    mohands_moslim غير متواجد حالياً عضو نشيط

حلو قوى .!!
    تقدر تعطينى سبب واحد ليه المجنون النهارده فتح على جاب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الصورة الرمزية Fawzi Alhamed
    Fawzi Alhamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخي الكريم السؤال هل المهم ثروته كانت كام أم أن طريقته نسبة نجاحها عاليه؟
    بمعنب كثيرا ما حللنا أسهم أو عملات فهل معناتها أننا دخلنا عليها بيع او شراء بالطبع لا
    المهم أن الأرزاق بيد الله سبحانه و ممكن تحلل و تتأكد من تحليلك لكنعلى آخر لحظه يحصل شيء يحول مسارك من دخول الصفقه لأنها بكل بساطه غير نصيبك المكتوب لك سواء ربح أو خساره
    القصد إبحث عن أسلوب متاجره ينفعك أفضل من تتبع ما حققه صاحب الموضوع و كل الطرق تؤدي الى روما سواء جان او اليوت او ترندات او كلاسيكي المهم إني أربح بالنهايه و هذا الهدف

الصورة الرمزية محمدالمصرى
    محمدالمصرى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    حلو قوى .!!
    تقدر تعطينى سبب واحد ليه المجنون النهارده فتح على جاب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    لأنه مجنون و بينط لفوق و تحت زى ما أنت عارف
    سيبك من جان ، أنا دخلت موقع كاميليا اللى فى توقيعك ، لقد أبكانى
    اللهم ثبتها على الإيمان و انتقم من كل متكبر طاغية يبغض الإسلام و المسلمين
    قال الله عزّ وجلّ فى أواسط العهد المدنى فى سورة الصف { يريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون (8) هو الذى أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون(9) }

وقال الله عزّ وجلّ فى أواخر العهد المدنى فى سورة التوبة { يريدون أن يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبى الله إلا أن يتم نوره ولو كره الكافرون (32) هو الذى أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون (33) }

النص الأول يشير إلى إعداد الكافرين الوسائل التمهيدية ابتغاء إطفاء نور الله بأفواههم . والنص الثانى يشير إلى إرادة الكافرين إطفاء نور الله بأفواههم بعد أن استكملوا إعداد الوسائل بحسب تصورهم . لذلك كان النصّ الأول مشتملاً على قوله تعالى : { والله متمّ نوره }بهدوء المتمكن الواثق من قوة نفسه وعجز عدوه ، وكان النص الثانى مشتملاً على قوله تعالى : { ويأبى الله إلا أن يتم نوره } بتعبيرٍ فيه حركة الناهض بكل قوته لقمع عدوه ، وإحباط وسائله ، وإدحاض باطله .

فليموتوا غيظا فالإسلام يغزو الشرق و الغرب و الشمال و الجنوب و مازال المد و الزحف مستمرا و لن يوقفه السجن أو القهر
    مساكين هؤلاء الذين يتحدون الله
    مساكين و الله

آسف للخروج عن الموضوع لكن كان لابد أن أعلق

الصورة الرمزية Fawzi Alhamed
    Fawzi Alhamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدالمصرى مشاهدة المشاركة
    يعنى تركت كل المقالة و لم تتذكر إلا حكاية الثروة ؟!
    الناس بيقولوا كذاب و مسوق
    فاضل ايه نبكى عليه ؟!
    ههههههههههههههههه
    كذاب و مزور يمكن بالنسبه لثروته لكن بالنسبه للطرق المستخدمه سواء كانت منه او من غيره و نسبها لجان عليها شبه إجماع بأنها ناجحه و هذا ما يهم بالموضوع
    طيب كل طرق التحليل يمكن يكون من أسسها يهود او ملحدين فهل يعني إني لا اتبع طرقهم إن كانت ناجحه

الصورة الرمزية MasterN

سلام عليكم و كل سنة و انتو طيبين .....

