صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 20 من 20
    الصورة الرمزية braveheart
    braveheart غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: أدخلوا و شاهدوا اهضم رسالة وصلتني و اقوى مؤشر بالعالم

طيب ممكن القاء نظرة على الشارت اللي واضعه

اخر اشارة بيع اكيد ظهرت بعد 3 شمعة على الاقل صح؟
    طيب اذا دخلنا منها بيع الى الان السعر لم يرجع الى نقطة الدخول صح؟

طيب فرضاً الان السعر سجل قمة جديدة هل سوف تختفي الاشارة الحمراء و تظهر على القمة الجديدة؟

طيب سؤال كمان هل في احتمال ان مثلاً وقت يصعد اكثر و يعطينا اشارة شراء مع سهم مفترضة على شمعة الساعة 18:00 ( انا رسم السهم يدوي)
    يعني تكون متاخرة كثير حوالي 10 شمعات؟
    اذا هيك يعني مؤشر غير نافع اذا بعد كسر قمة و هاي جديد يعطيك اشارة شراء من اسفل القاع القديم!!
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة uu.gif‏  

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart مشاهدة المشاركة
    طيب ممكن القاء نظرة على الشارت اللي واضعه

اخر اشارة بيع اكيد ظهرت بعد 3 شمعة على الاقل صح؟
    طيب اذا دخلنا منها بيع الى الان السعر لم يرجع الى نقطة الدخول صح؟

طيب فرضاً الان السعر سجل قمة جديدة هل سوف تختفي الاشارة الحمراء و تظهر على القمة الجديدة؟

طيب سؤال كمان هل في احتمال ان مثلاً وقت يصعد اكثر و يعطينا اشارة شراء مع سهم مفترضة على شمعة الساعة 18:00 ( انا رسم السهم يدوي)
    يعني تكون متاخرة كثير حوالي 10 شمعات؟
    اذا هيك يعني مؤشر غير نافع اذا بعد كسر قمة و هاي جديد يعطيك اشارة شراء من اسفل القاع القديم!!
    قبل أي كلام أنا شاكر ليك اهتمامك جدا .. بالنسبة للمؤشر فهو إسمه الهاي و اللو .. يعني المفروض بس إنه بيحدد دي قمة أو قاع ولا لأ و مش أساس أبدا إنه لازم يعني يعدي تلات شمعات علشان يدي الإشارة أهم حاجة إن يحصل ارتداد فعلا و ده راجع للمعادلات اللي بيحدد عليها الكسر و الارتداد .. أما بالنسبة للأسهم فهي بس بتدي نفس إشارات الزيجزاج بالظبط و كلنا عارفين إن الزيجزاج عمره مابيعمل قمة أو قاع على شمعة قديمة بس ممكن جدا يفضل يتحرك مع السعر لحد مايعمل قاع بعد القمة .. بمعنى إن السهم عمره ما ممكن يظهر في مكان ماحضرتك رسمته ده عمر ما السهم يظهر في مكان قديم ..لكن بكل بساطة السهم الأحمر القديم المرسوم فعلا ممكن يتحرك مع قمة جديده .. لكن الظريف إن الخط الأزرق عمره ماهيتحرك غير لما يتم قاع جديد الأول .
    طبعا أنا مش بقول إنها استراتيجية مابتخسرش .. ده أنا لسه امبارح واخد بالي منها و لسه مجرد فكره قيد التطوير و التجربة و أنا عارف طبعا إن الاستراتيجية دي هتعمل خساير اوقات التذبذب في مستوى ضيق .. بس زي مانت شايف السوق كان سيء و كمان ده إغلاق آخر شهر و بداية شهر جديد .. و عموما مش هنتحجج بالسوق لإن دي حاجة طبيعية جدا إن استراتيجية تعمل خسارة .. أهم حاجة إننا نكون عارفين مبدئيا هنخسر لحد كام .. و لما نيجي نتكلم على إنها استراتيجية مستقله لازم نقول إننا هنحط استوب على طرف الخط الأزرق تحسبا لفشل ظهور شروط الخروج لأي سبب .. وممكن كمان ندخل ننتظرإشارة الخروج على الفريم الأقل بدرجة من فريم عمل الصفقة و دي فكره ممتازه أنا بشتغل بيها على الاستراتيجيات الأخرى .
    وفعلا أنا فرحان إن فيه تجاوب .. و خلليك معايا كده على الخط لحد مانوصل لاستراتيجية قوية من المؤشر ده .. فكر معايا و هنوصل قريب .. بس لازم نجرب الفكره اللي قولتلك عليها دي الأسبوع الجاي كله و كل مانطوريها نجربها تاني .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال بسيس مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    نشكر الاخ صاحب الموضوع ونشكر الاخ محمود حجاب............
    يا ريت يا اخوان اذا كان امكانية ارفاق المؤشرين مرة اخرى بدون ملف مضغوط.. يعني كل مؤشر على حدى بشكل مباشر. لانني على الاب توب وعندي مشكلة فنية الان.* *** المؤشر الاصلي المرفق من الاخ برايفتهيرد ومؤشر الاخ محمود حجاب***
    بالتوفيق
    الشكر لاهتمام حضرتك والله ... و في المرفقات مؤشر الزيجزاج على هيئة أسهم و المؤشر الآخر ستجده في أول الموضوع ..
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة dawns_mist ، 04-04-2009 الساعة 04:42 AM

الصورة الرمزية جمال بسيس
    جمال بسيس غير متواجد حالياً متداول مميز

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    الشكر لاهتمام حضرتك والله ... و في المرفقات مؤشر الزيجزاج على هيئة أسهم و المؤشر الآخر ستجده في أول الموضوع ..
    مشكور اخي العزيز وبارك الله فيك .
    آخر تعديل بواسطة جمال بسيس ، 04-04-2009 الساعة 07:36 AM

بداية الأسبوع و السوق أهه يا جماعة .. عايز الشباب كل واحد فيهم يمسك عملة كده على فريم النص ساعة و يشتغل الاستراتيجية دي يارب يكون فيها خير ( الهاي و اللو + الزيجزاج ) .. أنا هجربها على اليورو بس المشكلة إني مش فاضي خالص فيادوب فرصة كل يومين اللي هدخلها علشان مش بشتغل فترة آسيوية .. منتظر الدعم من المشجعين ...

م / محمـود حجـاب

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12