النتائج 1 إلى 9 من 9
    الصورة الرمزية dr_cool123
    dr_cool123 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي مطلوب مساعده من المبرمجين الشطار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا احب اشكر كل شخص بيحاول يساعد اخوانه المبتدئين امثالي عشان يفهموا ويزيدوا خبره في مجال الفوركس لكن احنا نحتاج دائما للتعليم واحنا مش لينا غير الخبره اللي في منتدانا العزيز حتي يساعدونا ويفهمونا والحمد لله انا ملاحظ ان كل يوم بيزيد خبير وكل دقيقه بنقضيها هنا في المنتدي بنزيد خبره في مجال الفوركس

وارجوا من لديه الاجابه علي اسالتي الا يتاخر علي وله كل الحب والتقدير والاحترام والدعاء الي الله حتي يعطيه لما يقدمه من مساعده لاخوانه

اولا انا جديد في مجال الاكسبيرت واوجه بعض المشاكل عند وضعي لبعض الاكسبيرتات لدي وفتح الميتاتريدر اجد ان وجه الاكسبيرت علي الجاانب قبل تشغيبله مظلم بجانب اسم المؤشر تحت كلمة expert advisor ما معني هذا وكيفية تفاديه وهذا يحدث معي مع اكسبيرت الباشمهندس وجدي للاستوكاستك ارجو ان يفهمني احدكم عن سبب حدوث العطل وكيف اصلحه ؟؟

ثانيا في اكسبيرت عاجبني جدا بس قديم شويه لكن انا شايف انه فعال لكن فيه شوية مشاكل اولا انه لا يقبل مني وضع اي هدف او ستوب لوز مهما حاولت عند عمل باك تيست له وهذا الاكسبيرت هو fire bird v1 كيف اضع له هدف واستوب لوز ويقبل به ؟؟

ثالثا في اكسبيرت جميل جدا اتعمل علي يد مهندس هنا في المنتدي وفكرته حلوه جامع بين الموفينج والاستوكاستك والمومنتم وال rsi لكن مشكلته غريبه شويه مثلا لما يكون مؤشر الاستوكاستك فوق خط ال 80 المفروض يدخل بيع عند نزوله لكنه يدخل شراء وكذلك ال rsi عند تقاطعه مع خط ال 30 وطالع المفروش شراء يدخل بيع عايز اخليه عادي (طبيعي ) يدخل شراء زي اي مؤشر ياريت حد من المبرمجين يساعدني وله جزيل الشكر وانا مش عارف ازاي احط المؤشر في المرفقات لكن الاكسبيرت موجود في موضوع (من يريد اكسبيرت لاسترتيجيه ناجحه فليتفضل ) في الصفحه الاخيره واسم الاكسبيرت (كوفور 2 ) ,والصفحه في الرابط دا
    https://forum.arabictrader.com/t85932-17.html

واخر حاجه واانا عارف انكم زهقتوا مني لكن معلش استحمولوني شويه كله ثواب واجر كبير عشان تساعدوا اخوكم انا بستخدم برنامج (forex expert generator ) لعمل اكسبيرتات خاص بيا البرنامج سهل وكل حاجه لكن المشكله اني مش عارف مثلا اقول لو rsi تخطي ال50 وطالع يبقا شراء ولو السعر نزل من ال50 هبوطا يبقا بيع مش فاهمها لو حد من المبرمجين يبص علي البرنامج دا ويشرحلي مثال واحد اي مثال بس علي ال rsi او استوكاستك او المومنتم اكون شاكر له جداااااااااااااااااااااااااا والبرنامج موجود في المنتدي ودا رابط للموضوع هتلاقي البرنامج موجود قدامك ياريت حد يساعدني ياريييييييييييييييييييت وله الاجر والثواب عند الله
    ياريت لو كل واحد يجاوبني عن استفسار هتريحوني بجد تعبت والله وعايز اجد الاجابه عن الاستفسارات دي وعندي كتير لكن دول كويسين لحد ما نلاقي اجباتهم ارجو الرد وشكرا

الصورة الرمزية طيب القلب
    طيب القلب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: مطلوب مساعده من المبرمجين الشطار

اخي العزيز
    انا بصراحة مبتدئ مثلك بس بحاول افيدك
    1- روح في الميتاتريدر وعند الازرار فوق تحت قائمة HELP بتشوف زر مكتوب عليه اكسبرت ادفايزرز - اذا عليه علامه حمراء اضغطه وبتتحول العلامة اللي على وجهه الى اخضر وبيشتغل الاكسبرت

