صفحة 4 من 12 الأولىالأولى 12345678910 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 173
    الصورة الرمزية نون
    نون غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: حصريا : كيفية الربح من الاخبار والتقارير الاقتصادية ( فوريكس مان )

عفوا مافهمت الفرق بين هاتين الجملتين بداية انت ذكرت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ashekforex مشاهدة المشاركة
    وايضا : اذا جاء الفعلى اكتر من السابق والمتوقع فانه خبر ايجابى

ثم قلت

اما اذا اتى الخبر اكثر من السابق وال من المتوقع فالخبر للاسف سلبى لان المحللون وضعو خطا من اول نقطة معينة اذا وصلها فيعتبر مؤشر ايجابى اما ان قل عنها فيعتبر ما زال التقرير سىء
    "

ياليت لو توضح لي هالنقطه

وسؤال آخر انا الان فتحت صفحة الاخبار التي اوردتها في موضوعك

لكني اجد خانة النتيجة الفعليه فارغه في جميع العملات كما ان الخانات الأخرى غير مكتمله

فماذا يعني هذا وكيف العمل بها

وشكرا لك مقدما

الصورة الرمزية 3ashekforex
    3ashekforex غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نون مشاهدة المشاركة
    عفوا مافهمت الفرق بين هاتين الجملتين بداية انت ذكرت

ياليت لو توضح لي هالنقطه

وسؤال آخر انا الان فتحت صفحة الاخبار التي اوردتها في موضوعك

لكني اجد خانة النتيجة الفعليه فارغه في جميع العملات كما ان الخانات الأخرى غير مكتمله

فماذا يعني هذا وكيف العمل بها

وشكرا لك مقدما
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ashekforex
    وايضا : اذا جاء الفعلى اكتر من السابق والمتوقع فانه خبر ايجابى

ثم قلت

اما اذا اتى الخبر اكثر من السابق واقل من المتوقع فالخبر للاسف سلبى لان المحللون وضعو خطا من اول نقطة معينة اذا وصلها فيعتبر مؤشر ايجابى اما ان قل عنها فيعتبر ما زال التقرير سىء
    "

اما عن حكاية انك لقيت الخانة فاضية فطبعا لازم تكون فاضية لان كل خبر له معاد نتيجته الفعلية بتنزل فيه ولازم تستنى المعاد وتترقب

اى اسالة او اى امور لم تفهمها انا ان شاء الله فى خدمتك اخى

تحياتى

الصورة الرمزية fawwazaljarrah
    fawwazaljarrah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم وشكرا لك اخي الكريم على محاولة افادة ونفع اخوانك ولكن اخي الكريم من خبرتي المتواضعة في تجارة الاخبار فان المشكلة الرئيسية لا تكمن في طريقة متاجرة الاخبار فهناك طرق كثيرة لذلك وانت ذكرت بعضها ولكن المشكلة الرئيسية في متاجرة الاخبار تكمن في تلاعب شركات الوساطة معك وخاصة بعد ان يلاحظوا انك بدأت بالربح وخاصة اذا كان دخولك بعقود كبيرة فسيعينون موظف خاص لك لوحدك لكي يتأكد من أن لا تربح مرة اخرى من الارباح و صدقني لديهم الكثير من الالاعيب لعمل ذلك فبعد فترة يجعلون تجارة الاخبار كابوس لك ومصدر شد اعصاب مع تحياتي لجهودك في محاولة افادة اخوانك وانا لا اتكلم عن شركة وساطة واحدة فقط بل الكثير و لا يحاول احد منكم تجريب تجارة الاخبار على الديمو لانه ليس مقياس حيث هنالك فرق كبير بين الديمو والحقيقي( على الديمو ما فيش موظف مخصوص لك)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fawwazaljarrah مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم وشكرا لك اخي الكريم على محاولة افادة ونفع اخوانك ولكن اخي الكريم من خبرتي المتواضعة في تجارة الاخبار فان المشكلة الرئيسية لا تكمن في طريقة متاجرة الاخبار فهناك طرق كثيرة لذلك وانت ذكرت بعضها ولكن المشكلة الرئيسية في متاجرة الاخبار تكمن في تلاعب شركات الوساطة معك وخاصة بعد ان يلاحظوا انك بدأت بالربح وخاصة اذا كان دخولك بعقود كبيرة فسيعينون موظف خاص لك لوحدك لكي يتأكد من أن لا تربح مرة اخرى من الارباح و صدقني لديهم الكثير من الالاعيب لعمل ذلك فبعد فترة يجعلون تجارة الاخبار كابوس لك ومصدر شد اعصاب مع تحياتي لجهودك في محاولة افادة اخوانك وانا لا اتكلم عن شركة وساطة واحدة فقط بل الكثير و لا يحاول احد منكم تجريب تجارة الاخبار على الديمو لانه ليس مقياس حيث هنالك فرق كبير بين الديمو والحقيقي( على الديمو ما فيش موظف مخصوص لك)
    بص يا مان اولا لو الكلام دة بيحصل فبيحصل فشركات مش موثوقة انما الحمد لله الشركات الموثوقة معروفة ومجربة
    ثانيا ومن خبرتى انا بقى اتعلم :
    ااذا كانت الشركة هتنصب او هتعينلك موظف زى ما بتقول مش هتقدر تعمل كدة وقت الاخبار بالذات وتعالى اعرف ليه "
    وقت الاخبار الوقت الوحيد اللى متقدرش الشركات او البنوك تتدخل وترمى سيولة وبتكتفى فقط برفع الاسبريد ساعة الخبر محاولة منها انها مش تدخلك ساعة الاخبار تعالى بقى اعرف ليه متقدرش ترمى سيولة ضدك
    وقت الاخبار يا معلم بيحصل اتحاد طبيعى بين جميع متداولى الفوركس فى العالم على قوة عملة معينة وبيتم شرائها بصورة فظيعة وبتقوى العملة وساعتها البنوك متقدرش تدخل ضدهم لانو بكل بساطة المتداولين اصبحو اقوى واتقل كفة من سيولة البنوك
    والبنوك ترفض تدخل فى مخاطرة زى دى براس مالها وزى مقولتلك بتكتفى برفع الاسبريد فقط ساعة الخبر محاولة منها انها تمنعك من الدخووول
    الكلام دة لو حصل يحصل فقط فاوقات الهدوء ساعتها يقدروا يتلاعبو بيك زى مهما عاوزين

