صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 87
    الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: انتباااااااااااه TimerPeriod !!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marine_man مشاهدة المشاركة
    يا جماعه من الاخر ...

لو سبت المؤشر على اعداداته الافتراضيه (240) ووضعته على شارت الربع ساعه او الخمس دقائق
    حيظهر المؤشر بشكل رائع ورهيب ولكن غير ثابت

ولكن اذا غيرته بحيث يناسب الشارت ...يعنى تخليه مثلا (15) وتحطه على شارت الربع ساعه هيكون ثابت ولكن مثل اى مؤشر اخر فى اشارات كثيره خاطئه

ارجو التصحيح اذا كان كلامى خطا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlMOSAFAR مشاهدة المشاركة
    بأعدادات المؤشر EnterPeriodNumber=240
    يعني سيرسم لشارت الأربع ساعات
    60 للساعه
    30 نصف ساعه
    15 ربع ساعه
    5 خمس دقائق
    1 دقيقه
    عندما نضع المؤشر علي شارت الربع ساعه كل أربع ساعات = 16 شمعه ربع ساعه
    وأكيد سننتظر أغلاق شمعة الأربع ساعات لأن EnterPeriodNumber=240
    وهو مؤشر الأربع ساعات موضوع علي شارت الربع ساعه وسننتظر أن تغلق الشمعه.
    وبعد أغلاق شمعة الأربع ساعات سننزع المؤشر من الشارت و نضعه من جديد لأن شمعة الأربع ساعات الأخيره تتحرك وغير ثابته ويثبت المؤشر بعد أغلاقها
    المؤشر يكون ثابت بعد أغلاق شمعه ووضع علي نفس الزمن لكن لو وضع علي شارت الربع ساعه وجعلنا period لشارت اليومي سننتظر اغلاق شمعه اليومي وليس الربع ساعه

كلام مظبوط فعلا ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة secondlife مشاهدة المشاركة
    هلا عزيزي أنا جربت هالمؤشر قبل فترة كنت بحط الإعدادات ٦٠ وأشوف فريم الدقيقة والخمس دقائق للكيبل ممتاز صفقات ناجحة أو خروج عند نقطة الدخول،بعيدا عن وقت الأخبار لأن الفريم صغير
    جربو وشوفو

أنا فعلا كنت بعمل كده على أكتر من عمله و أكتر من فريم و كانت مظبوطه معايا من يومين ... و علشان كده فتحت الموضوع ده علشان لو فيه فايده فعلا الفايده تعم علينا كلنا .. و يد الله مع الجماعه و نقدر كلنا نختبر المؤشر ..
    لكن للأسف و مع أكتر من واحد المؤشر أعاد رسم نفسه .. و بكده فلا يعتمد على الطريقة دي أعتقد بالشكل ده .. لكن المؤشر مفيد في كل الأحوال للتأكيد او للخروح .
    كان نفسي فعلا أقدم حاجة مفيده أكتر .. لكن أكيد المفيد جاي في الطريق .

أخوك / محمـود

الصورة الرمزية The1
    The1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Scarface مشاهدة المشاركة
    يا جماعة الخير ضيفو هذا الؤشر إلى مؤشركم ولاحظو إذا ما كان يفيدكم أو لا.

وبالتوفيق.
    الاخ Scarface

بخصوص مؤشر Fisher_Yur4ik_2.mq4‏

هل اشارة المؤشر ثابتة ؟ ممكن فكرة عنه لو سمحت ؟

مشكووور

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The1 مشاهدة المشاركة
    الاخ Scarface

مشكووور
    كل مؤشرات مجموعة فيشر ليست ثابته أبدا عدى المؤشر المرفق .. المؤشر المرفق هو هو المؤشر اللي حضرتك بتتكلم عنه لكن إشاراته ثابته تماما عن تجربه .. أنا عندي أكتر من 10 إصدارات منه و كنت متابع مع صاحب المؤشر على منتدى أجنبي و كل المؤشرات أثبتت فشلها عدى المؤشر في المرفقات ..
    بعتذر عن الرد بالنيابة عن أخونا Scarface أنا بس حاولت أقول رأيي و اوضح الصورة .
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية The1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    كل مؤشرات مجموعة فيشر ليست ثابته أبدا عدى المؤشر المرفق .. المؤشر المرفق هو هو المؤشر اللي حضرتك بتتكلم عنه لكن إشاراته ثابته تماما عن تجربه .. أنا عندي أكتر من 10 إصدارات منه و كنت متابع مع صاحب المؤشر على منتدى أجنبي و كل المؤشرات أثبتت فشلها عدى المؤشر في المرفقات ..
    بعتذر عن الرد بالنيابة عن أخونا Scarface أنا بس حاولت أقول رأيي و اوضح الصورة .
    مشكووووووووووووووووووووووووووور

الصورة الرمزية Scarface
    Scarface غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The1 مشاهدة المشاركة
    الاخ Scarface

مشكووور
    الأشارة ثابتة نوعا ما لكن ليس كليا. الأفضل أستخدام هذا المؤشر مع الباور ترند لتقليل الأشارات الخاطئة.