2- لو موجود اكسبرت فاير بيرد حطه عشان اشوف الكود بتاعه يمكن الاكسبرت يتجاهل الستوب لوز والتيك بروفت بسبب الكود - ارفع الاكسبرت وطريقة الرفع هي ان تذهب للرد على الموضوع وتختار الوضع المتقدم ثم انزل اسفل لتجد زر رفع الملفات ودوس عليه

3- ارفع الاكسبرت وبشوف ايش اقدر اعمل

4- اعتذر لم اتعامل مع البرنامج المذكور

اولا احب اشكرك شكر خاص انك الوحيد اللي عبرتني من وسط المليون زائر للمنتدي دا وحبيت تساعدني وربنا يرزقك ويرزقك ويرزقك عشان حبك للمساعده ان شاء الله

اول حاجه انا حطيت الاكسبيرت فاير بيرد ياريت تبص عليه
    وتاني اكسبيرت حطيته بتاع المومنتم والاستوكاسك والrsi ومعاهم الموفينج افريج
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

ولحضرتك المشكله في الوش المظلم للاكسبيرت مش بيكون علي الشارت
    بيكون الوش مظلم جنب اسمه تحت منطقة العملات لو عندك ميتاتريدر تحت العملات هتلاقي اسماء الاكسبيرتات هنا الوش مظلم عايزاعرف ليه ؟؟

وهنزل لحضرتك نسخه من البرنامج برنامجبسيط اوي لو اي مبرمج بتعامل عادي هيفهمه بس انا عايز افهم حاجه بسيطه (مثال ) اي مثال للاستوكاستك ازاي بتعامل لو عايز اقول مثلا استوكاستك لما الخطين بتقاطعوا ويعبروا خط الخمسين اعملها ازاي بقا ؟
    المشكله عندي في خط الخمسين اعملها ازاي ؟؟
    وبرضه لو شراء عند تقاطعهم تحت وعبور خط الخمسين صعود اعملها ازاي وازاي الاكسبيرت مش يدخل البيع في الشراء وخصوصا انه نفس الخط خط الخمسين والف مليون مليون شكر لاي شخص يساعدني

ودا رابط البرنامج نزله وشوفه هيعجبك جدا جدا جدا لانه سهل جدا لكن انا مش ليا اي خبره في البرمجه وعايز افهم ببساطه بص عليه واشرحلي مثال ياريت ياريت او اي مبرمج يحب يساعد اخوه الصغير http://www.4shared.com/file/17040203...Generator.html

الصورة الرمزية طيب القلب
    طيب القلب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

صباح الخير
    بالنسبة للوش المظلم ( نور الله وجهك دنيا واخره ) فهذا معناه ان هناك خطأ برمجي في الاكسبرت
    بالنسبة لاكسبرت فايربيرد تفقدته وموجود عليه الستوب لوز والتيك بروفت وحتي تريلنج ستوب لكن الاكسبرت لم يعمل معي في الباكتست واعطاني الخطأ رقم 130 ، واعتذر لان خبرتي لا تؤهلني لمعرفة لماذا لا يعمل...

بالنسبة للاكسبرت الثاني هو بالفعل موجود المواصفات اللي انته تريدها والشروط اللي فيه كالتالي :
    - اذا كان الاستوتك اقل من20 يدخل شراء واذا كان اكبر من 80 يدخل بيع
    - كذلك الار اس اي اقل من 30 يدخل شراء واكبر من 70 يدخل بيع

اذا لم يتقيد الاكسبرت بالشروط الموضوعه له فلا اعلم السبب وانا اواجه هذه المشكلة مع الاكسبرتات التي اعملها ولم يجاوبني احد عن السبب

بالنسبة للبرنامج انا لا احب ان اجعل برنامج يقوم بعمل الاكسبرتات عني بل اتعلم برمجتها كتابيا وهذه نصيحة مني لك ان لا تعتمد على برامج بل تعلم كتابيا بيدك ... ابدا من ذا المنتدى مثلي وقم بفتح اكسبرتات اخرى وافهم اكوادها وستتعلم فقد بدأت هنا من الصفر والشكر لكل الاخوة خاصة الاخ وضاح
    اما لطلبك في المثال فبرمجيا تعمل كذا :
    اولا نعرف خطي الستوتك فمثلا نعطي الاول تعرف ستوك1 والثاني ستوك 2
    ثم نستخدم دالة if
    كود PHP:
    if (stoc1>stoc2 && stoc1>50 )
    {
    ثم نكتب امر الشراء ونغلق
    }

وبالمثل يكون للبيع 
    تقبل اعتذاري اخي فهذه امكانياتي

الصورة الرمزية Scarface
    Scarface غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخي العزيز.

إذا كان لا تزال تريد المساعدة من أخوانك في المنتدى أرجو أن تقبل أقتراحي البسيط.

وهو أن تكتب الطلبات واحداً بعد الآخر. يعني تبدأ مثلاً بطلب معين وفي حال تلبيت الطلب تستطيع بعدها أن تطلب طلباً آخر في نفس الموضوع.

ملاحظة: لن يستطيع أحد إلا القليل مساعدتك في حال طلبت عدة طلبات في نفس الوقت.

وبالتوفيق

اولا احب اشكر اخويا (طيب القلب ) وانتا فعلا طيب القلب علي مساهمتك معايا ومحاولتك الجاده في مساعدتي وبالنسبه للاخ ( scrface ) فشكرا جزيلا علي ردك لي واحب اقول لحضرتك يعني عشان شوية كلام فاضي بالنسبه للعباقره اللي معانا في المنتدي هقعد ايام مستني دي حاجات بسيطه جدا ولازم الناس تساعد اخوانها واحنا مش بنبخل لو حد محتاج اي حاجه هندور ونعملها له مهما كانت وكمان انا ورايا شغل فانا طبيب ومش فاضي ابدا لكن انا بحب الفوركس جدا ومستني المساعده اي مساعده حتي ارتاح يعني بصدق بص علي الطلبات والله بجد كلام فاضي علي اي واحد عمل اكسبيرت قبل كده سهل عليه جدا جدا انه يساعد لكن كله بيبص علي الموضوع ويكسل يكتب كلمه لو كل واحد كتب اجابه علي استفسار مش هاخد ساعه وتكون الاجابات خلصت وارتحنا والله انا قلبت المنتدي كله علي اجابات للاسئله وفي ايام طبقت ومش نمت خالص عشان اتعلم ازاي اعمل اكسبيرت لكن اان لقيت انه محتاج خبره ومتابعه وانا مفيش وقت خالص قولي اعمل ايه يعني لو اخواتي مش هيساعدوني مين هيساعدني (الاجانب يعني ) اروح اطلب منهم وشكرا لكل من حاول مساعدتي

الصورة الرمزية Scarface
    Scarface غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_cool123 مشاهدة المشاركة
    اولا احب اشكر اخويا (طيب القلب ) وانتا فعلا طيب القلب علي مساهمتك معايا ومحاولتك الجاده في مساعدتي وبالنسبه للاخ ( scrface ) فشكرا جزيلا علي ردك لي واحب اقول لحضرتك يعني عشان شوية كلام فاضي بالنسبه للعباقره اللي معانا في المنتدي هقعد ايام مستني دي حاجات بسيطه جدا ولازم الناس تساعد اخوانها واحنا مش بنبخل لو حد محتاج اي حاجه هندور ونعملها له مهما كانت وكمان انا ورايا شغل فانا طبيب ومش فاضي ابدا لكن انا بحب الفوركس جدا ومستني المساعده اي مساعده حتي ارتاح يعني بصدق بص علي الطلبات والله بجد كلام فاضي علي اي واحد عمل اكسبيرت قبل كده سهل عليه جدا جدا انه يساعد لكن كله بيبص علي الموضوع ويكسل يكتب كلمه لو كل واحد كتب اجابه علي استفسار مش هاخد ساعه وتكون الاجابات خلصت وارتحنا والله انا قلبت المنتدي كله علي اجابات للاسئله وفي ايام طبقت ومش نمت خالص عشان اتعلم ازاي اعمل اكسبيرت لكن اان لقيت انه محتاج خبره ومتابعه وانا مفيش وقت خالص قولي اعمل ايه يعني لو اخواتي مش هيساعدوني مين هيساعدني (الاجانب يعني ) اروح اطلب منهم وشكرا لكل من حاول مساعدتي
    أخي العزيز.

أنا قصدت النصيحة فقط وتلك كانت لوجه الله. أنا قلت الكلام هذا لأن 90% من المبرمجين رحلو ولا يوجد بيننا إلا القليل والذين يترددون في بعض الأحيان. لو تلاحظ أن المنتدى أصبح للنقاش وتبادل الأفكار وليس لصنع أكسبيرتات أو مؤشرات.

على العموم كان قصدي أن تجعل طلباتك في مستوى ترتيبي حتى لايتثاقل البعض أو الأكثرية من الموجودين بالمساعدة.

وبالتوفيق