تحياتى وياريت اكون قدرت اوصلك الفكرة
    وعلى فكرة انا شغال بقالى 6 شهور باالخبار والحمد لله بكسب مية مية ومفيش حاجة حصلتلى العبرة فى التنفيذ والتدريب بعنى انا وصلت لمرحلة والحمد لله اعرف نتيجة الخبر قبل نزوله بساعات وفى ناس دخلتها تبقى العملية معلقة بخبرة المتداول

وانا اؤيدك فحاجة انو الحقيقى غير الديمو دة اكيد لان الحقيقى انته بترمى سيولة واكيد بتساهم ولو بنسبة طفيفة فتحريك السوق اما الديمو فكانك مش موجود اساسا فقط تتابع السعر ولكن نتيجة الديمو قريبة جدا للحقيقى

الصورة الرمزية Dr_3abkarino
    Dr_3abkarino غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ashekforex مشاهدة المشاركة
    بص يا مان اولا لو الكلام دة بيحصل فبيحصل فشركات مش موثوقة انما الحمد لله الشركات الموثوقة معروفة ومجربة
    ثانيا ومن خبرتى انا بقى اتعلم :
    ااذا كانت الشركة هتنصب او هتعينلك موظف زى ما بتقول مش هتقدر تعمل كدة وقت الاخبار بالذات وتعالى اعرف ليه "
    وقت الاخبار الوقت الوحيد اللى متقدرش الشركات او البنوك تتدخل وترمى سيولة وبتكتفى فقط برفع الاسبريد ساعة الخبر محاولة منها انها مش تدخلك ساعة الاخبار تعالى بقى اعرف ليه متقدرش ترمى سيولة ضدك
    وقت الاخبار يا معلم بيحصل اتحاد طبيعى بين جميع متداولى الفوركس فى العالم على قوة عملة معينة وبيتم شرائها بصورة فظيعة وبتقوى العملة وساعتها البنوك متقدرش تدخل ضدهم لانو بكل بساطة المتداولين اصبحو اقوى واتقل كفة من سيولة البنوك
    والبنوك ترفض تدخل فى مخاطرة زى دى براس مالها وزى مقولتلك بتكتفى برفع الاسبريد فقط ساعة الخبر محاولة منها انها تمنعك من الدخووول
    الكلام دة لو حصل يحصل فقط فاوقات الهدوء ساعتها يقدروا يتلاعبو بيك زى مهما عاوزين

تحياتى وياريت اكون قدرت اوصلك الفكرة
    وعلى فكرة انا شغال بقالى 6 شهور باالخبار والحمد لله بكسب مية مية ومفيش حاجة حصلتلى العبرة فى التنفيذ والتدريب بعنى انا وصلت لمرحلة والحمد لله اعرف نتيجة الخبر قبل نزوله بساعات وفى ناس دخلتها تبقى العملية معلقة بخبرة المتداول

وانا اؤيدك فحاجة انو الحقيقى غير الديمو دة اكيد لان الحقيقى انته بترمى سيولة واكيد بتساهم ولو بنسبة طفيفة فتحريك السوق اما الديمو فكانك مش موجود اساسا فقط تتابع السعر ولكن نتيجة الديمو قريبة جدا للحقيقى

جميل ياباشا
    الله ينور عليك
    انا فعلا كنت خايف من الموضوع ده
    بس هى شركات الوساطة بتستفاد إيه لما متخليناش نكسب
    وعندى سؤال اهبل:
    ايه هو الاسبريد ده؟؟
    وشكرا
    توقيع العضو
    ليس المهم عدد الصفقات الرابحة و الخاسرة بل المهم هو
    "كم نقطة ربحت عندما ربحت وكم خسرت عندما خسرت"

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_3abkarino مشاهدة المشاركة
    جميل ياباشا
    الله ينور عليك
    وعندى سؤال اهبل:
    ايه هو الاسبريد ده؟؟
    وشكرا
    بعد أذن أ. محمود , اتفضل اخي الكريم معلومات عن السبريد وسعر الشراء والبيع معلومات تهمك:

توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية يوسف 1981
    يوسف 1981 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذنا محمود انا احد المعجبن باسلوبك فى تحليل انا تلميذك

لكن لى استفسار حضرتك فى كل كلامك عن الاخبار

لم تتكلم عن الخبر نفسه

مثال الاخبار

انخفاض او ارتفاع معدلات البناء رفع او انخفاض الفائده او

حديث محافظ بنك مركزى

هل المهم فى خبر تحديد اذا كان سلبى او ايجابى فقط بدون النظر ماذا يقول هذا الخبر ؟

هل يمكن من خلال الخبر توقع حركه سوق فى ظلال بعض الاخبار غير متوقعه مثل مشكله الاتحاد الاوربى واليويان امس ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_3abkarino مشاهدة المشاركة
    جميل ياباشا
    الله ينور عليك
    وعندى سؤال اهبل:
    ايه هو الاسبريد ده؟؟
    وشكرا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا وجدى مشاهدة المشاركة
    بعد أذن أ. محمود , اتفضل اخي الكريم معلومات عن السبريد وسعر الشراء والبيع معلومات تهمك:

متشكر اختى للرد مكانى
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوسف 1981 مشاهدة المشاركة
    استاذنا محمود انا احد المعجبن باسلوبك فى تحليل انا تلميذك

لكن لى استفسار حضرتك فى كل كلامك عن الاخبار

لم تتكلم عن الخبر نفسه

مثال الاخبار

انخفاض او ارتفاع معدلات البناء رفع او انخفاض الفائده او

حديث محافظ بنك مركزى

هل المهم فى خبر تحديد اذا كان سلبى او ايجابى فقط بدون النظر ماذا يقول هذا الخبر ؟

هل يمكن من خلال الخبر توقع حركه سوق فى ظلال بعض الاخبار غير متوقعه مثل مشكله الاتحاد الاوربى واليويان امس ؟
    الله يخليك يا مان
    شوف نوع الخبر بيفرق فى تحديد مدى تاثيره يعنى مثال لو خبر فايدة ايجابى اعرف ان ايجابيتو دى هتستمر وقت طويل مفعولها مديد ولو خبر توظيف مثلا سلبى هتلاقى مفعوله نص متوسط وهكذا
    ويا راااجل دة انته عاصرت وشوفت بعينك السيناريوهات اللى برسمها الحمد لله وبفضل الله بتحصل زى ما الهمنى ربنا بالظبط

الصورة الرمزية نون
    نون غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أشكرك عالتوضيح

الصورة الرمزية Dr_3abkarino
    Dr_3abkarino غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا وجدى مشاهدة المشاركة

شكرا على الإفادة
    توقيع العضو
    ليس المهم عدد الصفقات الرابحة و الخاسرة بل المهم هو
    "كم نقطة ربحت عندما ربحت وكم خسرت عندما خسرت"

الصورة الرمزية chester
    chester غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

معلش يا محمود بس انا لسا مش قادر افهم الاخبار اوي يعني مثلا خبر زي دا

ايجابي ولا سلبي انا مش شايف لا اخضر ولا احمر

الخبر دة كان امته اخى لأى يوم ؟
    وهموما هو اول ما معاد الخبر ييجى هتنزل النتيجة على طول

تحياتى

الصورة الرمزية chester
    chester غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الخبر دا بكرا هو احنا مش ممكن نعرف الخبر ايجابي ولا سلبي قبل ما ينزل ولا انا فهمت غلط ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chester مشاهدة المشاركة
    الخبر دا بكرا هو احنا مش ممكن نعرف الخبر ايجابي ولا سلبي قبل ما ينزل ولا انا فهمت غلط ؟
    لا يا مان الخبر تبان نتيجتو لما ييجى معاد نزوله
    لكن مع الممارسة انته هتقدر تتوقع الخبر نازل ايه من قبل ما ينزل ان شاء الله

تحياتى

الصورة الرمزية mehdicool
    mehdicool غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي ادا كنت تضع توصيات بناءا على طريقتك من فضلك دلني اين اجدها ؟ متى توقيتها ؟
    و ادا كان ممكن احصائيات نتائج سابقة؟
    وشكرا .

صفحة 4 من 12 الأولىالأولى 12345678910 ... الأخيرةالأخيرة