صفحة 11 من 16 الأولىالأولى ... 5678910111213141516 الأخيرةالأخيرة
النتائج 151 إلى 165 من 237
    الصورة الرمزية hamadasalam
    hamadasalam غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: استراتيجية المنشار الرقمية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raed100 مشاهدة المشاركة
    تم فتح حساب تجريبي مره اخرى برصيد1000 دولار ورافعه 1:100
    كما ذكرت
    المشكله لا تزال قائمه
    حيث لا يمكني من عمل باك تست االاكسبيرت ؟؟؟
    هل الاكسبيرت يقبل عمل باك تست له ام لا ؟؟؟؟
    هل يعمل عللا شركةfx solution
    ??????
    اخى الكريم الاكسبرت يعمل على اى ميتاتريدر وعلى اى شركة وعلى اى حساب حقيقى كان او ديمو

انا لم اقل لك ينفع على الحقيقى على رافعة 1:100 قلت لك ان الطريقة معتمدة على اى حساب حقيقى ولكن تكون الرافعة 1:400

اما عن حسابات الديمو دائما تكون الرافعة 1:100

وايضا يقبل عمل باك تست ولكن على الديمو لن تكون النتائج مظبوطة دائما لانة لو تعرض بعد المضاعفة الخامسة على الديمو سوف يقفل الصفقات لعدم وجود مارجن

انما على الحقيقى يتحمل مضاعفات اكثر بكثير ان تعرض لها هذا اولا

ثانيا من نظرتى الى اعداداتك للاكسبرت وجدت هناك بعض الاخطاء

خانة value وخانة start عندك اختلاف بينهم

لابد ان يكونوا متطابقين

جرب واخبرنى بالنتيجة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdullah Q8 مشاهدة المشاركة
    حمادة باشا
    بابا يسلم عليك ويقولك تم اغلاق عقود أمس على ربح بسيط ولله الحمد ، وطبعا أكيد أفضل من الخسارة
    وجاهز لدخول عقد اليوم ...
    تحياتي
    سلملم
    ههههههههههههههه

الله يسلمك ويسلموا اخى عبد الله ومبروك على الربح البسيط وباذن الله تكون دايما ارباح بسيطة فى بسيطة لتجدها امام عينيك قد ضاعفت حسابك دون ان تشعر

وتم الدخول ايضا معك وعلى الله التوفيق

الصورة الرمزية أبو مازن
    أبو مازن غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالطريقة اليدوية متي يكون الدخول ؟

الصورة الرمزية Abdullah Q8
    Abdullah Q8 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الكبييييييييييير كبييييييييير يا باشا
    مبروك تحقيق الصفقات للأرباح اليوم وخلال اقل من ساعتين للكيبل 4% والمجنون 5%

تحياتي للجميع

الكبييييييييييير كبييييييييير يا باشا
    مبروك تحقيق الصفقات للأرباح اليوم وخلال اقل من ساعتين للكيبل 4% والمجنون 5%

تحياتي للجميع
    الف مبروك يا غالى تحقيق الاهداف وهذا فضل من الله

ااقولك على كلام بينى وبينك؟

انا دخلت كمان مرة ولكن على مسئوليتى الخاصة وذلك توقعا منى بقوة الحركة هذا اليوم نظرا لقلتها بالامس

الصورة الرمزية gomana
    gomana غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مشكور جدا على الاستراتيجية انا دخلت اليوم على الباوند والمجنون ولسه مقفلتش الصفقات والامس تعمدت عدم الدخول لان من الى لاحظته بخصوص الاستراتيجية عند عمل الباك تست من شهر مارس الماضى حتى اليوم ان اكثر الايام ضرب للاستوب بحالة الدخول بصفقة واحدة بدون نظام المضاعفات بتكون يوم الاثنين وخاصة للمجنون وايضا يوم الجمعة لذلك الحذر افضل او عدم الدخول باليومين دول الا اذا كان حنستخدم طريقة المضاعفات لكنها فعلا استراتيجية بسيطة وارباحها جيدة وجزيل الشكر لك اخى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gomana مشاهدة المشاركة
    مشكور جدا على الاستراتيجية انا دخلت اليوم على الباوند والمجنون ولسه مقفلتش الصفقات والامس تعمدت عدم الدخول لان من الى لاحظته بخصوص الاستراتيجية عند عمل الباك تست من شهر مارس الماضى حتى اليوم ان اكثر الايام ضرب للاستوب بحالة الدخول بصفقة واحدة بدون نظام المضاعفات بتكون يوم الاثنين وخاصة للمجنون وايضا يوم الجمعة لذلك الحذر افضل او عدم الدخول باليومين دول الا اذا كان حنستخدم طريقة المضاعفات لكنها فعلا استراتيجية بسيطة وارباحها جيدة وجزيل الشكر لك اخى
    ملاحظات ممتازة اختى الكريمة وهى فعلا يوم الافتتاح ويوم الاغلاق ولكنها ليست دائمة هذا اولا