انا كان كل قصدي من اللي قلته ان اللي لسه بيبدأ يتعلم جان .. يبقى قدامه الكلام اللي بيعظم في جان و كمان الكلام اللي بيقول انه مش قوي لاسباب واضحة .. لان الصراحة اللي بيقولوا ان جان ضعيف كلامهم دايما مبني عن تجربة شخصية ( فالرد علية انه لم يتقن الطريقة - و ممكن ده يكون صح -) ..أو ان جان بيستخدم علم الفلك و حاجات تانية ... بس مهم ان لما تبدأ يبقى عندك رؤية شاملة .. و انت حر في قرارك تتعلم او لأ ... انا قلت ان انا قرأت لـ جان .. و معجب بإدارة رأس المال .. انا بجد مش قصدي مناظرة تانية بين متبعي نظرية جان و الناس التانية ( المناظرات دي كتير في كل حته ) .. الفكرة ان الراجل نفسه معرفش يكسب من نظرياته .. غير لما باعها .. عشان اوفر عليكم الرد .. ممكن جان مكانش مضارب كويس .. بس كان محلل كويس ( في ناس كتير كده ) .. و ده ميقللش من قدره .
    آخر تعديل بواسطة MasterN ، 06-09-2010 الساعة 05:46 AM

الصورة الرمزية لولو1
    لولو1 غير متواجد حالياً موقوف

نظريات جان سبب من اسباب الخساير والذهاب ال المقابر

الصورة الرمزية 101
    101
    101 غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

شباب سؤال يطرح نفسه
    لو كانت طريقه جان فيها من الصواب نسبه 45 %
    وكل الناس استخدمت الطريقه باسلوب او باخر وبنسب مختلفه من الاعتماد عليها في اتخاذ قرارها

هل ترتفع نسبه دقه طريقه جان الى 60 % او اكثر ؟؟

الصورة الرمزية 0Bid
    0Bid غير متواجد حالياً موقوف

صراحة مش معقولة الي جالس ينكتب عن مواضيع جان. يا جماعة الخير والله الموضوع بكل بساطة الي مش عاجبه ومش مقتنع بمواضيع جان لا يدخل عليها ولا يقرب ناحيتها والي عاجبو ويبغى يتعلم يدخل ويناقش ويتعلم وهو يقرر براحته اما انك تفتح موضوع تكذب فيه غيرك ياخي والله حرام الي يصير في المنتدى مالي ومال ما يكتب عنه انا علي اني احكم بالطريقة هل تنفع معاي ولا ومن دون ما اعمل شوشرة

الصورة الرمزية MasterN

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MasterN مشاهدة المشاركة

الخلاصة كتب جان كان فيها كلام عن ادارة رأس المال .. و انا مؤمن تماما ان مع ادارة رأس مال ناجحة .. اي اسلوب و لو بيحقق 30% نسبة نجاح .. هيوصل بصاحبه لربح .. اي نعم مش كتير .. بس في الاخر اسمه ربح .
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 101 مشاهدة المشاركة
    شباب سؤال يطرح نفسه
    لو كانت طريقه جان فيها من الصواب نسبه 45 %
    وكل الناس استخدمت الطريقه باسلوب او باخر وبنسب مختلفه من الاعتماد عليها في اتخاذ قرارها

هل ترتفع نسبه دقه طريقه جان الى 60 % او اكثر ؟؟
    انا متفق معاك تماما بشرط ادارة صارمه لرأس المال

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 0Bid مشاهدة المشاركة
    صراحة مش معقولة الي جالس ينكتب عن مواضيع جان. يا جماعة الخير والله الموضوع بكل بساطة الي مش عاجبه ومش مقتنع بمواضيع جان لا يدخل عليها ولا يقرب ناحيتها والي عاجبو ويبغى يتعلم يدخل ويناقش ويتعلم وهو يقرر براحته اما انك تفتح موضوع تكذب فيه غيرك ياخي والله حرام الي يصير في المنتدى مالي ومال ما يكتب عنه انا علي اني احكم بالطريقة هل تنفع معاي ولا ومن دون ما اعمل شوشرة
    زي ما وضحت ..كل هدفي ان اي حد بيبدأ يبقى عارف اللي لية واللي عليه ..تبقى كل الحقائق قدامه ...عشان يبقى القرار اللي ياخده بالتعلم مبني على معلومات .. و انا مش بهاجم حد على الاطلاق بالعكس انا قلت اللي انا شايف انه ايجابيات و اللي شايف انه سلبيات .

