صفحة 12 من 16 الأولىالأولى ... 2678910111213141516 الأخيرةالأخيرة
النتائج 166 إلى 180 من 237
    الصورة الرمزية hamadasalam
    hamadasalam غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: استراتيجية المنشار الرقمية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة subzero مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم حمادة شكرا جزيلا على الرد وفعلا حضرتك عندك حق في كلامك أنا اول ما بدأت اعرف عن الفوركس واتابعه مع العلم اني لسه مبتدئ جدا فيه ولكن في رأيي المتواضع وجدت ان هو بيتبع نظرية الفوضى اللي بتشوف فيها امور غريبة وعشوائية كتير بتحصل تفتكر ان ليس لها سبب او تفسير او توقع لكن هي في الحقيقة ماشية تبع قوانين دقيقة بتحركها في اطارات صغيرة بعدين التحركات الصغيرة دي بتعمل التحركات الكبيرة وكل حاجة لها قوانينها اللي بتحكمها وماشيه عليها وفي نفس الوقت وجدت انه من الصعب جدا انك تبقى ملم بجميع المؤثرات اللي ممكن تأثر في حركة اي عملة لان اكيد في مؤثرات كتير جدا لذلك قررت اني احاول ابعد عن توقع حركة الازواج اصلا!!!!!

ايوة فعلا وبدأت افكر وابحث عن طرق تانية تعتمد على الاحتمالات او اي حاجة شبهها مدام هي كدة كدة هتتحرك و صعب اني اتوقع حركتها خلاص يبقى بلاش اوجع دماغي من البداية في حاجة تاعبة الناس بالشكل ده وفي نفس الوقت مش بيوصلو للنتايج اللي هما عاوزنها وقلت ابص للموضوع بطريقة تانية ومع بحثي لقيت موضوع حضرتك ده اللي عجبني جدا لانه تقريبا بيحاصر الزوج لحد ما الزوج يتخنق ويطلع غصب عنه م الحصار نروح صايدينه بس كان عندي بقى شويه استفسارات اتمنى يتسع صدرك ليها حضرتك ليه بتقول ان 4% نسبة خطر؟؟؟ ثانيا انا قرأت استفسار لاحد الاخوة بالمنتدى كان بيستفسر عن امكانية الدخول بمبلغ 35000 دولار للعمل بنظام المضاعفات وكانت معظم الردود ان هذا المبلغ غير كافي للعمل بنظام المضاعفات!!! ومع ذلك حضرتك ذكرت ان ممكن لينا ندخل نشتغل بالمضاعفات بداية من 100 دولار طب ايه الفرق؟؟؟

حاجة كمان حضرتك قلت انك بتشتغل باسلوب المضاعفات ولكن بعيدا عن استراتيجية المنشار للمضاعفات فما هي الطريقة اللي حضرتك بتشتغل بيها لو ممكن حضرتك تقول؟؟؟ حاجة كمان حضرتك قلت ان وقت الاستراتيجية من شهر مارس لحد سبتمبر حضرتك عرفت ده منين؟؟ وبعد شهر سبتمبر هل هينتهي مفعول هذه الاستراتيجية ام سنقوم بادخال تعديلات عليها واستكمال العمل بها؟؟ ام سيكون هناك استراتيجية جديدة تماما للفترة الجديدة؟ اخر حاجة بقى كنت عايز اعرف رأي حضرتك في الكلام اللي انا قولته في اول المشاركة هل وجهة نظري دي فيها شئ من الصحة ام لا؟؟

واخيرا اسف على الاطالة بس دي بعشم بقى معلش واعتبرني اخوك الصغير وعايز اتعلم منك وعلى فكرة مش مستعجل ع الرد عشان عارف ان حضرتك اكيد هتبقى مشغول دلوقتي مع الكيبل و المجنوووووووووون بعد اغلاق السوق وبالتوفيق ان شاء الله يا باشا...
    اخى الكريم اسف على التاخير فى الرد