ثانيا كيف لم تغلقى الصفقات ؟لقد خققت الاهداف عندى وعند اخونا عبد الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadasalam مشاهدة المشاركة
    الف مبروك يا غالى تحقيق الاهداف وهذا فضل من الله

ااقولك على كلام بينى وبينك؟

انا دخلت كمان مرة ولكن على مسئوليتى الخاصة وذلك توقعا منى بقوة الحركة هذا اليوم نظرا لقلتها بالامس

كلاااام كبييير
    وحياااتك انا معاك دخلت بس على الكيبل على نفس اكسبيرت الاخبار
    وفي خبر على الدولار بعد شوي ممكن يحرك الزوج

عزيزي حمادة سؤال خطير
    هل تم ضرب الستوب يومين متتاليين سواء على الكيبل أو المجنون بدون نظام المضاعفات ؟؟
    إذا الاجابة لا ....
    ممكن في اليوم إللي بعد ضرب الستوب ندخل في لوت أكبر ولا اييييه رأي حضرتك يا باشا

عزيزي حمادة سؤال خطير
    هل تم ضرب الستوب يومين متتاليين سواء على الكيبل أو المجنون بدون نظام المضاعفات ؟؟
    إذا الاجابة لا ....
    ممكن في اليوم إللي بعد ضرب الستوب ندخل في لوت أكبر ولا اييييه رأي حضرتك يا باشا

اخى الكريم من متابعتى لهذة الطريقة لاكثر من عام وجدت ان لها يوم واحد فى الاسبوع او يومين على اقضى تقدير تضرب فية الاستوب

ولكنى للاسف لم استطع تحديد هذا اليوم الذى يضرب فية

ولكننى لا احبذ اى خروج عن نظام الاستراتيجية حتى لا ياثر فينا العامل النفسى من خسارة صفقتين متتاليتين ومايتبعها من تهور ومحاولة التعويض والتى تاتى بالاخضر واليابس وتلتهم كل ما جمعناة سابقا

لذلك من اراد ان يعمل بالطريقة العادية فيلتزم بها كما هى ومن اراد ان يعمل بالمضاعفات ايضا يلتزم بها كما هى
    هذا رايى ولك الحرية