كيفية الشراء أو البيع بسيطة. تعتمد على العين البشرية بملاحظة تقلط الشمعة الخضراء على سبيل المثال وكونها صغيرة مما يجعل منها فرصة للبيع مع الأنتظار حتى أفتتاح الشمعة الجديدة. والعكس بالنسبة لصفقات الشراء.

وبالتوفيق
    آخر تعديل بواسطة Scarface ، 17-09-2009 الساعة 01:14 PM

الصورة الرمزية THE WOLF
    THE WOLF غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaa_bb مشاهدة المشاركة
    اخي محمود
    الله يعطيك العافيه

انا تابعت المؤشر من الساعة 12 ليلا للان
    على زوج الاسترالي دولار

الاعدادات 4 ساعات

الفريم 15 دقيقه

المؤشر بيعطي اشارة حمراء على شمعتين

وبعد كده سكر المحطه وافتح من جديد
    تجد انهم اختفو ورجعوا خضر

المؤشر بعيد رسم نفسه بامتياز

الله الموفق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    فعلا المؤشر غير ثابت ومرفق صورتين لليورو ين

الاولى للمؤشر تم اضافته لشارت جديد منذ قليل
    الثانى موجود على الشارت منذ امس

وانظروا بانفسكم الاختلاف الواضح بينهم
    ماذا دهاكم ياعرب تضعون التايم فريم على الاربع ساعات وتعملون على شارت الربع شارت
    اكيد واكيد لن يثبت لانه سيثبت بعد مرور 16 شمعه
    خفضوا التايم فريم الى الساعه يعني 60 بدل 240 وسحتاج 4 شمعات لثبات
    هذه عيبوب الاوقات المختلفه... اول 6 شمعات يكون تمام بعد ذلك يتغير وهذا طبيعي حتى الشمعه رقم 16

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE WOLF مشاهدة المشاركة
    ماذا دهاكم ياعرب تضعون التايم فريم على الاربع ساعات وتعملون على شارت الربع شارت
    اكيد واكيد لن يثبت لانه سيثبت بعد مرور 16 شمعه
    خفضوا التايم فريم الى الساعه يعني 60 بدل 240 وسحتاج 4 شمعات لثبات
    هذه عيبوب الاوقات المختلفه... اول 6 شمعات يكون تمام بعد ذلك يتغير وهذا طبيعي حتى الشمعه رقم 16
    طبعا ده كان أول احتمال في بالي قبل ماستخدم المؤشر بالطريقة دي .. إنه مش هيثبت غير بعد إغلاق شمعة الأربع ساعات ... لكن اراهن إن المؤشر ده مختلف عن كل المؤشرات اللي بتشتغل بالطريقة دي شبه الاسناك و غيرها و الدليل إنك مش هتلاقي توفق أبدا بين فريم الربع ساعة و الأربع ساعات ولو بعد 16 شمعة .. ولا هتلاقي توافق بين الساعة و الأربع ساعات بعد 4 شمعات .. بمعنى : ممكن تلاقي شموع حمراء على الأربع ساعات .. و على نفس وقت الشمعة دي تلاقي الشموع خضرا على فريم الربع ساعة .. و ممكن تلاقي وسط اي ترند كبير أخضر على فريم الأربع ساعات ، تلاقي شموع حمرا على فريم الربع ساعة و العكس كمان ممكن تلاقيه .. و ده اللي خلاني أستغرب جدا من المؤشر ده و عايز افهم هو شغال إزاي .. جرب كده الكلام اللي أنا بقوله ده هتلاقي إن مافيش أي أي ارتباط بين الفريمات و بعضها و كإن المؤشر بيختلف كليا من فريم للتاني .. و لحد دلوقتي أنا عايز أي مبرمج يفهمني ه بيحصل إزاي ....!!!!!!!

الصورة الرمزية The1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Scarface مشاهدة المشاركة
    الأشارة ثابتة نوعا ما لكن ليس كليا. الأفضل أستخدام هذا المؤشر مع الباور ترند لتقليل الأشارات الخاطئة.

كيفية الشراء أو البيع بسيطة. تعتمد على العين البشرية بملاحظة تقلط الشمعة الخضراء على سبيل المثال وكونها صغيرة مما يجعل منها فرصة للبيع مع الأنتظار حتى أفتتاح الشمعة الجديدة. والعكس بالنسبة لصفقات الشراء.

وبالتوفيق
    مشكوووووووور علي التوضيح

الصورة الرمزية THE WOLF

سأكتب طريقه سهله وفعاله لمعرفة المؤشر يعيد رسم نفسه أم لا وهي أفضل من الفجول تست لأنه لا ينجح مع بعض المؤشرات عند عدم نزعها وأعادة تثبيتها وبعض المؤشرات ثقيله علي الباك تست
    الطريقه هي أن نقوم بأغلاق النت ونزع الشموع بالتدريج مع ملاحظة المؤشر يتغيير أم لا
    وأظن أن الكل تقريبا يعرف كيف ينزع الشموع من برنامج الميتاتريدر كما مبين بالصور

كل عام وانتم بخير اخي AlMOSAFAR والمتابعون

فصلت النت وحاولت احذف لم استطيع...... كيف الطريقه بارك الله فيك
    واذا حذفت الشموع كيف اعرف ان الؤشر يعيد رسم نفسه او لا

الصورة الرمزية radwan52
    radwan52 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

dawns_mist

طبعا ده كان أول احتمال في بالي قبل ماستخدم المؤشر بالطريقة دي .. إنه مش هيثبت غير بعد إغلاق شمعة الأربع ساعات ... لكن اراهن إن المؤشر ده مختلف عن كل المؤشرات اللي بتشتغل بالطريقة دي شبه الاسناك و غيرها و الدليل إنك مش هتلاقي توفق أبدا بين فريم الربع ساعة و الأربع ساعات ولو بعد 16 شمعة .. ولا هتلاقي توافق بين الساعة و الأربع ساعات بعد 4 شمعات .. بمعنى : ممكن تلاقي شموع حمراء على الأربع ساعات .. و على نفس وقت الشمعة دي تلاقي الشموع خضرا على فريم الربع ساعة .. و ممكن تلاقي وسط اي ترند كبير أخضر على فريم الأربع ساعات ، تلاقي شموع حمرا على فريم الربع ساعة و العكس كمان ممكن تلاقيه .. و ده اللي خلاني أستغرب جدا من المؤشر ده و عايز افهم هو شغال إزاي .. جرب كده الكلام اللي أنا بقوله ده هتلاقي إن مافيش أي أي ارتباط بين الفريمات و بعضها و كإن المؤشر بيختلف كليا من فريم للتاني .. و لحد دلوقتي أنا عايز أي مبرمج يفهمني ه بيحصل إزاي ....!!!!!!!

ومؤشر 4TF PSAR Bar2 كمان نفس القصه وياريت أعرف السبب
    و مؤشر Waddah Attar Fibonacci Trend Day عاوز أعرف سبب الأختلاف من تايم فريم لتايم فريم وهو خاص لترند اليوم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة radwan52 مشاهدة المشاركة
    dawns_mist

و مؤشر Waddah Attar Fibonacci Trend Day عاوز أعرف سبب الأختلاف من تايم فريم لتايم فريم وهو خاص لترند اليوم
    ننتظر توضيح من اخونا المبرمجين

الصورة الرمزية brokensoul08
    brokensoul08 غير متواجد حالياً عضو نشيط

Smile رد: انتباااااااااااه TimerPeriod !!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة radwan52 مشاهدة المشاركة
    dawns_mist

وجهة نظر متواضعة من اخيك في الله ارجو ان تتقبلوها بصدر رحب بارك الله فيك
    اولا بالنسبة للمؤشر التايمر فعلى ما اعتقد انك اسات الفهم فليس معنىذلك انه بعد اغلاق شمعة الاربع ساعات ستجد تطابق لماذا لان كل خط في مؤشر الاربع ساعات يعبر عن اربع ساعات و كل خط منهم يعبر عن الشمعة بخلاف الربع ساعة التي خطها يعبر عن ربع ساعة واحدة فداخل شمعة الاربع ساعات الواحدة ستاشر ربع ساعة و التي تتراوح بين شموع هابطة و صاعدة بتجميعها كلها ينتج خط واحد في الاربع ساعات و ليس معنى ذلك ان يتطابقوا اتمنى ان تكون فهمت قصدي
    و بالنسبة للمؤشر فور تايم فريمز يختلف لانه يتدرج في صورة اربع خطوط فلو كنت تعمل على فريم الربع ساعة مثلا سيكون الخط السفلي هو الربع ساعة ثم الذي يليه فوقه نصف ساعة ثم ساعة ثم اربعة ساعات و عند الانتقال الى فريم اخر مثلا نصف ساعة سيكون الخط السفلي هو النصف ساعة صم الساعة ثم الاربعة ساعات ثم اليومي و بذلك سيكون الخط السفلي في فريم النصف ساعة هو ثاني خط من جهة الاسفل في فريم الربع ساعة و هكذا
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لكم خالص الود والتقدير و الاحترام

الصورة الرمزية THE WOLF

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE WOLF مشاهدة المشاركة
    كل عام وانتم بخير اخي AlMOSAFAR والمتابعون

فصلت النت وحاولت احذف لم استطيع...... كيف الطريقه بارك الله فيك
    واذا حذفت الشموع كيف اعرف ان الؤشر يعيد رسم نفسه او لا
    نرجو المساعده من الاخوه الافاضل

الصورة الرمزية THE WOLF

نرجو المساعده ايها الاخوه

صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17