وياعم كلنا بنتعلم مافيش استاذ فى هذا المجال الاستاذ هو السوق ولازم كلنا نتعلم منة

كلامك وجهة نظرك صحيحة 100% واتفق معها تماما

نعم اخى نسبة 4% كبيرة جدا فى عالم المضاعفات ويؤكد كلامى كل من يعمل بالمضاعفات

لكنى والحمد لله لا اعمل الا بها والتزم بها تماما انا لما قولتلك نظام مضاعفات اتحدى بة صناع السوق جميعا هو ببساطة راس مال 10000 دولار ودخول اولى ب1 لوت مينى وجنى ارباح على 0.5% يعنى ربح 50 دولار فى كل مضاعفة وخلى اجدع واحد فى السوق يقدر يخسرنى بهذة الطريقة هذا مثال وفى طرق اخرى كثيرة

بالنسبة لموضوع 35000 دولار وهل تكفى للمضاعفات ام لا

انا رديت فى الموضوع دة وقولت تكفى تماما وايضا من رد انها لا تكفى فهو ايضا معة حق

لان ببساطة كل واحد شايف المضاعفات بطريقتة

هناك نوع مضاعفات فى اتجاة واحد وكل 20 او 30 نقطة بيدخل بضعف العقد الاول وهذا اخطر الانواع طبعا وهذا النوع لا يكفية 35 الف دولار بالطبع لانة مجرد رالى يعصف بالزوج سوف ياكل الاخضر واليابس فكل لة طرقتة التى يفضلها

وفية نوع اخر بمضاعفات 1-2-4-8- وهكذا

ولكن اامن الانواع هى التى نعمل بها1-2-3-5-8 ولكن بشروطها وهذة ينفع معها كبداية ال100 دولار

اما عن الفترات التى نعمل بها فهو انسب وقت للمنشار هذة الفترة حتى شهر سبتمبر ولكن بعد ذلك لا نعمل؟ بالطبع لا

فلدينا شمعة الساعة 9 وايضا استراتيجية 14-16 وايضا اختيار منطقة التذبذب ثم الدخول

مضاعفات (الشهباء لاخونا وضاح عطار) او اعتماد اهداف فيبوناتشى المخطط لها

وحاليا باجهز اكسبرت للتحكم فى الدخول الاول بدلا ماهو دائما شراء

لا يمكننا اختيار الدخول الاول شراء او بيع

همسة ( الكيبل الان فى مرحلة ضرب ستوبات وحركتة هذة مدروسة بعناية لضرب اكبر عدد من الاستوبات واخراج الاغلبية من السوق ثم يتجة الى اهدافة المرسومة باذن الله)

ارجو ان اكون اجبتك على اسئلتك ولو فية اى استفسار اخر تفضل

والله المستعان

الصورة الرمزية Abdullah Q8
    Abdullah Q8 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadasalam مشاهدة المشاركة

وياعم كلنا بنتعلم مافيش استاذ فى هذا المجال الاستاذ هو السوق ولازم كلنا نتعلم منة

لكنى والحمد لله لا اعمل الا بها والتزم بها تماما انا لما قولتلك نظام مضاعفات اتحدى بة صناع السوق جميعا هو ببساطة راس مال 10000 دولار ودخول اولى ب1 لوت مينى وجنى ارباح على 0.5% يعنى ربح 50 دولار فى كل مضاعفة وخلى اجدع واحد فى السوق يقدر يخسرنى بهذة الطريقة هذا مثال وفى طرق اخرى كثيرة

انا رديت فى الموضوع دة وقولت تكفى تماما وايضا من رد انها لا تكفى فهو ايضا معة حق

هناك نوع مضاعفات فى اتجاة واحد وكل 20 او 30 نقطة بيدخل بضعف العقد الاول وهذا اخطر الانواع طبعا وهذا النوع لا يكفية 35 الف دولار بالطبع لانة مجرد رالى يعصف بالزوج سوف ياكل الاخضر واليابس فكل لة طرقتة التى يفضلها

ولكن اامن الانواع هى التى نعمل بها1-2-3-5-8 ولكن بشروطها وهذة ينفع معها كبداية ال100 دولار

اما عن الفترات التى نعمل بها فهو انسب وقت للمنشار هذة الفترة حتى شهر سبتمبر ولكن بعد ذلك لا نعمل؟ بالطبع لا

فلدينا شمعة الساعة 9 وايضا استراتيجية 14-16 وايضا اختيار منطقة التذبذب ثم الدخول

همسة ( الكيبل الان فى مرحلة ضرب ستوبات وحركتة هذة مدروسة بعناية لضرب اكبر عدد من الاستوبات واخراج الاغلبية من السوق ثم يتجة الى اهدافة المرسومة باذن الله)

والله المستعان

عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

مرحبا بك اخى الكريم وربنا يوفقك فى ميدترماتك

اخى الكريم منذ بداياتى فى عالم الفوركس بدات بالكلاسيكى والفنى ثم وجدتنى اكفر بكل هذة الانواع

على الرغم انى وبفضل الله اتعامل معها ايضا وبدقة شديدة ولكننى وجدت ان الترند القوى يكسر

والمقاومة القوية تكسر ودعم ضعيف لايكسر وموفينج يخترق ثم يرتد السعر ومؤشرات تخدع ولكن

لاغنى عنها ايضا لذلك تركت كل هذا كلة واتجهت الى مراقبة الشارتات ومحاولة استنتاج حركات

الازواج وعلاقاتها مع بعض وايضا تدوين حركات الازواج ومن يحرك من وفى اى فترة والرانج

اليومى والشهرى والاسبوعى لكل زوج لدجة اننى منذ فترة قلت لبعض اصدقائى لا تندهشوا فى يوم اذا وجدتوا المجنون يهبط والكيبل يصعد قالوا لى انت بتهزر بقى لان فى هذة الفترة كان الكيبل والمجنون متلاصقان ويتحركان سويا صدقنى كان اهتمامى بالفوركس ليس الربح ونظرا لطبيعة

عملى فى التحاليل الطبية اصبح هذا المجال بالنسبة لى عبارة عن علم واريد ان اكتشف خباياة فقط

واكتشفت ان هذا المجال هو لعبة بسيطة ان كل المتداولين يسيرون فى اتجاة وهناك قلة قليلة تسير

عكسهم والدليل ان ال95 % خاسرون وال5% رابحون وان ال5% يبحثون عن الاغلبية واين اتجاههم ان كان يمين فيسيروا هم شمال وصدقنى لن تستطيع ان تغلبهم الا بطرق معينة

لانك بكل بساطة تحارب بنوك فهل تستطيع ان تواجههم؟ وهل معك الاسلحة التى تتغلب على اسلحتهم؟
    نعم اتجهت الى الرقمى بعد ذلك ووجدت ان معظم معادلاتة تعتمد على الهاى واللو والاغلاق
    بكل انواعها من شهرى الى اسبوعى الى يومى الى 4 ساعات الى ساعة حتى الى دقيقة

واعلم مضاربين عالميين لا يعتمدون الا على شارت الدقيقة ومنها نستنتج البيفوت والكامريلا وهكذا

ولكن من يصبر عليها فهى مثلها مثل اى نوع من انواع التحليل ياتى بالهدف ويضرب الاستوب

وحاليا انا لا اعمل سوى بطريقتين فقط لاغير اولا المضاعفات وهى الطريقة الوحيدة فى هذا السوق

المضمونة لجنى ارباح لانها بكل بساطة رياضيات وبها نستطيع ان نتحدى كل صناع السوق

واتمنى ان ياتى احدهم ليقل لى سوف اهزمك وساجعلك تخسر كل محفظتك انا لا اتكلم هنا عن استراتيجية المنشار بالمضاعفات (لان هذة الطريقة فيها مجازفة عالية ولا اعتقد ان احدا ممن يستخدمون المضاعفات يستطيع ان يحدد لة نسبة 4% لانها نسبة عالية جدا فى عالم المضاعفات