الصورة الرمزية ايهاب العربي
    ايهاب العربي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بسم الله الرحمن الرحيم
    ان شاء الله تكون استراتيجيه موفقه
    دي محاوله بسيطه للاضافه للموضوع الجميل ده في موشر كنت لاقيته في احدي الموضوعات وهو بيعتمد علي شمعه الساعه 22 المهم ان الموشر ممكن تغير في الشمعه المطلوبه وتخليها الساعه 11 هايرسم الشمعه وكمان هايحط خط علي الهاي وخط علي اللو للشمعه المطلوبه
    وده احنا مش هانحتاجه في الموضوع هنا
    بس الموشر ممكن يسهل علينا المتابعه في الباك تيست وكمان عشان اللغبطه في التوقيتات
    وارجو من الاخ حماده التصحيح لو كان في خطا في توقيت الشمعه انا عملت التوقيت شمعه الساعه 11 هاتبقي هي الشمعه الملونه وندخل بعدها شراء ولا يعنينا هنا لون الشمعه زرقاء او حمراء لان الالوان بتاعتها خاصه بطريقه اخري لموضوع تاني بالنتدي
    ارجو اني ماكونش طولت عليكم
    https://forum.arabictrader.com/uploa...ndel 22 v1.rar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب العربي مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    ان شاء الله تكون استراتيجيه موفقه
    دي محاوله بسيطه للاضافه للموضوع الجميل ده في موشر كنت لاقيته في احدي الموضوعات وهو بيعتمد علي شمعه الساعه 22 المهم ان الموشر ممكن تغير في الشمعه المطلوبه وتخليها الساعه 11 هايرسم الشمعه وكمان هايحط خط علي الهاي وخط علي اللو للشمعه المطلوبه
    وده احنا مش هانحتاجه في الموضوع هنا
    بس الموشر ممكن يسهل علينا المتابعه في الباك تيست وكمان عشان اللغبطه في التوقيتات
    وارجو من الاخ حماده التصحيح لو كان في خطا في توقيت الشمعه انا عملت التوقيت شمعه الساعه 11 هاتبقي هي الشمعه الملونه وندخل بعدها شراء ولا يعنينا هنا لون الشمعه زرقاء او حمراء لان الالوان بتاعتها خاصه بطريقه اخري لموضوع تاني بالنتدي
    ارجو اني ماكونش طولت عليكم
    https://forum.arabictrader.com/uploaded/18044_Mahmoud Amer -Candel 22 v1.rar
    شكرا على مرورك اخى الكريم وشكرا على المؤشر وبالفعل هى الشمعة المطلوبة ولكن حتى لا يختلط الامر على الاخوة اننا نشترى من الاغلاق وليس من الهاى او اللو

بارك الله فيك وتقبل تحياتى

الصورة الرمزية subzero
    subzero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله أنا قرأت الموضوع من اوله لآخره وبصراحة استراتيجية رائعة وان شاء الله ابدأ ادخل معاكم بس بعد الامتحانات عشان عندي مدترمات دلوقتي بس كان عندي طلب من الأخ حمادة هو واضح طبعا بسم الله ماشاء الله ان عند حضرتك خبرة في الطرق الرقمية هل ممكن تقولنا على الطريقة اللي شغال بيها أو أي طريقة رقمية أخرى مفيدة أو حتى أي مرجع أو موقع أو كتاب ممكن نتعلم منه المتاجرة بالطرق الرقمية؟
    شكرا جزيلا واسف ع الاطاله ولك مني كل التقدير والاحترام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة subzero مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله أنا قرأت الموضوع من اوله لآخره وبصراحة استراتيجية رائعة وان شاء الله ابدأ ادخل معاكم بس بعد الامتحانات عشان عندي مدترمات دلوقتي بس كان عندي طلب من الأخ حمادة هو واضح طبعا بسم الله ماشاء الله ان عند حضرتك خبرة في الطرق الرقمية هل ممكن تقولنا على الطريقة اللي شغال بيها أو أي طريقة رقمية أخرى مفيدة أو حتى أي مرجع أو موقع أو كتاب ممكن نتعلم منه المتاجرة بالطرق الرقمية؟
    شكرا جزيلا واسف ع الاطاله ولك مني كل التقدير والاحترام
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

مرحبا بك اخى الكريم وربنا يوفقك فى ميدترماتك

اخى الكريم منذ بداياتى فى عالم الفوركس بدات بالكلاسيكى والفنى ثم وجدتنى اكفر بكل هذة الانواع

على الرغم انى وبفضل الله اتعامل معها ايضا وبدقة شديدة ولكننى وجدت ان الترند القوى يكسر

والمقاومة القوية تكسر ودعم ضعيف لايكسر وموفينج يخترق ثم يرتد السعر ومؤشرات تخدع ولكن

لاغنى عنها ايضا لذلك تركت كل هذا كلة واتجهت الى مراقبة الشارتات ومحاولة استنتاج حركات

الازواج وعلاقاتها مع بعض وايضا تدوين حركات الازواج ومن يحرك من وفى اى فترة والرانج

اليومى والشهرى والاسبوعى لكل زوج لدجة اننى منذ فترة قلت لبعض اصدقائى لا تندهشوا فى يوم اذا وجدتوا المجنون يهبط والكيبل يصعد قالوا لى انت بتهزر بقى لان فى هذة الفترة كان الكيبل والمجنون متلاصقان ويتحركان سويا صدقنى كان اهتمامى بالفوركس ليس الربح ونظرا لطبيعة

عملى فى التحاليل الطبية اصبح هذا المجال بالنسبة لى عبارة عن علم واريد ان اكتشف خباياة فقط

واكتشفت ان هذا المجال هو لعبة بسيطة ان كل المتداولين يسيرون فى اتجاة وهناك قلة قليلة تسير

عكسهم والدليل ان ال95 % خاسرون وال5% رابحون وان ال5% يبحثون عن الاغلبية واين اتجاههم ان كان يمين فيسيروا هم شمال وصدقنى لن تستطيع ان تغلبهم الا بطرق معينة

لانك بكل بساطة تحارب بنوك فهل تستطيع ان تواجههم؟ وهل معك الاسلحة التى تتغلب على اسلحتهم؟
    نعم اتجهت الى الرقمى بعد ذلك ووجدت ان معظم معادلاتة تعتمد على الهاى واللو والاغلاق
    بكل انواعها من شهرى الى اسبوعى الى يومى الى 4 ساعات الى ساعة حتى الى دقيقة

واعلم مضاربين عالميين لا يعتمدون الا على شارت الدقيقة ومنها نستنتج البيفوت والكامريلا وهكذا

ولكن من يصبر عليها فهى مثلها مثل اى نوع من انواع التحليل ياتى بالهدف ويضرب الاستوب

وحاليا انا لا اعمل سوى بطريقتين فقط لاغير اولا المضاعفات وهى الطريقة الوحيدة فى هذا السوق

المضمونة لجنى ارباح لانها بكل بساطة رياضيات وبها نستطيع ان نتحدى كل صناع السوق

واتمنى ان ياتى احدهم ليقل لى سوف اهزمك وساجعلك تخسر كل محفظتك انا لا اتكلم هنا عن استراتيجية المنشار بالمضاعفات (لان هذة الطريقة فيها مجازفة عالية ولا اعتقد ان احدا ممن يستخدمون المضاعفات يستطيع ان يحدد لة نسبة 4% لانها نسبة عالية جدا فى عالم المضاعفات

اذا كنت تريد ان تربح بها دائما ولكن اعمل بها لانها محسوبة بدقة متناهية وفى توقيت ذهبى وعلى ازواج راقبتها كثيرا (على فكرة نحن الان فى فترة اخرى غير المتعارف عليها بالنسبة للمجنون والكيبل فترة التحرك اليومى 300 نقطة واكثر لا انتهت هذة الفترة ودخلنا مرحلة جديدة منذ بداية العام ولكنها اخطر بكثير من المرحلة السابقة هى مرحلة التحرك اليومى فى حدود 100 الى 150 نقطة فقط لمدة ايام ثم الانفجار ثم العودة من جديد الى التذبذب ثم حركة بسيطة وضعيفة ويعقبها انفجار جديد لذلك يرجى الحذر)

نرجع لموضوعنا

الطريقة الثانية التى اعمل بها وهى التى تنير لى الطريق لاتجاة اى زوج وهى اهداف الفيبوناتشى المخطط لها وهى طريقة تستعمل فى البورصة المصرية اخذتها وتعرفت عليها عن قرب وتابعتها كثيرا واستنتجت منها كيفية التعامل مع اهدافها وبفضل الله عن طريقها توقعت هبوط الكيبل عندما كان 1.57 الى مستويات 1.48 ثم العودة الى 1.57 ومن بعدها هبوط سحيق قد يصل الى 1.35 وباذن الله سوف افتح لها موضوع هنا للتعرف عليها عن قرب

والله المستعان

الصورة الرمزية subzero
    subzero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadasalam مشاهدة المشاركة
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

مرحبا بك اخى الكريم وربنا يوفقك فى ميدترماتك

اخى الكريم منذ بداياتى فى عالم الفوركس بدات بالكلاسيكى والفنى ثم وجدتنى اكفر بكل هذة الانواع

على الرغم انى وبفضل الله اتعامل معها ايضا وبدقة شديدة ولكننى وجدت ان الترند القوى يكسر

والمقاومة القوية تكسر ودعم ضعيف لايكسر وموفينج يخترق ثم يرتد السعر ومؤشرات تخدع ولكن

لاغنى عنها ايضا لذلك تركت كل هذا كلة واتجهت الى مراقبة الشارتات ومحاولة استنتاج حركات

الازواج وعلاقاتها مع بعض وايضا تدوين حركات الازواج ومن يحرك من وفى اى فترة والرانج

اليومى والشهرى والاسبوعى لكل زوج لدجة اننى منذ فترة قلت لبعض اصدقائى لا تندهشوا فى يوم اذا وجدتوا المجنون يهبط والكيبل يصعد قالوا لى انت بتهزر بقى لان فى هذة الفترة كان الكيبل والمجنون متلاصقان ويتحركان سويا صدقنى كان اهتمامى بالفوركس ليس الربح ونظرا لطبيعة

عملى فى التحاليل الطبية اصبح هذا المجال بالنسبة لى عبارة عن علم واريد ان اكتشف خباياة فقط

واكتشفت ان هذا المجال هو لعبة بسيطة ان كل المتداولين يسيرون فى اتجاة وهناك قلة قليلة تسير

عكسهم والدليل ان ال95 % خاسرون وال5% رابحون وان ال5% يبحثون عن الاغلبية واين اتجاههم ان كان يمين فيسيروا هم شمال وصدقنى لن تستطيع ان تغلبهم الا بطرق معينة

لانك بكل بساطة تحارب بنوك فهل تستطيع ان تواجههم؟ وهل معك الاسلحة التى تتغلب على اسلحتهم؟
    نعم اتجهت الى الرقمى بعد ذلك ووجدت ان معظم معادلاتة تعتمد على الهاى واللو والاغلاق
    بكل انواعها من شهرى الى اسبوعى الى يومى الى 4 ساعات الى ساعة حتى الى دقيقة

واعلم مضاربين عالميين لا يعتمدون الا على شارت الدقيقة ومنها نستنتج البيفوت والكامريلا وهكذا

ولكن من يصبر عليها فهى مثلها مثل اى نوع من انواع التحليل ياتى بالهدف ويضرب الاستوب

وحاليا انا لا اعمل سوى بطريقتين فقط لاغير اولا المضاعفات وهى الطريقة الوحيدة فى هذا السوق

المضمونة لجنى ارباح لانها بكل بساطة رياضيات وبها نستطيع ان نتحدى كل صناع السوق

واتمنى ان ياتى احدهم ليقل لى سوف اهزمك وساجعلك تخسر كل محفظتك انا لا اتكلم هنا عن استراتيجية المنشار بالمضاعفات (لان هذة الطريقة فيها مجازفة عالية ولا اعتقد ان احدا ممن يستخدمون المضاعفات يستطيع ان يحدد لة نسبة 4% لانها نسبة عالية جدا فى عالم المضاعفات

اذا كنت تريد ان تربح بها دائما ولكن اعمل بها لانها محسوبة بدقة متناهية وفى توقيت ذهبى وعلى ازواج راقبتها كثيرا (على فكرة نحن الان فى فترة اخرى غير المتعارف عليها بالنسبة للمجنون والكيبل فترة التحرك اليومى 300 نقطة واكثر لا انتهت هذة الفترة ودخلنا مرحلة جديدة منذ بداية العام ولكنها اخطر بكثير من المرحلة السابقة هى مرحلة التحرك اليومى فى حدود 100 الى 150 نقطة فقط لمدة ايام ثم الانفجار ثم العودة من جديد الى التذبذب ثم حركة بسيطة وضعيفة ويعقبها انفجار جديد لذلك يرجى الحذر)