و على العموم انا اسف لو حد زعل من اني ذكرت معلومات موثقة ..ده اخر رد لي على الموضوع ده ..لاني فعلا مش عايز ابدأ اي نوع من انواع المناظرات .. صدقني كلنا في مركب واحده ..بالتوفيق للجميع سواء كانوا تبع جان أو اليوت
    آخر تعديل بواسطة MasterN ، 06-09-2010 الساعة 06:20 AM

الصورة الرمزية ابراهيم نصار
    ابراهيم نصار غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اصبروا ياجماعه الخير كل واحد مكدب نجاح جان وقال انه كان مضرب فاشل ان شاء الله عما قريب هتشوفه

البينه

من المعروف ان جان كان قادر على التنبؤ بشكل الشارت لفتره مستقبلية معينة او التنبؤ بالاتجاه في لحظه معينه

انا ولله الحمد هذه السنه السابعه لي في البحث ولم امل لاني كنت متأكد انه الطريق الصحيح في بحثي

وان شاء الله قريبا هينزل موضوع هنا في المنتدى ومنتدى اخر وهو عباره عن تحليل لاي عمله واي سهم

سوف يشتمل على صوره مستقبليه لمخطط زمني وسعري يتحقق ولله الحمد بنسبه 90 % وكل هذا من بحثي

وراء جان يعني ينزل التحليل من هنا ومن خلاله تقدر تعرف اتجاه العملة اليوم ايه هو فوق ولا تحت وايه هي

اسعار الشراء واسعار البيع ..... ربنا يسهل وينزل الموضوع قريبا

ويمكن يكون هذا الموضوع في المستقبل الرد على كل المشككين في نجاح مدرسة جان

شكرا اخي الكريم للموضوع تحياتي اليك ياغالي
    آخر تعديل بواسطة المراقب العام ، 06-09-2010 الساعة 09:18 PM

الصورة الرمزية masrawy777
    masrawy777 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بصراحه أن الي بيقولوا ان جان فاشل هما حاجه من أثنين
    1- قرأوا كتب لوليم جان ولم يصلوا لشئ .
    2- لم يقرؤا من الأصل أي كتب لوليم جان وينقلوم مواضيع والسلامه .
    وشكرا
    آخر تعديل بواسطة المراقب العام ، 06-09-2010 الساعة 09:19 PM

الصورة الرمزية فوركس للفوركسيين
    فوركس للفوركسيين غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الصورة تغني عن ألف كلمة معبرة ....

(( محاولة و اجتهاد ذاتي .. ))
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة اليورو دولار 1.jpg‏   اليورو دولار 2.jpg‏   اليورو دولار اليوم 3.jpg‏   المجنون اليوم 1.jpg‏   المجنون اليوم 2.jpg‏  

المجنون اليوم 3.jpg‏  
    آخر تعديل بواسطة فوركس للفوركسيين ، 06-09-2010 الساعة 09:48 PM

الصورة الرمزية cadecortx
    cadecortx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اعتقد الكلام كله عنه صحيح والدليل على ذلك ان من اشترى كل مقتنياته وهذي معلومه قرأتها بالأمس فقط وجد مئات من الشارتات بما فيها ورقه تخص وصيته لبنته بمبلغ 3 مليون دولار مما أكد له ان المبالغ التي حققها حقيقيه ولا جدل فيها.
    صدقني يوجد رجال كجان حققوا مثل هذي الأرقام واذا لم نستطع تخيلها فليس معناها انها غير صحيحه.

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة