صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 87
    الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي انتباااااااااااه TimerPeriod !!!

سلام عليكم
    و كل عام و أنتم إلى الله أقرب و على طاعته أدوم ..
    و قبل أي شيء أنبه عليكم .. لا تنسونا من دعائكم في الليالي الأخيرة من الشهر الكريم أعاده الله علينا جميعا بالخير و اليمن و البركات .

بالصدفة وجدت مؤشر متميز جدا في مشاركات أخونا ( مسافر ) في موضوعه المتمير ( ورشة عمل إكسبيرت دقيق لنظام ناجح ) .. المؤشر هو من صنع أحد أبطال منتدانا الغالي .. لكني تهت من كتر البحث عن صاحبه و اتمنى إنه يشاركنا التعليق على المؤشر ده ..

Timer period المؤشر muli time frame بالرغم من أنك من تحدد التايم فريم من الإعدادات .. و مافيش أي حاجة تانية في الإعدادات غير التايم فريم ..
    شيء مقلق إنك تلاقي اختلاف في وقت الإشارة مع التنقل بين الفريمات بالرغم من إن المؤشر المفروض بياخد المعلومات من تايم فريم واحد انت حددته في الإعدادت .. لكن في نظري إنه شيء منطقي و هشرح الكلام ده في مشاركة منفصله لو حد سألني .

و على حسب كلام أخونا ( مسافر ) إنه بيعتمد على الترند .. و ممكن تخلي إعداداته بتايم فريم كبير و تستخدمه على تايم فريم اصغر لتأكيد الاتجاه .. و لما سألته هو ممكن يكون بيعيد رسم نفسه قالي لأ ابدا .. و أنا جربته و ماكانش بيعيد رسم نفسه .. و كمان عملتله فيجوال باك تيست بإعدادات الأربع ساعات على الخمس دقايق و كان ثابت و محترم جدا جدا جدا .

بصراحه أثبت كفاءة معايا لدرجة إني ضيفته لكل استراتيجياتي .. و مع تدقيق النظر لاقيت إن إشاراته على لما بياخد إعداداته تايم فريم كبير و يتستب على تايم فريم صغير تقريبا مابيغلطش ، و في أسوأ الظروف بيعمل خسارات بسيطة جدا .

أنا مش فاهم بالظبط هو بيعتمد على إيه ، و كمان أنا مش شاطر في قراءة أكواد MQL4 .. و يمكن ده اللي مخليني شوية قلقان و عايز برضه اتأكد منه ..
    و علشان كده فتحت الموضوع ده للنقاش .. المؤشر هيفيدنا كلنا أكيد لإنه حتى على نفس التايم فريم بيأكد الدخول بطريقة ممتازه ، و لما نتأكد من ثباته على التايم فريم الصغير أعتقد نبقى وصلنا لمعجزة رهيبة في الفوركس .. و ياريت تجربوه معايا و تقولولي رأيكم .. و منتظر أخوانا المبرمجين الخبرا في المساعده يفهوما بالظبط ماشي إزاي و نقدر نعتمد عليه ولا لأ ، و ياريت صاحب المؤشر يكون معانا كمان .

أسيبكم مع المؤشر و في انتظار تعليقاتكم ..

محمـــود حجـــاب
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة TimrtPeriod.JPG‏  
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة dawns_mist ، 14-09-2009 الساعة 03:53 AM

الصورة الرمزية AlMOSAFAR
    AlMOSAFAR غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: انتباااااااااااه TimerPeriod !!!

هذا المؤشر تحصلت عليه من موضوع أستراتيجية مركز الثقل وأسمه Timer والله أعلم هل هو لشخص عربي معنا هنا علي حسب كلامك أم لا لأني لم أجد دليل مكتوب بداخل المؤشر ولو وجدت دليل لما عدلت عليه ل TimerPeriod بدون أذن صاحب المؤشر
    المهم هو يعتمد علي حسابات تخص الهاي و اللو والأغلاق بالأضافه لمؤشر ATR

الصورة الرمزية الخنساء
    الخنساء غير متواجد حالياً عضو نشيط

مشكور اخي,,,
    ولكن المؤشر للاسف ثقيل جدا على الجهاز ويعمل بطىء شديد في برناج الميتاتريدر يا ريت تشفولنا حل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlMOSAFAR مشاهدة المشاركة
    هذا المؤشر تحصلت عليه من موضوع أستراتيجية مركز الثقل وأسمه Timer والله أعلم هل هو لشخص عربي معنا هنا علي حسب كلامك أم لا لأني لم أجد دليل مكتوب بداخل المؤشر ولو وجدت دليل لما عدلت عليه ل TimerPeriod بدون أذن صاحب المؤشر
    المهم هو يعتمد علي حسابات تخص الهاي و اللو والأغلاق بالأضافه لمؤشر ATR

كنت منتظر ردك بفارغ الصبر .. و حاولت أرسلك على الخاص قبل مافتح الموضوع لكن يظهر إنك مانع استلام رسايل على الخاص من أي حد ..

أنا دورت جوه موضوع مركز الثقل و مؤشر محمود عامر دخل الكلام فيه في النص و مؤشرات كتير هنا لدرجة إني توهت تماما ... فقولت أكيد المؤشر ده يا إما يخص الباسمهندش محمود عامر أو غيره من حبايبنا اللي هنا و على اعتبار كده قولت كلامي في بداية الموضوع .
    لكن عموما أنا بشكر صاحب المؤشر أيا كان لإنه مؤشر ممتاز جدا .

و بشكرك انت قبل أي جد لإنك أول من نبهني للمؤشر ده .. و بجد أنا محتاج رأيك فيه جدا و ياريت لو تبعتلي ميلك على الخاص كمان .

و كويس أوي إنك فهمتني إنه رقمي .. كده طمنتني أكتر الحمد لله .

و بكرر سؤالي عليك مرة تانية لإنك انت اللي معدله فأكيد فاهم كل حاجة فيه .. هل ممكن بأي شكل يعيد رسم نفسه .. يعني لو أنا ستبته بالإعدادات الرئيسية يعني فريم الأربع ساعات لكن نزلته على شارت الربع ساعة مثلا .. هل ممكن يعيد رسم نفسه ؟؟؟

أنا جربته أسبوع و لحد دلوقتي ماعملهاش أبدا .. و على أكتر من فريم .. و في أكتر من باكتيست فيجوال .. لكن محتاج منك تأكيد برضه كي يطمئن قلبي .

شكرا ليك يا باشمهندس و منتظر ردك .

أخوك الصغير / محمـود حجـاب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الخنساء مشاهدة المشاركة
    مشكور اخي,,,
    ولكن المؤشر للاسف ثقيل جدا على الجهاز ويعمل بطىء شديد في برناج الميتاتريدر يا ريت تشفولنا حل

المؤشر فعلا بطيء و محتاج رامات عاليه و برضه هيتقل الشارت .. و كمان مساحته تلات مرات من أي مؤشر عادي .. و يظهر إن المعادلات اللي فيه هي السبب .
    يمكن أخونا مسافر يردلنا على النقطة دي أحسن من أي حد لإنه هو اللي عدله و فاهم طريقة شغله كويس .

و شكرا لحضرتك على الاهتمام و التفاعل الإيجابي .. و منتظرين رأي حضرتك في إشارت المؤشر .

الصورة الرمزية fundays22
    fundays22 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اسلام عليكم
    هذا الموشر من صتاعة اخونا البراق وهو معنا هنا في المنتدي
    واللي اعرفة ان احد الاخوة قام باحضار فيل فية مجموعة معادلات وكان بيقول ان المادلات دي خاصة بموشر التايمنج الخاص ببلخياط
    وتبرع اخونا البراق بتحويل هذة المعادلات الي الميتا تريد وقام بصناعة هذا الموشر
    هذا ما اعرفة بخصوص هذا الموشر انما بيعيد رسم نفسة والا لا لا اعرف
    جزاكم الله خيرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fundays22 مشاهدة المشاركة
    اسلام عليكم
    واللي اعرفة ان احد الاخوة قام باحضار فيل فية مجموعة معادلات وكان بيقول ان المادلات دي خاصة بموشر التايمنج الخاص ببلخياط
    جزاكم الله خيرا

جزاك الله خير يا حبيبي .. والله تسلم على التعاون
    و يارت لو تقدر تكلم أخونا البراق أو تراسله على الخاص أو حتى تجيلنا اللينك بتاع المضوع ده يبقى عملت فينا جميل كمان والله .

المؤشر فعلا شبيه بمؤشر التايمنج الخاص ببلخياط و ده كان من ضمن الاحتمالات اللي في بالي .

عموما ننتظر الإفادة أكثر من المتخصصين .

الصورة الرمزية جمال بسيس
    جمال بسيس غير متواجد حالياً متداول مميز

السلام عليكم
    الاخوان الاعزاء المؤشر المرفق ليس لاي احد من اعضاء المنتدى...
    فالذي احضر كود المؤشر الى المنتدى هو الاخ ابراهيم نصار بارك الله فيك والذي فك الكود وعمل للمؤشر اعادة برمجة هو الاخ البراق بارك الله فيه على مجهوده وتعبه...
    لذا موضوع المؤشر مفتوح للجميع في التغيير والتبديل...
    والمؤشر للاسف ثقيل جدا جدا على الجهاز....
    مرفق في الاسفل صورتين لمشاركات الاخ ابراهيم نصار والاخ البراق للتاكدوا...
    طبعا والمشاركات كانت في موضوع مركز الثقل.
    بالتوفيق
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 2.jpg‏   1.jpg‏  
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة جمال بسيس ، 14-09-2009 الساعة 06:42 AM

الصورة الرمزية fundays22

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة

جزاك الله خير يا حبيبي .. والله تسلم على التعاون
    و يارت لو تقدر تكلم أخونا البراق أو تراسله على الخاص أو حتى تجيلنا اللينك بتاع المضوع ده يبقى عملت فينا جميل كمان والله .

المؤشر فعلا شبيه بمؤشر التايمنج الخاص ببلخياط و ده كان من ضمن الاحتمالات اللي في بالي .

عموما ننتظر الإفادة أكثر من المتخصصين .
    دي المشاركات اللي تم فيها الطلب وصناعة الموشر
    https://forum.arabictrader.com/920831-1222-post.html
    https://forum.arabictrader.com/922182-1300-post.html

الصورة الرمزية جمال بسيس
    جمال بسيس غير متواجد حالياً متداول مميز

سبقتك

الصورة الرمزية fundays22

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال بسيس مشاهدة المشاركة
    سبقتك
    تسلم يا غالي

الصورة الرمزية AlMOSAFAR

كنت منتظر ردك بفارغ الصبر .. و حاولت أرسلك على الخاص قبل مافتح الموضوع لكن يظهر إنك مانع استلام رسايل على الخاص من أي حد ..

أنا دورت جوه موضوع مركز الثقل و مؤشر محمود عامر دخل الكلام فيه في النص و مؤشرات كتير هنا لدرجة إني توهت تماما ... فقولت أكيد المؤشر ده يا إما يخص الباسمهندش محمود عامر أو غيره من حبايبنا اللي هنا و على اعتبار كده قولت كلامي في بداية الموضوع .
    لكن عموما أنا بشكر صاحب المؤشر أيا كان لإنه مؤشر ممتاز جدا .

و بشكرك انت قبل أي جد لإنك أول من نبهني للمؤشر ده .. و بجد أنا محتاج رأيك فيه جدا و ياريت لو تبعتلي ميلك على الخاص كمان .

و كويس أوي إنك فهمتني إنه رقمي .. كده طمنتني أكتر الحمد لله .

و بكرر سؤالي عليك مرة تانية لإنك انت اللي معدله فأكيد فاهم كل حاجة فيه .. هل ممكن بأي شكل يعيد رسم نفسه .. يعني لو أنا ستبته بالإعدادات الرئيسية يعني فريم الأربع ساعات لكن نزلته على شارت الربع ساعة مثلا .. هل ممكن يعيد رسم نفسه ؟؟؟

أنا جربته أسبوع و لحد دلوقتي ماعملهاش أبدا .. و على أكتر من فريم .. و في أكتر من باكتيست فيجوال .. لكن محتاج منك تأكيد برضه كي يطمئن قلبي .

شكرا ليك يا باشمهندس و منتظر ردك .

أخوك الصغير / محمـود حجـاب
    المؤشر لا يعيد رسم نفسه خاصة اذا أغلقت شمعه وأنا أعتمد عليه بتأكيد الأتجاه وممتاز مقارنه بالمؤشرات الأخري
    ولقد قرأت المعادلات الموجوده بداخل الكود الذي أرفق قبل تحويله لمؤشر يعمل علي الميتاتريدر ومكتوب بالأنجليزي أنه لأبو الخياط والله أعلم
    والمؤشر Timerperiod يعمل علي الفريمات الأقل ويتم أدخال أرقام الفريمات الأكبر بشرط أن يوجد شموع بالشارت يعني لو وضع علي شارت الربع ساعه ولم يوجد شموع بشارت الأربع ساعات لم يظهر
    والذي أعرفه بعد أن قرأت المصدر الأصلي للمعادلات أنه لأبو الخياط والله أعلم
    آخر تعديل بواسطة AlMOSAFAR ، 14-09-2009 الساعة 11:40 AM

اسلام عليكم
    جزاكم الله خيرا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال بسيس مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    الاخوان الاعزاء المؤشر المرفق ليس لاي احد من اعضاء المنتدى...
    فالذي احضر كود المؤشر الى المنتدى هو الاخ ابراهيم نصار بارك الله فيك والذي فك الكود وعمل للمؤشر اعادة برمجة هو الاخ البراق بارك الله فيه على مجهوده وتعبه...
    لذا موضوع المؤشر مفتوح للجميع في التغيير والتبديل...
    والمؤشر للاسف ثقيل جدا جدا على الجهاز....
    مرفق في الاسفل صورتين لمشاركات الاخ ابراهيم نصار والاخ البراق للتاكدوا...
    طبعا والمشاركات كانت في موضوع مركز الثقل.
    بالتوفيق

جزاكم الله كل الخير يا شباب .. تسلم إيدكم والله

و أيا كان صاحب المعادلات الرئيسية بلخياط أو غيره فهو مؤشر ممتاز في رأيي ..

و ياريت نبدأ نجربه سوى .. لإننا لو عرفنا نتعامل معاه صح أعتقد إنه هيكون مكسب كبير لينا ..

أنا رأيي كل واحد فينا دلوقتي يفتح شارت أي زوج قدامه على فريم الربع ساعة و يستب المؤشر بالإعدادات الافتراضية عليها ، لكن يقرأه على كل الفريمات كده سريعا الأول .. يعني لما ينزل المؤشر على الشارت يلف على كل فريمات العملة و يتوقف على الربع ساعة و يتابع الفرص .. و قولولي رأيكم ... أنا الحمد لله لسه حالا قافل صفقة كسبانه 53 نقطة بيع على الكيبل .. و كان لسه فيها مكسب لكن أنا عايز أنام فقولت تبارك الله فيما رزق و بكره نكمل بقى ...

منتظر آراءكم حول كيفية الاستفادة من المؤشر ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlMOSAFAR مشاهدة المشاركة
    المؤشر لا يعيد رسم نفسه خاصة اذا أغلقت شمعه وأنا أعتمد عليه بتأكيد الأتجاه وممتاز مقارنه بالمؤشرات الأخري
    ولقد قرأت المعادلات الموجوده بداخل الكود الذي أرفق قبل تحويله لمؤشر يعمل علي الميتاتريدر ومكتوب بالأنجليزي أنه لأبو الخياط والله أعلم
    والمؤشر Timerperiod يعمل علي الفريمات الأقل ويتم أدخال أرقام الفريمات الأكبر بشرط أن يوجد شموع بالشارت يعني لو وضع علي شارت الربع ساعه ولم يوجد شموع بشارت الأربع ساعات لم يظهر
    والذي أعرفه بعد أن قرأت المصدر الأصلي للمعادلات أنه لأبو الخياط والله أعلم

المؤشر فعلا ممتاز جدا .. و أنا مازلت أميل إنه معادلاته الأصليه هي المعادلات الخاصة بمؤشر التايمنج لبلخياط ... و كلنا نعرف إنه كان بيعتمد على التايمنج اعتماد كبير بجانب مركز الثقل و إنه حقق ارباح خياليه منه ..

بس ياريت تفهمني تاني موضوع إنه يوجد شموع ده .. هل تقصد إنه يكون فيه داتا على شارت الاربع ساعات .. يعني أنا لو نزلت المؤشر و لفيت على كل الفريمات علشان بس أفتح الداتا بتاعتهم و ستبته على الربع ساعة شموع .. هل كده يشتغل كويس بدون مشاكل ؟؟

معلش لو كنت بكتر الأسئلة عليك .. لو أنا منزله على شارت الربع ساعة مثلا بإعدادات الاربع ساعات .. علشان أتأكد من ثبات الإشارة .. بنتظر شمعة فريم الربع ساعة تقفل ولا شمعة الأربع ساعات تقفل ؟؟ علشان كتير بيكون فريم الأربع ساعات ماعليهوش أي إشارات و تكون فيه إشارات على شارت الربع ساعة .....!!!!

غير الشموع الرفيعه الطويلة الخضراء و الحمراء في المؤشر فيه خط يتوسطهم لبني و بمبي .. ياريت تشرحلنا برضه فايدته إيه بالظبط .. و تفهمنا إزاي نستفيد بالمؤشر أقصى استفادة ..
    طبعا أنا بوجه كل اسئلتي المتخصصه ليك لإنك أدرى الناس بالمؤشر بما إنك أضفت عليه بعض التعديلات ..

و مشكور حبيبي على تعبك معانا .. و كتبه الله لك في ميزان حسناتك

الصورة الرمزية AlMOSAFAR

المؤشر فعلا ممتاز جدا .. و أنا مازلت أميل إنه معادلاته الأصليه هي المعادلات الخاصة بمؤشر التايمنج لبلخياط ... و كلنا نعرف إنه كان بيعتمد على التايمنج اعتماد كبير بجانب مركز الثقل و إنه حقق ارباح خياليه منه ..

بس ياريت تفهمني تاني موضوع إنه يوجد شموع ده .. هل تقصد إنه يكون فيه داتا على شارت الاربع ساعات (نعم أقصد داتا علي الأربع ساعات).. يعني أنا لو نزلت المؤشر و لفيت على كل الفريمات علشان بس أفتح الداتا بتاعتهم و ستبته على الربع ساعة شموع .. هل كده يشتغل كويس بدون مشاكل ؟؟

معلش لو كنت بكتر الأسئلة عليك .. لو أنا منزله على شارت الربع ساعة مثلا بإعدادات الاربع ساعات .. علشان أتأكد من ثبات الإشارة .. بنتظر شمعة فريم الربع ساعة تقفل ولا شمعة الأربع ساعات تقفل ؟؟ علشان كتير بيكون فريم الأربع ساعات ماعليهوش أي إشارات و تكون فيه إشارات على شارت الربع ساعة .....!!!!

غير الشموع الرفيعه الطويلة الخضراء و الحمراء في المؤشر فيه خط يتوسطهم لبني و بمبي .. ياريت تشرحلنا برضه فايدته إيه بالظبط .. و تفهمنا إزاي نستفيد بالمؤشر أقصى استفادة ..
    طبعا أنا بوجه كل اسئلتي المتخصصه ليك لإنك أدرى الناس بالمؤشر بما إنك أضفت عليه بعض التعديلات ..

و مشكور حبيبي على تعبك معانا .. و كتبه الله لك في ميزان حسناتك
    بالنسبه لهذا المؤشر الأفضل أن تراسل أخونا البراق طالما هو الذي قام بتحويل المعادلات الي مؤشر وممكن ينزعج اذا أعطيتك معلومات عن برمجته
    وأنا سأحاول ان أراجع المعادلات الأصليه لأبو الخياط وأرد عليك

صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17