نرجع لموضوعنا

الطريقة الثانية التى اعمل بها وهى التى تنير لى الطريق لاتجاة اى زوج وهى اهداف الفيبوناتشى المخطط لها وهى طريقة تستعمل فى البورصة المصرية اخذتها وتعرفت عليها عن قرب وتابعتها كثيرا واستنتجت منها كيفية التعامل مع اهدافها وبفضل الله عن طريقها توقعت هبوط الكيبل عندما كان 1.57 الى مستويات 1.48 ثم العودة الى 1.57 ومن بعدها هبوط سحيق قد يصل الى 1.35 وباذن الله سوف افتح لها موضوع هنا للتعرف عليها عن قرب

والله المستعان
    اخي الكريم حمادة شكرا جزيلا على الرد وفعلا حضرتك عندك حق في كلامك أنا اول ما بدأت اعرف عن الفوركس واتابعه مع العلم اني لسه مبتدئ جدا فيه ولكن في رأيي المتواضع وجدت ان هو بيتبع نظرية الفوضى اللي بتشوف فيها امور غريبة وعشوائية كتير بتحصل تفتكر ان ليس لها سبب او تفسير او توقع لكن هي في الحقيقة ماشية تبع قوانين دقيقة بتحركها في اطارات صغيرة بعدين التحركات الصغيرة دي بتعمل التحركات الكبيرة وكل حاجة لها قوانينها اللي بتحكمها وماشيه عليها وفي نفس الوقت وجدت انه من الصعب جدا انك تبقى ملم بجميع المؤثرات اللي ممكن تأثر في حركة اي عملة لان اكيد في مؤثرات كتير جدا لذلك قررت اني احاول ابعد عن توقع حركة الازواج اصلا!!!!!

ايوة فعلا وبدأت افكر وابحث عن طرق تانية تعتمد على الاحتمالات او اي حاجة شبهها مدام هي كدة كدة هتتحرك و صعب اني اتوقع حركتها خلاص يبقى بلاش اوجع دماغي من البداية في حاجة تاعبة الناس بالشكل ده وفي نفس الوقت مش بيوصلو للنتايج اللي هما عاوزنها وقلت ابص للموضوع بطريقة تانية ومع بحثي لقيت موضوع حضرتك ده اللي عجبني جدا لانه تقريبا بيحاصر الزوج لحد ما الزوج يتخنق ويطلع غصب عنه م الحصار نروح صايدينه بس كان عندي بقى شويه استفسارات اتمنى يتسع صدرك ليها حضرتك ليه بتقول ان 4% نسبة خطر؟؟؟ ثانيا انا قرأت استفسار لاحد الاخوة بالمنتدى كان بيستفسر عن امكانية الدخول بمبلغ 35000 دولار للعمل بنظام المضاعفات وكانت معظم الردود ان هذا المبلغ غير كافي للعمل بنظام المضاعفات!!! ومع ذلك حضرتك ذكرت ان ممكن لينا ندخل نشتغل بالمضاعفات بداية من 100 دولار طب ايه الفرق؟؟؟

حاجة كمان حضرتك قلت انك بتشتغل باسلوب المضاعفات ولكن بعيدا عن استراتيجية المنشار للمضاعفات فما هي الطريقة اللي حضرتك بتشتغل بيها لو ممكن حضرتك تقول؟؟؟ حاجة كمان حضرتك قلت ان وقت الاستراتيجية من شهر مارس لحد سبتمبر حضرتك عرفت ده منين؟؟ وبعد شهر سبتمبر هل هينتهي مفعول هذه الاستراتيجية ام سنقوم بادخال تعديلات عليها واستكمال العمل بها؟؟ ام سيكون هناك استراتيجية جديدة تماما للفترة الجديدة؟ اخر حاجة بقى كنت عايز اعرف رأي حضرتك في الكلام اللي انا قولته في اول المشاركة هل وجهة نظري دي فيها شئ من الصحة ام لا؟؟

واخيرا اسف على الاطالة بس دي بعشم بقى معلش واعتبرني اخوك الصغير وعايز اتعلم منك وعلى فكرة مش مستعجل ع الرد عشان عارف ان حضرتك اكيد هتبقى مشغول دلوقتي مع الكيبل و المجنوووووووووون بعد اغلاق السوق وبالتوفيق ان شاء الله يا باشا...

صفحة 11 من 16 الأولىالأولى ... 5678910111213141516 الأخيرةالأخيرة