اذا كنت تريد ان تربح بها دائما ولكن اعمل بها لانها محسوبة بدقة متناهية وفى توقيت ذهبى وعلى ازواج راقبتها كثيرا (على فكرة نحن الان فى فترة اخرى غير المتعارف عليها بالنسبة للمجنون والكيبل فترة التحرك اليومى 300 نقطة واكثر لا انتهت هذة الفترة ودخلنا مرحلة جديدة منذ بداية العام ولكنها اخطر بكثير من المرحلة السابقة هى مرحلة التحرك اليومى فى حدود 100 الى 150 نقطة فقط لمدة ايام ثم الانفجار ثم العودة من جديد الى التذبذب ثم حركة بسيطة وضعيفة ويعقبها انفجار جديد لذلك يرجى الحذر)

نرجع لموضوعنا

الطريقة الثانية التى اعمل بها وهى التى تنير لى الطريق لاتجاة اى زوج وهى اهداف الفيبوناتشى المخطط لها وهى طريقة تستعمل فى البورصة المصرية اخذتها وتعرفت عليها عن قرب وتابعتها كثيرا واستنتجت منها كيفية التعامل مع اهدافها وبفضل الله عن طريقها توقعت هبوط الكيبل عندما كان 1.57 الى مستويات 1.48 ثم العودة الى 1.57 ومن بعدها هبوط سحيق قد يصل الى 1.35 وباذن الله سوف افتح لها موضوع هنا للتعرف عليها عن قرب
    والله المستعان

السلام عليكم
    حبيبي حمادة باشا كيف الصحة انشالله مرتاح ...
    الكلام اللي شفته فووق وخاصة بالأحمر أثار اهتمامي واايد واايد ...
    لأني الصراحة أنا معلق بين البيع عند 1.4950 وشراء من قبل شهرين من عند 1.5750 على الكيبل امسوي هج عليه وما أدري متى راح ينزل أو يصعد ومبلغ كبير ...
    والكلام اللي قلته عن طريقة اتجاه الكيبل والمجنون صح 100 % بس السؤال كيف أقدر أقراها أو التنبؤ فيها يريت اتعلمنا عليها أو تفتح لها موضوع آخر بس يكون بأقرب وقت لأني ( متزنأ على اللآآآآآآخر بالكيبل )
    وطبعا المنشار ماشين عليها ولله الحمد ....
    وتقبل مني أحلى هدية
    يريت اتفيدني أفادك الله ورحم الله والديك
    تحياتي

الصورة الرمزية subzero
    subzero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

والله المستعان

مشكووووور اخي الكريم على الرد و ولا يهمك التأخير وعندي شويه استفسارات من حضرتك بالنسبة للفقرات اللي بالاحمر اول فقرة حضرتك الاستراتيجية بتشتغل على ازواج معينة برضو يعني استخدامها محدود زي استراتيجية المنشار ولا ممكن تستخدم على نطاق اوسع؟؟

بالنسه للفقرة التانية تقريبا هو هو نفس الاستفسار هل ممكن استخدام استراتيجية المنشار على نطاق اوسع بعد مانعمل للموضوع شوية دراسة يعني ونشوف هل ينفع نجربها على ازواج تانية غير الكيبل والمجنون وفي اوقات تانية؟ و لا هي مصممة للعمل فقط بهذه الشروط؟؟

اخر استفسار بالنسبة للكيبل حضرتك تقصد بالمرحلة دي قد ايه تقريبا؟؟

وربنا يوفقك في الاكسبرت انا فعلا شوفت الطريقة بتاعت استاذنا وضاح العطار بتاعت اهداف الفيبوناتشي وكمان استراتيجية الشهباء والاتنين بسم الله ماشاء الله جامدين جدا ربنا يكرمه ويكرمك ان شاء الله

شكرا يا باشا جدا و معلش متقل عليك بالاسئلة
    تحياتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdullah Q8 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
    حبيبي حمادة باشا كيف الصحة انشالله مرتاح ...
    الكلام اللي شفته فووق وخاصة بالأحمر أثار اهتمامي واايد واايد ...
    لأني الصراحة أنا معلق بين البيع عند 1.4950 وشراء من قبل شهرين من عند 1.5750 على الكيبل امسوي هج عليه وما أدري متى راح ينزل أو يصعد ومبلغ كبير ...
    والكلام اللي قلته عن طريقة اتجاه الكيبل والمجنون صح 100 % بس السؤال كيف أقدر أقراها أو التنبؤ فيها يريت اتعلمنا عليها أو تفتح لها موضوع آخر بس يكون بأقرب وقت لأني ( متزنأ على اللآآآآآآخر بالكيبل )
    وطبعا المنشار ماشين عليها ولله الحمد ....
    وتقبل مني أحلى هدية
    يريت اتفيدني أفادك الله ورحم الله والديك
    تحياتي

لك منى التحية والورود العطرة اخى عبدالله

باذن الله سوف افتح لها موضوع اليوم باذن الله ونتابع الفرص سويا

مشكووووور اخي الكريم على الرد و ولا يهمك التأخير وعندي شويه استفسارات من حضرتك بالنسبة للفقرات اللي بالاحمر اول فقرة حضرتك الاستراتيجية بتشتغل على ازواج معينة برضو يعني استخدامها محدود زي استراتيجية المنشار ولا ممكن تستخدم على نطاق اوسع؟؟

بالنسه للفقرة التانية تقريبا هو هو نفس الاستفسار هل ممكن استخدام استراتيجية المنشار على نطاق اوسع بعد مانعمل للموضوع شوية دراسة يعني ونشوف هل ينفع نجربها على ازواج تانية غير الكيبل والمجنون وفي اوقات تانية؟ و لا هي مصممة للعمل فقط بهذه الشروط؟؟

اخر استفسار بالنسبة للكيبل حضرتك تقصد بالمرحلة دي قد ايه تقريبا؟؟

وربنا يوفقك في الاكسبرت انا فعلا شوفت الطريقة بتاعت استاذنا وضاح العطار بتاعت اهداف الفيبوناتشي وكمان استراتيجية الشهباء والاتنين بسم الله ماشاء الله جامدين جدا ربنا يكرمه ويكرمك ان شاء الله

شكرا يا باشا جدا و معلش متقل عليك بالاسئلة
    تحياتي
    اخى الكريم بالنسبة للهيدج العكسى بالمضاعفات يلزمها ازواج ذات الحركة السريعة والسبريد القليل نوعا ما لذلك لا افضلها الا على الكيبل والمجنون

وبالنسبة للمنشار ممكن استعمالها على ازواج اخرى نعم ولكن لابد ان تعرف الفترة الذهبية لهذة الازواج

انا اعلم الفترة الذهبية لل(الذهب) ولكنى لا اعمل علية لوجود شبهة فى التعامل بالذهب

يمكنك مراقبة ازواج اخرى ومعرفة اوقاتها الذهبية التى تتحرك بها ويمكنك العمل على زوج

الاسترالى فى وقتة الذهبى ولكنة متاخر بعض الشئ لمن يحب السهر

نعم الكيبل فى هذة الفترة الحرجة يقوم بضرب ستوبات ومحاولة اخراج الاغلبية من السوق قبل

معاودة السير فى طريقة المرسوم ولكن هذا الموضوع شرحة طويل وباذن الله سوف اتطرق الية

وهى فترة لن تطول باذن الله

الصورة الرمزية Abdullah mayouf
    Abdullah mayouf غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مسائك عسل أخي حمادة
    إذا ممكن تعطيني الاوقات الذهبية للذهب والاسترالي أبي أسوي باك تست عليهم ومتى الفترة لهم هل هي نفس الكيبل والمجنون فقط من شهر 3 إلى 9 ؟؟
    همسه ( إذا فتحت الموضوع الجديد للكيبل خبرنا و أنا بأشد الانتظار )
    تحياتي

الصورة الرمزية المخواض
    المخواض غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذنا القدير استخدمت الطريقه يدوي يوم الخميس مع ان السوق كان بيع واشتريت وضرب استوب واليوم الجمعه اشتريت ونجحت العمليه فهل العمل يكون شراء فقط في كل الأحوال ام عند نزول السوق نبيع
    ثاني شي بالنسبه للأكسبيرت هل يحدد الوقت بنفسه ويعمل العمليات ام نشغله عند الساعه المطلوبه فقط
    واذا يقوم بالعمل في الساعه المطلوبه اتوماتيكيا فهل نغير وقته وكم نحدده بالنسبه الى شركة فكسول
    شاكر ومقدر تعاونك وفقك الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المخواض مشاهدة المشاركة
    استاذنا القدير استخدمت الطريقه يدوي يوم الخميس مع ان السوق كان بيع واشتريت وضرب استوب واليوم الجمعه اشتريت ونجحت العمليه فهل العمل يكون شراء فقط في كل الأحوال ام عند نزول السوق نبيع
    ثاني شي بالنسبه للأكسبيرت هل يحدد الوقت بنفسه ويعمل العمليات ام نشغله عند الساعه المطلوبه فقط
    واذا يقوم بالعمل في الساعه المطلوبه اتوماتيكيا فهل نغير وقته وكم نحدده بالنسبه الى شركة فكسول
    شاكر ومقدر تعاونك وفقك الله
    اخى الكريم العمليات دائما شراء ليس لها علاقة باتجاة السوق وايضا الاستراتيجية لها يوم او يومين على اقصى حد تضرب الاستوب

لذلك نعمل بالمضاعفات ويكون الدخول الاول شراء واذا عكس نبيع بضعف العقود ونحاصر الزوج الى ان نخرج بربح باذن الله

ثانيا الاكسبرت مظبوط على اغلاق شمعة 11 على منصة اف اكس دى دى ولكن يمكنك تعديلها كما تريد وهو يعمل اتوماتيكيا على الساعة الحددة من قبلك

وايضا فرق النقاط مظبوط ان يكون 20 هذا يجب تعديلة لكى يكون 40 اذا اردت العمل بنظام المضاعفات

بالنسبة لافكسول تظبط الوقت على الساعة 4

تقبل تحياتى

الصورة الرمزية المخواض
    المخواض غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ياشيخ شاكر ردك العاجل الله يوفقك

الصورة الرمزية subzero

شكرا حمادة باشا وفي انتظار كل جديد منك ان شاء الله وعندي طلب برضو من حضرتك لو مفيش فيها مضايقه عايز بس حضرتك تقولنا هنا ع المواضيع الجديدة اللي بتفتحها في المنتدى إذا أمكن وشكرا جزيلا
    خالص تحياتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdullah mayouf مشاهدة المشاركة
    مسائك عسل أخي حمادة
    إذا ممكن تعطيني الاوقات الذهبية للذهب والاسترالي أبي أسوي باك تست عليهم ومتى الفترة لهم هل هي نفس الكيبل والمجنون فقط من شهر 3 إلى 9 ؟؟
    همسه ( إذا فتحت الموضوع الجديد للكيبل خبرنا و أنا بأشد الانتظار )
    تحياتي
    أخي حمادة ما رديت علي ؟؟

أخي حمادة هل لديك اكسبيرت آخر بس يكون البداية بيع وليس شراء ؟؟
    تحياتي للباشا

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم جميعا أخواني

دار نقاش بيني وبين الاخ حماد الله يجزاه كل خير عنا وبعد ان شرح لي الإستراتيجية بالتفصيل الممل
    إقترحت عليه فكره بسيطة إضافة للإستراتيجية فطلب مني ان أطرحها هنا ليتناقش الجميع بها .

والإضافة أتت بسبب ان نسبة نجاح الشراء ليس 100 % فيمكن ان يخالفنا السعر في بعض الاحيان
    لذلك إقترحت أن يكون دخولنا الاول بهيدج (شراء + بيع ) والهدف 4% من الحساب مثلا والعقد الرابح يتم إغلاقه والعقد الخاسر يتم التعامل معه بطريقة المضاعفات المشروحة من قبل الاخ حماد والربح اكيد 100% وبهذه الطريقة يتم الإستفادة من كامل الحركة السعرية .

طبعا هنا أتحدث عن الدخول الاول فقط ولا يوجد اي عيب بها .

ولكن يمكن الإستفادة بشكل أكبر على فرض حدوث تذبذب في السعر وذلك بالدخول هيدج كل مرة نفتح فيها عقد مضاعف .. مثلا دخلنا شراء + بيع أول مرة تحقق هدف الشراء مثلا وهنا البيع خاسر والطريقة تقول الدخول بعقدين شراء .. هنا ندخل أيضا بعقد بيع بالإضافة لعقدي الشراء على فرض حدوث تذبذب وهبوط السعر مجددا إلى نقطة دخولنا الاول فسنستفيد من هذا التذبذب وإن صعد السعر بعد الدخول بعقدين شراء يكون محصلة البيع الاساسي+عقدي الشراء الاخيرين رابحة فيتم إغلاقهم كما في الطريقة ويبقى لدينا البيع الاخير خاسر ونعامله بنفس الطريقة بالدخول عقدين شراء وهكذا
    ولكن هنا لدينا عيب لن أذكره ليفكر الجميع ويمسك الورقة والقلم ويدرس الفكرة ويرى عيوبها ومحاسنها ودراسة كافة الإحتمالات الممكنة .

ارجو ان لاأكون قد اطلت عليكم وتحية للاخ حماد بارك الله فيه .
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصورة الرمزية subzero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صاحب هدف مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم جميعا أخواني

دار نقاش بيني وبين الاخ حماد الله يجزاه كل خير عنا وبعد ان شرح لي الإستراتيجية بالتفصيل الممل
    إقترحت عليه فكره بسيطة إضافة للإستراتيجية فطلب مني ان أطرحها هنا ليتناقش الجميع بها .

والإضافة أتت بسبب ان نسبة نجاح الشراء ليس 100 % فيمكن ان يخالفنا السعر في بعض الاحيان
    لذلك إقترحت أن يكون دخولنا الاول بهيدج (شراء + بيع ) والهدف 4% من الحساب مثلا والعقد الرابح يتم إغلاقه والعقد الخاسر يتم التعامل معه بطريقة المضاعفات المشروحة من قبل الاخ حماد والربح اكيد 100% وبهذه الطريقة يتم الإستفادة من كامل الحركة السعرية .

طبعا هنا أتحدث عن الدخول الاول فقط ولا يوجد اي عيب بها .

ولكن يمكن الإستفادة بشكل أكبر على فرض حدوث تذبذب في السعر وذلك بالدخول هيدج كل مرة نفتح فيها عقد مضاعف .. مثلا دخلنا شراء + بيع أول مرة تحقق هدف الشراء مثلا وهنا البيع خاسر والطريقة تقول الدخول بعقدين شراء .. هنا ندخل أيضا بعقد بيع بالإضافة لعقدي الشراء على فرض حدوث تذبذب وهبوط السعر مجددا إلى نقطة دخولنا الاول >>>>>>>>>>فسنستفيد من هذا التذبذب<<<<<<<<<< وإن صعد السعر بعد الدخول بعقدين شراء يكون محصلة البيع الاساسي+عقدي الشراء الاخيرين رابحة فيتم إغلاقهم كما في الطريقة ويبقى لدينا البيع الاخير خاسر ونعامله بنفس الطريقة بالدخول عقدين شراء وهكذا
    ولكن هنا لدينا عيب لن أذكره ليفكر الجميع ويمسك الورقة والقلم ويدرس الفكرة ويرى عيوبها ومحاسنها ودراسة كافة الإحتمالات الممكنة .

ارجو ان لاأكون قد اطلت عليكم وتحية للاخ حماد بارك الله فيه .
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    معلش اخي الكريم ازاي هنستفيد هنا من التذبذب لو رجع السعر لمنطقة الدخول؟ متهيألي في الحالة دي هتبقى المحصلة بخساره لأن كده هيكون عندنا عقد شراء بتاع أول مرة كسبان وعقد بيع أول مرة خسران تمام بعد كده هنفتح عقدين شراء وعقد بيع من السعر الجديد لو السعر رجع تاني لمنطقة الدخول هتبقى صفقة البيع كسبانه ونعوض خسارة أول عقد بيع لكن هيفضل عندنا عقدين الشراء الجداد خسرانين وكده المحصلة هتبقى مكسب عقد الشراء الأول مع خسارة عقدين الشراء الأخيرين يبقى خسارة عقد شراء.. دي حسبه كده على قد فهمي ولو أنا فاهم غلط أرجو التوضيح أنا لسه مبتدئ وعموما أنا رأيي ان الجزء الأول من الفكرة معقول وممكن نجربه لكن بصراحة الجزء التاني هيخلي الاستراتيجية تتعقد اوي وتفقد بساطتها اللي كانت بتميزها وفي انتظار رد حضرتك برضو لمزيد من التوضيح والمناقشة ونحب كمان نسمع تعليق أستاذ حمادة ع الفكرة وشكرا جزيلا..
    تحياتي

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

معلش اخي الكريم ازاي هنستفيد هنا من التذبذب لو رجع السعر لمنطقة الدخول؟ متهيألي في الحالة دي هتبقى المحصلة بخساره لأن كده هيكون عندنا عقد شراء بتاع أول مرة كسبان وعقد بيع أول مرة خسران تمام بعد كده هنفتح عقدين شراء وعقد بيع من السعر الجديد لو السعر رجع تاني لمنطقة الدخول هتبقى صفقة البيع كسبانه ونعوض خسارة أول عقد بيع لكن هيفضل عندنا عقدين الشراء الجداد خسرانين وكده المحصلة هتبقى مكسب عقد الشراء الأول مع خسارة عقدين الشراء الأخيرين يبقى خسارة عقد شراء.. دي حسبه كده على قد فهمي ولو أنا فاهم غلط أرجو التوضيح أنا لسه مبتدئ وعموما أنا رأيي ان الجزء الأول من الفكرة معقول وممكن نجربه لكن بصراحة الجزء التاني هيخلي الاستراتيجية تتعقد اوي وتفقد بساطتها اللي كانت بتميزها وفي انتظار رد حضرتك برضو لمزيد من التوضيح والمناقشة ونحب كمان نسمع تعليق أستاذ حمادة ع الفكرة وشكرا جزيلا..
    تحياتي

تمام فهمك تمام بس إنتا حسبت الخسارة عند عودة السعر لنقطة الدخول الاساسية بس الطريقة مابتقول إننا نقفل هنا لكن لو حصل ده ورجع السعر نعم كسبنا من عقد البيع وعقد البيع الاساسي الان صفر وعقدين الشراء خسرانين تمام الان لازم نفتح ثلاثة عقود بيع ويبقا عندنا في الحالة دي 4 عقود بيع وعقدين شراء لو واصل السعربالهبوط عقود البيع الاربعة هغطي خسارة الشرائين وتزيد عليهم وبكده يتحقق الربح
    وفعلا الهيدج في كل مرة رح يعقد الطريقة البسيطة بس كمان بنفس الوقت هيكون الربح ضعف تقريبا وهنستفاد من كل نقطة بيتحركها السعر
    تحياتي لك وللجميع وأرجو غني كون أوضحت الفكرة نوعا ما

صفحة 12 من 16 الأولىالأولى ... 2678910111213141516 الأخيرةالأخيرة